Huawei E5776 -modeemin käyttöohjeet

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.

Huawei E5776 on modeemi ja reititin, joka tukee myös 4G-verkkoa. 

 

Merkkivalot, liitännät ja painikkeet
Etu- ja takapaneeli

  1. Näyttö
  2. Virtapainike
  3. Ulkoisen antennin liitäntä (TS-9)
  4. USB-portti
  5. WPS-painike *
  6. SIM-korttipaikka
  7. Reset-painike
  8. MicroSD-korttipaikka **

* Näytä verkon nimi ja avain painamalla kahdesti / Ota WPS käyttöön pitämällä painettuna

** Reitittimen käyttöön ei tarvita muistikorttia eikä se sisälly toimitukseen.

Käyttöönotto
  1. Laita SIM-kortti sille varattuun SIM-korttipaikkaan.
  2. Kytke virtajohto modeemiin ja pistorasiaan.
  3. Käynnistä laite. Pidä virtapainiketta (Power) painettuna, kunnes näyttö menee päälle.

Huom! SSID-nimi ja verkon suojausavain löytyvät modeemin takana olevasta tarrasta.

Varmista merkkivalosta, että WLAN on käytössä. Voit ottaa WLAN-toiminnon käyttöön ja pois käytöstä pitämällä WLAN-painiketta painettuna yli 3 sekunnin ajan.

Näytön kuvakkeet

Näytön kuvakkeista löydät seuraavat tiedot:

  • Signaalin voimakkuus
  • Käytössä oleva verkko (R: Verkkovierailutila)
  • Wlan käytössä ja liitettyjen laitteiden määrä
  • Internet-yhteyden tila
  • Uusien viestien määrä
  • Akun taso
  • Dataliikenteen määrä ja yhteyden kesto
Laitteen hallinta

Laitteen hallintaan kirjautumalla pääset muokkaamaan modeemin asetuksia.

Verkkohallintasivulle kirjautuminen
  1. Varmista, että nettitikun ja tietokoneen tai laitteen välinen yhteys on muodostettu oikein.
  2. Käynnistä internet-selain ja kirjoita osoitteeksi http://192.168.1.1
  3. Jos PIN-koodikysely on päällä, kysyy verkkohallintasivua sitä. Oletus-PIN on 0000.

Käyttäjätunnus: admin
Salasana: admin

Kun verkkoyhteys on saatavilla, Telia-teksti, kentän voimakkuutta ilmaisevat pylväät sekä käytössä oleva verkko (GSM, 3G tai 4G) näkyvät hallintasivulla kuvan mukaisesti. Kun yhteys internetiin on muodostettu, lukee Telia-tekstin alla Yhdistetty.

Yhteysasetusten muuttaminen
  1. Asetusten muuttaminen on mahdollista, kun yhteys on katkaistu. Paina violettia nuolikuvaketta yhteyden katkaisemiseksi. Huom! Jos violettia nuolikuvaketta ei ole etusivulla, valitse Verkkohallinta-sivulla Asetukset > Modeemi > Mobiiliyhteys > yhteystilaksi Manuaalinen. Valitse Käytä.
  2. Yhteyden ollessa Yhteys katkaistu -tilassa, painetaan Yhteysasetus -kuvaketta.
  3. Valitse aloitussivulta Yhteysasetus.
  4. Valitse vasemmalta Mobiiliverkkoasetukset.

Verkkolukituksen tekeminen

Modeemi voidaan lukita käyttämään vain tiettyä verkkoa. Tämä on hyödyksi silloin, kun käytät modeemia aina samassa paikassa, kuten kotonasi. Usein lukitseminen nopeimpaan saatavilla olevaan verkkoon parantaa yhteyden toimivuutta (esim. vain 4G).

Huomioithan, että modeemi ei käytä enää muita saatavilla olevia verkkoja automaattisesti, kun verkkolukitus on tehty. Tämä voi aiheuttaa yhteysongelmia, jos internetyhteyttä maantietellisesti eri paikoissa.

