Hybridilaajakaistan käyttöönotto

Hybridinetti käyttää sekä kiinteää että mobiiliyhteyttä.
Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.

Hybridilaajakaistan uusmyynti on päättynyt 7.12.2021. Jo tilattuna olevat nettiyhteydet jatkavat toimintaansa toistaiseksi kuten ennenkin.

Reitittimen ja SIM-kortin mukana ovat saapuneet tarkemmat ohjeet laajakaistan helppoon käyttöönottoon, mutta halutessasi voit tutustua ohjeisiin myös tällä sivulla.

Säilytä palvelusopimus ja tilausvahvistus. Löydät sopimusvahvistuksen kirjautumisen takaa Minun Telian Laskut ja viestit -osiosta. Tilausvahvistus toimitetaan ensisijaisesti sähköpostiisi.

Muista huolehtia tietoturvasta ennen liittymän käyttöönottoa. Katso Viestintäviraston vinkit ja tutustu Telia Turvapakettiin.

Liittymiäsi ja palveluitasi voit hallinnoida kätevästi Minun Teliassa.

Käyttöönotto
SIM-kortin asennus tai vaihto tarvittaessa

Jos olet saanut reitittimen ja SIM-kortin erikseen tai joudut vaihtamaan SIM-kortin toiseen, varmista että SIM-korttipaikka on tyhjä. Vanha SIM-kortti irtoaa painamalla sitä sisäänpäin. SIM-korttipaikka löytyy reitittimen oikealta sivulta. Reitittimeen menee normaalikokoinen (b) SIM-kortti.

SIM-kortti tulee asettaa reitittimeen oikein päin, kuten kuvassa. Väärin asetettu tai liian pieni kortti voi rikkoa reitittimen korttipaikan. Normaalikokoisen SIM-kortin tunnistat violetista värikoodista korttikehyksessä.

Reitittimen käyttöönotto

  1. Kytke harmaa puhelinkaapeli (a) puhelinpistokkeeseen tai seinän datarasiaan, riippuen asunnon sisäverkosta. Huom: Jos käytössäsi on pelkkä 4G-mobiiliyhteys, jätä tämä vaihe väliin.
  2. Kytke verkkokaapeli (c) tietokoneen ja reitittimen väliin tai muodosta langaton yhteys laitteiden välille (katso tämän ohjeen kohta Langattoman verkon suojaus).
  3. Kytke virtajohto (d) ja laita virta päälle.
  4. Yhteys on nyt valmis käytettäväksi.
Nopeuden testaaminen

Hybrid-liittymälle netin nopeuden vaihtelu on normaalia johtuen liittymän teknisestä toteutuksesta. Nopeuden testaamiseen suositellaan speedtest.net-sovellusta, koska selainpohjaiset testit eivät aina näytä nopeutta oikein. Usein saadut tulokset ovat ainoastaan hybridin kiinteän osuuden puolelta.

Lue lisää netin nopeuden testaamisesta

Käyttäessäsi pelkästään 4G-yhteyttä, voit tehdä nopeustestin nettiselaimella sovelluksen sijaan.

Laajakaistan käyttäjätunnus

Jos olet tilannut uuden laajakaistan ja saanut tilauksen yhteydessä erillisen laajakaistatunnuksen sähköpostilla, voit jättää sen huomiotta. Ajan saatossa erillinen laajakaistatunnus on jäänyt turhaksi ja tunnusten lähettämisen lopettaminen on meillä työn alla.

Löydät reitittimen wifin käyttäjätunnuksen ja salasanan laitteessa olevasta tarrasta.

Lue lisää wifistä laiteohjeistamme

Jos olet tottunut aiemmin käyttämään laajakaistatunnuksia Minun Teliaan kirjautumiseen, pääset sinne jatkossa verkkopankkitunnuksilla, Mobiilivarmenteella tai sirullisella henkilökortilla. Asiakaspalvelumme on apunasi myös puhelimitse ja Telia Kaupoissa.
 

Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

Sagemcom Router Fast 5370 Air -reitittimen (Telia Zone Hybrid -reititin) käyttöohjeet

Hybridilaajakaistan tilaus ja toimitus

Hybridilaajakaistan käyttö ja ongelmatilanteet

Kaapelilaajakaistan käyttöönotto

Telia Play -boksin käyttöönotto ja asennus

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Chat

Chatbottimme Tellu osaa auttaa monissa asioissa. Tellu ohjaa sinut tarvittaessa asiakaspalvelijalle ympäri vuorokauden, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen.
 

Avaa chat >
Kirjaudu

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.
 

Telia Helppi

Helppi on asennuspalvelumme, joka asentaa laitteet, liittymät ja palvelut puolestasi. Helppi tarjoaa myös teknistä tukea esimerkiksi laitteiden käyttöön. Soita meille tai tilaa Helppi luoksesi.

 0600 10 100

(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)
 

Varaa soittoaika
Lue lisää Helpistä

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Asiakaspalvelu

Asiakaspalvelu auttaa liittymiin, tilauksiin, laskutukseen ja asiakkuuteen liittyvissä kysymyksissä sekä häiriötilanteissa.

 020 690 400

(mpm/pvm, myös jonotusajalta)

Palveluhinnasto
Asiakaspalvelun vastausajat


Minun Teliassa tavoitat chat-asiakaspalvelun 24/7.

Etsitkö sähköpostia? Voit kertoa asiasi sen sijaan lomakkeella.

Ma–pe 9–20 ja la 10–16.
PUK-koodi, liittymän tai Mobiilivarmenteen sulku ja TV-häiriöiden ilmoitukset 24/7.