Huawei E5576 4G-modeemin käyttöohje

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.

Huawei E5576 on 4G-modeemi ja reititin, jolla voit jakaa yhteyden useaan langattomaan laitteeseen. Tältä sivulta löydät ohjeita Huawei E5576 -laitteen käyttöön.

 

Merkkivalot ja liitännät

  1. Virtapainike 
  2. Internet-yhteyden merkkivalo
    Vihreä valo: Voimakas signaali
    Keltainen valo: Heikko signaali
    Punainen valo: Ei Internet-yhteyttä 
  3. Akun virtavalo
    Vihreä valo: Akku on täysi
    Punainen valo: Akku on tyhjä
    Kun modeemi on kytkettynä USB-kaapelilla, vain virtavalo on päällä
    Modeemi menee virransäästötilaan, kun sitä ei käytetä. Voit herättää modeemin painamalla virtapainiketta.
  4. USB-latausportti

  5. Sim-korttipaikka
  6. Verkkohallintasivun osoite
  7. Verkkohallintasivun oletussalasana
  8. Langattoman verkon nimi (SSID)
  9. Langattoman verkon salasana (WIFI KEY)
  10. Reset-painike
    Laitteen voi palauttaa tehdasasetuksille painamalla reset-painiketta yhtäjaksoisesti 3 sekuntia. Huom! Laitteen asetuksiin tehdyt muutokset menetetään kun tehdasasetukset palautetaan.
Käyttöönotto
  1. Laita sim-kortti sille varattuun sim-korttipaikkaan.
  2. Käynnistä laite. Pidä virtapainiketta painettuna, kunnes vihreät valot syttyvät laitteen eteen.
  3. Kytke laitteesi USB-kaapelilla tai langattomasti modeemiin.

Huom! SSID-nimi ja verkon suojausavain löytyvät laitteen takakannen alla olevasta tarrasta sekä akun alta.

SSID: Langattoman verkon nimi
WIFI KEY: Langattoman verkon salasana

USB-kaapelilla kytkeminen

Näin saat kytkettyä modeemin USB-kaapelilla tietokoneeseen:

  1. Kytke modeemi USB-kaapelilla tietokoneen USB-porttiin (sim-kortin ei tarvitse olla paikallaan).
  2. Klikkaa näytön oikeaaan alakulmaan tulevaa ilmoitusta:
  3. Suorita sitten AutoRun-asennus:
  4. Valmis! Modeemi toimii USB-kaapelin kautta. Muistathan laittaa sim-kortti paikalleen, jotta netti toimii.

Tietokoneen asetusten kautta kohdasta Asennetut sovellukset voit tarkistaa onnistuiko asennus. Sieltä löytyy seuraava kohta, jos asennus on onnistunut:

Omien laitteiden yhdistäminen

Voit yhdistää esimerkiksi tietokoneesi tai muun päätelaitteen langattomasti wifi-yhteydellä tai USB-kaapelilla. Wifi-yhteyttä varten tarvitset langattoman verkon nimen ja salasanan, kun päätelaitteesi sitä kysyy.

Laitteen hallinta

Ohjeista löydät neuvot Huawei E5576 4G-modeemin verkkohallintaan kirjautumiseen ja laiteasetusten muokkaukseen.

Hallintasivun avaaminen
  1. Varmista, että mobiilireitittimen ja tietokoneen tai laitteen välinen yhteys on muodostettu oikein.
  2. Käynnistä internet-selain ja kirjoita osoitteeksi http://192.168.8.1. Mikäli PIN-koodikysely on päällä, kysyy verkkohallintasivua sitä. Oletus-PIN on 0000 ja oletussalasana admin. Tämän voit tarkistaa laitteen akun alta löytyvästä tarrasta kohdasta Password.
Hallintasivu

Hallintasivun etusivu -ikkuna

Voit muokata reitittimen asetuksia sen hallintasivulla. Hallintasivulla voit esimerkiksi vaihtaa langattoman verkon nimen ja salasanan tai vaihtaa wifi-yhteyden kanavaa ja taajuutta.

Voit vaihtaa hallintasivun kielen ylärivillä olevasta "Kieli" tai "Language" alasvetovalikosta.

Yhdistä päätelaitteesi reitittimeen langattomasti

Kun päätelaite on yhteydessä modeemiin, voit kirjautua hallintasivulle sisään. Jos linkki ei toimi, kirjoita osoiteriville laitteen oletusarvoinen IP-osoite, jonka löydät reitittimen pohjassa olevasta tarrasta. Osoite on http://192.168.8.1.

Kirjaudu sisään -ikkunassa syötä salasana, jonka löydät reitittimen akun alla olevan tarran "Password"-kohdasta.


Kirjaudu sisään -ikkuna

Verkkolukitus

Jos verkkoyhteys toimii huonosti, kokeile vaihtaa eri verkkotyyppien ja verkkotaajuuksien asetuksia verkkohallintasivulta. Jos käytät yhteyttä 4G-verkon alueella, laite kannattaa lukita käyttämään ainoastaan 4G-verkkoa.

