Luurinmetsästys on käynnissä – saalista huipputarjoukset! PostNord-toimitukset nyt -50%. Tarjoukset

Telia DOT -sivujen saavutettavuusseloste

Palveluamme tulee koskemaan laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta (306/2019) ja lain palvelukohtaiset lisävaatimukset, joissa edellytetään, että verkkopalvelujen on oltava saavutettavia. Telia pyrkii takaamaan Telia DOT -sivujen saavutettavuuden tämän lain mukaisesti.

Tämä saavutettavuusseloste koskee telia.fi/dot-sivustoa.

Vaihtoehtoiset asiointitavat

Mikäli asian hoitaminen ei onnistu verkossa, voit ottaa yhteyttä asiakastuen kautta.

Palvelumme saavutettavuuden tila

Palvelumme täyttää Verkkosisällön saavutettavuusohjeiden (WCAG 2.2) tasojen A ja AA vaatimukset osittain. Vaatimusten noudattamatta jättämiset ja vaatimuksiin sovellettavat poikkeukset mainitaan jäljempänä.

Palvelumme ei-saavutettava sisältö

Palvelulle on tehty pyynnöstämme ulkopuolisen tahon (Eficode Oy) tekemä saavutettavuusarviointi joulukuussa 2024. Seloste on luotu arvioinnin yhteydessä.

Ei-saavutettava sisältö esitellään kolmessa eri osassa: 

  1. Saavutettavuusongelmat, joita Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta 306/2019 koskee
  2. Kohtuuttomasta rasitteesta johtuvat saavutettavuusongelmat
  3. Lain ulkopuolella olevat saavutettavuusongelmat.

1. Lain 306/2019 noudattamatta jättäminen

Palvelumme saavutettavuudessa on joitain ongelmia. Kriittisimmät saavutettavuusongelmat pyritään korjaamaan mahdollisimman pian.

Seuraavassa on kuvaus tunnetuista ongelmista. Jos huomaat sivustolla ongelman, joka ei ole mukana luettelossa, ota meihin yhteyttä. 

Ongelman perässä on mainittu saavutettavuusohjeiston kriteeri, johon ongelma liittyy.

Kontrastit

Joissakin tekstin ja taustan välisissä kontrasteissa on puutteita. (WCAG 1.4.3)

Joissakin käyttöliittymäelementtien ja taustan välisissä kontrasteissa on puutteita. (WCAG 1.4.11)

Näkyvä näppäimistön kohdistus

Joissakin interaktiivisissa elementeissä on käytetty kustomoitua näppäimistön näkyvää kohdistinta, jonka kontrastisuhde taustaan ei ole riittävä. (WCAG 1.4.11)

Skaalautuvuus

Osaa visuaalisista elementeistä ei pysty ollenkaan käyttämään tai ne eivät skaalaudu siististi pienelle näytölle, joka on 320 pikseliä leveä pystysuunnassa tai 256 pikseliä korkea vaakatasossa. (WCAG 1.4.10)

Tekstin välistys

Jotkin tekstisisällöt eivät pysy luettavina tekstin välistyksiä muutettaessa. (WCAG 1.4.12)

Taulukot

Joidenkin taulukoiden sarake- ja/tai riviotsikoita ei ole merkitty ohjelmallisesti. (WCAG 1.3.1)

Tekstivastineet ja saavutettavat nimet

Joiltakin kuvalinkeiltä puuttuvat tekstivastineet. (WCAG 1.1.1)

Joiltakin painikkeilta puuttuvat saavutettavat nimet. (WCAG 4.1.2)

Otsikot

Joitakin otsikoita ei ole merkitty otsikoiksi ohjelmallisesti

Toisinaan ohjelmallista otsikkomerkintää on käytetty turhaan.

(WCAG 1.3.1)

Listat

Joitakin listamaisia elementtejä ei ole merkitty listoiksi ohjelmallisesti. (WCAG 1.3.1)

Sivurakenteen ohjelmallinen merkitseminen

Joitakin sivun alueita, kuten ylätunnistetta tai pääsisältöaluetta, ei ole merkitty ohjelmallisesti maamerkein. (WCAG 1.3.1, 2.4.1)

Hyppylinkki

Joitakin sivuilta puuttuu hyppylinkki, pääsisältöalue tai selkeä h1-tason otsikko. (WCAG 2.4.1)

Semanttinen HTML

Joissakin sivuston elementeissä ei ole käytetty semanttista HTML:ää, mistä syystä niitä ei pysty ollenkaan käyttämään apuvälineillä ja/tai ne eivät ole ymmärrettäviä ruudunlukijakäyttäjille. Tällaisia elementtejä ovat esimerkiksi:

Jotkin painikkeet
Jotkin välilehtielementit.

