Huawei E3372S -nettitikun käyttöohje

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.

Huawei E5572S -nettitikku on kätevä ja pieneen tilaan mahtuva laite, jolla netti kulkee mukanasi minne ikinä menetkin.

Merkkivalot ja liitännät

  1. USB-liitin – nettitikku yhdistetään tietokoneen USB-porttiin
  2. Merkkivalo
    Vihreä vilkkuu kahdesti 2 sekunnin välein: tikkuun on kytketty virta.
    Vihreä vilkkuu nopeasti: tikku päivittyy.
    Vihreä vilkkuu kerran 2 sekunnin välein: tikku muodostaa yhteyttä 2G-verkkoon.
    Sininen vilkkuu kerran 2 sekunnin välein: tikku muodostaa yhteyttä 3G-verkkoon.
    Turkoosi vilkkuu kerran 2 sekunnin välein: tikku muodostaa yhteyttä 4G-verkkoon.
    Vihreä palaa jatkuvasti: nettitikku on yhteydessä 2G-verkkoon.
    Sininen palaa jatkuvasti: nettitikku on yhteydessä 3G-verkkoon.
    Turkoosi palaa jatkuvasti: nettitikku on yhteydessä 4G-verkkoon.
    Ei valoa: nettitikku ei saa virtaa.
  3. SIM-korttipaikka
Käyttöönotto ja asennus
SIM-kortin asettaminen

Aseta SIM-kortti paikalleen laitteen kannen alle keskelle metallipinta alaspäin, lovettu kulma ulospäin. Laitteeseen käy suurin SIM-korttikoko (mini-SIM). Pienemmät kortit eivät pysy paikoillaan SIM-korttipaikassa.

Laitteen asennus
  1. Yhdistä nettitikku tietokoneen USB-porttiin.
  2. Tietokone kysyy lupaa asennuksen suorittamiseen. Kun asennus on valmis, oletusselain avaa automaattisesti ikkunan ja ohjaa sinut Asetukset-sivulle.
  3. Anna tarvittaessa PIN-koodi. Asetukset-sivulla on vaihtoehtoja tekstiviestien lähettämiseen ja asetusten muuttamiseen. Kun haluat palata sivulle, syötä selaimen osoiteriville http://192.168.8.1

Windows 10

  1. Asennus käynnistyy automaattisesti, kun laitat tikun kiinni tietokoneeseen. Asennus näkyy pienenä kuvakkeena vasemmassa alareunassa olevien kuvakkeiden joukossa. Jos haluat seurata asennusta, klikkaa kuvaketta, jonka jälkeen näet asennuksen edistymisen palkkina.
  2. Kun asennus on valmis, pieni tietokoneen kuva oikeassa alareunassa muuttuu wifi-symboliksi, jossa on yläkulmassa pieni tähti. Klikkaa siitä.
  3. Kuvakkeen yläpuolelle tulee ikkuna. Valitse Telia tai Tuntematon laite.
  4. Uusi ikkuna avautuu. Valitse vielä Telia ja klikkaa Yhdistä.
  5. Tietokone ehdottaa "Hanki suositeltu sovellus". Klikkaamalla siitä pääset  sovelluskauppaan, josta voit asentaa Telia Nettituki -ohjelman. Ohjelmasta voi jatkossa muokata nettitikun asetuksia ja esimerkiksi tehdä verkkolukituksen.

Jos tietokone ei automaattisesti tunnista tikkua ja ala tekemään asennusta, kokeile liittää tikku laitteen toiseen USB-porttiin ja/tai käydä laitehallinnassa, jolloin laite tulee näkyviin luetteloon.

Windows 8

  1. Vie hiiren kursori näytön oikeaan yläkulmaan ja valitse Asetukset (hammasrattaan kuva).
  2. Klikkaa kuuluvuuspalkkien kuvaa ja sen jälkeen valitse Mobiililaajakaista.
  3. Valitse Telia ja klikkaa Yhdistä. Anna tarvittaessa PIN-koodi. Jos haluat muokata nettitikun asetuksia, asenna Telia Nettituki -sovellus Windows-kaupasta.
  4. Valmista tuli! Käynnistä nettiselain ja aloita surffaus. Kun seuraavan kerran haluat muodostaa yhteyden, kytke vain nettitikku tietokoneeseen.
Ohjelmistopäivitys

Löydät ohjeet ohjelmistopäivityksen tekemiseen alla olevasta PDF-tiedostosta. Tarvittaessa saat päivittämiseen apua Telia Helppi -palvelusta.

Lataa Huawei E3372s -päivitysohje (PDF)

Apua ongelmatilanteisiin
En pääse nettiin

Varmista ensin että olet kuuluvuusalueella. Jos sinulla on lähistöllä kiinteä laajakaistayhteys ja langaton reititin, tietokoneen langattomien verkkojen haku (WLAN tai WiFi) täytyy sammuttaa ennen nettitikun käyttämistä.

Asennus ei käynnisty automaattisesti

Kaksoisnapsauta asennuskuvaketta nettitikun kansiossa. Jos ongelma ei poistu, varmista, että tietokone täyttää järjestelmävaatimukset.

Yhteys vaihtelee 4G- ja 3G-verkkojen välillä

Jos merkkivalon väri vaihtuu välillä, laite vaihtaa verkkoa.

Windows 7

  1. Mene nettiselaimella nettitikun asetuksiin kirjoittamalla osoitekenttään http://192.168.8.1. Voit valita suomenkielisen sivun oikeasta ylälaidasta.
  2. Siirry kohtaan Yhteys ja valitse Verkkotila. Valitse luettelon vaihtoehdoista verkko, johon haluat lukita nettitikun.
  3. Ota muutokset käyttöön kllikkaamalla Käytä.

 
Windows 8 / Windows 8.1

Avaa Telia Nettituki -ohjelma, kun nettitikku on kiinni tietokoneessa ja nettiyhteys päällä. Ohjelman tulisi olla esiasennettuna tietokoneellesi ja löydät sen viemällä hiiren kursorin ruudun oikeaan yläkulmaan ja painamalla suurennuslasia ja kirjoittamalla esim. ”Telia” tai ”Nettituki”. Jos ohjelmaa ei löydy, asenna se Kauppa-sovelluksen kautta. Toimi näin:

  1. Paina hammasrattaan kuvaa (3G:n tilalla saattaa olla myös 4G).
  2. Katkaise yhteys valitsemalla avautuvasta sivupalkista Telia ja klikkaamalla Katkaise yhteys.
  3. Palaa Telia Nettituki -ohjelmaan, vie kursori oikeaan yläkulmaan ja paina hammasratasta (Asetukset) ja valitse kohta Verkkoyhteyden.
  4. Voit lukita nettitikun käyttämään 2G/3G/4G-verkkoa tai jättää asetuksen automaattiselle.
  5. Kytke nettiyhteys takaisin päälle.
  6. Yhdistä automaattisesti -kohta kannattaa olla valittuna, jos haluat että nettitikku yhdistää aina automaattisesti verkkoon, kun tikun laittaa tietokoneeseen kiinni.
Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,25 €/min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

Mobiililaajakaistan käyttö ja ongelmatilanteet

Mobiililaajakaistan käyttöönotto

ZTE MF971 4G-mobiilireitittimen käyttöohje

ZTE MF286R -reitittimen käyttöohje

Ota yhteyttä

Telia Helppi

 0600 10 100

(2,25 €/min + pvm, jonotusajalta mpm/pvm)

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä.

Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on apunasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.00 ja la–su 9.00–19.30.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.
Facebookissa vastaamme yksityisviesteihin 24/7.