Huawei E5186S -reititin pystyy 300 Mbit/s vauhtiin ja siinä on 4G-tuki. Huippunopea langaton verkko on jaettavissa jopa 64 käyttäjän kesken.
Huawei E5186S -reitittimen käyttöohje
- Power-merkkivalo
- MODE-merkkivalo
Jatkuvasti vaaleansininen: Reititin on yhdistetty 4G-verkkoon.
Jatkuvasti sininen: Reititin on yhdistetty 3G-verkkoon.
Jatkuvasti keltainen: Reititin on yhdistetty 2G-verkkoon.
Jatkuvasti punainen:- Sim-korttia ei tunnisteta, PIN-koodia ei ole syötetty tai sen tarkistus epäonnistui.
- Reititin ei onnistunut muodostamaan yhteyttä langattomaan verkkoon.
- Reititin ylikuumenee. Verkkoyhteys katkaistaan, jotta laite voi jäähtyä.
- WIFI-merkkivalo
Palaa: Wifi-toiminto on käytössä
Vilkkuu: WPS-yhteystodennus on käynnissä (kestää noin 2 minuuttia)
Pois: Wifi-toiminto on pois käytöstä - Voice-ilmaisin
Ei käytössä - Signaalin ilmaisin -merkkivalo
Mitä useammassa tolpassa on valo, sitä vahvempi signaali on. Jos signaali on heikko, kokeile siirtää laite lähemmäs ikkunaa tai eri huoneeseen. Jos tolpissa ei ole ollenkaan valoa, signaalia ei ole saatavilla. - Mikro-SIM-korttipaikka
- WiFi-painike
Voit ottaa wifi-toiminnon käyttöön tai pois käytöstä painamalla painiketta alle 1 sekuntia. Reititin tukee 2,4 GHz ja 5 GHz wifi-verkkoja. - Nollauspainike
Reitittimen voi resetoida eli palauttaa tehdasasetuksille painamalla painiketta yli 3 sekuntia. Resetoinnin myötä kaikki asetuksiin tehdyt muutokset korvaantuvat oletusasetuksilla. - WPS-painike
Kun WPS on käytössä, voit muodostaa 2,4 GHz:n WPS-yhteyden painamalla painiketta 1–5 sekuntia tai muodosta 5 GHz:n WPS-yhteys painamalla sitä yli 5 sekuntia. - Virtapainike
- Virtaliitin
Liitä reititin pistorasiaan - USB-portti
Voit halutessasi liittää porttiin tallennuslaitteen. Tähän porttiin ei voi liittää päätelaitetta, kuten tietokoneita.
Reititin tukee FAT16-, FAT32-, ext2- ja ext3-muodoissa olevia USB 1.1- ja 2.0 -tallennuslaitteita. Tallennuslaitteet, joiden virtalähdevaatimukset ylittävät USB-standardit, eivät välttämättä toimi oikein. Tällaisissa tapauksissa on suositeltavaa käyttää ulkoista virtalähdettä. - TEL-portit (RJ11)
Ei käytössä - LAN-portit (RJ45)
Tietokoneiden, kytkimien tai muiden omien päätelaitteiden liittämistä varten - LAN4/WAN-portti (RJ45)
Porttia voi käyttää siltaavana esim. jakaessa yhteyttä toiselle reitittimelle. Tämän käyttö vaatii muutoksia laitteen asetuksista. Oletusasetuksilla portti toimii kuten muutkin LAN-portit (14). - LAN4/WAN-ilmaisin
Palaa: Portti on liitetty Ethernet-porttiin tai -laitteeseen
Vilkkuu: Dataa siirretään portin kautta
Ei pala: Porttia ei ole liitetty Ethernet-porttiin tai -laitteeseen - LAN-ilmaisimet
Palaa: Porttiin on liitetty laite
Vilkkuu: Dataa siirretään portin kautta
Ei pala: Porttiin ei ole liitetty laitetta - Ulkoiset antenniportit (SMA-J)
Ulkoisten antennien liittämiseen
- Asenna mikro-SIM-kortti kuvan mukaisesti.
Huom! Sim-kortin poistaminen laitteesta onnistuu painamalla korttia kevyesti sisäänpäin ja vapauttamalla se sen jälkeen, jolloin kortti ponnahtaa ulos. Älä irrota sim-korttia, kun reitittimen virta on kytketty. Tämä vaikuttaa reitittimen suorituskykyyn ja mikro-SIM-korttiin tallennetut tiedot voidaan menettää. - Kytke virtajohto kuvan mukaisesti reitittimeen ja pistorasiaan. Käytä ainoastaan laitteen mukana toimitettua virtalähdettä.
- Käynnistä reititn sen takaa löytyvästä ON/OFF-kytkimestä.
- Laitteen verkon nimi (SSID) ja salasana löytyvät laitteen takana olevasta tarrasta. Etsi oikean niminen verkko päätelaitteen (esim. tietokone, tabletti tai puhelin) langattomien verkkojen luettelosta, yhdistä ja anna salasana.
