Suosikkitubettajat Elina ja Sofia pureutuvat podcastissaan digitaalisen arjen ilmiöihin
Meillä on asiaa! Elina & Sofia -podcast julkaistiin 25.6. kaikille suosituimmille alustoille. Podcast käsittelee ymmärrettävällä otteella digitaalisen arjen ilmiöitä ja havaintoja. Jaksoissa vierailee useita Telian asiantuntijoita.
Mitä nuoret oikeasti ajattelevat ja millaisia kysymyksiä heille herää digitaalisesta arjesta, somesta, puhelimista, turvallisuudesta ja tekoälystä?
Näihin teemoihin tarttuu uusi podcast, jossa nuoret sisällöntuottajat Elina ja Sofia keskustelevat ajankohtaisista digitaalisen arjen ilmiöistä yhdessä asiantuntijavieraiden kanssa. Podcastissa ääneen pääsevät nuorten omat kokemukset, kysymykset ja havainnot – juuri sellaisina kuin ne arjessa näyttäytyvät.
Sarjan tavoitteena on tehdä digitaalisesta maailmasta helpommin ymmärrettävä niin nuorille kuin heidän vanhemmilleenkin.
Avausjakso: ensimmäinen askel digimaailmaan
Ensimmäisessä jaksossa Elina ja Sofia pohtivat lasten ensilaitteita yhdessä Telian laiteliiketoimintajohtaja Patrik Westerbergin kanssa. Keskustelussa nousee esiin viime vuosien trendi, jossa kellopuhelimet ovat kasvattaneet suosiotaan vaihtoehtona lapsen ensimmäiseksi digilaitteeksi, samalla kun kansalliset digisuositukset kehottavat siirtämään älypuhelimen käyttöönottoa myöhemmäksi.
”Me ollaan menossa kuitenkin oikeaan suuntaan, esimerkiksi 6-8-vuotiaiden vanhemmista jo kaksi kolmasosaa on miettinyt, että kellopuhelin on se ensimmäinen laite millä lähdetään liikkeelle”, Patrik Westerberg toteaa.
Elina ja Sofia tuovat keskusteluun nuorten näkökulman: he muistelevat omia ensimmäisiä puhelimiaan ja sitä, kuinka nopeasti älylaitteista on tullut itsestään selvä osa arkea. Sosiaalisesta mediasta kaksikko nostaa esiin ilmiön, jonka kanssa monet painivat, kun somessa näkyvät vain elämän kohokohdat, mikä luo epärealistisia odotuksia erityisesti nuorille.
Jaksossa tarjoillaan myös käytännön vinkkejä lapsiperheille. Keskustelussa korostuu erityisesti yhteisten pelisääntöjen merkitys. ruokailu, ruutuajat, laitteiden säilytys ja esimerkin näyttäminen ovat asioita, joista kannattaa sopia perheissä yhdessä. Patrik muistuttaa, että vanhempien oma toiminta on ratkaisevan tärkeää:
"Jos perheen digisäännöissä on sanottu, että ruokapöydässä ei käytetä puhelinta, niin kyllä mun mielestä aikuisten täytyy näyttää esimerkkiä siinä."