Toimintaohjeet Flubot-haittaohjelman poistamiseksi

Flubot-haittaohjelma on aktivoitunut

Flubot varastaa puhelimelta tietoja ja käyttää puhelinta haittaohjelman levittämiseen. Lisäksi haittaohjelma pyrkii viemään käyttäjätunnuksia ja salasanoja – ja pahimmassa tapauksessa vaarassa ovat käyttäjän pankki- ja luottokorttitunnukset.

Jos haittaohjelma on puhelimessasi, olemme kytkeneet liittymääsi tilapäisen eston, joka estää linkkien lähettämisen teksti- ja MMS-viestitse. Esto on voimassa, kunnes puhelimeen on tehty korjaavat toimenpiteet ja olet ottanut yhteyttä asiakaspalveluumme. Viestimme tästä liittymän omistajalle. Jos saat samasta aiheesta useamman viestin, varmistathan, että avaat jokaisen viestin ja teet korjaavat toimenpiteet kaikille puhelimille.

Koska vilpillinen taho hallitsee puhelinta, korjaavat toimenpiteet kannattaa tehdä heti.

Kyberturvallisuuskeskuksen toimintaohje Flutbot-haittaohjelman poistamiseksi:

• Palauta laite tehdasasetuksille. Varmuuskopiosta palauttamisessa pitää varmistaa, että laitteelle palautetaan varmuuskopio, joka on luotu ennen haittaohjelman asentamista.
  • Jos olet käyttänyt pankkisovellusta tai käsitellyt luottokorttitietoja saastuneella laitteella, ole yhteydessä pankkiisi.
  • Tee rahallisista menetyksistä rikosilmoitus.
  • Vaihda salasanat palveluihin, joita olet käyttänyt laitteellasi. Haittaohjelma on voinut varastaa salasanasi, jos olet kirjautunut palveluhin haittaohjelman asentamisen jälkeen.

Kun olet tehnyt korjaavat toimenpiteet, ota yhteyttä asiakaspalveluumme, jotta voimme poistaa tilapäisen eston liittymästä. Samalla voimme tarkistaa, onko liittymälle kertynyt ylimääräistä laskutusta.

• Saat meidät kiinni 24/7 chatissa, jonka löydät Minun Telia -sovelluksesta tai kirjautumalla osoitteessa telia.fi
  • Palvelemme myös puhelimitse numerossa 020 690 400 (mpm/pvm) ark. klo 8–18.

Lue lisää Flubotista Yhteisöstä »