Luurinmetsästys on käynnissä – saalista huipputarjoukset! PostNord-toimitukset nyt -50%. Tarjoukset

Telia.fi saavutettavuusseloste

Palveluamme tulee koskemaan laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta (306/2019) ja lain palvelukohtaiset lisävaatimukset, joissa edellytetään, että verkkopalvelujen on oltava saavutettavia. Telia Finland pyrkii takaamaan verkkosivustonsa ja -kauppansa saavutettavuuden tämän lain mukaisesti.

Tämä saavutettavuusseloste koskee telia.fi- ja telia.fi/kauppa-sivustoja.

Vaihtoehtoiset asiointitavat

Mikäli asian hoitaminen ei onnistu verkossa, voit ottaa yhteyttä asiakastuen kautta.

Palvelumme saavutettavuuden tila

Palvelumme täyttää Verkkosisällön saavutettavuusohjeiden (WCAG 2.2) tasojen A ja AA vaatimukset osittain. Vaatimusten noudattamatta jättämiset ja vaatimuksiin sovellettavat poikkeukset mainitaan jäljempänä.

Palvelumme ei-saavutettava sisältö

Palvelulle on tehty pyynnöstämme ulkopuolisen tahon (Eficode Oy) tekemä saavutettavuusarviointi helmikuussa 2024. Seloste on luotu arvioinnin yhteydessä.

Ei-saavutettava sisältö esitellään kolmessa eri osassa: 

  1. Saavutettavuusongelmat, joita Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta 306/2019 koskee
  2. Kohtuuttomasta rasitteesta johtuvat saavutettavuusongelmat
  3. Lain ulkopuolella olevat saavutettavuusongelmat.

1. Lain 306/2019 noudattamatta jättäminen

Palvelumme saavutettavuudessa on joitain ongelmia. Kriittisimmät saavutettavuusongelmat pyritään korjaamaan mahdollisimman pian.

Seuraavassa on kuvaus tunnetuista ongelmista. Jos huomaat sivustolla ongelman, joka ei ole mukana luettelossa, ota meihin yhteyttä. 

Ongelman perässä on mainittu saavutettavuusohjeiston kriteeri, johon ongelma liittyy.

Kontrastit

Tekstin ja taustan välisissä kontrasteissa on puutteita, esimerkiksi joissakin painikkeissa. (WCAG 1.4.3)

Käyttöliittymäelementtien ja taustan välisissä kontrasteissa on puutteita, esimerkiksi lomake-elementeissä. (WCAG 1.4.11)

Tekstivastineet ja saavutettavat nimet

Palvelussa on tekstiä sisältäviä kuvia, joilla ei ole tarpeeksi kuvaavaa tekstivastinetta tai kuvan sisältöä ole selitetty leipätekstissä. (WCAG 1.4.5, 1.1.1)

Joiltakin visuaalisilta elementeiltä puuttuu alt-attribuutti kokonaan. (WCAG 1.1.1)

Joidenkin merkityksellisten kuvien tekstivastineet eivät ole kuvaavia, joillakin kuvituskuvilla on turhaan tekstivastineet ja toisinaan kuvien sisältämä teksti ei ole osa tekstivastinetta. (WCAG 1.1.1)

Joiltakin painikkeilta ja tekstielementeiltä puuttuu saavutettavat nimet. (WCAG 4.1.2)

Otsikot
  • Joitakin otsikoita ei ole merkitty otsikoiksi ohjelmallisesti
  • Toisinaan ohjelmallista otsikkomerkintää on käytetty turhaan
  • Joillakin sivuilla on useampi h1-tason otsikko
  • Joillakin sivuilla otsikkotasojen hierarkia ei ole looginen
  • Joillakin sivuilla samaa otsikkotasoa on käytetty merkitsemään myös alisteista otsikkoa
  • Joillakin sivuilla on tyhjiä otsikkomerkintöjä.

