Kaikki artikkelit

Digitalisaatio tukee ja kehittää hoivatyötä Attendolla

3 min

Attendo on Suomen johtava julkisten hoivapalveluiden yksityinen tuottaja, joka on muutosmatkalla kohti digitaalisempaa arkea. Muutoksen yksi mahdollistajista on ICT-ympäristön remontti, jota yritys työstää yhdessä Telian kanssa.

Hoivakotien arki on muuttumassa alan digitalisoituessa, sanoo Attendo Suomen tietohallintojohtaja Satu Palviainen. ”Tämä tarkoittaa muun muassa mittaroinnin lisääntymistä, tietojärjestelmien parempaa hyödyntämistä ja hoivateknologian kehittymistä. Muutos parantaa henkilöstökokemusta, asiakaskokemusta ja annetun hoivan laatua. Tärkeää tietoa saamme vain älykkäiden järjestelmien ja mittaamisen kautta.”

”Teemme hoivatyötä 24/7, joten toiminnan ympärivuorokautinen turvaaminen ja vikasietoisuus on tärkeää. Tietoliikenteen toimintavarmuus on keskiössä oli sitten kysymys asiakkaan tietojen välittömästä saatavuudesta, keittiölaitteiden ohjaamisesta, kiinteistön ovivalvonnasta tai muista erilaisista hälytyslaitteista kuten turvarannekkeista, jotka kertovat asukkaiden tilasta.”

”Hoivatyön ohella Attendolla käytetään myös laajasti toimistosovelluksia ja tällä hetkellä palvelutoimintojen työntekijät työskentelevät etänä. Korona-aikana asukkaiden kommunikointi omaisten kanssa verkon välityksellä on kasvanut, samoin kuin muutkin etäpalvelut. Terveyteen liittyviä toimia ja viriketoimintaa voidaan hoitaa etäyhteyksin.”

Attendon Satu Palviainen korostaa, että tietojärjestelmien käytön lisääntyessä on tärkeää varmistaa niiden yhteensopivuus ja hyvä käyttäjäkokemus. Tietojärjestelmien on tuettava itse hoivatyötä ja hyvää asiakaskokemusta.

ICT-ympäristö muutoksen kivajalkana

Palviainen kertoo, että Attendolla on käynnissä merkittävä muutosmatka, joka koskee laajasti myös tietojärjestelmiä. ”Tietotekninen ympäristö on yksi yrityksemme keskeisistä kivijaloista, jolla mahdollistetaan liiketoiminnan sujuvuus.”

”Telia valikoitui kokonaisvaltaiseksi ICT-kumppaniksi tietoliikennepalveluihin vuoden 2020 kilpailutuksen jälkeen. Yritysverkostamme oli muodostunut ajan saatossa kirjava kokonaisuus, jossa oli yritysostojen kautta tulleita toimijoita ja teknologioita. Toteutukset eivät enää vastanneet muuttuneen liiketoimintamme tarpeita ja kokonaisuuden ylläpito oli haasteellista.” 

”Uudistimme Telia ONE -hengessä Attendon verkkoratkaisun vastaamaan hoivaliiketoiminnan nykyisiä ja uusia, tulevaisuuden digitalisaation liiketoimintavaatimuksia yli 400 toimipisteeseen ympäri Suomen. Attendo toivoi hallittua, pilvipohjaista ja joustavaa tietoliikenneratkaisua reaaliaikaisella näkymällä ja tämän toimitamme”, sanoo Telian Customer Lead Riitta Lohman.

”Verkon uudistustoimenpiteet ovat vielä kesken, mutta tähän asti saadut kokemukset ovat kannustavia. Uudesta verkkoratkaisusta näemme eri toimipaikkojen kapasiteetin käyttöasteen reaaliaikaisen tarkasti, mikä auttaa resursointia oikeisiin käyttötarkoituksiin ja lisää toimintavarmuutta. Voimme jatkokehittää verkkoa, kun tiedämme, miten sitä käytetään. Ennakoitavuus ja luotettavuus on parantunut merkittävästi ja häiriötilanteilta ollaan vältytty”, Palviainen kertoo hyödyistä.

Palviainen jatkaa, että langaton verkko on tuonut etuja liikkuvan- ja etätyön sujuvuuteen. Lisäksi yhden kumppanin kanssa toimiminen säästää aikaa ja vaivaa.

Telian Jenny Suonperä on samaa mieltä Palviaisen kanssa. ”Tuotamme Attendolle Managed Service -palvelua, jossa verkon valvonta ja ylläpito ovat täysin vastuullamme. Tämä on Attendolle huoleton ja kustannustehokas ratkaisu, jossa kaikki palvelut tulevat samasta paikasta. Palvelu on helposti hallittava kokonaisuus, jossa riskit on minimoitu mahdollisten häiriötilanteiden osalta. Lisäksi teemme eri toimipisteiden muutosprojektit niin sanotulla yhden käynnin taktiikalla, jotta muutoksesta aiheutuu mahdollisimman vähän haittaa Attendon asiakkaille ja henkilökunnalle.”

Telian Attendolle toimittama kokonaisuus pitää sisällään lukuisia erilaisia palveluita kuten DataNet ja Managed Service -lähiverkon palvelut, jossa verkon valvonta ja ylläpito on Telian vastuulla. Telia on toteuttanut ratkaisun johtavien teknologiavalmistajien, kuten Palo Alton ja Ciscon tuotteilla.

 

Haaste: Attendon yritysverkosta oli muodostunut ajan saatossa kirjava kokonaisuus, jossa oli yritysostojen kautta tulleita toimijoita ja teknologioita. Toteutukset eivät enää vastanneet muuttuneen liiketoiminnan tarpeita ja kokonaisuuden ylläpito oli haasteellista

Ratkaisu: Tietoliikenneratkaisujen uudistaminen kaikkiin toimipisteisiin yhdessä Telian kanssa.

Hyödyt: Palveluntuottajien vähentyessä kokonaiskuva selkeni samalla kun säästyi aikaa ja vaivaa. Telian kokonaisuus vastaa Attendon tarpeita niin liikkuvan työn, toimintavarmuuden, ennakoivan suunnittelun kuin helpon hallittavuudenkin osalta.

KESKITY RAUHASSA YRITYKSESI KASVUUN JA MENESTYKSEEN

Saat meiltä yhden katon alta fiksuja ja joustavia, yritystoimintaasi tehostavia ICT-ratkaisuja, ja voit itse keskittyä olennaiseen. Yksi ICT-kumppani riittää.

Tutustu ICT-palveluihin
Lisää samasta aiheesta

Artikkelin aihealueet

Asiakastarinat Verkko Tietoturva
Edellinen artikkeli
Pullat siirtyvät digiaikaan - Valio ja Telia tuovat lisätyn todellisuuden leivontaan
Seuraava artikkeli
Rik Ferguson: meidän tulee ottaa tietoturva tosissaan
Muuttuva työ vaatii panostusta tietoturvaan.

OSTOSKORISSASI ON TUOTTEITA KAHDESTA ERI KAUPASTA

Verkkokauppamme uudistuksesta johtuen liittymä- ja laitetilaukset pitää toistaiseksi tehdä erikseen. Siirry tekemään tilauksesi loppuun.

Tilaa laitteet
Tilaa liittymät

OSTOSKORISSASI EI OLE TUOTTEITA

Verkkokauppamme uudistuksesta johtuen laitevalikoimamme on tilattavissa toistaiseksi eri kaupasta kuin liittymämme. Siirry ostoksille haluamaasi kauppaan.

Tilaa laitteet
Tilaa liittymät