Luurinmetsästys on käynnissä – saalista huipputarjoukset! PostNord-toimitukset nyt -50%. Tarjoukset

Telia Tunnistuksen ja Mobiilivarmenteen saavutettavuusseloste, Android & iOS

Palveluamme tulee koskemaan laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta (306/2019) ja lain palvelukohtaiset lisävaatimukset, joissa edellytetään, että verkkopalvelujen ja sovellusten on oltava saavutettavia. Telia pyrkii takaamaan sovellustensa saavutettavuuden tämän lain mukaisesti.

Tämä saavutettavuusseloste koskee Telia Tunnistusta sekä Mobiilivarmenne-palvelua ja sen Android- ja iOS-versioita. 

Vaihtoehtoiset asiointitavat

Mikäli asian hoitaminen ei onnistu sovelluksessa, voit ottaa yhteyttä asiakastuen kautta. 

Palvelumme saavutettavuuden tila

Palvelumme täyttää Verkkosisällön saavutettavuusohjeiden (WCAG 2.2) tasojen A ja AA ja EN 301 549 -standardin vaatimukset osittain. Vaatimusten noudattamatta jättämiset ja vaatimuksiin sovellettavat poikkeukset mainitaan jäljempänä.

Palvelumme ei-saavutettava sisältö

Palvelulle on tehty pyynnöstämme ulkopuolisen tahon (Eficode Oy) tekemä saavutettavuusarviointi maaliskuussa 2025. Seloste on luotu arvioinnin yhteydessä.

Ei-saavutettava sisältö esitellään kolmessa eri osassa: 

  1. Saavutettavuusongelmat, joita Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta 306/2019 koskee
  2. Kohtuuttomasta rasitteesta johtuvat saavutettavuusongelmat
  3. Lain ulkopuolella olevat saavutettavuusongelmat.

1. Lain 306/2019 noudattamatta jättäminen

Palvelumme saavutettavuudessa on joitain ongelmia. Kriittisimmät saavutettavuusongelmat pyritään korjaamaan mahdollisimman pian.

Seuraavassa on kuvaus tunnetuista ongelmista. Jos huomaat sivustolla ongelman, joka ei ole mukana luettelossa, ota meihin yhteyttä. 

Ongelman perässä on mainittu saavutettavuusohjeiston kriteeri, johon ongelma liittyy.

Otsikot

Joissakin näkymissä otsikoita ei ole merkitty otsikoiksi ohjelmallisesti. (WCAG 1.3.1)

Tekstivastineet

Logolinkkien tekstivastineissa ei kerrota, mihin linkit vievät. (WCAG 1.1.1)

Joidenkin logolinkkien tekstivastineista puuttuu logossa oleva näkyvä teksti kokonaan. (WCAG 1.4.5, 1.1.1)

Näkyvä näppäimistökohdistus

Joissakin interaktiivisissa elementeissä ei ole näkyvää näppäimistön kohdistusta. (WCAG 2.4.7)

Sivujen nimet

Jotkin sivujen nimet (title) eivät vastaa sivun sisältöä tai ole yksilöllisiä. (WCAG 2.4.2)

Kielivalikko

Kielivalikkojen kielilinkkien kieliä ei ole määritelty ohjelmallisesti. (WCAG 3.1.2)

Lomakekenttien automaattinen täydennys

Joissakin henkilötietoja pyytävissä kentissä ei ole automaattisen täydennyksen mahdollisuutta. (WCAG 1.3.5)

Virheilmoitukset

Palvelun virheilmoituksista ei kerrota mitään ruudunlukijalla. Lisäksi joitakin lomakekenttäkohtaisia virheilmoituksia ei ole yhdistetty kenttiin ohjelmallisesti. (WCAG 3.1.1, 41.3)

Laitteen asento

Joissakin näkymissä mobiilivarmennenäkymissä sisällön suunta on pakotettu pystyasentoon, eikä sisällön suunta muutu laitetta kääntämällä, vaikka näytön kierto olisi päällä. (EN 11.1.3.4)

Näppäimistökäyttö

iOS-käyttöjärjestelmässä mobiilivarmennenäkymiä ei pysty käyttämään ollenkaan näppäimistöllä. (EN 11.2.1.1.1)

Tuki alustan saavutettavuusominaisuuksille 

Mobiilivarmennenäkymissä on puutteita joidenkin alustan saavutettavuusominaisuuksien, kuten esimerkiksi animaatioiden vähentämisen, tuen osalta. (EN 11.5.2.3)

2. Kohtuuton rasite

3. Lain ulkopuolella olevat saavutettavuusongelmat

Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta (306/2019) ei koske karttoja, kolmannen osapuolen sisältöjä. digitaalisten palvelujen sisältöjä, jotka on arkistoitu ennen 28.6.2025, valmiiksi tallennettua aikasidonnaista mediaa, joka on julkaistu ennen 28.6.2025 eikä digitaalisissa palveluissa olevia toimisto-ohjelmien tiedostoja, jotka on julkaistu ennen 28.6.2025.

Tämän saavutettavuusselosteen laatiminen

Tämä seloste on laadittu 14.3.2025. Seloste perustuu ulkopuolisen asiantuntijaorganisaation (Eficode Oy) toteuttamaan arviointiin siitä, täyttääkö verkkosivusto Lain digitaalisten palvelujen tarjoamisesta 306/2019 vaatimukset ja palvelukohtaiset lisävaatimukset.

Palaute ja yhteystiedot

Huomasitko saavutettavuuspuutteen sivustollamme? Kerro se meille ja teemme parhaamme puutteen korjaamiseksi.

Lomake saavutettavuuspalautteille 

Telian palvelujen saavutettavuudesta ja palautteiden käsittelystä vastaa Telia.

Teemme jatkuvasti työtä saavutettavuuden parantamiseksi

Olemme sitoutuneet digipalveluiden saavutettavuuden parantamiseen ja korjaamme havaitut saavutettavuuspuutteet mahdollisimman pian.

28.6.2025 lähtien pätee seuraavat

Lain mukaisena valvontaviranomaisena toimii Traficom, joka valvoo säädettyjen velvollisuuksien ja vaatimusten noudattamista.

Täytäntöönpanomenettely

Jos huomaat sivustollamme saavutettavuusongelmia, olethan ensin meihin yhteydessä.

Vastauksessamme voi mennä 14 päivää. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit antaa palautetta Traficomiin.

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
PL 320
00059 TRAFICOM
kirjaamo@traficom.fi