Huawei E5377T -reitittimen käyttöohjeet

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.

Reititintä on helppo käyttää laitteen omasta valikosta tai verkkohallintasivun kautta. Voit yhdistää matkapuhelimen tai tabletin myös skannattavan QR-koodin avulla.

 

 

Käyttöönotto

Laitteen pakkauksessa on laite, irrallinen akku ja takakansi sekä laturi kahdessa osassa.

  1. Aseta sim-kortti paikalleen akun alle metallipinta alaspäin, kortin kulman lovi ulospäin. Aseta sitten akku ja kansi paikoilleen. Kannen voit avata tarvittaessa reitittimen takapaneelista vasemmassa yläkulmassa olevan kolon kohdalta.
  2. Kytke reititin lataukseen pistorasiaan tai USB-porttiin ja paina virtanapista laitteen etupuolelta. Näyttöön tulee Huawein logo ja teksti "Welcome". Seuraavaksi näyttöön tulee verkon nimi ja salasana, nämä löydät laitteen valikosta sekä laitteen kannen sisäpuolen tarrasta ja myös akun alta. SSID = verkon nimi (4G-Mobile-WiFi—xxxx), PWD = salasana.
  3. Ota WLAN/WIFI käyttöön tietokoneessa, tabletissa tai matkapuhelimessa:
    Win 8: Pyyhkäise näytön oikeasta reunasta vasemmalle, Asetukset, verkkokuvake alareunan ryhmässä vasemmassa yläkulmassa.
    Win 7: Näytön oikea alakulma, klikkaa tehtäväpalkin verkkokuvaketta.
    Win 10: Paina verkkokuvaketta ruudun oikeasta alakulmasta, jolloin avautuu Wi-Fi painike ja Wi-Fi:n päällä ollessa näkyy lista käytettävissä olevista verkoista.
    Mac: Klikkaa näytön oikeassa yläkulmassa olevaa WLAN/wifi-kuvaketta.
    Matkapuhelin tai tabletti: Mene kohtaan Asetukset > Wi-Fi tai WLAN > Ota käyttöön.
  4. Valitse oikea verkko (4G-Mobile-WiFi—xxxx).
  5. Syötä salasana (PWD). Syötä tarvittaessa PIN-koodi 0000, jos selain sitä kysyy (tällöin selain ohjautuu automaattisesti verkkohallintasivulle ja vaatii myös sinne kirjautumisen tunnuksilla admin/admin).

Voit yhdistää puhelimen tai tabletin reitittimen nettiin myös QR-koodilla, jonka saat näkyviin näin:

  1. Paina Menu-nappia.
  2. Liiku valikossa Menu-nappia painamalla kohtaan 2D Barcode. Valitse kohta painamalla virtanappia.
  3. Näkyviin tulee valikko, josta voit valita Wi-fin salasanan näyttävän koodin (puhelimessa tai tabletissa salasana näkyy viimeisenä tekstissä). Mobile App taas antaa koodin, jolla saat ladattua puhelimeesi Huawein oman sovelluksen.
Laitteen hallinta

Verkkohallintasivulle kirjautuneena voit sammuttaa laitteen, katkaista yhteyden, muodostaa sen uudelleen sekä muuttaa reitittimen asetuksia.

Kirjaudu verkkohallintasivulle kirjoittamalla internet-selaimen osoiteriville http://192.168.8.1 ja syöttämällä käyttäjätunnus ja salasana.

Oletuskäyttäjätunnus: admin
Oletussalasana: admin

Verkkohallintasivun näkymä voi poiketa kuvasta ohjelmistopäivityksistä riippuen.

Verkkolukitus (4G tai 3G)

Jos verkkoyhteys toimii huonosti, voit kokeilla lukita laitteen käyttämään vain tiettyä verkkoa. Jos käytät yhteyttä 4G-verkon alueella, laite kannattaa lukita käyttämään ainoastaan 4G-verkkoa. Verkkolukituksen voi tehdä joko suoraan laitteesta tai verkkohallintasivulta.

Huomioithan, että jos lukitset reitittimen käyttämään vain 4G-verkkoa, laite ei enää käytä muita saatavilla olevia verkkoja automaattisesti. Tämä voi aiheuttaa yhteysongelmia, jos siirryt alueelle, jolla 4G-verkkoa ei ole saatavilla.

Verkkolukituksen tekeminen suoraan reitittimestä

Valikossa liikkuminen tapahtuu Menu-napilla ja toiminnon valitseminen virtapainikkeella.