  1. Kirjaudu verkkohallintasivulle. Kirjoita osoiteriville laitteen oletusarvoinen IP-osoite, jonka löydät reitittimen pohjassa olevasta tarrasta. Osoite on muotoa 192.168.8.1. Salasana on admin, mikäli et ole muuttanut salasanaa. Muutoin se on käyttöönotossa määrittelemäsi salasana. Joit vaihtaa kielen sivun yläosassa olevasta alasvetovalikosta.
  2. Siirry kohtaan ”Verkkoasetukset” ja kohtaan ”Mobiiliverkon haku”. Verkkotila on määritelty aina automaattiselle verkon haulle. Silloin laite etsii kaikkia käytettäviä verkkoja automaattisesti.
    4G-lukituksen tekeminen -ikkuna
  3. Voit halutessasi lukita yhteyden käyttämään ainoastaan tiettyä 4G-verkon taajuutta. Valitse LTE-taajuusalueeksi, joko "Vain 4G (800 Mhz)", "Vain 4G (1800 Mhz) tai "Vain 4G (2600 Mhz)" ja paina Tallenna.

Huom. Jos lukitset reitittimen käyttämään vain 4G-verkkoa, ei modeemi enää käytä muita saatavilla olevia verkkoja automaattisesti. Tämä voi aiheuttaa yhteysongelmia, jos siirryt alueelle, jolla 4G-verkkoa ei ole saatavilla.

Langattoman verkon asetukset

Toisinaan langaton verkko toimii syystä tai toisesta huonosti. Langattoman verkon toimintaan vaikuttavat monet operaattorista riippumattomat asiat, kuten asunnon rakenteet ja verkon ruuhkautuminen.

Voit parantaa langattoman verkon toimintaa muuttamalla reitittimen asetuksia hallintasivulta. Kirjaudu ylläolevien ohjeiden mukaan hallintasivulle.

Langattoman verkon nimen muuttaminen -ikkuna

Valitse hallintasivun ylärivistä Wi-Fi-asetukset. Perusasetuksissa voit vaihtaa langattoman verkon nimeä (wifi-nimi (SSID) ja salasanaa (Wi-Fi -salasana)). Voit myös sulkea wifi-yhteyden pois käytöstä asettamalla "Wi-Fi" liukuvalinnan pois päältä.

Wi-Fi-lisäasetukset -kohdasta pääset tekemään muutoksia langattoman verkon kanaviin sekä kaistanleveyksiin.


Langattoman verkon lisäasetukset -ikkuna

 

Apua ongelmatilanteisiin

Laitteen resetoiminen

Palauta laite tehdasasetuksiin painamalla laitteen takana olevaa Reset-painiketta esimerkiksi hammastikulla tai nuppineulalla noin 3 sekuntia, kunnes laite käynnistyy uudelleen.

Missä tilanteissa resetointi kannattaa tehdä

  • Olet unohtanut langattoman verkon nimen tai salasanan
  • Yhteys hidastelee tai pätkii
  • Laitteeseen on määritetty verkkolukitus (4G tai 3G) ja haluat poistaa lukituksen

Jos langattoman verkon kautta ei voi muodostaa Internet-yhteyttä

  • Varmista että laitteen (tietokone, tablet -laite, älypuhelin) langaton verkko on aktivoitu
  • Tarkista että verkon nimi (SSID) ja suojausavain (WIFI KEY) on annettu oikein laitteelle.

Jos yhteyttä langattomaan verkkoon ei voi muodostaa

Varmista, että modeemin langaton verkko on otettu käyttöön.

Jos langattoman verkon (WLAN, wifi) käytössä ilmenee ongelmia tai haluat lisätietoja niiden toiminnasta, voit lukea lisää wifin ongelmatilanteista.

Tekniset tiedot

Yleistä:

Akku: 1500 mAh. Akun kesto jopa 6 tuntia. Valmiustilassa jopa 350 tuntia.
Muistikorttipaikka: Ei
Lisäantennipaikka: Ei
Tekstiviestilähetys: Kyllä
Koko: 100 mm × 58 mm × 14 mm
Paino: n. 71 g

Laitteen tukemat taajuudet:

  • 2G: 850/900/1800/1900 MHz
  • 3G: 850/900/1900/2100 MHz
  • 4G: 800/850/900/1800/2100/2600 MHz

Lähetysnopeus (max) usb-kaapelilla:

  • 4G-verkossa: 150 Mbit/s (vastaanotto) / 50 Mbit/s (lähetys)
  • 3G-verkossa: 42 Mbit/s (vastaanotto) / 5 Mbit/s (lähetys)

Lähetysnopeus (max) langattomasti:

  • 4G-verkossa: 65 Mbit/s (vastaanotto) / 40 Mbit/s (lähetys)
  • 3G-verkossa: 42 mbit/s (vastaanotto) / 5Mbit/s (lähetys)
Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,25 €/min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

Mobiililaajakaistan käyttöönotto

Mobiililaajakaistan käyttö ja ongelmatilanteet

ZTE MC801A5G -reitittimen käyttöohje

Huawei B315 -reitittimen käyttöohje

Huawei B535 -reitittimen käyttöohje

Huawei CPE Pro 5G-modeemin käyttöohjeet

Netgear AC790S -modeemin käyttöohje

Nokia Fastmile 5G-reitittimen käyttöohje

ZTE MF971 4G-mobiilireitittimen käyttöohje

Ota yhteyttä

Telia Helppi

 0600 10 100

2,25 €/min + pvm, jonotusajalta mpm/pvm

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä.

Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on palveluksessasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.30 ja la–su 9.00–19.30.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, joka on keskustelupaikka asiakkaillemme ja muille digistä kiinnostuneille.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.
Facebookissa vastaamme yksityisviesteihin 24/7.