(WCAG 1.3.1)

Tekstin välistys

Jotkin tekstisisällöt eivät pysy luettavana tekstin välistyksiä muutettaessa. (WCAG 1.4.12)

Sivurakenteen ohjelmallinen merkitseminen

Pääsisältöaluetta eikä päävalikkoa ole merkitty ohjelmallisesti maamerkein, sekä ylätunniste on merkitty väärin navigaatio-maamerkillä. (WCAG 1.3.1, 2.4.1)

Hyppylinkki

Joitalkin sivuilta puuttuu hyppylinkki, pääsisältöalue tai selkeä h1-tason otsikko. (WCAG 2.4.1)

Linkit

Joitakin linkkejä on vaikea erottaa visuaalisesti leipätekstistä. (WCAG 1.4.1)

Sivustolla on tyhjiä linkkejä esimerkiksi etusivun linkkikorteissa. (WCAG 2.4.4)

Semanttinen HTML

Joissakin sivuston elementeissä ei ole käytetty semanttista HTML:ää, mistä syystä niitä ei pysty ollenkaan tai täysin käyttämään apuvälineillä ja/tai ne eivät ole ymmärrettäviä ruudunlukijakäyttäjille. Tällaisia elementtejä ovat esimerkiksi:

  • Päävalikko
  • Jotkin painikkeet
  • Jotkin lomake-elementit
  • Haitarielementit
  • Välilehtielementit.

(WCAG 1.3.1, 4.1.2, 2.1.1)

Sisällön piilottaminen ohjelmallisesti

Sivustolla on elementtejä, jotka on piilotettu visuaalisesti mutta ei ohjelmallisesti, kuten esimerkiksi kiinni olevat päävalikon alavalikot tai haitarielementit. (WCAG 1.3.2, 2.4.3)

Kohdistuksen hallinta

Joitakin painikkeita tai linkkejä klikatessa sivulla tapahtuu muutoksia, mutta ruudunlukijan ja näppäimistön kohdistus jää painettuun painikkeeseen tai linkkiin, mistä syystä erityisesti ruudunlukijakäyttäjät eivät aina saa tietoa sivuston muutoksista. (WCAG 1.3.2, 2.4.3, 4.1.3)

Näppäimistöansa

Näppäimistö jää jumiin joihinkin elementteihin, esimerkiksi laajakaistan saatavuushaussa. (WCAG 2.1.2)
 

Näkyvä kohdistus

Joissain interaktiivisissa elementeissä ei ole näkyvää näppäimistön kohdistusta. (WCAG 2.4.7)

Toisinaan taas joissakin interaktiivisissa elementeissä on käytetty kustomoitua näppäimistön näkyvää kohdistinta, jonka kontrastisuhde taustaan ei ole riittävä. (WCAG 1.4.11)

Ruudunlukijapalaute

Joitakin ilmoituksia ja palautteita ei lueta automaattisesti ääneen ruudunlukijalla. (WCAG 4.1.3)

Skaalautuvuus

Osaa visuaalisista elementeistä ei pysty ollenkaan käyttämään tai ne eivät skaalaudu siististi pienelle näytölle, joka on 320 pikseliä leveä pystysuunnassa tai 256 pikseliä korkea vaakatasossa. (WCAG 1.4.10)

Listat

Joitakin listamaisia elementtejä ei ole merkitty listoiksi ohjelmallisesti. (WCAG 1.3.1)

Taulukot

Joidenkin taulukoiden sarake- ja/tai riviotsikoita ei ole merkitty ohjelmallisesti. (WCAG 1.3.1)

Nimilaput ja lomakekenttien ohjeet

Joidenkin lomakekenttien näkyviä nimilappuja ei ole yhdistetty kenttiin ohjelmallisesti.

Lomakekenttien alla olevia kenttäkohtaisia ohjeita ei ole aina yhdistetty kenttiin ohjelmallisesti. 
(WCAG 3.3.2)

Virheilmoitukset

Joissakin lomakkeissa virheilmoitus ilmestyy lomakkeen alkuun, ja joissakin lomakkeissa taas virheilmoitukset ilmestyvät dynaamisesti siirryttäessä kentästä pois, eikä ruudunlukijakäyttäjä saa näistä muutoksista mitään palautetta. (WCAG 4.1.3, 3.3.1)

Joissakin tapauksissa virheet on merkitty pelkästään väriä käyttäen. (WCAG 1.4.1, 1.3.3)