  1. Painele Menu-nappia kunnes kohdalle tulee Verkkotyyppi.
  2. Valitse Verkkotyyppi painamalla virtanappia.
  3. Paina Menu-nappia, kunnes valinta on oikean verkon kohdalla, vaihtoehdot ovat: ”Auto”, ”vain 4G/3G”, ”vain 4G”, ”vain 3G”, ”vain 2G” sekä LTE-taajuuksista vaihtoehdot ”vain LTE800”, ”vain LTE1800”, ”vain LTE2600”.
  4. Näytössä näkyy ympyrä hetken aikaa ja sen jälkeen valikko palaa takaisin näkyviin. Pääset pois valikosta valitsemalla ”Takaisin”.
  5. Voit kokeilla eri vaihtoehtoja. Suosittelemme valintaa ”vain 3G/4G” tai ”vain 4G”, jolloin laite pysyy 3G- ja 4G-verkossa tai vain 4G-verkossa.
Verkkolukituksen tekeminen verkkohallintasivulla
  1. Kirjaudu reitittimen hallintasivulle http://192.168.8.1. Oletuskäyttäjänimi ja -salasana ovat molemmat "admin".
  2. Katkaise yhteys verkkohallintasivun Alkuun-sivulta violetista nuolipainikkeesta.
  3. Mene kohtaan Asetukset > Modeemi > Mobiiliverkkoasetukset.
  4. Valitse Verkko. Suositustilasta voit valita seuraavista vaihtoehdoista: ”Auto”, ”vain 4G/3G”, ”vain 4G”, ”vain 3G”, ”vain 2G” sekä LTE-taajuuksista vaihtoehdot ”vain LTE800”, ”vain LTE1800”, ”vain LTE2600”.
  5. Muodosta yhteys uudelleen menemällä etusivulle Alkuun ja painamalla violetista nuolipainikkeesta.

Ohjelmistopäivitys

Löydät ohjeet ohjelmistopäivityksen tekemiseen alla olevasta PDF-tiedostosta.

Huawei E5377Ts -päivitysohje (PDF)

Apua ongelmatilanteisiin
Laitteen resetointi eli tehdasasetusten palautus

Missä tilanteissa resetointi kannattaa tehdä?

  • Olet unohtanut verkkohallintasivulla muuttamasi salasanan
  • Laitteen toiminnassa on ongelmia

Paina punaista Reset-nappia, joka löytyy akun vierestä kannen alta. Nappia täytyy painaa kapealla esineellä, kuten auki taitetulla klemmarilla, ja sitä painamalla palautat laitteen alkuperäiset asetukset.

Langattoman (WiFi, WLAN) yhteyden eri taajuudet

Jos  langaton yhteys ei näy eri laitteilla, voit kokeilla vaihtaa taajuuden laitteen valikosta. Laitteessa ei ole taajuuden suhteen automaattista valintaa, vaan sinun täytyy valita taajuuksista 2.4 GHz tai 5 GHz WiFi.

Taajuuden muuttaminen suoraan reitittimestä

  1. Etsi reitittimen valikosta kohta ”Wi-Fi kaista”.
  2. Valitse haluamasi taajuus.

Taajuuden muuttaminen verkkohallintasivulla

  1. Mene verkkohallintasivun http://192.168.8.1 aloitussivulle. Oletuskäyttäjänimi sekä -salasana verkkohallintasivulle on admin.  
  2. Valitse Langattoman verkon asetukset > Lisäasetukset.
  3. Valitse haluamasi taajuus. Lisätietoa eri laitteiden käyttämistä taajuuksista löydät kyseisen laitteen käyttöohjeesta.

Jos langattoman verkon (WLAN, WI-FI) käytössä ilmenee ongelmia tai haluat lisätietoja niiden toiminnasta, voit lukea langattoman verkon ongelmatilanteiden ratkaisuista lisää.

Tekniset tiedot
Yleistä

Näyttö: 1,45 tuuman TFT LCD -näyttö
Akku: 3560 mAh.
Sim-kortin tyyppi: Normaali sim-kortti.
Liitännät: WiFi 802.11a/b/g/n, usb-liitäntä, kahden ulkoisen antennin liitäntämahdollisuus.
Tuetut käyttöjärjestelmät: Windows XP SP3, Windows Vista SP1/SP2, Windows 7, Windows 8, Windows 8.1 (ei tue: Windows RT). Mac OS X 10.7, 10.8 ja 10.9 uusimmilla päivityksillä.
Koko: 95 mm × 57,1 mm × 20 mm
Paino: n. 136 g
Muuta: Laitteen valikossa QR-koodi yhdistämisen avuksi.

Toimii verkoissa
  • 2G
  • 3G (taajuudet 900/2100)
  • 4G (LTE-taajuudet 800, 900, 1800, 2100, 2600).
Maksiminopeudet USB-kaapelilla
  • 4G-verkossa: 150 Mbit/s (vastaanotto) / 50 Mbit/s (lähetys)
  • 3G-verkossa: 42 Mbit/s (vastaanotto) / 5 Mbit/s (lähetys)
Maksiminopeudet langattomasti
  • 4G-verkossa: 65 Mbit/s (vastaanotto) / 40 Mbit/s (lähetys)
  • 3G-verkossa: 42 Mbit/s (vastaanotto) / 5 Mbit/s (lähetys)
Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,25 €/min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

Mobiililaajakaistan käyttöönotto

Mobiililaajakaistan käyttö ja ongelmatilanteet

ZTE MF971 4G-mobiilireitittimen käyttöohje

Ota yhteyttä

Telia Helppi

 0600 10 100

2,25 €/min + pvm, jonotusajalta mpm/pvm

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä.

Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on palveluksessasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.00 ja la–su 9.00–19.30.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, joka on keskustelupaikka asiakkaillemme ja muille digistä kiinnostuneille.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.
Facebookissa vastaamme yksityisviesteihin 24/7.