Kaikki artikkelit yrityksille

Verkkojenhallinnan trendit – tekoäly ja osaajapula muuttavat verkkokumppanin roolia

3 min

Työn tuottavuuden ytimessä ovat toimivat verkkoyhteydet – mutta millainen on niiden rooli asiantuntijoiden näkökulmasta etätyön, tekoälyn ja kasvavien tietoturvauhkien aikana? Telian Antti Harmoinen, Toni Laaksonen ja Antti Rissanen sekä Juniper Networksin Martti Saramies kokoontuivat pohtimaan aihetta ja jakamaan näkökulmiaan verkkojen merkityksestä ja ajankohtaisista trendeistä.

Suhtautuminen verkkojenhallintaan jakaa IT-päättäjiä

Laaksonen kertoo, että verkkojenhallinnan suhteen IT-päättäjät jakautuvat kahteen leiriin: yhdet hakevat kokonaispalvelua ja huomaamatta toimivia verkkoja, toiset etsivät taas kumppania, jonka kanssa kehittää verkkoa yhdessä ja oppia uutta asiantuntijoilta.

”Jos verkkojen hallinta ei ole niin tuttua, saattaa vallita hiukan vääristynyt käsitys siitä, mitä kaikkea toimiva verkkoympäristö vaatii. Asiantuntijuuden tuomaa lisäarvoa ei välttämättä käsitä, jos on esimerkiksi ajatus, että verkot korjaavat tekoälyn tai automatisoitujen kontrollien avulla itse itsensä”, Laaksonen toteaa.

”Kokonaisvaltainen verkkokumppani on paikallaan erityisesti silloin, jos verkkojen hallintaan ei tahdo riittää aikaa tai resursseja omasta takaa. Toisaalta co-managed-tyylisessä mallissa asiakas voi haluamallaan tavalla hyödyntää omia vahvuuksiaan ja nojata taas kumppaniin muilla osa-alueilla”, Laaksonen vinkkaa.

Kaipaatko apua verkkojen hallintaan? Ota yhteyttä

Näkyvyys on verkkojen turvallisuuden ytimessä

Tehokas verkkojenhallinta lähtee näkyvyydestä. Jos verkossa on monen ikäisiä ja päivittämättömiäkin laitteita, kasvavat niin käyttäjien ongelmat kuin suoranaiset tietoturvariskit.

Kun laitekokonaisuuden hahmottaa, myös riskienhallinta helpottuu.

”Tietoturvan merkitystä ei voi unohtaa. Identiteetin- ja pääsynhallinta ovat keskeisiä verkoissa. Osaava kumppani tarjoaa myös ympärivuorokautisen valvonnan, joka voi reagoida poikkeustilanteissa nopeasti. Tärkeää on myös juurisyiden analysointi ja ratkaisut, jotta aukot voidaan tilkitä huolellisesti”, Rissanen muistuttaa.

Telian asiantuntijat vinkkaavat myös, että tietoturvanäkökulma voi olla tärkeä, kun halutaan lisätä johdon ymmärrystä verkkoinvestoinneista: tietoturvan kautta verkkolaitteiden päivittämisen merkitys selkiytyy. Lisäksi NIS2:n kaltaiset velvoitteet ohjaavat pitämään huolta verkkojen ajantasaisuudesta ja riittävästä raportoinnista.

Reistailevat verkot vaikuttavat ennen kaikkea loppukäyttäjäkokemukseen

Käyttäjä- ja asiakaskokemus on keskeinen osa toimivia verkkoja. Osassa yrityksiä etätyön yleistyminen on muuttanut tarpeita, toisissa taas ei:

”Myymälät, asiakaspalvelu ja konttorit tarvitsevat luotettavia, turvallisia ja nopeita verkkoyhteyksiä aivan samaan tapaan kuin ennenkin. Kotitoimistolla taas verkon kanssa saattaa joutua säätämään. Kun etätöistä tullaan toimistolle, niin siellä verkkojen odotetaan toimivan moitteetta”, Harmoinen kertoo.

Loppukäyttäjäkokemuksen kannalta Juniper Mist -verkkoratkaisut ovat erinomainen ratkaisu. Forresterin tuoreen raportin mukaan Juniperin ratkaisujen avulla valtaosa verkkoihin liittyvistä tiketeistä pystyttiin ratkomaan automaattisesti ja katkokset vähentyivät huomattavasti.

”Testaaminen on tärkeä osa verkkoympäristön kehitystä. Ratkaisumme tehokkuudesta kielii se, että 90 prosenttia kaikista asiakkaista, jotka päätyvät testaamaan Juniper Mist -ratkaisua, hankkivat lopulta tuotteen”, kertoo Saramies.

AI auttaa verkkojenhallinnassa – mutta kaikkea ei sekään tee

Saramiehen mukaan tekoäly on ollut kiinteä osa Juniperin verkkoratkaisuja jo pitkään – yhtiö on ollut alalla suorastaan edelläkävijä. Se on kerännyt koulutusdataa tekoälylle jo yli kymmenen vuotta, joten AI-tehostettu verkkojen hallinta on erityisen tehokasta.

Parhaat tulokset myös AI-avusteisessa verkkojen hallinnassa saavutetaan kuitenkin ihmisen kanssa yhteistyössä, muistuttavat Telian asiantuntijat.

”Ihmisen täytyy aina varmentaa tekoälyn tekemät valinnat ja varmistaa, että kaikki todella toimii, kuten kuuluukin. Automaatio ei vielä hoida kaikkea, vaikka AI-avusteiset ohjelmistot ovatkin askel eteenpäin”, vahvistaa Telian Rissanen.

”Kokonaiskumppanina me Telialla haluamme olla yrityksen tukena koko matkassa: suunnittelemassa tulevaa, tukemassa siinä, miten liiketoimintaa voidaan kehittää verkkojen avulla ja mihin halutaan suunnata pitkällä aikavälillä. Yhteinen visio takaa parhaat tulokset”, summaa Harmoinen.
 

Kaipaatko apua verkkoympäristön haasteissa?

Palvelumme ja kokeneet asiantuntijamme varmistavat, että yrityksesi verkkoympäristö on turvallinen ja tukee liiketoimintasi jatkuvuutta.

Tutustu palveluihimme
Lisää samasta aiheesta

Artikkelin aihealueet

Tekoäly Tietoturva Moderni työ Verkko