Kaikki artikkelit yrityksille

Tekoäly auttaa parantamaan verkon laatua ja toimintavarmuutta

3 min
Telia Cygaten Toni Laaksonen. Telia Cygaten Toni Laaksonen.

Verkkojen käytön monipuolistuminen vaatii tehokkaita keinoja monimutkaisten kokonaisuuksien hallintaan. Verkkojen älykkyys ja tekoäly parantavat toimintavarmuutta, käyttäjäkokemusta ja tietoturvallisuutta.

Verkkojen tehokkuus ja luotettavuus ovat entistä tärkeämpiä, kun yhteiskunnan toiminnot digitalisoituvat ja verkoista tulee liiketoiminnan kannalta kriittinen osa kaikilla toimialoilla.

Käytön monipuolistuminen ja datamäärän kasvu asettavat uusia vaatimuksia myös verkon tietoturvan toteuttamiselle, sanoo Telian ratkaisumyyjä Toni Laaksonen.

"Automaatio ja tekoälysovellukset hoitavat nyt monia rutiiniasioita, jotka teettivät aiemmin paljon manuaalista työtä. Verkkojen toiminnasta vastaavat asiantuntijat voivat keskittyä paremmin palveluiden kehittämiseen ja ratkomaan haastavampia ongelmia. Jopa ennen kuin ongelmien vaikutukset näkyvät loppukäyttäjille."

Tekoälyä hyödynnetään laajasti verkoissa

Laaksosen mukaan yksittäisistä älykkäistä toiminnoista on siirrytty entistä laajempaan tekoälyn hyödyntämiseen.

”Tekoälyn ja koneoppimisen kehittymisen myötä älykkäitä ominaisuuksia ja ratkaisuja on otettu yhä laajemmin käyttöön myös yritysverkkojen hallinnassa."

Verkottumisen monimutkaistuminen vaatii verkkopalvelujen ylläpitäjiltä uudenlaista osaamista. Laaksosen mukaan laadukkaiden palvelujen tuottaminen perinteisin metodein on entistä vaativampaa työtä.

"Paras keino hallita monimutkaisia kokonaisuuksia on lisätä älykkyyttä verkkoihin ja verkon hallintaan. Tehokkaat palvelumallit ja älykkäät hallintajärjestelmät ovat asiakkaidemme hyödynnettävissä."

Vikoja voidaan ehkäistä jo ennalta

Tekoälyn ja koneoppimisen avulla pystytään hahmottamaan kokonaisuuksia ja havaitsemaan nopeasti poikkeamat suurista tietomääristä. Laaksosen mukaan se oli aiemmin liki mahdotonta tai sitä tehtiin tapauskohtaisesti vasta vian tultua ilmi.

Koneoppiminen voi myös hyödyntää entistä laajemmin asiakkaiden ympäristöistä kerättyä meta-dataa ja löytää näin ratkaisumalleja yksittäisen asiakkaan hyödyksi.

"Tekoälyn avustamana saadaan yksittäisten häiriöiden sijaan ratkaistavaksi häiriöiden takana olevia juurisyitä. Pystymme reagoimaan tehokkaammin ja ratkaisemaan laaja-alaisempia ongelmia löytämällä syitä vaikkapa verkon pätkimiseen."

Tekoälyominaisuuksia käytetään myös vikojen ennaltaehkäisyyn verkkojen kehittämisessä. Ne auttavat havaitsemaan huollon tai korjauksen tarpeessa olevia laitteita jopa ennen kuin niihin ennättää tulla toimintahäiriöitä.

"Tämä on auttanut vähentämään häiriöiden määrää verkoissa huomattavasti ja parantamaan loppukäyttäjäkokemusta. Osa vioista pystytään korjaamaan ennen kuin ne näkyvät asiakkaille."

Laaksosen mukaan älykkäät ratkaisut auttavat myös kehittämään uusia aseita kyberuhkia vastaan.

”Kyberrikollisetkin hyödyntävät tekoälyä, joten älykkäisiin uhkakuviin tulee vastata suojautumisen älykkyydellä. Näin varmistetaan jatkossakin verkkojen tietoturvataso, mikä varmistaa ja kehittää liiketoiminnan jatkuvuutta", Laaksonen muistuttaa.

Tekoälyratkaisut myös asiakkaiden ulottuvilla

Tekoälyn ja automaation merkitys korostuu myös mobiiliverkkojen operoinnissa, kun huippunopean 5G-verkon kapasiteetti avaa mahdollisuuksia uudenlaisten teknologioiden ja palvelujen hyödyntämiselle.

Lisäksi tekoälyratkaisut auttavat tehostamaan verkkojen energiatehokkuutta, mikä vähentää päästöjä. Esimerkiksi tukiasemien sähkön kulutusta voidaan ohjata älykkäällä järjestelmällä.

Telia on myös kehittänyt yritysasiakkailleen tekoälyyn perustuvia palveluja. Yritykset voivat vauhdittaa liiketoimintaansa hyödyntämällä esimerkiksi koneoppimista, automaatiota, ohjelmistorobotiikkaa tai puheentunnistusta.

Telian verkkojen hallinnan tavoin myös muissa yrityksissä on mahdollista löytää asioita, joissa älykkäät ratkaisut vapauttavat työntekijöiden aikaa vaativampiin tehtäviin.

Älykkäillä ratkaisuilla on tärkeä rooli myös asiakkaiden käyttämien verkkojen tietoturvan varmistamisessa. Niitä hyödynnetään esimerkiksi Telian tietoturvan hallintakeskuksessa, jonka tehtävänä on valvoa yritysasiakkaiden IT-ympäristön tietoturvapoikkeamia ja reagoida niihin.

Tekoäly varmistaa huipputason tietoturvan

Miten yrityksesi pysyy askeleen edellä hyökkääjää?

Opi tekoälyn hyödyt
Lisää samasta aiheesta

Artikkelin aihealueet

Tietoturva

OSTOSKORISSASI ON TUOTTEITA KAHDESTA ERI KAUPASTA

Verkkokauppamme uudistuksesta johtuen osa yritystuotteistamme ja -palveluistamme on tilattavissa eri kaupasta kuin laitteet, puhelinliittymät ja mobiililaajakaistaliittymät. Siirry tekemään tilauksesi loppuun.

Laitteet ja liittymät
Muut yritystuotteet

OSTOSKORISSASI EI OLE TUOTTEITA

Tilaa jatkuvasti kasvavasta valikoimastamme laitteet, puhelinliittymät sekä mobiililaajakaistaliittymät yrityksellesi.

Siirry kauppaan