Tekoäly liiketoimintasi tukena

Tekoälypalvelut tarjoavat uusia tapoja ratkaista liiketoiminnan haasteita.

Ota askel kohti älykkäämpää liiketoimintaa

Tekoäly avaa uusia ovia ja tarjoaa lukemattomia mahdollisuuksia yrityksellesi. Sen avulla yrityksesi voi löytää uusia tapoja kehittää liiketoimintaa, luoda uutta tulovirtaa, tehostaa toimintaa, säästää kustannuksissa sekä kasvattaa kilpailukykyä.

Tekoäly – kysymyksiä ja vastauksia

Tekoäly tarjoaa uusia mahdollisuuksia muun muassa paremman julkisen liikenteen rakentamisessa, terveydenhuollossa, teollisuudessa, kaupunkisuunnittelussa ja asiakaspalvelussa. Sen avulla on mahdollista esimerkiksi hyödyntää uusia datanlähteitä, luoda yksilöity palvelukokemus tai synnyttää uudenlaista liiketoimintaa.

Asiantuntijamme auttavat yritystäsi hyödyntämään tekoälyn mahdollisuuksia tehokkaasti ja liiketoimintaasi parhaiten sopivalla tavalla.

Hyötysi

Tuottavuus paranee

Tekoäly vapauttaa aikaa rutiininomaisista töistä, mahdollistaa parempaa tuottavuutta ja toiminnan tehokkuutta.

Päätöksenteon tukena

Tekoäly voi analysoida suuria määriä dataa nopeasti ja tarkasti, jolloin sinulla on parempi pohja päätöksenteolle.

Vastuullinen kumppanisi

Asiantuntijamme auttavat sinua hyödyntämään tekoälyä vastuullisesti ja turvallisesti.

Älykkäät ratkaisut yrityksille

Ota askel kohti älykkäämpää liiketoimintaa. Tutustu ratkaisuihimme.

Älykäs teollisuus

Digitalisoi ja automatisoi teollisuuden prosesseja muuttamalla ne dataksi. Voit optimoida yrityksesi tuotantoprosesseja ja varmistaa työnjäljen laadun datan avulla. Videoanalytiikka sujuvoittaa logistiikkaprosesseja ja parantaa työturvallisuutta.

Älykäs teollisuus

Älykäs julkinen liikenne

Tee joukkoliikenteessä matkustamisesta kustannustehokasta, ympäristöystävällistä ja mukavampaa matkustajille. Telia Smart Public Transport auttaa optimoimaan bussien polttoaineenkulutuksen ja minimoimaan päästöt.

Älykäs julkinen liikenne

Älykäs rakennus

Seuraa ja monitoroi sisäilman laatua, lämpötilaa tai toimitilojen käyttöastetta reaaliajassa – tai anna kaukolämmön optimoinnin säätää taloyhtiösi lämpötila automaattisesti.

Älykäs rakennus

Moderni asiakaspalvelu

Modernit asiakaspalveluratkaisumme Telia ACE ja Genesys Cloud tuovat tekoälyn asiakaspalveluun. Tekoälybotit, puheentunnistus ja tekstianalytiikka mahdollistavat asiakaspalvelun tehostamisen ja tiedolla johtamisen.

Digitaalinen asiakaspalvelu

Moderni toimistotyö

Paranna toimistotyön tuottavuutta, säästä aikaa ja käytä tehokkaammin Microsoft 365 -sovelluksia Copilot for Microsoft 365 -tekoälyavustajan avulla.

Microsoft 365

Hallittu M365-ympäristö

Managed 365 -palvelu tarjoaa yrityksesi Microsoft 365 -ympäristöjen hallintaa sekä kehitystä kokonaisvaltaisena palveluna.

Managed 365

Pilviympäristön tuki ja hallinta

Managed Cloud -palvelulla saat Azure Open AI -ympäristöt hallittuna palveluna. Managed Cloud -palveluun sisältyy kaikki, mitä tarvitset pilvipalveluidesi tehokkuuden ja toimivuuden varmistamiseksi.

