Kaikki artikkelit yrityksille

Laitehässäkkä haltuun – palvelulaitteet helpottavat Jytyn arkea ja vahvistavat tietoturvaa

4 min

Onko yrityksenne kännyköiden, läppäreiden ja tablettien hankinta, huolto ja kierrätys niin sujuvaa kuin toivoisit? Ammattiliitto Jyty sai prosessit kuntoon, kun se siirtyi hankkimaan laitteet palveluna. 

Ammattiliitto Jytyn noin 50 työntekijää liikkuu paljon työssään. Liitto edustaa laajaa joukkoa kuntien, hyvinvointialueiden, valtion, seurakuntien, järjestöjen ja kuntaomisteisten yhtiöiden työntekijöitä. 

”Käymme työpaikoilla, oppilaitoksissa ja messuilla. Voimme myös valita joustavasti, työskentelemmekö toimistolla vai etänä. Laitteiden ja yhteyksien on toimittava moitteettomasti kaikkialla”, Ammattiliitto Jytyn johtava tietohallintoasiantuntija Ville Väyrynen kertoo.

Henkilöstö käyttää puhelimia ja tietokoneita muun muassa jäsenpalveluihin, edunvalvontaan, koulutusten järjestämiseen ja yhteydenpitoon. Lisäksi liittohallituksella ja valtuustolla on käytössään noin 50 tablettia kokouksia varten.

Jyty on hankkinut jo vuosien ajan matkapuhelimet, tietokoneet ja tabletit Telia Palvelulaitteina. Malli tuo selkeyttä ja ennakoitavuutta laitekantaan ja keventää pienen IT-tiimin arkea.

Palvelulaitteilla selkeät prosessit ja ennakoitavat kulut

Telia suunnittelee palvelulaitteiden elinkaaren. Jytyssä prosessit on hiottu selkeiksi. Käyttäjä esimerkiksi saa automaattisen muistutuksen puhelimen vaihtamisesta. Hän valitsee uuden mallin valmiiksi rajatusta valikoimasta ja tilaus etenee esihenkilön hyväksynnän kautta toimitusvaiheeseen.

Työnantaja maksaa laitteen sovittuun hintakattoon asti, ja jos työntekijä haluaa arvokkaamman mallin, hän maksaa erotuksen itse.

”Tällainen palvelumalli vähentää IT:n työtä ja helpottaa laitekustannusten ennakointia. Autamme lähinnä, jos joku tarvitsee apua esimerkiksi puhelimen tietojen siirtämisessä.”

Tietokoneet ja tabletit vaihdetaan Jytyssä keskitetysti, yleensä kaikille käyttäjille samalla kertaa.
 


”Palvelulaitteiden avulla olemme hyvin kartalla laitekannastamme”, kertoo Ville Väyrynen.

Lue kokemuksia: Nordecin laitteiden elinkaaren hallinta ja tietoturva paranivat Palvelulaitteiden avulla

Keskitetty laitehallinta parantaa tietoturvaa

Telia toimittaa puhelimet valmiiksi esiasennettuina ja liiton laitehallintaan liitettyinä, joten ne ovat heti käyttövalmiita. Laitehallinnan kautta puhelimiin asennetaan työntekoon tarvittavat sovellukset. 

”Laitehallinnan kautta IT pystyy jakamaan sovelluksia, pitämään ohjelmistot ajan tasalla sekä lukitsemaan tai tyhjentämään laitteen etänä, jos se katoaa. Sovelluksia voi asentaa vain virallisista sovelluskaupoista, mikä pienentää tietoturvariskejä”, Ville Väyrynen kertoo.

Yksi palvelulaitteiden selkeistä eduista on laiterekisteri, joka kokoaa yhteen tiedot kaikista käytössä olevista laitteista. Näin IT:llä on hyvä kokonaiskuva organisaation koko laitekannasta. 

Jytyllä on Telia Palvelulaitteen lisäpalveluna vakuutus sekä huoltopalvelu ja lainalaitteet. 

“Jos laitteessa on vikaa tai se rikkoutuu, lainalaitteen saa yleensä jo seuraavana arkipäivänä ja oman laitteen nopeasti huoltoon.” 

Sopimuskauden päätyttyä käyttäjä voi lunastaa laitteen omaan käyttöön tai palauttaa sen Telialle. Palvelulaite tyhjennetään tietoturvallisesti ja kierrätetään joko jatkokäyttöön tai uusien laitteiden raaka-aineeksi.

Vastuullisuus on tärkeä osa Jytyn toimintaa, ja liitolla on WWF Green Office -sertifikaatti. Siksi Väyrynen arvostaa sitä, että myös laitteiden kierrätys kuuluu palveluun.

Lue lisää palvelulaitteiden hyödyistä

Kumppanin tuki tuo varmuutta arkeen

Ammattiliitto Jytyn tietohallintoa pyörittää kahden hengen tiimi, joten kumppanin osaaminen ja tuki ovat ratkaisevan tärkeitä.

Telian asiantuntijat tukevat liittoa laajasti muun muassa laitehankinnoissa, liittymä- ja verkkoasioissa sekä Microsoft 365 -ympäristön ylläpidossa. Seuraavaksi tarkastelussa ovat tietoturvaratkaisut.

”Yhteistyö Telian kanssa on sujuvaa, ja nimetyn yhteyshenkilön kautta saamme nopeasti oikean asiantuntijan avuksemme. Kun uusia kehitystarpeita tulee, pääsemme edistämään niitä ripeästi.”

Huolellinen valmistelu on Väyrysen kokemuksen mukaan kaiken perusta palvelulaitteisiin siirryttäessä.

”Kun prosessit on suunniteltu selkeiksi, palvelumalli säästää monelta vaivalta. Nukumme yömme vähän paremmin, kun laitehallinta on kunnossa eikä meillä ole niin sanottuja villejä laitteita.”
 

Haaste
Ammattiliitto Jyty halusi saada selkeän näkymän koko laitekantaan ja keventää pienen IT-tiimin työtaakkaa. Liitto myös toivoi, että laitteiden tietoturva paranisi ja kustannukset olisivat paremmin ennakoitavissa koko elinkaaren ajan.

Ratkaisu
Kaikki puhelimet, kannettavat ja tabletit hankitaan Telia Palvelulaitteina esiasennettuina ja suoraan laitehallintaan liitettyinä. Palveluun sisältyvät vakuutus, huolto, lainalaite ja tietoturvallinen kierrätys.

Hyödyt:
IT saa selkeän kokonaiskuvan kaikista laitteista, niiden käyttäjistä ja vaihtoaikatauluista. Tietoturva vahvistuu, kun laitteita hallitaan ja päivitetään keskitetysti. Laitteiden käyttäjät saavat kätevästi uuden laitteen tai tarvittaessa lainalaitteen.

Palvelulaite helpottaa laitehallintaa

Tuntuuko, että yrityksesi arvokasta aikaa menee työntekijöiden kännyköiden, läppäreiden ja tablettien hallinnointiin? Lue lisää palvelulaitteista!

Tutustu palvelulaitteisiin
Lisää samasta aiheesta

Artikkelin aihealueet

Asiakastarinat Palvelulaite Tietoturva