Huawei E5186S -reitittimen käyttöohje

E5186S -reititin tukee LTE A 4G -verkkoa, joten sitä voi käyttää kiinteän laajakaistan korvaajana.
Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.

Huawei E5186S -reititin pystyy 300 Mbit/s vauhtiin ja siinä on 4G-tuki. Huippunopea langaton verkko on jaettavissa jopa 64 käyttäjän kesken.

 

Merkkivalot, liitännät ja painikkeet

 

  1. Power-merkkivalo
  2. MODE-merkkivalo
    Jatkuvasti vaaleansininen: Reititin on yhdistetty 4G-verkkoon.
    Jatkuvasti sininen: Reititin on yhdistetty 3G-verkkoon.
    Jatkuvasti keltainen: Reititin on yhdistetty 2G-verkkoon.
    Jatkuvasti punainen:
    • Sim-korttia ei tunnisteta, PIN-koodia ei ole syötetty tai sen tarkistus epäonnistui.
    • Reititin ei onnistunut muodostamaan yhteyttä langattomaan verkkoon.
    • Reititin ylikuumenee. Verkkoyhteys katkaistaan, jotta laite voi jäähtyä.
  3. WIFI-merkkivalo
    Palaa: WiFi-toiminto on käytössä
    Vilkkuu: WPS-yhteystodennus on käynnissä (kestää noin 2 minuuttia)
    Pois: WiFi-toiminto on pois käytöstä
  4. Voice-ilmaisin
    Päällä: Linja on varattu
    Vilkkuu: Saapuva puhelu
    Pois: Linja on vapaa
  5. Signaalin ilmaisin -merkkivalo
    Päällä: Näyttää verkkosignaalin voimakkuuden. Täysi merkkivalo tarkoittaa voimakasta signaalia.
    Pois: Ei verkkosignaalia
  6. Mikro-SIM-korttipaikka
  7. WiFi-painike
    Voit ottaa wifi-toiminnon käyttöön tai pois käytöstä painamalla painiketta alle 1 sekuntia. Reititin tukee 2,4 GHz:n ja 5 GHz:n WiFi-verkkoja.
  8. Nollauspainike
    Reitittimen voi resetoida eli palauttaa tehdasasetuksille painamalla painiketta yli 3 sekuntia. Oletusasetusten palauttamisen myötä tehdyt asetukset korvaantuvat oletusasetuksilla.
  9. WPS-painike
    Kun WPS on käytössä voit muodostaa 2,4 GHz:n WPS-yhteyden painamalla painiketta 1–5 sekuntia tai muodosta 5 GHz:n WPS-yhteys painamalla sitä yli 5 sekuntia.
  10. Virtapainike
  11. Virtaliitin
    Liitä reititin pistorasiaan
  12. USB-portti
    Voit halutessasi liittää porttiin tallennuslaitteen. Tähän porttiin ei voi liittää päätelaitetta, kuten tietokoneita.
    Reititin tukee FAT16-, FAT32-, ext2- ja ext3-muodoissa olevia USB 1.1- ja 2.0 -tallennuslaitteita. Tallennuslaitteet, joiden virtalähdevaatimukset ylittävät USB-standardit, eivät välttämättä toimi oikein. Tällaisissa tapauksissa on suositeltavaa käyttää ulkoista virtalähdettä.
  13. TEL-portit (RJ11)
  14. LAN-portit (RJ45)
    Tietokoneiden, kytkimien tai muiden verkkolaitteiden liittämistä varten
  15. LAN4/WAN-portti (RJ45)
    Liitä Ethernet-porttiin, tietokoneeseen, kytkimeen tai muuhun verkkolaitteeseen
  16. LAN4/WAN-ilmaisin
    Palaa: Portti on liitetty Ethernet-porttiin tai -laitteeseen
    Vilkkuu: Dataa siirretään portin kautta
    Ei pala: Porttia ei ole liitetty Ethernet-porttiin tai -laitteeseen
  17. LAN-ilmaisimet
    Palaa: Porttiin on liitetty laite
    Vilkkuu: Dataa siirretään portin kautta
    Ei pala: Porttiin ei ole liitetty laitetta
  18. Ulkoiset antenniportit (SMA-J)
    Ulkoisten antennien liittämiseen
Käyttööontto
  1. Asenna mikro-SIM-kortti kuvan mukaisesti.

    Huom! Sim-kortin poistaminen laitteesta onnistuu painamalla korttia kevyesti sisäänpäin ja vapauttamalla se sen jälkeen, jolloin kortti ponnahtaa ulos. Älä irrota sim-korttia, kun reitittimen virta on kytketty. Tämä vaikuttaa reitittimen suorituskykyyn ja mikro-SIM-korttiin tallennetut tiedot voidaan menettää.
  2. Kytke virtajohto kuvan mukaisesti reitittimeen ja pistorasiaan. Käytä ainoastaan laitteen mukana toimitettua virtalähdettä.
  3. Käynnistä reititn sen takaa löytyvästä ON/OFF-kytkimestä.
  4. Laitteen verkon nimi (SSID) ja salasana löytyvät laitteen takana olevasta tarrasta. Etsi oikean niminen verkko päätelaitteen (esim. tietokone, tabletti tai puhelin) langattomien verkkojen luettelosta, yhdistä ja anna salasana.
Laitteen hallinta

Reitittimen asetusten muuttamiseen käytetään verkkohallintasivua.