Managed Cloud

Infrapalvelut tekoälylle

Yrityksesi liiketoimintakriittinen data pitää tallentaa turvallisesti ja vastuullisesti. Kotimaiset datakeskuksemme tarjoavat turvallista, laadukasta ja ympäristöystävällistä konesalitilaa tekoälykuormille.

Konesalipalvelut

Tekoälyn käyttöönootto – näin pääset alkuun

Käytännön vinkit tekoälyn käyttöönottoon.

1. Kartoita yrityksesi liiketoiminta-alueet

Ensimmäinen askel tekoälyn käyttöönotossa on kartoittaa yrityksesi toiminnan eri alueita. Mitkä ovat ne alueet, joissa haluaisit esimerkiksi tehostaa toimintaa? Koneet ovat hyviä nopeissa prosesseissa ja toistuvissa töissä. Kaikki työtehtävät, jotka voi dokumentoida, voi myös automatisoida. Selkeisiin, hyvin ohjeistettuihin prosesseihin voi helposti liittää tekoälyn.

2. Valitse prosessit tai kehityskohteet

Valitse prosessit tai kehityskohteet, josta on hyötyä ja jotka tuovat selkeästi liiketoiminnallista lisäarvoa.

3. Varmista data

Kilpailuetu muodostuu datasta. Varmista, että yritykselläsi on tarpeeksi laadukasta dataa ratkaisun rakentamiseen.

4. Toteutus

Valitse toteukseen oikeat teknologiat sekä kumppanit. Huolehdi muutosjohtamisesta ja henkilöstön kouluttamisesta.

Tekoäly – kysymyksiä ja vastauksia

Mietityttääkö jokin tekoälyssä? Katso löytyisikö alta vastaus kysymykseesi.

Tekoäly eli artificial intelligence (AI) on yhdistelmä dataa, algoritmejä ja tietokoneiden laskentatehoa, joka kykenee suorittamaan älykkäinä pidettäviä toimintoja. Tämä voi sisältää esimerkiksi kielen ymmärtämistä, hahmontunnistusta tai päätöksentekoa.​

Tekoälyä on perinteisesti käytetty luokittelemaan, ennustamaan ja suosittelemaan. Esimerkkeinä reittisuositukset, musiikki- ja videopalveluiden suositukset tai huoltotarpeen ennustaminen. Teknisesti puhutaan yleensä koneoppimisesta, joka perustuu datan analysointiin ja mallien oppimiseen.​

Generatiivinen tekoäly luo tekstiä, kuvia ja videoita suurten kielimallien avulla. Se muuttaa työtehtäviä tehden tekoälystä työkaverin, uuden supervoiman.​

Tekoälyn ennustetaan vaikuttavan merkittävästi työelämään ja talouteen. Sen avulla voidaan hyödyntää uusia datanlähteitä, luoda yksilöity palvelukokemus tai synnyttää uudenlaista liiketoimintaa.

Asiantuntijamme ovat apunasi tekoälyn hyödyntämisessä liiketoimintaasi parhaiten sopivalla tavalla. Saat meiltä saman katon alta laadukkaat ja tietoturvalliset ratkaisut sekä internetyhteydet vaativimpiinkin tarpeisiin.

Tarjoamme muun muassa Copilot for Microsoft 365 -lisenssejä ja -ympäristöjen hallintaa kokonaisvaltaisena Managed 365 -palvelunaTelia Helsinki Data Centeristä puolestaan löytyy huipputurvallista, laadukasta ja ympäristöystävällistä konesalitilaa yrityksesi kriittiselle datalle ja kasvaville tekoälykuormille.

Jätä yhteydenottopyyntö, niin löydetään yhdessä yrityksesi tarpeisiin sopivin ratkaisu.

