Hybridilaajakaistan käyttöönotto

Hybridilaajakaista käyttää sekä kiinteää että mobiiliyhteyttä. Se tarvitsee toimiakseen oman reitittimen, joka toimitetaan sinulle postitse. Olemme asentaneet reitittimeen valmiiksi mobiiliyhteyden tarvitseman sim-kortin. Yhteys toimii heti mobiiliyhteydellä, mutta liittymän toimitus on valmis vasta, kun kiinteä yhteys on kytketty.
Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille. Siirry yritysasiakkaiden ohjeisiin.

Reitittimen ja sim-kortin mukana saat tarkemmat ohjeet laajakaistan helppoon käyttöönottoon, mutta halutessasi voit tutustua ohjeisiin myös tällä sivulla.

Säilytä palvelusopimus ja tilausvahvistus. Löydät sopimusvahvistuksen kirjautumisen takaa Minun Telian Laskut ja viestit -osiosta. Tilausvahvistus toimitetaan ensisijaisesti sähköpostiisi.

Muista huolehtia tietoturvasta ennen liittymän käyttöönottoa. Katso Viestintäviraston vinkit ja tutustu Telia Turvapakettiin.

Voit myös luoda Telia-tunnuksen, jolla hallinoit helposti ja kätevästi kaikkia palveluitasi Minun Teliassa.

Käyttöönotto

Reitin toimitetaan heti valmiina käytettäväksi, vaikka kiinteä laajakaista ei olisikaan vielä kytketty. SIM-kortti on asennuttu valmiiksi laitteeseen sille tarkoitettuun paikkaan.

Kytke harmaa puhelinkaapeli (a) puhelinpistokkeeseen tai seinän datarasiaan, riippuen asunnon sisäverkosta.

Kytke verkkokaapeli (c) tietokoneen ja reitittimen väliin tai muodosta langaton yhteys laitteiden välille (katso kohta langattoman verkon määrittäminen).

Kytke virtajohto (d) ja laita virta päälle.

Yhteytesi on valmis käytettäväksi.

SIM-kortin asennus tai vaihto tarvittaessa

Mikäli olet saanut reitittimen ja SIM-kortin erikseen tai joudut vaihtamaan SIM-kortin toiseen, varmista että SIM-kortin paikka on tyhjä. Vanha SIM-kortti irtoaa painamalla sitä sisäänpäin. SIM-korttipaikka löytyy reitittimen oikealta sivulta. Hybridireitittimeen menee normaalikokoinen (b) sim-kortti.

Sim-kortti tulee asettaa reitittimeen oikein päin, katso kuva alta. Väärin asetettu tai liian pieni sim-kortti rikkoo melko varmasti reitittimen sim-kortti paikan. Normaalikokoisen sim-kortin koon tunnistat violetista värikoodista sim-kortin kehyksestä.

Yhteysnopeuden testaaminen

Hybrid-liittymälle on normaalia yhteysnopeuden vaihtelu johtuen liittymän teknisestä toteutuksesta. Nopeuden testaamiseen suositellaan speedtest.net-sovellusta, koska selainpohjaiset testit eivät aina näytä nopeutta oikein. Usein saadut tulokset ovat ainoastaan hybridin kiinteän osuuden puolelta.

Lue lisää netin nopeuden testaamisesta.

Laajakaistan käyttäjätunnus

Laajakaistan käyttäjätunnusta ja salasanaa ei tarvita yhteyden käyttämiseen. Pidä tunnukset kuitenkin tallessa, sillä tarvitset niitä lisäpalveluiden käyttämiseen (sähköposti).

Telia-tunnus ja laajakaistan käyttäjätunnus ovat eri tunnuksia.

Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,25 €/min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

Telia Zone Hybrid -reititin (Router Fast 5370 Air)

Hybridilaajakaistan tilaus ja toimitus

Hybridilaajakaistan käyttö ja ongelmatilanteet

Kaapelilaajakaistan käyttöönotto

Telia TV digiboksin käyttöönotto ja asennus

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Telia Helppi

 0600 10 100

2,25 €/min + pvm, jonotusajalta mpm/pvm

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä.

Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on palveluksessasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.00 ja la–su 9.00–19.30.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, joka on keskustelupaikka asiakkaillemme ja muille digistä kiinnostuneille.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.
Facebookissa vastaamme yksityisviesteihin 24/7.