Muodosta mobiiliyhteys laitteisiin

Haluatko ottaa mobiiliyhteyden käyttöösi älykellossa, tabletissa tai muussa laitteessa? Täältä löydät ohjeet.

Valitse laite

Apple Watch

Voit käyttää Yhteys Multi -mobiiliyhteydellä varustettua Apple Watchiasi kuin puhelinta. Kellon oman liittymän ansiosta sen ei tarvitse olla puhelimen puhelimen lähettyvillä saadakseen yhteyden verkkoon. Riittää, että puhelin on päällä, niin viestit synkronoituvat kelloon.

  1. Tarkista puhelinliittymäsi yhteensopivuus. Katso ohje
  2. Jos liittymäsi on yhteensopiva, tee älykellon käyttöönotto alla olevien ohjeiden mukaan.

    Jos liittymä ei ole yhteensopiva, otathan yhteyttä asiakaspalveluumme tai yrityksesi yhteyshenkilöön.
  3. Tilaa älykelloon Yhteys Multi -palvelu. Huomioithan, että Applen kelloon ei voi kytkeä aiemmin tilattua mobiiliyhteyttä, vaan yhteys tilataan alla olevien ohjeiden mukaan Watch-sovelluksesta.

Apple Watchin käyttöönotto ja Yhteys Multin tilaaminen

Galaxy Watch

Voit käyttää Yhteys Multi -mobiiliyhteydellä varustettua Samsung Galaxy Watch tai Galaxy Watch Active2 -kelloasi kuin puhelinta. Kellon oman liittymän ansiosta sen ei tarvitse olla puhelimen puhelimen lähettyvillä saadakseen yhteyden verkkoon. Riittää, että puhelin on päällä, niin viestit synkronoituvat kelloon.

  1. Tarkista puhelinliittymäsi yhteensopivuus. Katso ohje
  2. Jos liittymäsi on yhteensopiva, tee älykellon käyttöönotto alla olevien ohjeiden mukaan.

    Jos liittymä ei ole yhteensopiva, otathan yhteyttä asiakaspalveluumme tai yrityksesi yhteyshenkilöön.
  3. Tilaa älykelloon Yhteys Multi -palvelu. Huomioithan, että Samsungin kelloon ei voi kytkeä aiemmin tilattua mobiiliyhteyttä, vaan yhteys tilataan alla olevien ohjeiden mukaan Galaxy Wearable -sovelluksesta.

Galaxy Watchin käyttöönotto ja Yhteys Multin tilaaminen

Muut älykellot ja laitteet

Voit muodostaa mobiiliyhteyden älykelloon tai muuhun laitteeseen Yhteys Multi -palvelun avulla 7,90 €/ kk. Laitteen tulee tukea mobiiliyhteyttä.

Yhteys Multi -palvelun voit ottaa käyttöön kätevästi Minun Teliassa tai Minun Telia Yrityksille -palvelussa. Käyttöönotto onnistuu myös Telia Kaupassa tai asiakaspalvelun kautta.

Älykellot eSIM-ominaisuudella

Tutustu laajaan älykellovalikoimaamme ja valitse omasi.

Älykellot eSIM-ominaisuudella

Tutustu laajaan älykellovalikoimaamme ja valitse omasi.

Usein kysyttyä älykellon mobiiliyhteydestä

Miten älykellojen mobiiliyhteys toimii?

eSIMin sisältävät älykellot mahdollistavat mobiiliyhteyden käytön suoraan kellolla. Tämän ansiosta esimerkiksi puhelut, viestit sekä nettiyhteyden käyttö onnistuu kellolla. Kellolla voit käyttää pääliittymänä toimivan puhelinliittymän puhe-, viesti- ja nettipaketteja. Netin maksiminopeus Yhteys Multi -palvelulla on kellon tukema 10 Mbit/s.

Katso eSIM-tuetut laitteet

Mitä hyötyä mobiiliyhteydestä on?

Kun kello käyttää mobiiliyhteyttä, voit esimerkiksi jättää puhelimen kotiin juoksulenkin ajaksi ja olla silti puheluiden ja viestien tavoitettavissa. Muista vain pitää puhelimesi päällä, niin viestit välittyvät siitä kelloon. Mobiiliyhteys mahdollistaa myös esimerkiksi musiikin striimaamisen sekä karttojen käytön ilman, että puhelin on mukana taskussasi ja yhteydessä laitteeseesi Bluetoothilla.