Joissakin lomakkeissa on kenttäkohtaisia virheilmoituksia, joita ei ole yhdistetty kenttiin ohjelmallisesti. (WCAG 3.3.1)

Lomakeryhmät

Joitakin lomakeryhmiä ei ole merkitty ohjelmallisesti ryhmiksi eikä lomakkeiden otsikoita ole yhdistetty ryhmiin. (WCAG 1.3.1)

Pakolliset lomakekentät

Joillakin lomakkeilla on käytetty passiivista jatkamispainiketta palautteena siitä, että pakollisia kenttiä on vielä täyttämättä. (WCAG 3.3.1)

Joiltakin lomakkeilta puuttuu kokonaan visuaalinen ja/tai ohjelmallinen pakollisen kentän merkintä. Lisäksi pakollista kenttää merkitsevän asteriskin tarkoitusta ei ole aina selitetty lomakkeilla. (WCAG 1.3.1)

Lomakekenttien tarkoitus

Joidenkin lomakekenttien tarkoitusta ei ole merkitty ohjelmallisesti. (WCAG 1.3.5)

Animaatiot

Sivustolla on animoitua sisältöä, joka käynnistyy automaattisesti, ja jota käyttäjä ei saa itse helposti pysäytettyä. (WCAG 2.2.2)

Modaalidialogit

Joidenkin modaalidialogien avauduttua ruudunlukijan ja/tai näppäimistön kohdistus ei siirry modaalidialogiin automaattisesti eikä se pysy modaalidialogin sisällä sen ollessa auki. (WCAG 1.3.2, 2.4.3)

Modaalidialogien merkitystä ei ole kerrottu ohjelmallisesti. (WCAG 4.1.2)

Mobiilivalikko

Mobiilivalikon tilaa (auki/kiinni) ei ole merkitty ohjelmallisesti. (WCAG 4.1.2)

Mobiilivalikon lukemis- ja kohdistusjärjestys ei ole looginen. (WCAG 1.3.2, 2.4.3)

Myytävien tuotteiden ja palvelujen tiedot

Joidenkin tuotteiden esteettömyys- ja saavutettavuustietoja ei ole kerrottu sivustolla. 

2. Kohtuuton rasite

3. Lain ulkopuolella olevat saavutettavuusongelmat

Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta (306/2019) ei koske karttoja, kolmannen osapuolen sisältöjä, digitaalisten palvelujen sisältöjä, jotka on arkistoitu ennen 28.6.2025 eikä valmiiksi tallennettua aikasidonnaista mediaa, joka on julkaistu ennen 28.6.2025 eikä digitaalisissa palveluissa olevia toimisto-ohjelmien tiedostoja, jotka on julkaistu ennen 28.6.2025.

Tämän saavutettavuusselosteen laatiminen

Tämä seloste on laadittu 19.4.2024. Seloste perustuu ulkopuolisen asiantuntijaorganisaation (Eficode Oy) toteuttamaan arviointiin siitä, täyttääkö verkkosivusto Lain digitaalisten palvelujen tarjoamisesta 306/2019 vaatimukset ja palvelukohtaiset lisävaatimukset.


Palaute ja yhteystiedot

Huomasitko saavutettavuuspuutteen sivustollamme? Kerro se meille ja teemme parhaamme puutteen korjaamiseksi.

Lomake saavutettavuuspalautteille 

Telia.fi-sivuston saavutettavuudesta ja palautteiden käsittelystä vastaa Telia Finland.

 

Teemme jatkuvasti työtä saavutettavuuden parantamiseksi 

Olemme sitoutuneet digipalveluiden saavutettavuuden parantamiseen ja korjaamme havaitut saavutettavuuspuutteet mahdollisimman pian.

28.6.2025 lähtien pätee seuraavat

Lain mukaisena valvontaviranomaisena toimii Traficom, joka valvoo säädettyjen velvollisuuksien ja vaatimusten noudattamista.

Täytäntöönpanomenettely

Jos huomaat sivustollamme saavutettavuusongelmia, olethan ensin meihin yhteydessä.

Vastauksessamme voi mennä 14 päivää. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit antaa palautetta Traficomiin.

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
PL 320
00059 TRAFICOM
kirjaamo@traficom.fi