Telia Yhteyspiste mahdollistaa ja helpottaa sovelluksien etäkäyttöä ja valvontaa mobiiliverkossa. Käyttökohteita voivat olla esimerkiksi:
- Mökin valvontakamerat ja riistakamerat
- Taloautomaation sovellukset
- Etähallinta ja etäkäynnistykset
- Avoimet portit sallivat VPN-yhteydet
- Verkkopelaaminen
Toimiakseen palvelu vaatii soveltuvan mobiililiittymän ja datapaketin sekä päätelaitteeseen yhteysosoitteen (APN) asetukseksi ”opengate”, jonka avulla voi käyttää mobiiliverkossa kaksisuuntaista datayhteyttä, hyödyntää avoimia portteja sekä saada käyttöön valitusta palvelusta riippuen joko vaihtuvan tai kiinteän julkisen IP-osoitteen. Yhteyspiste-palvelu on käytettävissä 2G-, 3G-, 4G- ja 5G-verkoissa.
Katso hinnat
Tilaaminen ja käyttöönotto
Palvelun tilaaminen
Toimiakseen Telia Yhteyspiste -palvelu vaatii mobiililiittymän, jossa on netti. Esimerkiksi Yhteys mukaan laitteeseen sopii Yhteyspiste-palvelun liittymäksi. Emme suosittele Yhteyspiste-palvelua liittymille, joissa tiedonsiirrosta maksetaan käytön mukaan.
- Kirjaudu Minun Teliaan.
- Valitse liittymä, jolle haluat tilata Yhteyspiste-palvelun ja paina sen kohdalla Hallinnoi tilausta -nappia.
- Mene liittymän hallintasivulla Lisäpalvelusi-kohtaan, josta löydät Yhteyspiste-palvelun vaihtoehdot.
- Tarkista ennen palvelun päälle kytkemistä, että olet valinnut oikean liittymänumeron.
Voit myös tilata palvelun asiakaspalvelumme kautta.
Jos vaihdat Yhteyspiste-palvelua toiseen, aiempi Yhteyspiste-palvelu tarvitsee lopettaa ensin, koska liittymällä voi olla vain yksi Yhteyspiste-palvelu kerrallaan.
Palvelun käyttöönotto
Yhteyspisteen toiminta edellyttää, että mobiililaitteen asetuksissa APN-yhteysosoite on opengate. Lisäksi laitteeseen täytyy päivittää muutama muu asetus. Päivitä laitteeseen nämä asetukset ohjekirjan avulla:
- Lähtevä sähköposti: Sähköpostiosoite, johon laite lähettää sähköpostia (esim. valvontakameran kuvat)
- Käyttäjätunnus: Jätetään yleensä tyhjäksi
- Salasana: Jätetään yleensä tyhjäksi
- APN: opengate
- Palvelin: smtp.tele.fi
- Portti: 25
Jos tarvitset apua laitteiden käyttöönottoon tai asetuksiin, muista Telia Helppi.
Muista huolehtia käyttämäsi laitteen tietoturvasta asianmukaisella tavalla. Internetistä päin tuleva mahdollinen haittaliikenne kasvattaa käytettyä tiedonsiirtomäärää ja siten myös kuluttaa nettipakettia. Suosittelemme palvelun käyttöön vain suuria tai käyttömäärältään rajoittamattomia nettipaketteja.
Kohtasitko Yhteyspisteen käytössä ongelmia? Tästä löydät ratkaisut yleisimpiin ongelmatilanteisiin.
- Jos verkkoyhteys ei toimi ollenkaan, sammuta laitteesta virta, käynnistä se uudelleen ja kokeile toimiiko yhteys.
- Jos olet juuri ottanut palvelun käyttöön, varmista mobiililaitteen asetuksista, että APN-yhteysosoite on ”opengate”, eikä esimerkiksi ”internet”.
- Varmista, että Yhteyspiste-palvelu on kytkettynä liittymään. Voit varmistaa sen esimerkiksi kirjautumalla Minun Teliaan ja tarkastamalla sieltä kyseisen liittymän lisäpalvelut. Jos sinulla on meiltä useita liittymiä ja olet vasta hankkinut Yhteyspisteen, varmista ettei palvelua ole kytketty väärään liittymään.
- Voit varmistaa käytössä olevan IP-osoitteen alkuosasta, käyttääkö yhteys Yhteyspistettä. Jos IP-osoitteen alkuosa Telian verkossa on jotain muuta kuin 10 tai 100 (eli osoite ei ole muotoa 10.XXX.XXX.XXX tai 100.XXX.XXX.XXX), on Yhteyspiste käytössä. Löydät IP-osoitteen tiedon laitteesi verkkoasetuksista.