Huawei E5776 on reititin, joka tukee 3G- ja 4G-verkkoja.
Huawei E5776 -reitittimen käyttöohjeet
Etu- ja takapaneeli
- Näyttö
- Virtapainike
- Ulkoisen antennin liitäntä (TS-9)
- USB-portti
- WPS-painike *
- SIM-korttipaikka
- Reset-painike
- MicroSD-korttipaikka **
* Näytä verkon nimi ja avain painamalla kahdesti / Ota WPS käyttöön pitämällä painettuna
** Reitittimen käyttöön ei tarvita muistikorttia eikä se sisälly toimitukseen.
- Laita sim-kortti reitittimeen sille varattuun sim-korttipaikkaan.
- Kytke virtajohto reitittimeen ja pistorasiaan.
- Käynnistä laite. Pidä virtapainiketta (Power) painettuna, kunnes näyttö menee päälle.
SSID-nimi ja verkon suojausavain löytyvät reitittimen takana olevasta tarrasta.
Varmista merkkivalosta, että WLAN on käytössä. Voit ottaa WLAN-toiminnon käyttöön ja pois käytöstä pitämällä WLAN-painiketta painettuna yli 3 sekuntia.
Näytön kuvakkeet
Näytön kuvakkeista löydät seuraavat tiedot:
- Signaalin voimakkuus
- Käytössä oleva verkko (R: Verkkovierailutila)
- WLAN eli wifi ja siihen liitettyjen laitteiden määrä
- Internet-yhteyden tila
- Uusien viestien määrä
- Akun taso
- Dataliikenteen määrä ja yhteyden kesto
Reitittimen hallintasivulle kirjautumalla pääset muokkaamaan laitteen asetuksia
Hallintasivulle kirjautuminen
- Varmista, että nettitikun ja tietokoneen tai muun laitteen välinen yhteys toimii.
- Käynnistä nettiselain ja kirjoita osoitteeksi http://192.168.1.1
- Jos PIN-koodikysely on päällä, kysyy hallintasivu sitä. Oletus-PIN on 0000.
- Käyttäjätunnus: admin
- Salasana: admin
Kun verkkoyhteys on saatavilla, Telia-teksti, kentän voimakkuutta ilmaisevat pylväät sekä käytössä oleva verkko (GSM, 3G tai 4G) näkyvät hallintasivulla kuvan mukaisesti. Kun nettiyhteys on muodostettu, lukee Telia-tekstin alla Yhdistetty.
Yhteysasetusten muuttaminen
- Voit muuttaa asetuksia, kun yhteys on katkaistuna. Paina violettia nuolikuvaketta yhteyden katkaisemiseksi. Huom! Jos violettia nuolikuvaketta ei ole etusivulla, valitse Verkkohallinta-sivulla Asetukset > Modeemi > Mobiiliyhteys > yhteystilaksi Manuaalinen. Valitse Käytä.
- Kun yhteys onYhteys katkaistu -tilassa, paina Yhteysasetus-kuvaketta.
- Valitse aloitussivulta Yhteysasetus.
- Valitse vasemmalta Mobiiliverkkoasetukset.
Verkkolukituksen tekeminen
Reititin voidaan lukita käyttämään vain tiettyä verkkoa. Tämä on hyödyksi silloin, kun käytät reititintä aina samassa paikassa, kuten kotonasi. Usein lukitseminen nopeimpaan saatavilla olevaan verkkoon parantaa yhteyden toimivuutta (esim. vain 4G).
Huomioithan, että verkkolukituksen jälkeen reititin ei käytä enää muita saatavilla olevia verkkoja automaattisesti. Se voi aiheuttaa yhteysongelmia, jos haluat käyttää laitetta useissa eri paikoissa.
- Mene Mobiiliverkkoasetukset-kohtaan.
- Valitse Verkko-otsikon alla olevasta Suositustila-kohdasta, mihin verkkoon reititin lukitaan. Vaihtoehdot ovat Vain 4G, Vain 3G, Vain GSM ja Automaattinen. Älä käytä automaattista verkon valintaa, jos haluat tehdä verkkolukituksen.