(WCAG 1.3.1, 4.1.2)

Haitarielementit

Ruudunlukija ja näppäimistö kohdistaa haitarielementtien sisälle, vaikka ne ovat kiinni. (WCAG 1.3.2, 2.4.3)

Joidenkin haitareiden tilaa (auki/kiinni) ei ole merkitty ohjelmallisesti. (WCAG 4.1.2)

Välilehtielementti

Joissakin välilehtielementeissä välilehteä vaihdettaessa ennen välilehtielementtiä oleva sisältö muuttuu, mutta ruudunlukijakäyttäjä saa tästä mitään tietoa. (WCAG 4.1.3, 1.3.2)

Joissakin välilehtielementeissä kaikki välilehdet on merkitty valituiksi ohjelmallisesti. (WCAG 1.3.1)

Modaalidialogit

Joidenkin modaalidialogien avauduttua ruudunlukijan ja/tai näppäimistön kohdistus ei siirry modaalidialogiin automaattisesti eikä se pysy modaalidialogin sisällä sen ollessa auki. (WCAG 1.3.2, 2.4.3)

Modaalidialogien merkitystä ei ole merkitty ohjelmallisesti. (WCAG 4.1.2)

Karusellielementti

Ruudunlukija kohdistaa karusellin piilossa oleviin kohteisiin. (WCAG 1.3.2)

Karusellin painikkeita painaessa kohdistus jää painikkeisiin, vaikka karusellin sivu muuttuisi. (WCAG 1.3.2)

Ankkurilinkit

Usein kysytyt kysymykset -sivulla on ankkurilinkkejä, joita painaessa visuaalinen kohdistus muuttuu, mutta ruudunlukijan ei. (WCAG 1.3.2)

Saatavuushaku

Ilmestyviä virheilmoituksia tai latausikonia ei lueta ruudunlukijalla. (WCAG 4.1.3)

Ostopolku

Joihinkin teksteihin ei pysty navigoimaan ruudunlukijalla. (WCAG 1.3.1, 1.3.2)

Jotkin passiiviset painikkeet saavat näppäimistön kohdistuksen turhaan. (WCAG 2.4.3)

Joiltakin iframe-elementeiltä puuttuvat saavutettavat nimet. (WCAG 1.1.1)

Joiltakin visuaalisilta elementeiltä puuttuu alt-attribuutti kokonaan. (WCAG 1.1.1)

2. Kohtuuton rasite

3. Lain ulkopuolella olevat saavutettavuusongelmat

Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta (306/2019) ei koske karttoja, kolmannen osapuolen sisältöjä, digitaalisten palvelujen sisältöjä, jotka on arkistoitu ennen 28.6.2025, valmiiksi tallennettua aikasidonnaista mediaa, joka on julkaistu ennen 28.6.2025 eikä digitaalisissa palveluissa olevia toimisto-ohjelmien tiedostoja, jotka on julkaistu ennen 28.6.2025.

Tämän saavutettavuusselosteen laatiminen

Tämä seloste on laadittu 28.1.2025. Seloste perustuu ulkopuolisen asiantuntijaorganisaation (Eficode Oy) toteuttamaan arviointiin siitä, täyttääkö verkkosivusto Lain digitaalisten palvelujen tarjoamisesta 306/2019 vaatimukset ja palvelukohtaiset lisävaatimukset.

Palaute ja yhteystiedot

Huomasitko saavutettavuuspuutteen sivustollamme? Kerro se meille ja teemme parhaamme puutteen korjaamiseksi.

Lomake saavutettavuuspalautteille 

Telian palvelujen saavutettavuudesta ja palautteiden käsittelystä vastaa Telia.

Teemme jatkuvasti työtä saavutettavuuden parantamiseksi

Olemme sitoutuneet digipalveluiden saavutettavuuden parantamiseen ja korjaamme havaitut saavutettavuuspuutteet mahdollisimman pian.

28.6.2025 lähtien pätee seuraavat

Lain mukaisena valvontaviranomaisena toimii Traficom, joka valvoo säädettyjen velvollisuuksien ja vaatimusten noudattamista.

Täytäntöönpanomenettely

Jos huomaat sivustollamme saavutettavuusongelmia, olethan ensin meihin yhteydessä.

Vastauksessamme voi mennä 14 päivää. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit antaa palautetta Traficomiin.

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
PL 320
00059 TRAFICOM
kirjaamo@traficom.fi