Reitittimen asetusten muuttamiseen käytetään verkkohallintasivua.
- Varmista, että reititin on liitetty tietokoneeseen.
- Avaa nettiselain ja kirjoita osoiteriville http://192.168.8.1
- Syötä käyttäjänimi ja salasana. Oletuskäyttäjänimi ja -salasana ovat molemmat "admin". Oletuskäyttäjätunnus ja -salasana löytyvät myös reitittimen takana olevasta tarrasta. Voit halutessasi vaihtaa kielen sivun yläosan alasvetovalikosta.
- Jos sinulla on SIM-kortti, jossa on pin-koodin kysely päällä, verkkohallintasivu pyytää sinua syöttämään koodin. SIM-korttiemme PIN-koodi on oletuksena 0000 (pois lukien Prepaid-liittymien SIM-kortit). Jos haluat ottaa PIN-koodin kyselyn pois päältä, valitse kohta Poista PIN-koodin vahvistus käytöstä ja tallenna muutos klikkaamalla Käytä.
Löydät ohjeet ohjelmistopäivityksen tekemiseen alla olevasta PDF-tiedostosta. Tarvittaessa saat apua Telia Helppi -palvelusta.
Yhteys hidastelee tai pätkii
Jos yhteys hidastelee tai pätkii, voit lukita reitittimen käyttämään vain 4G- tai 3G-verkkoa eli tehdä verkkolukituksen.
Huomioithan, että verkkolukituksen myötä reititin ei enää käytä muita saatavilla olevia verkkoja automaattisesti. Tämä voi aiheuttaa yhteysongelmia, jos siirryt alueelle, jossa kyseistä verkkoa ei ole saatavilla.
- Kirjoita nettiselaimen osoiteriville verkkohallintasivun osoite 192.168.8.1 ja kirjaudu sisään. Oletuskäyttäjänimi ja -salasana ovat molemmat "admin".
- Katkaise yhteys klikkaamalla painiketta, jossa on ylös sekä alaas osoittavat nuolet.
- Klikkaa Yhteysasetus -tekstiä ja valitse sitten Mobiiliverkkoasetukset.
- Valitse suositustilaksi Vain 4G tai Vain 3G. Halutessasi voit lukita yhteyden käyttämään myös tiettyä 4G-verkon taajuutta valitsemalla Vain 4G (800 MHz), Vain 4G (1800 MHz) tai Vain 4G (2600 MHz). Voit tarkistaa alueesi 4G- ja 3G-kuuluvuuden kuuluvuuskartasta.
- Tallenna muutokset klikkaamalla Käytä-painiketta ja vastaa avautuvaan ikkunaan OK.
Langaton verkko toimii huonosti
Wifin toimintaan vaikuttavat monet operaattorista riippumattomat asiat, kuten asunnon rakenteet ja verkon ruuhkautuminen.
Voit parantaa wifin toimivuutta muuttamalla reitittimen asetuksia verkkohallintasivulla. Usein wifi-kanavan vaihto auttaa, jos lähistöllä on paljon muita samaa kanavaa käyttäviä langattomia verkkoja, jotka saattavat ruuhkauttaa kanavan.
- Kirjoita nettiselaimen osoiteriville verkkohallintasivun osoite 192.168.8.1 ja kirjaudu sisään. Oletuskäyttäjänimi ja -salasana ovat molemmat "admin".
- Valitse Asetukset-välilehti ja etene polkua WiFi > WiFi-lisäasetukset. Voit vaihtaa käyttämäsi taajuuden (2,4 tai 5 GHz) kohdasta kanavan, jota yhteys käyttää.
- Oletusasetuksena Kanava-valikossa on Auto. Kokeilemalla eri kanavia saat selvitettyä, mikä kanavista toimii alueellasi parhaiten.
- Muisti: 128 Mb NAND Flash, 128 Mb DDR SDRAM
- Portit: 2 x RJ11, 3 x 1Gb RJ45 Ethernet (LAN), 1 Gb RJ45 Ethernet (LAN & WAN), USB 2.0
- Verkot: LTE/DC-HSPA+/HSPA+/HSPA/UMTS/EDGE/GPRS/GSM
- Virrankulutus: < 20W
- Koko: 190 x 200 x 32 mm
- Paino: n. 550 g
- Micro SIM -korttipaikka
- 2 x ulkoista antennipaikkaa (SMA)
- Sisäänrakennettu antenni
Etkö löytänyt etsimääsi?
Ota yhteyttä
Telia Helppi
Helppi tarjoaa kattavat ratkaisut tietotekniikkapulmiin – liittymien, laitteiden ja palvelujen asennuksen sekä käyttötuen.
0600 10 100
(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)
Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä. Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.
Lue lisää Helpistä
Chat
Chat-asiakaspalvelumme on apunasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.
Kirjaudu
Chatbot
Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.
Avaa chatbot >
Telia somessa
Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
Telia Facebookissa
Telia Twitterissä
Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.
Yhteisöön