- Kun olet valinnut verkon, klikkaa Käytä.
- Paina Alkuun-kuvaketta, jolloin aloitusnäyttö avautuu.
- Muodosta nettiyhteys uudelleen painamalla violettia nuolikuvaketta.
Jos haluat käyttää nettiä ulkomailla, sinun tarvitsee tehdä pieni muutos reitittimen asetuksiin, jotta se toimii myös Suomen ulkopuolella.
- Kirjaudu reitittimen hallintasivulle.
- Paina hallintasivun pääsivulla sinistä Yhteysasetus-tekstiä. Vaihtoehtoisesti voit edetä polkua Asetukset > Modeemi > Mobiiliyhteys.
- Valitse avautuvalla sivulla Dataverkkovierailu-kohdassa Ota käyttöön ja klikkaa sitten violettia Käytä-painiketta.
- Dataverkkovierailu on nyt sallittu ja voit käyttää reititintä myös ulkomaan verkoissa.
Lue lisää netin käytöstä ulkomailla
Tarkista tarvittaessa myös kohdemaasi netinkäytön hinnasto.
Löydät ohjeet ohjelmistopäivityksen tekemiseen alla olevasta PDF-tiedostosta.
Laitteen resetoiminen eli tehdasasetusten palautus
Milloin resetointi suositellaan tekemään:
- Olet unohtanut wifi-verkon nimen tai salasanan.
- Yhteydessä on hidastelua tai pätkimistä.
- Haluat poistaa aiemmin tekemäsi verkkolukituksen (4G tai 3G).
Palauta reititin tehdasasetuksille painamalla laitteen ylälaidassa olevaa Reset-painiketta esimerkiksi hammastikulla tai nuppineulalla noin 3 sekuntia, kunnes laite käynnistyy uudelleen.
Jos wifi-verkon kautta ei voi muodostaa nettiyhteyttä
- Varmista että päätelaitteen (tietokone, tabletti, älypuhelin...) wifi on päällä.
- Tarkista että verkon nimi (SSID) ja suojausavain (WLAN-KEY) ovat oikein. Voit etsiä ne napauttamalla reitittimen WPS-painiketta kahdesti.
Jos yhteyttä wifiin ei voi muodostaa
Varmista, että reitittimen wifi-verkko on käytössä. Käyttöönotto tapahtuu painamalla reitittimen virta/WLAN-painiketta, kunnes näytössä näkyy WLAN-symboli.
Jos wifin käytössä on ongelmia tai haluat lisätietoja sen toiminnasta, lue lisää wifin ongelmatilanteista.
Koko: 106,4 mm × 66 mm × 15,5 mm
Paino: n. 150 g
Muistikorttipaikka: Kyllä
Lisäantennipaikka: Kyllä
Tekstiviestilähetys: Kyllä
Laitteen tukemat taajuudet
2G: 900/1800/1900 MHz
3G: 900/2100 MHz
4G: 800/900/1800/2100/2600 MHz
Lähetysnopeus (max) usb-kaapelilla
4G-verkossa: 150 Mbit/s (vastaanotto) / 50 Mbit/s (lähetys)
3G-verkossa: 42 Mbit/s (vastaanotto) / 5 Mbit/s (lähetys)
Lähetysnopeus (max) langattomasti
4G-verkossa: 65 Mbit/s (vastaanotto) / 40 Mbit/s (lähetys)
3G-verkossa: 42 mbit/s (vastaanotto) / 5Mbit/s (lähetys)
Etkö löytänyt etsimääsi?
Ota yhteyttä
Telia Helppi
Helppi tarjoaa kattavat ratkaisut tietotekniikkapulmiin – liittymien, laitteiden ja palvelujen asennuksen sekä käyttötuen.
0600 10 100
(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)
Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä. Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.
Lue lisää Helpistä
Chat
Chat-asiakaspalvelumme on apunasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.
Kirjaudu
Chatbot
Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.
Avaa chatbot >
Telia somessa
Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
Telia Facebookissa
Telia Twitterissä
Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.
Yhteisöön