Huawei E5186S -reitittimen käyttöohje

E5186S -reititin tukee LTE A 4G -verkkoa, joten sitä voi käyttää kiinteän laajakaistan korvaajana.
Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.

Huawei E5186S -reititin pystyy 300 Mbit/s vauhtiin ja siinä on 4G-tuki. Huippunopea langaton verkko on jaettavissa jopa 64 käyttäjän kesken.

Merkkivalot, liitännät ja painikkeet

 

  1. Power-merkkivalo
  2. MODE-merkkivalo
    Jatkuvasti vaaleansininen: Reititin on yhdistetty 4G-verkkoon.
    Jatkuvasti sininen: Reititin on yhdistetty 3G-verkkoon.
    Jatkuvasti keltainen: Reititin on yhdistetty 2G-verkkoon.
    Jatkuvasti punainen:
    • Sim-korttia ei tunnisteta, PIN-koodia ei ole syötetty tai sen tarkistus epäonnistui.
    • Reititin ei onnistunut muodostamaan yhteyttä langattomaan verkkoon.
    • Reititin ylikuumenee. Verkkoyhteys katkaistaan, jotta laite voi jäähtyä.
  3. WIFI-merkkivalo
    Palaa: Wifi-toiminto on käytössä
    Vilkkuu: WPS-yhteystodennus on käynnissä (kestää noin 2 minuuttia)
    Pois: Wifi-toiminto on pois käytöstä
  4. Voice-ilmaisin
    Päällä: Linja on varattu
    Vilkkuu: Saapuva puhelu
    Pois: Linja on vapaa
  5. Signaalin ilmaisin -merkkivalo
    Päällä: Näyttää verkkosignaalin voimakkuuden. Täysi merkkivalo tarkoittaa voimakasta signaalia.
    Pois: Ei verkkosignaalia
  6. Mikro-SIM-korttipaikka
  7. WiFi-painike
    Voit ottaa wifi-toiminnon käyttöön tai pois käytöstä painamalla painiketta alle 1 sekuntia. Reititin tukee 2,4 GHz ja 5 GHz wifi-verkkoja.
  8. Nollauspainike
    Reitittimen voi resetoida eli palauttaa tehdasasetuksille painamalla painiketta yli 3 sekuntia. Resetoinnin myötä kaikki asetuksiin tehdyt muutokset korvaantuvat oletusasetuksilla.
  9. WPS-painike
    Kun WPS on käytössä, voit muodostaa 2,4 GHz:n WPS-yhteyden painamalla painiketta 1–5 sekuntia tai muodosta 5 GHz:n WPS-yhteys painamalla sitä yli 5 sekuntia.
  10. Virtapainike
  11. Virtaliitin
    Liitä reititin pistorasiaan
  12. USB-portti
    Voit halutessasi liittää porttiin tallennuslaitteen. Tähän porttiin ei voi liittää päätelaitetta, kuten tietokoneita.
    Reititin tukee FAT16-, FAT32-, ext2- ja ext3-muodoissa olevia USB 1.1- ja 2.0 -tallennuslaitteita. Tallennuslaitteet, joiden virtalähdevaatimukset ylittävät USB-standardit, eivät välttämättä toimi oikein. Tällaisissa tapauksissa on suositeltavaa käyttää ulkoista virtalähdettä.
  13. TEL-portit (RJ11)
  14. LAN-portit (RJ45)
    Tietokoneiden, kytkimien tai muiden verkkolaitteiden liittämistä varten
  15. LAN4/WAN-portti (RJ45)
    Liitä Ethernet-porttiin, tietokoneeseen, kytkimeen tai muuhun verkkolaitteeseen
  16. LAN4/WAN-ilmaisin
    Palaa: Portti on liitetty Ethernet-porttiin tai -laitteeseen
    Vilkkuu: Dataa siirretään portin kautta
    Ei pala: Porttia ei ole liitetty Ethernet-porttiin tai -laitteeseen
  17. LAN-ilmaisimet
    Palaa: Porttiin on liitetty laite
    Vilkkuu: Dataa siirretään portin kautta
    Ei pala: Porttiin ei ole liitetty laitetta
  18. Ulkoiset antenniportit (SMA-J)
    Ulkoisten antennien liittämiseen
Käyttööontto
  1. Asenna mikro-SIM-kortti kuvan mukaisesti.

    Huom! Sim-kortin poistaminen laitteesta onnistuu painamalla korttia kevyesti sisäänpäin ja vapauttamalla se sen jälkeen, jolloin kortti ponnahtaa ulos. Älä irrota sim-korttia, kun reitittimen virta on kytketty. Tämä vaikuttaa reitittimen suorituskykyyn ja mikro-SIM-korttiin tallennetut tiedot voidaan menettää.
  2. Kytke virtajohto kuvan mukaisesti reitittimeen ja pistorasiaan. Käytä ainoastaan laitteen mukana toimitettua virtalähdettä.
  3. Käynnistä reititn sen takaa löytyvästä ON/OFF-kytkimestä.
  4. Laitteen verkon nimi (SSID) ja salasana löytyvät laitteen takana olevasta tarrasta. Etsi oikean niminen verkko päätelaitteen (esim. tietokone, tabletti tai puhelin) langattomien verkkojen luettelosta, yhdistä ja anna salasana.
Laitteen hallinta

Reitittimen asetusten muuttamiseen käytetään verkkohallintasivua.