Tietoturvallinen tekoälyn käyttö edellyttää kokonaisvaltaista lähestymistapaa. Tähän sisältyy muun muassa tekoälyratkaisun hyödyntämä datan laatu, yksityisyyteen ja eettisiin näkökulmiin liittyvät tekijät, jatkuva valvonta sekä henkilöstön koulutus.

Tekoälyratkaisujen on oltava selitettäviä ja ymmärrettäviä. On kyettävä ymmärtämään, miten tekoäly tekee päätöksiä. Laadukas ja monipuolinen data ovat välttämätöntä, jotta tekoälymallit toimivat oikein ja luotettavasti. Lisäksi on noudatettava tietosuojaan ja yksityisyyden suojaan liittyviä lakeja.

Tekoälyratkaisujen toimintaa on seurattava jatkuvasti. Ajantasaiset päivitykset ovat tarpeen, jotta tekoälyratkaisu pysyy turvallisena ja tehokkaana.

Henkilöstön koulutus tekoälyn hyödyntämiseen on myös tärkeää. Organisaation henkilöstön on ymmärrettävä tekoälyn toimintaa ja sen vaikutuksia. 

Tekoäly tarjoaa monipuolisia mahdollisuuksia eri toimialoille ja organisaatioille. Tekoälyä voidaan hyödyntää muun muassa kehitystyössä, asiakaspalvelussa, teollisuuden prosesseissa, kunnossapito- ja huoltotarpeiden ennakoinnissa, väärinkäytösten havaitsemisessa ja uusien liiketoimintamallien suunnittelussa.

Tekoäly tarvitsee eettisiä sääntöjä, koska sen käyttöön liittyy monia eettisiä kysymyksiä. Eettiset säännöt ovat välttämättömiä, jotta tekoälyä voidaan käyttää vastuullisesti ja yhteiskunnan parhaaksi.

Tekoäly voi käyttää tietolähteenä yrityksen omaa, laadultaan varmistettua dataa. Sen voi valjastaa avuksi muun muassa myynnin ja kustannusten kehityksen ennustamiseen tai verkkokaupan suositteluiden esittämiseen.

Yrityksen on tärkeää määritellä tavoitteet ja kysymykset selkeästi, jotta tekoäly voi hyödyntää tietoja tehokkaasti ja vastuullisesti.

Tekoälysovellusten kirjo on laaja. Tekoälysovelluksia on tarjolla muun muassa sisällöntuotannon ja tiedonhaun tueksi. Tekoäly voi myös piirtää ja luoda grafiikkaa.

Tekoäly tarjoaa valtavasti potentiaalia sovelluskehitykseen, ja sen käyttöön liittyy jatkuvasti uusia innovaatioita ja mahdollisuuksia.

Tekoälysovellusten kehittäminen ja käyttö vaatii harkittua lähestymistapaa. Tekoälyratkaisujen kehittämisessä tulisi selvittää muun muassa haluttu tahtotila ja tavoitteet, saatavilla oleva datan laatu ja sen riittävyys sekä näkemys siitä, miten tekoälyratkaisu voisi parhaiten hyödyttää organisaatiota ja yksittäistä käyttäjää.

Tekoälysovelluksia voi hyödyntää monin tavoin, mutta on sen rajoitukset ja faktojen oikeellisuus ovat tärkeä ymmärtää. Esimerkiksi tekoälyn tuottamaan sisältöön tulee suhtautua kriittisesti ja harkiten. Tekoälysovellusten hyödyntämisessä huolellinen suunnittelu ja jatkuva arviointi ovat avainasemassa.

Tekoälyn kanssa työskenteleminen vaatii monipuolista osaamista ja jatkuvaa yhteistyötä organisaation eri sidosryhmien välillä.

Huomioitavia tekijöitä ovat muun muassa tekoälyteknologian toimintaperiaatteiden ymmärtäminen, organisaatiossa määriteltävät roolit ja resurssit tekoälyn hyödyntämiseen, eettinen toiminta, vastuullisuus, turvallisuus ja lainsäädäntö.

