Kaikki artikkelit

IAM-yhteistyö paransi Keskon loppukäyttäjäkokemusta ja toi säästöjä

3 min

Keskolla hallinnoidaan keskitetysti kymmenien tuhansien ihmisten pääsyä sovelluksiin ja järjestelmiin. IAM-yhteistyö Telian kanssa on lisännyt Keskon identiteettien ja käyttöoikeuksien hallittavuutta ja seurattavuutta sekä tehostanut hallintaprosesseja.

Kotimainen kaupan alan jättiläinen Kesko toimii päivittäistavarakaupan, rakentamisen ja talotekniikan sekä autokaupan aloilla kahdeksassa maassa. Yrityksen palveluksessa ja sen kauppiaskumppaneina työskentelee kymmeniä tuhansia henkilöitä, ja vaihtuvuus on esimerkiksi sesonkivaihtelun ja urakierron takia hyvin suurta.

Käyttövaltuuksien ja identiteettien hallinnan kannalta Keskon kokonaisuus on siis keskimääräistä huomattavasti haastavampi.

”Identiteetinhallinnan ongelmat voivat näkyä siten, että työntekijöiltä puuttuu oikeudet tarvitsemiinsa sovelluksiin tai kääntäen niin, että työntekijöille jää oikeuksia järjestelmiin, joita he eivät enää työssään tarvitse. Ongelmista koituu siis työtehon laskemista ja turhia tietoturvariskejä”, tiivistää Keskon loppukäyttäjäpalveluista vastaava Business CIO Pekka Vaittinen.

Yhteistyötä perusteista lähtien

Kesko on tehnyt Telian kanssa IAM-yhteistyötä (Identity and Access Management) jo kymmenisen vuotta. Vaittisen mukaan yhteistyön alussa pantiin kuntoon perusasiat: käyttöoikeuksien yleistilanteen hallintaa vahvistettiin ja identiteettien auditointikäytäntöjä parannettiin.

Käyttöoikeuksien ja identiteettien hallinnan kannalta Keskon kokonaisuus on keskimääräistä huomattavasti haastavampi, sillä sen palveluksessa työskentelee kymmeniä tuhansia henkilöitä. 

”On auditoinnin kannalta erittäin tärkeää, että jokaisesta myönnetystä oikeudesta jää jälki järjestelmään. Toimimme myös GDPR-asetuksen alaisina, eli talosta lähteneiden työntekijöiden tiedot on poistettava tietyn ajan jälkeen. Tässä toimiva IAM on avainroolissa”, Vaittinen kertoo.

Kohti käyttöoikeuksien itsepalvelua

Vaittisen mukaan IAM-yhteistyössä on Telian kanssa saavutettu tehokkaat käytännöt uusien työntekijöiden identiteettien luomisessa sekä nopea ja hallittu käyttöoikeuksien myöntöprosessi. Viime vuosina toimintaa on lisäksi pystytty tehostamaan automatisoinnin avulla.

Kesko toimii päivittäistavarakaupan, rakentamisen ja talotekniikan sekä autokaupan aloilla kahdeksassa maassa.

”Identiteetinhallinnassa mennään yhä vahvemmin yksittäisten käyttöoikeuksien luonnista kohti profiileja ja kokonaisuuksia, joihin loppukäyttäjät voivat pyytää oikeuksia itsepalveluna. Automaatio tuo prosessiin nopeutta ja tehokkuutta, mikä helpottaa omien asiantuntijoidemme työtä, pienentää kustannuksia sekä parantaa loppukäyttäjäkokemusta”, Vaittinen sanoo.

Strategista näkemystä ja muskelit käytännön työhön

Automaatiota halutaan Keskolla kehittää jatkossa nykyistä pidemmälle yhdessä Telian kanssa. Vaittinen kuitenkin muistuttaa, että Keskon kaltaisessa yrityksessä, jossa on käytössä järjestelmiä ja sovelluksia laidasta laitaan, tulee jatkossakin vastaan kimurantteja poikkeustapauksia.

"Automaatio tuo prosessiin nopeutta ja tehokkuutta, mikä helpottaa omien asiantuntijoidemme työtä, pienentää kustannuksia sekä parantaa loppukäyttäjäkokemusta."
- Pekka Vaittinen, Kesko

Monesti ongelmien ratkomiseen tarvitaan usean asiantuntijan panosta. ”Omat asiantuntijamme oppivat Telian konsulteilta käytännön tilanteissa ja osaavat todennäköisesti tilanteen tullessa uudestaan vastaan ratkaista sen itse”, Vaittinen kertoo. ”IAM-yhteistyökumppaniltamme vaaditaan isoja muskeleita – Keskon mittakaavassa pienikin ongelma identiteetinhallinnassa on iso ongelma.”

Vaittinen kehuu Telian kyvykkyyttä tuottaa Keskolle lisäarvoa paitsi taktisella myös strategisella tasolla. ”Telia tuottaa IAM-palvelua myös muille, joten heillä ovat hallussa alan parhaat ja ajantasaisimmat käytännöt.”
 

Lataa opas Luottamuspalveluista >

 

Haaste: Kesko halusi parantaa käyttöoikeuksien ja identiteettien hallittavuutta ja seurattavuutta sekä nostaa IAMin automaatiotasoa.

Ratkaisu: Pitkäjänteisessä yhteistyössä Telian kanssa Kesko on luonut kattavan yleiskuvan identiteeteistä ja käyttöoikeuksista, kehittänyt käyttöoikeuksien seurantaa sekä automatisoinut IAM-prosesseja.

Hyödyt: Automatisointi on pienentänyt IT:n työtaakkaa, tuonut kustannushyötyjä sekä parantanut loppukäyttäjäkokemusta. Identiteetit ja käyttöoikeudet ovat hyvin hallinnassa, jolloin uudet työntekijät saavat tarvittavat oikeudet nopeasti eivätkä vanhat tiedot jää turhaan järjestelmiin.
 

Tehosta liiketoimintaa ja varmista turvallisuus

Keskitetyn identiteetin- ja pääsynhallinnan avulla huolehdit siitä, että käyttäjillä, laitteilla ja järjestelmillä on oman roolinsa kannalta tarvittavat pääsyoikeudet informaatioon.

Lue lisää
Lisää samasta aiheesta

Artikkelin aihealueet

Asiakastarinat Varmenteet ja tunnistus Tietoturva Turvallisuus
Edellinen artikkeli
Video: On aika lunastaa 5G-lupaukset
Seuraava artikkeli
Euroclear Finlandin järjestämissä yhtiökokouksissa voi äänestää turvallisesti etänä

OSTOSKORISSASI ON TUOTTEITA KAHDESTA ERI KAUPASTA

Verkkokauppamme uudistuksesta johtuen laitteet ja puhelinliittymät ovat toistaiseksi tilattavissa eri kaupasta kuin nettiliittymät ja muut yrityspalvelut. Siirry tekemään tilauksesi loppuun.

Laitteet ja puhelinliittymät
Nettiliittymät ja muut palvelut

OSTOSKORISSASI EI OLE TUOTTEITA

Verkkokauppamme uudistuksesta johtuen laitteet ja puhelinliittymät ovat toistaiseksi tilattavissa eri kaupasta kuin nettiliittymät ja muut yrityspalvelut. Siirry ostoksille haluamaasi kauppaan.

Laitteet ja puhelinliittymät
Nettiliittymät ja muut palvelut