Mitä tarvitsen Applen tai Samsungin älykellon mobiiliyhteyden käyttöönottoon?

Tarvitset nämä asiat käyttääksesi Apple Watchisi mobiiliyhteyttä:

  • Apple Watch Series 3 GPS + Cellular -kello tai uudempi
    • Apple iPhone 6 tai uudempi puhelin ja aina uusin ohjelmistoversio
       
  • Samsung Galaxy Watch tai Samsung Galaxy Watch Active2 -kello
    • Samsung Galaxy S7 tai uudempi Samsung-älypuhelinmalli ja aina uusin ohjelmistoversio
    • Galaxy Wearable -sovellus

Lisäksi puhelimessa täytyy olla Telian liittymä, jossa on käytössä maksuton Telia 4G-puhe -palvelu. Voit tarkistaa liittymäsi soveltuvuuden lähettämällä viestin INFO KELLO numeroon 15400 (0 €).

Liittymällä tarvitsee myös olla oikeus tilata lisämaksullisia palveluita.

Kun yllämainitut asiat ovat kunnossa, voit liittää kellon ja puhelimen pariksi ja ottaa mobiiliyhteyden käyttöön puhelimen sovelluksella.

Käyttöönotto-ohjeisiin

Maksaako mobiiliyhteyden käyttäminen älykellolla?

Yhteys Multi -palvelun normaali kuukausimaksu on 7,90 €/kk (6,37 €/kk ALV 0 %). Kuukausimaksuun sisältyy puhelinliittymäsi pakettien käyttö kellon avulla kotimaassa. Mikäli esim. puhepaketti pääsee loppumaan tai käytät jotain lisämaksullisia palvelunumeroita, on hinnoittelu kellolla käytettynä sama kuin puhelinliittymällä.

Yhteys Multi -palvelun kuukausimaksu laskutetaan puhelinlaskusi yhteydessä.

Mitä verkkoyhteyksiä älykellon mobiiliyhteys tarjoaa?

Kotimaassa voit käyttää älykellon mobiiliyhteydellä 4G- ja 3G-verkkoja sekä wifi-verkkoja. Wifin kautta voit soittaa myös Telia Wifi -puheluita.

Miten saan Telia 4G-puheen käyttöön, jos liittymälläni ei ole sitä?

Telia 4G-puhe on kytketty liittymällesi automaattisesti, jos käytössäsi on Telian liittymä ja puhelimena iPhone 6 tai uudempi iPhone-malli, tai Samsung Galaxy S7 tai uudempi Samsung-älypuhelinmalli, jonka käyttöjärjestelmässä on viimeisin päivitys.

Katso lista 4G-puhetta tukevista laitteista

Jos tästä huolimatta 4G-puhe ei ole käytössä (eli saat INFO KELLO -viestin vastauksena tiedon, että liittymäsi ei tue älykelloa), on liittymälläsi todennäköisesti jokin Yhteys Multi -palvelun estävä lisäpalvelu, kuten Saldosopimus tai vanhempi Multi-SIM -palvelu. Ole tällöin yhteydessä asiakaspalveluumme.

Mikä olet avannut uuden liittymän tai siirtänyt liittymäsi toiselta operaattorilta Telialle, päivitetään liittymälle 4G-puhe automaattisesti. Tämä tehdään noin viikon kuluessa liittymäsi avautumisesta. Mikäli haluat, että 4G-puhe otetaan välittömästi käyttöön, voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme.

Miten sovellukset synkronoidaan puhelimen ja kellon välillä? (Esim. viestit ja kalenteri)

Puhelin ja kello käyttävät tietojen synkronointiin Bluetooth-yhteyden lisäksi pilvipalvelua (Apple iCould tai Samsung Cloud). Kun olet ensin ottanut kellon käyttöön puhelimesi kautta, kannattaa vielä tarkistaa, että iCloud-asetukset ovat sinulle mieleiset. Esimerkiksi iMessage- ja SMS-viestit synkronoituvat iCloudin avulla, joten kannattaa aktivoida Viestit-sovellus iCloudin käyttöön. Muista myös pitää puhelin päällä, jotta viestit pääsevät synkronoitumaan siitä kelloon.

Miten siirrän mobiiliyhteyden älykellosta toiseen?

