Kaikki artikkelit

Telian ja LogPointin ratkaisu yhtenäisti Valtorin lokienhallintaa

3 min
Kuva toimistopöydästä ja ihmisistä korkealta kuvattuna Kuva toimistopöydästä ja ihmisistä korkealta kuvattuna

Valtorille toteutettu Lokienhallinta-palvelu tukee kokonaisvaltaista kyberturvallisuuden valvontaa ja vaatimuksenmukaisuutta. Skaalautuva palvelu on rakennettu yhteistyössä Telian kanssa LogPointin teknologian avulla.

Vuonna 2014 perustettu Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori tuottaa perustietotekniikkapalveluita ja integraatioratkaisuita valtionhallinnon toimijoille, kuten valtion virastoille ja laitoksille. Vuonna 2018 Valtori halusi tuottaa keskitetyn ratkaisun lokienhallintaan omiin ja asiakkaidensa tietoturvatarpeisiin.

Kumppaniksi valikoitui Telia, joka yhdessä Valtorin kyberturvallisuushenkilöstön kanssa rakensi Valtorille kokonaisvaltaisen lokienhallinta-, SIEM- ja kybertilannekuvaratkaisun LogPointin teknologiaa hyödyntäen. Skaalautuvalla ratkaisulla Valtori pystyy nyt tarjoamaan kattavat lokienhallintapalvelut asiakkailleen osana tietoturvallisuuden ja kyberturvallisuuden valvontaa sekä vaatimuksenmukaisuutta.

Skaalautuva ja hajautettava ratkaisu lokienhallintaan

Valtorin ja Telian turvallisuushenkilöstöt rakensivat skaalautuvan ja suorituskykyisen ympäristön lokienhallintaan ja tietoturvan seurantaan. Teknologiatoimittajana toimi tanskalainen ohjelmistoyritys ja Telian kumppani LogPoint.

LogPointin teknologia-asiantuntija Rami Rauanmaa kertoo, että LogPointin teknologia tuottaa kokonaisvaltaisen tietoturvanäkymän ja tilannekuvan ympäristöstä. Valtorin ratkaisu on rakenteeltaan modulaarinen ja hajautettavissa, jotta järjestelmän toimivuus ja lokien saatavuus voidaan varmistaa myös erilaisissa valmiussuunnittelun tilanteissa.

Ratkaisun avulla eri ympäristöjen lokit voi erotella toisistaan, ja lokien säilytysajat, käsittelyajat ja tapahtumat voi määritellä eri asiakkaiden tarpeiden pohjalta. ”Valtorilla on hyvin eri kokoisia asiakkaita ja omia ympäristöjä”, Valtorin ryhmä- ja tuotepäällikkö Jani Mattila kertoo. Joustavan hinnoittelun ansiosta Valtori voi myös tarjota ratkaisua eri kokoisille asiakkaille kustannustehokkaasti.

Ratkaisu on myös arvioitu viranomaisten tietoturvallisuuden auditointityökaluksi tarkoitetun kansallisen auditointikriteeristön Katakri 2020 TL IV -kriteerien mukaiseksi ulkoisen arviointilaitoksen toimesta.

Onnistunut yhteistyö ja oikea teknologia kyberturvallisuuden tukena

Telian palvelupäällikkö ja tietoturvakonsultti Aki Levänen kertoo, että LogPoint on Telian strateginen kyberturvallisuuskumppani sen innovatiivisuuden ansiosta.” LogPointin teknisen ja kaupallisen joustavuuden avulla olemme pystyneet rakentamaan Valtorille ratkaisun vaativaan ympäristöön.”

LogPointin Rauanmaa toteaa, että lokienhallinta- ja tietoturvaratkaisut voidaan nykyään pitkälti automatisoida. ”Automatisointi vähentää inhimillisiä virheitä, nopeuttaa toimintaa ja auttaa määrittelemään ja automatisoimaan toimintatapoja mahdollisissa tietoturvapoikkeamissa”, hän huomauttaa.

Valtori panostaa voimakkaasti kyberturvallisuuteen ja kokonaisturvallisuuteen, mikä korostaa oikeiden kumppaneiden, toimivan teknologian ja tiiviin yhteistyön merkitystä. ”Tämä yhteistyö on hyvä esimerkki valtionhallinnon ja yrityksien välisestä pitkäkestoisesta yhteistoiminnasta”, Mattila sanoo. ”Valtorin visio kuuluu: ’Olemme asiakkaan onnistumisen mahdollistava ICT-kumppani.’ Yhdessä kumppaniemme kanssa voimme mahdollistaa sen toteutumisen käytännössä,” hän toteaa.

Haaste: Valtori halusi yhtenäistää lokienhallintaa omiin ja julkishallinnon asiakkaidensa tietoturvatarpeisiin. Ratkaisun tulisi kuitenkin sopia vaativaan toimintaympäristöön ja vastata erilaisiin lakisääteisiin vaatimuksiin.

Ratkaisu: Telia ja Valtori toteuttivat LogPointin teknologian avulla kokonaisvaltaisen ratkaisun, joka automatisoi lokienhallintaa ja tukee tietoturvan seurantaa vaatimusten mukaisesti.

Hyödyt: Valtori voi tarjota eri kokoisille valtionhallinnon toimijoille kustannustehokkaan lokienhallintaratkaisun, joka skaalautuu asiakkaan ympäristön mukaan. Ratkaisu tuo kustannustehokkuutta ja tukee myös valmiussuunnittelua.

Toimintavarma verkkoympäristö takaa kustannustehokkaan työskentelyn valtionhallinnossa

Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtorin kiusana olivat pitkään huoltotoimenpiteistä aiheutuneet katkokset ja häiriöt valtionhallinnon yhteisessä runkoverkossa ja sen tietoliikenteessä.

Lue miten haaste ratkaistiin
Lisää samasta aiheesta

Artikkelin aihealueet

Tietoturva Asiakastarinat

OSTOSKORISSASI ON TUOTTEITA KAHDESTA ERI KAUPASTA

Verkkokauppamme uudistuksesta johtuen osa yritystuotteistamme ja -palveluistamme on tilattavissa eri kaupasta kuin laitteet, puhelinliittymät ja mobiililaajakaistaliittymät. Siirry tekemään tilauksesi loppuun.

Laitteet ja liittymät
Muut yritystuotteet

OSTOSKORISSASI EI OLE TUOTTEITA

Tilaa jatkuvasti kasvavasta valikoimastamme laitteet, puhelinliittymät sekä mobiililaajakaistaliittymät yrityksellesi.

Siirry kauppaan