Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa saat evästeitä koskevasta tietosuojaselosteesta. Lue lisää

Takaisin

ZyXEL VMG1312-B10A/B10D -modeemin käyttöohje

Zyxel VMG1312 on modeemi- ja reititinlaite. Voit käyttää sitä kaikissa Telian ADSL-, VDSL2- ja Ethernet-yhteyskohteissa. Tältä sivulta löydät perusohjeet laitteen käyttöä varten.

Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helpin palvelunumeroon 0600 10 100 (2,25 €/min + mpm/pvm). Sinua palvellaan arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30.

Voit myös varata henkilökohtaisen asennusajan haluamallesi ajankohdalle.

Tilaa asennus

Mikäli asiasi koskee tilaamista tai laskutusta, palvelemme sinua numerossa 020 690 400 (mpm/pvm) arkisin klo 8–20 ja lauantaisin klo 9–16.30.

ZYXEL VMG1312 -modeemin käyttöohje (pdf)

ZyXEL VMG1312 pika-asennusopas (pdf)

Pakkauksen sisältö

  • Zyxel VMG1312 -modeemi
  • Zyxel VMG1312 -virtalähde
  • Puhelinkaapeli
  • Puhelinpistotulppa
  • Ethernet-kaapeli

Laitteen kytkentä

Laitteen kytkentä riippuu osoitteessasi olevasta tekniikasta sekä huoneistostasi löytyvistä pistokkeista. Monissa taloissa on yhä käytössä perinteiset puhelinrasiat, mutta uudemmissa tai remontoiduissa taloyhtiöissä on otettu käyttöön myös uudempia Ethernet-pistokkeita.

Liittymäsi tekniikan voit varmistaa sopimuksestasi. Jos yhteysmuoto on ADSL tai VDSL2, tulee modeemi ottaa käyttöön kytkemällä mukana tullut puhelinkaapeli laitteen harmaaseen DSL-porttiin. Tämän jälkeen johto kytketään joko puhelinpistorasiaan tai Ethernet-pistokkeeseen.

Jos liittymäsi tekniikka on Ethernet tai kotikuitu (FTTH-10G), tulee modeemi kytkeä LAN4-portista asunnon Ethernet-pistokkeeseen tai suoraan kuitumuuntimeen.

Etupaneelin merkinnät

  1. Virtavalo
  2. LAN-portit 1-4 laitteiden kytkentää varten. (Portti 4 varattu, jos käytössä Ethernet-tekniikka)
  3. Langattoman verkon merkkivalo (WLAN)
  4. DSL-linjan merkkivalo
    • Valo ei pala: Linjaa ei löydy tai puhelinjohto ei ole kytketty
    • Valo vilkkuu: Laite hakee yhteyttä
    • Valo palaa: Laite on yhteydessä verkkoon.
  5. Internet-yhteyden merkkivalo
    • Valo ei pala: Tarkista että DSL-valo on päällä.
    • Valo punainen: Laite ei saa IP-osoitetta / laite hakee IP-osoitetta
    • Valo palaa / vilkkuu vihreänä: Internet yhteys on käyttövalmis
  6. USB-merkkivalo

Asetukset ja Wlan-hallinta

Ohjeet laitehallintaan kirjautumiseksi

  1. Mene selaimella osoitteeseen 192.168.1.1
    • Jos yhteyden muodostus ei onnistu, liitä tietokone vielä varmuuden vuoksi modeemiin verkkokaapelilla.
  2. Kirjoita käyttäjätunnus ja salasana, oletuksena admin ja 1234.
  3. Tämän jälkeen olet kirjautuneena laitteen päävalikkoon. Langattoman verkon asetukset löytyvät alareunasta kohdasta Network Settings > Wireless.
  4. Langattoman asetuksista pääsee muuttamaan mm. laitteen käyttämää kanavaa sekä suojausavainta.
    • Channel-kohdasta voi valita käytetyn kanavan.
    • Bandwith-kohdasta voi valita laitteen käyttämän kaistaleveyden (20mhz/40mhz), tämä oletuksena laitteessa 40mhz, ongelmatilanteissa voi kokeilla 20mhz taajuutta.
    • Suojausasetukset löytyvät sivun alareunasta (Security level).

Ohjelmistopäivitys

  1. Avaa selaimella osoite 192.168.1.1
    • Hallintapaneelin tunnukset ovat oletuksena seuraavat, ellei niitä ole aikaisemmin muutettu: Käyttäjätunnus/Username admin, Salasana/Password 1234
    • Mikäli tunnukset on vaihdettu ja ne ovat unohtuneet, on ne mahdollista palauttaa resetoimalla laite.
  2. Kirjautumisen jälkeen modeemi kysyy salasanaa. Tätä kohtaa ei ole mahdollista ohittaa.
    • Salasanan on oltava 6 merkkiä pitkä ja sen pitää sisältää ainakin yksi numero (0-9) tai kirjain (a-z).
  3. Valitse sivun alareunasta ”Maintanance” ja esiin ilmestyvästä valikosta ”Firmware upgrade”.
  4. Riippuen laitteesi mallista onnistuu ohjelmiston päivitys kahdella tavalla.
    • B10A-mallissa päivitys tehdään lataamalla ensin päivitystiedosto Zyxelin tuotesivuilta (zyxel.fi) ja lisäämällä päivitystiedoston valitsemalla ”Selaa”. Paina lopuksi Upload.
    • B10D-mallissa päivityksen voi tehdä suoraan klikkaamalla ”Check for Latest firmware Now”.
  5. Klikkaa seuraavaksi ”Do Firmware Upgrade Now”.
  6. Seuraavaksi ohjelmiston lataus alkaa.
  7. Kun lataus on suoritettu, laite päivittää ja käynnistää itsensä. Kun päivitys on valmis, hallintapaneelin sisäänkirjautumissivu aukeaa.
    • Huom! Modeemia ei saa uudelleenkäynnistää tai resetoida tässä vaiheessa, se saattaa johtaa laitteen rikkoutumiseen.
  8. Jos laitteessa oli jo uusin ohjelmisto, saat seuraavan ilmoituksen.

Apua ongelmatilanteisiin

Tarvittaessa saat apua Telia Helppi-palvelusta (www.telia.fi/helppi) numerosta 0600 10 100 (2,25€/min + pvm/mpm, avoinna arkisin 8-20 ja la 9-16:30).

Laitteen ongelmatilanteissa kokeile palauttaa laite tehdasasetuksille. Tehdasasetusten palautus onnistuu pitämällä laitteen Reset-painiketta pohjassa noin 10 sekunnin ajan, kunnes Power-, Internet- ja WLAN/WPS-valot vaihtuvat punaiseksi.

Reset-painike on laitteen takapuolella LAN-porttien oikealla puolella (merkitty kuvassa punaisella nuolella):