Kaikki artikkelit yrityksille

Turvaa yrityksesi puhelinliikenne – Telialta maksuton suojaus takaisinsoittohuijauksia vastaan

4 min
Mies puhuu kännykkään sisätoimistossa. Mies puhuu kännykkään sisätoimistossa.

Yrityksiin tulee paljon puheluja, joiden joukossa voi olla myös takaisinsoittohuijauksia. Telian uusi huijauspuheluvahti varoittaa epäilyttävistä numeroista ja estää niistä tulevia puheluita. Maksuton suojaus on nyt käytössä kaikissa Telian matkapuhelinliittymissä, myös yritysasiakkaille.

Saatko sinäkin puheluita tuntemattomista numeroista? Kenties vastaat niihin tai soitat takaisin varmuuden vuoksi. Linjan toisessa päässä saattaa olla potentiaalinen asiakas tai yhteistyökumppani – tai sitten kyse on huijauksesta. 

Suomalaisten puhelinliittymiin soitetut takaisinsoittohuijaukset ovat kaksinkertaistuneet vuodessa. Puhelujen tarkoituksena on houkutella vastaaja soittamaan takaisin maksulliseen ulkomaiseen numeroon. Näin toimiminen voi tulla pahimmillaan kalliiksi.

Telian uusi huijauspuheluvahti auttaa suojaamaan yrityksesi puhelinliikennettä ja vähentämään tietoturvariskejä. Se estää tunnistetut huijausnumerot automaattisesti ja varoittaa heti, jos olet soittamassa takaisin huijausnumeroon. Näin sinulta säästyy aikaa ja vaivaa.

”Uuden suojausteknologian avulla ennaltaehkäisemme huijauksia yhä tehokkaammin. Uskomme, että tämä laskee huijareiden intoa soittaa huijauspuheluita Suomeen ja tekee asiakkaidemme vedättämisestä yhä vaikeampaa”, Telian riskienhallintapäällikkö Antti Turunen sanoo.

Maksuton suojaus on nyt käytössä kaikissa Telian matkapuhelinliittymissä ja Telian puhelinverkon asiakkailla. Sinun ei tarvitse tehdä mitään saadaksesi sen käyttöön.


Näin huijauspuheluvahti toimii 


Huijauspuheluvahti piilottaa varmuudella takaisinsoittohuijauksiin yhdistetyt ulkomaalaiset numerot, jotta et vahingossakaan soita niihin. Voit nähdä saapuvissa ja/tai vastaamattomissa puheluissa ilmoituksen ”ei puhelinnumeroa”. 

Osa huijauspuheluista voi silti päästä läpi. Jos soitat takaisin epäilyttävään numeroon, kuulet suomen-, ruotsin- ja englanninkielisen tiedoksiannon: ”Hei, olet soittamassa numeroon, jota on käytetty huijauspuheluissa. Turvallisuutesi on meille tärkeää, joten suosittelemme lopettamaan puhelun. Jos kuitenkin haluat jatkaa puhelua, yhdistämme sinut valitsemaasi numeroon. Kiitos varovaisuudestasi.” Kun katkaiset puhelun tiedoksiannon aikana, vältät kalliit ulkomaanpuhelumaksut.

Huijauspuhelun soittaja puolestaan kuulee vahdin englanninkielisen nauhoitteen, jossa kerrotaan, että puhelu vaikuttaa epäilyttävältä – ja häntä veloitetaan heti ilmoituksesta lähtien.

”Täysin vedenpitävää suojausta huijausyrityksiä vastaan ei ole olemassa, mutta teemme huijareiden työstä mahdollisimman hankalaa. Lisäksi laitamme huijarit maksamaan teoistaan”, Turunen sanoo.

Telia lahjoittaa näin kerätyt rahat Suomen Rikosuhripäivystykselle.


Telia torjunut miljoonia huijauspuheluita 


Telia esti vuonna 2024 Suomessa yli 10 miljoonaa huijauspuhelua. Niiden määrä on kuitenkin pysynyt korkeana: alkuvuodesta 2025 Telia torjui yli 3 miljoonaa takaisinsoittohuijausyritystä. Suomalaisiin liittymiin tehdään huijauspuheluita esimerkiksi maista, joiden suuntanumero muistuttaa Suomen 358:aa. 

Takaisinsoittohuijauksissa soittaja yritetään saada pysymään linjoilla mahdollisimman pitkään. Uuden suojauksen ansiosta näitä puheluita taklataan entistä tehokkaammin.

Esimerkit huijausyrityksestä:

  • Saat puhelun tuntemattomasta ulkomaisesta numerosta. Kun soitat takaisin hyvin paljon suomalaisen pankin näköiseen numeroon, jossa maatunnus on hieman erilainen, kuulet suomenkielisen nauhoitteen, joka väittää olevan suomalaisesta pankista.
  • Nauhoitteen mukaan pankki on koettanut tavoittaa sinut, koska yritysluottokortiltasi on koetettu tehdä outo veloitus. Soittajaa kehotetaan painamaan numeroa yksi, jotta hän pääsee keskustelemaan pankin kanssa. Kun jäät linjoille odottamaan, maksat korkeaa puhelinmaksua huijareille.


Tunnethan myös nämä huijausyritykset?

Toimitusjohtajahuijaus
Huijari esiintyy yrityksen toimitusjohtajana tai muuna johtohenkilönä ja lähettää esimerkiksi uudehkolle työntekijälle sähköpostin tai viestin, jossa pyytää kiireellistä rahansiirtoa. Tavoitteena on ohittaa normaalit tarkistusprosessit vetoamalla luottamukseen ja kiireeseen.

Deepfake-huijaus
Uudempi ja nopeasti yleistyvä huijaustapa, jossa käytetään tekoälyllä luotua ääntä tai videota esittämään oikeaa henkilöä, esimerkiksi yrityksen toimitusjohtajaa. Näillä aidolta henkilöltä kuulostavilla väärennetyillä viesteillä pyritään houkuttelemaan työntekijä tekemään maksuja tai luovuttamaan arkaluonteisia tietoja.

Lue lisää toimitusjohtajahuijauksista

Tietojenkalastelu (phishing)
Huijari lähettää sähköpostin tai viestin, joka näyttää tulevan luotettavalta taholta, kuten yhteistyökumppanilta tai pankilta. Viestissä pyydetään kirjautumistietoja, salasanoja tai muuta luottamuksellista tietoa. Tavoitteena on päästä käsiksi yrityksen järjestelmiin tai rahaliikenteeseen. Joskus huijauksissa pyritään ensin saamaan tunnukset esimerkiksi alihankkijalta, jonka nimissä voidaan myöhemmin lähestyä suurempaa yritystä.

Lue lisää tietojenkalastelusta ja sen torjumisesta

Huijauslaskut
Yritykselle lähetetään aidon näköinen lasku tuotteesta tai palvelusta, jota ei ole tilattu. Joskus huijaus perustuu siihen, että rikollinen on saanut haltuunsa tietoa yrityksen sopimuksista ja toimittajista, ja lasku vaikuttaa aidolta. Näitä tehdään etenkin yritysten loma-aikoina.

Lue vinkit huijausten tunnistamiseen

Lisää samasta aiheesta

Artikkelin aihealueet

Tietoturva Yrittäjän ratkaisut Liittymät