  1. Varmista, että reititin on liitetty tietokoneeseen.
  2. Avaa nettiselain ja kirjoita osoiteriville http://192.168.8.1
  3. Syötä käyttäjänimi ja salasana. Oletuskäyttäjänimi ja -salasana ovat molemmat "admin". Oletuskäyttäjätunnus ja -salasana löytyvät myös reitittimen takana olevasta tarrasta. Voit halutessasi vaihtaa kielen sivun yläosan alasvetovalikosta.
  4. Jos sinulla on SIM-kortti, jossa on pin-koodin kysely päällä, verkkohallintasivu pyytää sinua syöttämään koodin. SIM-korttiemme PIN-koodi on oletuksena 0000 (pois lukien Prepaid-liittymien SIM-kortit). Jos haluat ottaa PIN-koodin kyselyn pois päältä, valitse kohta Poista PIN-koodin vahvistus käytöstä ja tallenna muutos klikkaamalla Käytä.
Ohjelmistopäivitys

Löydät ohjeet ohjelmistopäivityksen tekemiseen alla olevasta PDF-tiedostosta. Tarvittaessa saat apua Telia Helppi -palvelusta.

Huawei E5186 ohjelmistopäivitys (PDF)

Apua ongelmatilanteisiin
Yhteys hidastelee tai pätkii

Jos yhteys hidastelee tai pätkii, voit lukita reitittimen käyttämään vain 4G- tai 3G-verkkoa eli tehdä verkkolukituksen.

Huomioithan, että verkkolukituksen myötä reititin ei enää käytä muita saatavilla olevia verkkoja automaattisesti. Tämä voi aiheuttaa yhteysongelmia, jos siirryt alueelle, jossa kyseistä verkkoa ei ole saatavilla.

  1. Kirjoita nettiselaimen osoiteriville verkkohallintasivun osoite 192.168.8.1 ja kirjaudu sisään. Oletuskäyttäjänimi ja -salasana ovat molemmat "admin".
  2. Katkaise yhteys klikkaamalla painiketta, jossa on ylös sekä alaas osoittavat nuolet.
  3. Klikkaa Yhteysasetus -tekstiä ja valitse sitten Mobiiliverkkoasetukset.
  4. Valitse suositustilaksi Vain 4G tai Vain 3G. Halutessasi voit lukita yhteyden käyttämään myös tiettyä 4G-verkon taajuutta valitsemalla Vain 4G (800 MHz), Vain 4G (1800 MHz) tai Vain 4G (2600 MHz). Voit tarkistaa alueesi 4G- ja 3G-kuuluvuuden kuuluvuuskartasta.
  5. Tallenna muutokset klikkaamalla Käytä-painiketta ja vastaa avautuvaan ikkunaan OK.
Langaton verkko toimii huonosti

Wifin toimintaan vaikuttavat monet operaattorista riippumattomat asiat, kuten asunnon rakenteet ja verkon ruuhkautuminen.

Voit parantaa wifin toimivuutta muuttamalla reitittimen asetuksia verkkohallintasivulla. Usein wifi-kanavan vaihto auttaa, jos lähistöllä on paljon muita samaa kanavaa käyttäviä langattomia verkkoja, jotka saattavat ruuhkauttaa kanavan.

  1. Kirjoita nettiselaimen osoiteriville verkkohallintasivun osoite 192.168.8.1 ja kirjaudu sisään. Oletuskäyttäjänimi ja -salasana ovat molemmat "admin".
  2. Valitse Asetukset-välilehti ja etene polkua WiFi > WiFi-lisäasetukset. Voit vaihtaa käyttämäsi taajuuden (2,4 tai 5 GHz) kohdasta kanavan, jota yhteys käyttää.
  3. Oletusasetuksena Kanava-valikossa on Auto. Kokeilemalla eri kanavia saat selvitettyä, mikä kanavista toimii alueellasi parhaiten.
Tekniset tiedot
  • Muisti: 128 Mb NAND Flash, 128 Mb DDR SDRAM
  • Portit: 2 x RJ11, 3 x 1Gb RJ45 Ethernet (LAN), 1 Gb RJ45 Ethernet (LAN & WAN), USB 2.0
  • Verkot: LTE/DC-HSPA+/HSPA+/HSPA/UMTS/EDGE/GPRS/GSM
  • Virrankulutus: < 20W
  • Koko: 190 x 200 x 32 mm
  • Paino: n. 550 g
  • Micro SIM -korttipaikka
  • 2 x ulkoista antennipaikkaa (SMA)
  • Sisäänrakennettu antenni
Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

Mobiililaajakaistan käyttöönotto

Mobiililaajakaistan käyttö ja ongelmatilanteet

ZTE MF971 4G-mobiilireitittimen käyttöohje

ZTE MF286R -reitittimen käyttöohje

Ota yhteyttä

Telia Helppi

 0600 10 100

(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä.

Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on apunasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat-asiakaspalvelu on avoinna 24/7.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.