Luurinmetsästys on käynnissä – saalista huipputarjoukset! PostNord-toimitukset nyt -50%. Tarjoukset
Telia Tunnistuksen ja Mobiilivarmenteen saavutettavuusseloste, Android & iOS
Palveluamme tulee koskemaan laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta (306/2019) ja lain palvelukohtaiset lisävaatimukset, joissa edellytetään, että verkkopalvelujen ja sovellusten on oltava saavutettavia. Telia pyrkii takaamaan sovellustensa saavutettavuuden tämän lain mukaisesti.
Tämä saavutettavuusseloste koskee Telia Tunnistusta sekä Mobiilivarmenne-palvelua ja sen Android- ja iOS-versioita.
Vaihtoehtoiset asiointitavat
Mikäli asian hoitaminen ei onnistu sovelluksessa, voit ottaa yhteyttä asiakastuen kautta.
Palvelumme saavutettavuuden tila
Palvelumme täyttää Verkkosisällön saavutettavuusohjeiden (WCAG 2.2) tasojen A ja AA ja EN 301 549 -standardin vaatimukset osittain. Vaatimusten noudattamatta jättämiset ja vaatimuksiin sovellettavat poikkeukset mainitaan jäljempänä.
Palvelumme ei-saavutettava sisältö
Palvelulle on tehty pyynnöstämme ulkopuolisen tahon (Eficode Oy) tekemä saavutettavuusarviointi maaliskuussa 2025. Seloste on luotu arvioinnin yhteydessä.
Ei-saavutettava sisältö esitellään kolmessa eri osassa:
- Saavutettavuusongelmat, joita Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta 306/2019 koskee
- Kohtuuttomasta rasitteesta johtuvat saavutettavuusongelmat
- Lain ulkopuolella olevat saavutettavuusongelmat.
1. Lain 306/2019 noudattamatta jättäminen
Palvelumme saavutettavuudessa on joitain ongelmia. Kriittisimmät saavutettavuusongelmat pyritään korjaamaan mahdollisimman pian.
Seuraavassa on kuvaus tunnetuista ongelmista. Jos huomaat sivustolla ongelman, joka ei ole mukana luettelossa, ota meihin yhteyttä.
Ongelman perässä on mainittu saavutettavuusohjeiston kriteeri, johon ongelma liittyy.
Otsikot
Joissakin näkymissä otsikoita ei ole merkitty otsikoiksi ohjelmallisesti. (WCAG 1.3.1)
Tekstivastineet
Logolinkkien tekstivastineissa ei kerrota, mihin linkit vievät. (WCAG 1.1.1)
Joidenkin logolinkkien tekstivastineista puuttuu logossa oleva näkyvä teksti kokonaan. (WCAG 1.4.5, 1.1.1)
Näkyvä näppäimistökohdistus
Joissakin interaktiivisissa elementeissä ei ole näkyvää näppäimistön kohdistusta. (WCAG 2.4.7)
Sivujen nimet
Jotkin sivujen nimet (title) eivät vastaa sivun sisältöä tai ole yksilöllisiä. (WCAG 2.4.2)
Kielivalikko
Kielivalikkojen kielilinkkien kieliä ei ole määritelty ohjelmallisesti. (WCAG 3.1.2)
Lomakekenttien automaattinen täydennys
Joissakin henkilötietoja pyytävissä kentissä ei ole automaattisen täydennyksen mahdollisuutta. (WCAG 1.3.5)
Virheilmoitukset
Palvelun virheilmoituksista ei kerrota mitään ruudunlukijalla. Lisäksi joitakin lomakekenttäkohtaisia virheilmoituksia ei ole yhdistetty kenttiin ohjelmallisesti. (WCAG 3.1.1, 41.3)
Laitteen asento
Joissakin näkymissä mobiilivarmennenäkymissä sisällön suunta on pakotettu pystyasentoon, eikä sisällön suunta muutu laitetta kääntämällä, vaikka näytön kierto olisi päällä. (EN 11.1.3.4)
Näppäimistökäyttö
iOS-käyttöjärjestelmässä mobiilivarmennenäkymiä ei pysty käyttämään ollenkaan näppäimistöllä. (EN 11.2.1.1.1)
Tuki alustan saavutettavuusominaisuuksille
Mobiilivarmennenäkymissä on puutteita joidenkin alustan saavutettavuusominaisuuksien, kuten esimerkiksi animaatioiden vähentämisen, tuen osalta. (EN 11.5.2.3)
2. Kohtuuton rasite
3. Lain ulkopuolella olevat saavutettavuusongelmat
Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta (306/2019) ei koske karttoja, kolmannen osapuolen sisältöjä. digitaalisten palvelujen sisältöjä, jotka on arkistoitu ennen 28.6.2025, valmiiksi tallennettua aikasidonnaista mediaa, joka on julkaistu ennen 28.6.2025 eikä digitaalisissa palveluissa olevia toimisto-ohjelmien tiedostoja, jotka on julkaistu ennen 28.6.2025.
Tämän saavutettavuusselosteen laatiminen
Tämä seloste on laadittu 14.3.2025. Seloste perustuu ulkopuolisen asiantuntijaorganisaation (Eficode Oy) toteuttamaan arviointiin siitä, täyttääkö verkkosivusto Lain digitaalisten palvelujen tarjoamisesta 306/2019 vaatimukset ja palvelukohtaiset lisävaatimukset.
Palaute ja yhteystiedot
Huomasitko saavutettavuuspuutteen sivustollamme? Kerro se meille ja teemme parhaamme puutteen korjaamiseksi.
Lomake saavutettavuuspalautteille
Telian palvelujen saavutettavuudesta ja palautteiden käsittelystä vastaa Telia.
Teemme jatkuvasti työtä saavutettavuuden parantamiseksi
Olemme sitoutuneet digipalveluiden saavutettavuuden parantamiseen ja korjaamme havaitut saavutettavuuspuutteet mahdollisimman pian.
28.6.2025 lähtien pätee seuraavat
Lain mukaisena valvontaviranomaisena toimii Traficom, joka valvoo säädettyjen velvollisuuksien ja vaatimusten noudattamista.
Täytäntöönpanomenettely
Jos huomaat sivustollamme saavutettavuusongelmia, olethan ensin meihin yhteydessä.
Vastauksessamme voi mennä 14 päivää. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit antaa palautetta Traficomiin.
Valvontaviranomaisen yhteystiedot
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
PL 320
00059 TRAFICOM
kirjaamo@traficom.fi