Hybridilaajakaistan käyttöönotto

Hybridinetti käyttää sekä kiinteää että mobiiliyhteyttä. Se tarvitsee toimiakseen oman reitittimen, joka toimitetaan sinulle postitse. Reitittimeen on asennettu valmiiksi mobiiliyhteyden tarvitsema sim-kortti.
Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.

Reitittimen ja sim-kortin mukana saat tarkemmat ohjeet laajakaistan helppoon käyttöönottoon, mutta halutessasi voit tutustua ohjeisiin myös tällä sivulla.

Säilytä palvelusopimus ja tilausvahvistus. Löydät sopimusvahvistuksen kirjautumisen takaa Minun Telian Laskut ja viestit -osiosta. Tilausvahvistus toimitetaan ensisijaisesti sähköpostiisi.

Muista huolehtia tietoturvasta ennen liittymän käyttöönottoa. Katso Viestintäviraston vinkit ja tutustu Telia Turvapakettiin.

Voit myös luoda Telia-tunnuksen, jolla hallinoit helposti ja kätevästi kaikkia palveluitasi Minun Teliassa.

Käyttöönotto
Sim-kortin asennus tai vaihto tarvittaessa

Jos olet saanut reitittimen ja sim-kortin erikseen tai joudut vaihtamaan sim-kortin toiseen, varmista että sim-kortin paikka on tyhjä. Vanha sim-kortti irtoaa painamalla sitä sisäänpäin. Sim-korttipaikka löytyy reitittimen oikealta sivulta. Reitittimeen menee normaalikokoinen (b) sim-kortti.

Sim-kortti tulee asettaa reitittimeen oikein päin, kuten kuvassa. Väärin asetettu tai liian pieni kortti voi rikkoa reitittimen sim-kortti paikan. Normaalikokoisen sim-kortin tunnistat violetista värikoodista sim-kortin kehyksestä.

Reitittimen käyttöönotto

  1. Kytke harmaa puhelinkaapeli (a) puhelinpistokkeeseen tai seinän datarasiaan, riippuen asunnon sisäverkosta. Huom: Jos käytössäsi on pelkkä 4G-mobiiliyhteys, jätä tämä vaihe väliin.
  2. Kytke verkkokaapeli (c) tietokoneen ja reitittimen väliin tai muodosta langaton yhteys laitteiden välille (katso tämän ohjeen kohta Langattoman verkon suojaus).
  3. Kytke virtajohto (d) ja laita virta päälle.
  4. Yhteys on nyt valmis käytettäväksi.
Nopeuden testaaminen

Hybrid-liittymälle netin nopeuden vaihtelu on normaalia johtuen liittymän teknisestä toteutuksesta. Nopeuden testaamiseen suositellaan speedtest.net-sovellusta, koska selainpohjaiset testit eivät aina näytä nopeutta oikein. Usein saadut tulokset ovat ainoastaan hybridin kiinteän osuuden puolelta.

Lue lisää netin nopeuden testaamisesta.

Käyttäessäsi pelkästään 4G-yhteyttä, voit tehdä nopeustestin selaimella sovelluksen sijaan.

Laajakaistan käyttäjätunnus

Et tarvitse laajakaistan käyttäjätunnusta ja salasanaa käyttääksesi nettiyhteyttä. Pidä tunnukset kuitenkin tallessa, sillä tarvitset niitä laajakaistan lisäpalveluiden (sähköposti) käyttämiseen.

Telia-tunnus ja laajakaistan käyttäjätunnus ovat eri tunnuksia.

Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

Sagemcom Router Fast 5370 Air -reitittimen (Telia Zone Hybrid -reititin) käyttöohjeet

Hybridilaajakaistan tilaus ja toimitus

Hybridilaajakaistan käyttö ja ongelmatilanteet

Kaapelilaajakaistan käyttöönotto

Telia TV digiboksin käyttöönotto ja asennus

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on apunasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat-asiakaspalvelu on avoinna 24/7.
 

Telia Helppi

Helppi tarjoaa kattavat ratkaisut tietotekniikkapulmiin – liittymien, laitteiden ja palvelujen asennuksen sekä käyttötuen.

 0600 10 100

(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä. Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Asiakaspalvelu

Asiakaspalvelu auttaa liittymiin, tilauksiin, laskutukseen ja asiakkuuteen liittyvissä kysymyksissä sekä häiriötilanteissa.

 020 690 400

(mpm/pvm, myös jonotusajalta)

Palveluhinnasto
Asiakastuen vastausajat


Muistathan, että ollessasi kirjautuneena Minun Teliaan, tavoitat chat-asiakaspalvelumme 24/7. Voit jättää viestin myös lomakkeella.

Ma–pe 9–17.
Hätätilanteissa (puk-koodit, liittymän sulkeminen sekä TV-häiriöiden ilmoitukset) palvelemme 24/7.