Takaisin

Huijauksia ja tietojenkalastelua kesäkuumalla

3 min

Kalastaminen kuuluu suomalaisten kesäsuosikeihin, mutta valitettavasti myös ”phising” eli tietojenkalastelu on taas ilmestynyt kesäriesaksemme. Vaarallisia linkkejä sisältävillä tekstiviesteillä yritetään huijata ihmisiä lataamaan sovelluksia matkapuhelimeen tai lähettämään arkaluontoisia tietoja – ole valppaana!

Flubot-nimellä tunnettu haittaohjelman lähettämät tekstiviestit ovat tänä kesänä olleet maailmanlaajuinen ongelma. Haittaohjelma on kesän edetessä kehittynyt entistä juonikkaammaksi, sillä ohjelma lähettää nyt myös iPhone-käyttäjille tietojenkalasteluviestejä. iPhone-käyttäjien on siis varottava henkilökohtaisten tietojensa luovuttamista. Android-puhelinten käyttäjillä riskinä on ”DHL-sovelluksen” lataaminen tekstiviestilinkistä.

Tekstiviestit ovat englannin- tai suomenkielisiä, ja ne sisältävät linkin. Älä klikkaa linkkiä! On todennäköistä, että se johtaa verkkosivustolle, josta voit ladata haitallisen sovelluksen ohi Google Playn ja AppStoren virallisten sovelluskauppojen.

Puhelimeen ladattu Flubot-sovellus voi ladata sisältöä puhelimeen, huijata syöttämään pankkitunnuksia tai -tietoja ja lisäksi lähettää eteenpäin suuria määriä vastaavan sisältöisiä tekstiviestejä. Kaikissa viesteissä on englanninkielistä sisältöä, joita yhdistää ilmoitus paketin saapumisesta.

Myös Telian brändiä käytetään väärin

Olemme viime päivinä saaneet asiakkailta ilmoituksia Telian nimissä lähetetyistä huijaustekstiviesteistä. Viestit eivät tule Telialta, vaan ulkomailta. Kyse on tyypillisestä kalasteluviestistä, jolla yritetään saada asiakkaita paljastamaan henkilökohtaisia tietojasi tai tekemään maksusuorituksia.

Tuoreet viestit ovat tulleet suuntanumeroista  +1 (7) * ja +1 (9), jotka ovat käytössä USA:ssa. Monien yritysten tapaan Teliakin käyttää tekstiviestejä markkinoinnissa ja viestinnässä asiakkaiden kanssa. Valitettavasti se avaa mahdollisuuden myös huijauksille.


Miten Telia käyttää tekstiviestejä?
Telia käyttää tekstiviestejä asiakkaille mm. maksumuistutuksissa. Viestien lähettäjä on tällöin aina Telia.

Miten voin toimia estääkseni huijauksen?
Telialla suhtaudutaan petosyrityksiin erittäin vakavasti ja meillä on omat asiantuntijamme, jotka analysoivat tapauksia. Olemme kiitollisia kaikista asiakkaiden vinkeistä ajankohtaisista huijausyrityksistä.

Telia estää tuhansia tällaisia viestejä päivittäin, mutta viestien muuttuessa huijaustekstiviestit voivat kulkea järjestelmiemme läpi. Minun Teliasta voit itse tarkistaa, onko lähetettyjen tekstiviestiesi määrä kasvanut hälyttävästi.


Mitä voin asiakkaana tehdä?
Jos olet saanut viestin, jota epäilet huijaukseksi, ota yhteyttä Telian asiakaspalveluun. Näin voimme arvioida saamaamme vinkkiä ja lisätä järjestelmiimme rajoittavan suodattimen. Tämä ei todennäköisesti pysäytä kaikkia tällaisia tekstiviestejä, ja jos olet jo saanut huijaussovelluksen puhelimeesi tai luovuttanut henkilökohtaisia tietojasi, ota yhteyttä pankkiisi ja meihin.


Entä jos klikkasin linkkiä?
Jos olet klikannut linkkiä ja ladannut ja asentanut haitallisen sovelluksen matkapuhelimeesi, suosittelemme, että teet seuraavat toimet:


· Sovelluksen poistaminen ei riitä, puhelin on palautettava tehdasasetuksiin.
· Jos et ole varma, oletko ladannut sovelluksen, tarkista tekstiviestien kulutus Minun Telia-sivuilta tai ota yhteyttä asiakaspalveluun.
· Jos tarvitset apua puhelimen nollaamiseen, tarkista ohjeet verkosta löytyvistä oppaista tai kysy apua Telia-kaupasta.

 

Lisää samasta aiheesta

Artikkelin aihealueet

Medialle
Edellinen artikkeli
Telia Finlandin sertifioinnit laajenevat uusiin toimintoihin – ”Nyt koko Telia ONE -perheemme on sertifioitu yhteisesti”
Kiwa Inspecta teki toukokuun lopulla Telia Finlandin sertifioitujen johtamisjärjestelmien ...
Seuraava artikkeli
Jokainen meistä on mestariteos
Pakko myöntää; tämä on hienoa aikaa työskennellä yritysvastuujohtajana. Kymmenen vuotta sitten ...