  1. Varmista, että reititin on liitetty tietokoneeseen.
  2. Avaa selain ja kirjoita osoiteruutuun http://192.168.8.1
  3. Syötä käyttäjänimi ja salasana. Oletuskäyttäjänimi ja -salasana ovat molemmat "admin". Oletuskäyttäjätunnus ja -salasana on painettu myös reitittimen takana olevaan tarraan. Voit halutessasi vaihtaa kielen sivun yläosassa olevasta alasvetovalikosta.
  4. Jos sinulla on sim-kortti, jossa on pin-koodin kysely päällä, verkkohallintasivu (192.168.8.1) pyytää sinua syöttämään koodin. Telian SIM-korttien PIN-koodi on oletuksellisesti 0000 (pois lukien Prepaid-liittymien SIM-kortit). Jos haluat ottaa PIN-koodin kyselyn pois päältä, valitse kohta Poista PIN-koodin vahvistus käytöstä ja klikkaa Käytä.

 

Ohjelmistopäivitys

Löydät ohjeet ohjelmistopäivityksen tekemiseen alla olevasta PDF-tiedostosta. Tarvittaessa saat apua Telia Helppi -palvelusta.

Huawei E5186 ohjelmistopäivitys (PDF)

Apua ongelmatilanteisiin
Yhteys hidastelee tai pätkii

Jos yhteys hidastelee tai pätkii, voit lukita modeemin käyttämään pelkästään 4G- tai 3G-verkkoa.

Huomioi, että lukitessasi ohjelman käyttämään vain 3G- tai 4G-verkkoa, reititin ei käytä muita saatavilla olevia matkapuhelinverkkoja automaattisesti. Tämä voi aiheuttaa yhteysongelmia, jos siirryt alueelle, jossa kyseistä verkkoa ei ole saatavilla.

Katso ohje tästä videosta:

  1. Kirjoita nettiselaimen osoiteriville verkkohallintasivun osoite 192.168.8.1 ja kirjaudu sisään. Oletuskäyttäjänimi ja -salasana ovat molemmat "admin".
  2. Katkaise yhteys klikkaamalla Nuoli alas/nuoli ylös-painiketta.
  3. Klikkaa linkkiä Yhteysasetus ja valitse Mobiiliverkkoasetukset.
  4. Valitse suositustilaksi "Vain 4G" tai "Vain 3G". Halutessasi voit lukita yhteyden käyttämään myös tiettyä 4G-verkon taajuutta valitsemalla "vain 4G (800 Mhz)", "vain 4G (1800 Mhz)" tai "vain 4G (2600 MhZ)". Voit tarkistaa oman alueesi 4G- ja 3G-kuuluvuuden kuuluvuuskartasta.
  5. Klikkaa Käytä-painiketta ja vastaa avautuvaan ikkunaan OK.
Langaton verkko toimii huonosti

Langattoman verkon toimintaan vaikuttavat monet operaattorista riippumattomat asiat, kuten asunnon rakenteet ja verkon ruuhkautuminen. 

Voit parantaa langattoman verkon toimivuutta muuttamalla reitittimen asetuksia verkkohallintasivulla. Usein WiFi-kanavan vaihto auttaa silloin, kun lähistöllä on paljon muita samaa kanavaa käyttäviä langattomia verkkoja, jotka saattavat ruuhkauttaa kanavan.

  1. Kirjoita nettiselaimen osoiteriville verkkohallintasivun osoite 192.168.8.1 ja kirjaudu sisään. Oletuskäyttäjänimi ja -salasana ovat molemmat "admin".
  2. Valitse Asetukset-välilehti > WiFi > WiFi-lisäasetukset. Voit vaihtaa käyttämäsi taajuuden (2,4 tai 5 GHz) kohdasta kanavan, jota yhteys käyttää.
  3. Oletusasetuksena Kanava-valikossa on ”Auto”. Kokeilemalla eri kanavia saat selvitettyä, mikä kanavista toimii juuri sinun alueellasi parhaiten.
Tekniset tiedot
  • Muisti: 128 Mb NAND Flash, 128 Mb DDR SDRAM
  • Portit: 2 x RJ11, 3 x 1Gb RJ45 Ethernet (LAN), 1 Gb RJ45 Ethernet (LAN & WAN), USB 2.0
  • Verkot: LTE/DC-HSPA+/HSPA+/HSPA/UMTS/EDGE/GPRS/GSM
  • Virrankulutus: < 20W
  • Koko: 190 x 200 x 32 mm
  • Paino: n. 550 g
  • Micro SIM -korttipaikka
  • 2 x ulkoista antennipaikkaa (SMA)
  • Sisäänrakennettu antenni
Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,25 €/min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

Mobiililaajakaistan käyttöönotto

Mobiililaajakaistan käyttö ja ongelmatilanteet

ZTE MF971 4G-mobiilireitittimen käyttöohje

Ota yhteyttä

Telia Helppi

 0600 10 100

2,25 €/min + pvm, jonotusajalta mpm/pvm

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä.

Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on palveluksessasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.00 ja la–su 9.00–19.30.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, joka on keskustelupaikka asiakkaillemme ja muille digistä kiinnostuneille.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.
Facebookissa vastaamme yksityisviesteihin 24/7.