  1. Mene Mobiiliverkkoasetukset-kohtaan.
  2. Valitse Verkko-otsikon alla olevasta Suositustila-kohdasta, mihin verkkoon modeemi lukitaan. Vaihtoehdot ovat vain 4G, vain 3G, vain GSM ja Automaattinen. Älä käytä Automaattista verkon valintaa, jos haluat lukita modeemin käyttämään tiettyä verkkoa.
  3. Kun olet valinnut verkon, klikkaa Käytä.
  4. Paina Alkuun-kuvaketta, jolloin aloitusnäyttö avautuu
  5. Muodosta nettiyhteys uudelleen painamalla violettia nuolikuvaketta.
Ohjelmistopäivitys

Löydät ohjeet ohjelmistopäivityksen tekemiseen alla olevasta PDF-tiedostosta.

Huawei E5775S-päivitysohjeet (PDF)

Apua ongelmatilanteisiin
Laitteen resetoiminen eli tehdasasetusten palautus

Milloin resetointi suositellaan tekemään:

  • Olet unohtanut langattoman verkon nimen tai salasanan.
  • Yhteydessä on hidastelua tai pätkimistä.
  • Haluat poistaa aiemmin tekemäsi verkkolukituksen (4G tai 3G).

Palauta modeemi tehdasasetuksiin painamalla laitteen ylälaidassa olevaa Reset-painiketta esimerkiksi hammastikulla tai nuppineulalla noin 3 sekuntia, kunnes laite käynnistyy uudelleen.

Jos langattoman verkon kautta ei voi muodostaa Internet-yhteyttä
  • Varmista että päätelaitteen (tietokone, tablet -laite, älypuhelin) langaton verkko on päällä
  • Tarkista että verkon nimi (SSID) ja suojausavain (WLAN-KEY) ovat annettu oikein. Voit etsiä ne napauttamalla reitittimen WPS-painiketta kahdesti.
Jos yhteyttä langattomaan verkkoon ei voi muodostaa
  • Varmista, että modeemin langaton verkko on käytössä. Käyttöönotto tapahtuu painamalla modeemin virta/WLAN –painiketta, kunnes näytössä näkyy WLAN-symbooli

Jos langattoman verkon (WLAN, WI-FI) käytössä ilmenee ongelmia tai haluat lisätietoja niiden toiminnasta, voit lukea lisää wifin ongelmatilanteista.

Tekniset tiedot

Koko: 106,4 mm × 66 mm × 15,5 mm
Paino: n. 150 g
Muistikorttipaikka: Kyllä
Lisäantennipaikka: Kyllä
Tekstiviestilähetys: Kyllä

Laitteen tukemat taajuudet

2G: 900/1800/1900 MHz
3G: 900/2100 MHz
4G: 800/900/1800/2100/2600 MHz

Lähetysnopeus (max) usb-kaapelilla

4G-verkossa: 150 Mbit/s (vastaanotto) / 50 Mbit/s (lähetys)
3G-verkossa: 42 Mbit/s (vastaanotto) / 5 Mbit/s (lähetys)

Lähetysnopeus (max) langattomasti

4G-verkossa: 65 Mbit/s (vastaanotto) / 40 Mbit/s (lähetys)
3G-verkossa: 42 mbit/s (vastaanotto) / 5Mbit/s (lähetys)

Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,25 €/min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

Huawei B535 -reitittimen käyttöohje

Huawei CPE Pro 5G-modeemin käyttöohjeet

Nokia Fastmile 5G-reitittimen käyttöohje

ZTE MF971 4G-mobiilireitittimen käyttöohje

Ota yhteyttä

Telia Helppi

 0600 10 100

2,25 €/min + pvm, jonotusajalta mpm/pvm

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä.

Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on palveluksessasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.30 ja la–su 9.00–19.30.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, joka on keskustelupaikka asiakkaillemme ja muille digistä kiinnostuneille.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.
Facebookissa vastaamme yksityisviesteihin 24/7.