Tekoälyn kielimallit ovat suuria koneoppimismalleja, jotka on koulutettu käsittämään ja tuottamaan ihmismäistä tekstiä. Näiden mallien avulla voidaan luoda lauseita, keskustella ja tuottaa monipuolista kirjoitettua sisältöä.

Esimerkkejä tällaisista kielimalleista ovat Chat GPT, Google Bard ja DeepL. Ne perustuvat massiiviseen harjoitusdataan ja algoritmeihin, jotka mahdollistavat tekstianalyysin ja -tuotannon.

Tekoäly voi lisätä työskentelyn tuottavuutta monin tavoin. Sen avulla voidaan esimerkiksi automatisoida rutiininomaisia tehtäviä ja analysoida tietoa.

Tekoälyn vaikutuksia voi olla vaikea mitata suoraan, mutta sen käyttö voi johtaa parempaan tehokkuuteen, nopeampaan päätöksentekoon ja laadukkaampaan lopputulokseen. Kustannussäästöt, työajan vapautuminen sekä työn laadun parantuminen voivat olla mittareita tekoälyn tuottavuusvaikutuksista.

Tietyillä aloilla, kuten tuotannossa tai logistiikassa, voidaan mitata tekoälyn vaikutuksia tehokkuusmittareilla, kuten tuotantolinjan nopeudella tai toimitusaikojen lyhentymisellä.

Tekoälyn käyttöä työn tukena on tärkeää seurata, jotta sen vaikutuksia voidaan ymmärtää ja optimoida.

Generatiivinen tekoäly – kykyä luoda uutta sisältöä, kuten ChatGPT ja tekoälytaide. Perustuu opittuun tietoon ja luovuuteen.​

Koneoppiminen – koneoppiminen on tekoälyn osa-alue, jossa tietokoneet oppivat automaattisesti datan perusteella ja parantavat suorituskykyään tehtävissä.​

Syväoppiminen – koneoppimisen alalaji, joka perustuu tekoälyjen ja algoritmien käyttämiseen monimutkaisten tehtävien, kuten kuvantunnistuksen, luonnollisen kielen käsittelyn ja äänentunnistuksen suorittamiseksi.​

Neuroverkko – neuroverkot ovat matemaattisia malleja, jotka jäljittelevät aivojen toimintaa. Neuroverkot ovat keskeisiä koneoppimisessa, erityisesti syväoppimisessa.​

Suuri kielimalli (LLM) – kehittyneitä tekoälyjärjestelmä, joka hyödyntää valtavia tietomääriä ja kehittyneitä algoritmeja ihmisten kielen ymmärtämiseen, tulkitsemiseen ja luomiseen.​

Kuvantunnistus – mahdollistaa ihmissilmän havaitsemien ilmiöiden kuten ihmisten, ajoneuvojen, laatuvirheiden tai varastohyllyn täyttöasteen tunnistamisen kuvasta tai videosta.​

Puheentunnistus – prosessi, jossa tietokonejärjestelmä analysoi äänisignaaleja ja tunnistaa niistä puheen, muuntaen sen tekstiksi tai komentosarjoiksi.

Tekoälywebinaareja

Opi lisää tekoälystä – katso ajankohtaisia webinaarejamme.

Tekoälywebinaareja

Opi lisää tekoälystä – katso ajankohtaisia webinaarejamme.

Oletko sinäkin innovaattori?

Innovaattorit ovat edelläkävijöitä, joita yhdistää intohimoinen asenne ja vahva näkemys tulevaisuudesta. He haluavat saada aikaan muutoksen ja ovat valmiita etsimään uusia tapoja sen saavuttamiseksi.

Toisinaan teknologiaa ja dataa hyödyntävät oivallukset voivat tuntua pieniltä, mutta ne saavat aikaan isoja muutoksia. Muutoksia, joihin innovaattorit ovat rohkeasti uskoneet.

Tilaa uutiskirje

Lue lisää tekoälystä