Jos olet esimerkiksi hankkinut uuden kellon ja haluat siirtää Yhteys Multi -palvelusi vanhasta kellosta uuteen, toimi näin:

  1. Ota uusi älykello käyttöön puhelimen Watch- tai Galaxy Wearable -sovelluksessa.
  2. Kirjaudu Mobiilidatatilille.
  3. Käytä Siirrä liittymä toisesta kellosta -toimintoa ja valitse kello, johon haluat siirtää mobiiliyhteyden. Huom: Jotta valinta näkyy, on vieritettävä näytön alalaitaan.
Voinko saada mobiiliyhteyden kelloon, joka on ostettu Suomesta muualta kuin Telialta?

Kyllä voit. Vaatimukset ovat tällöin samat kuin meiltäkin ostettujen kellojen kanssa: tarvitset meiltä puhelinliittymän, soveltuvan puhelimen ja mobiiliyhteydellä varustetun älykellon.

Voiko älykelloa käyttää ulkomailla?

Ulkomaan käyttö määräytyy valmistajakohtaisesti:

  • Apple Watchin mobiiliyhteys toimii ulkomailla, kun käytössä on Apple Watch Series 5 tai uudempi kellomalli, sekä iPhone 6s tai uudempi puhelinmalli. Puhelimessa tulee olla iOS 16.0 ja kellossa Watch 9.1 tai uudempi ohjelmistoversio. Ulkomailla käytettävän 4G-verkon tulee tukea myös VoLTE:a. Voit varmistaa asiakaspalvelustamme, mitkä kohdemaan operaattorit tukevat VoLTE:a. Ulkomaankäytön hinnoittelu on pääliittymän mukainen. Muissa tapauksissa Apple Watchia voi käyttää ulkomailla Bluetooth-yhteydellä.
  • Samsung Watch toimii mobiiliyhteydellä myös ulkomailla ja ulkomaankäytön hinnoittelu on pääliittymän mukainen.
Voiko ulkomailta tuodun eSIM-älykellon ottaa käyttöön Suomessa?

Emme voi taata kaikkien ulkomailta hankittujen kellojen toimivuutta verkossamme. Apple Watch ja Samsung Galaxy Watch -kellojen mobiiliyhteys toimii lähtökohtaisesti verkossamme, ellei kellon myyjä ole asettanut kelloon operaattoriin tai verkkoon liittyviä tai aluekohtaisia rajoituksia.

Miten hankin yritysliittymälleni älykellon mobiiliyhteydellä?

Tarkasta ensin, tukeeko liittymäsi kellon käyttöönottoa. Voit tehdä tarkistuksen lähettämällä tekstiviestin INFO KELLO numeroon 15400 (0 €).

Jos liittymä ei tue kellon käyttöönottoa, tarkista ensin yritysliittymien rajoitukset 4G- ja wifi-puheluihin liittyen. Ota tarvittaessa yhteyttä yritysasiakaspalveluumme, niin tarkistamme liittymän tilanteen ja mahdolliset älykellon käyttöönoton estävät palvelut.

Liittymällä tarvitsee myös olla oikeus tilata lisämaksullisia palveluita. Voit tarkistaa liittymäsi asetukset Minun Teliasta.

Mistä löydän lisätietoa eSIM-älykelloista?

Applen ja Samsungin verkkosivuilla on saatavilla kattavasti tietoa.

Miten irtisanon kellon mobiiliyhteyden?

Apple Watchiin liitetyn Yhteys Multi-palvelun irtisanominen onnistuu iPhonen Watch -sovelluksella ja Galaxy Watchiin liitetyn palvelun irtisanominen Galaxy Wearable -sovelluksella.

Huomioithan, että kellon ja puhelimen välille tehdyn parituksen poisto tai liittymän poistaminen sovelluksessa ei irtisano liittymää, vaan ottaa sen vain pois käytöstä. Liittymän irtisanominen onnistuu vain liittymän hallintasivulla.

Liittymän sopivuuden tarkistaminen

Puhelimessa täytyy olla Telian liittymä, jossa on käytössä maksuton Telia 4G-puhe -palvelu. Voit tarkistaa liittymäsi soveltuvuuden lähettämällä INFO KELLO numeroon 15400 (0 €).

Näin teet ohjelmistopäivityksen kellolle

  1. Siirry Watch-sovelluksessa kohtaan Yleiset.
  2. Valitse Ohjelmistopäivitys ja odota, että päivitys latautuu.
  3. Päivityksen jälkeen voit siirtyä Multi-palvelun ostoon kohdasta Mobiiliverkko.