Luurinmetsästys on käynnissä – saalista huipputarjoukset! PostNord-toimitukset nyt -50%. Tarjoukset

Telia Prepaidin saavutettavuusseloste

Palveluamme tulee koskemaan laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta (306/2019) ja lain palvelukohtaiset lisävaatimukset, joissa edellytetään, että verkkopalvelujen on oltava saavutettavia. Telia pyrkii takaamaan Telia Prepaid -sivujensa saavutettavuuden tämän lain mukaisesti.

Tämä saavutettavuusseloste koskee telia.fi/kauppa/liittymat/prepaid-sivuja.

Palvelumme saavutettavuuden tila

Palvelumme täyttää Verkkosisällön saavutettavuusohjeiden (WCAG 2.2) tasojen A ja AA vaatimukset osittain. Vaatimusten noudattamatta jättämiset ja vaatimuksiin sovellettavat poikkeukset mainitaan jäljempänä.

Palvelumme ei-saavutettava sisältö

Palvelulle on tehty pyynnöstämme ulkopuolisen tahon (Eficode Oy) tekemä saavutettavuusarviointi kesäkuussa 2024. Seloste on luotu arvioinnin yhteydessä.

Ei-saavutettava sisältö esitellään kolmessa eri osassa: 

  1. Saavutettavuusongelmat, joita Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta 306/2019 koskee
  2. Kohtuuttomasta rasitteesta johtuvat saavutettavuusongelmat
  3. Lain ulkopuolella olevat saavutettavuusongelmat.
     

1. Lain 306/2019 noudattamatta jättäminen

Palvelumme saavutettavuudessa on joitain ongelmia. Kriittisimmät saavutettavuusongelmat pyritään korjaamaan mahdollisimman pian.

Seuraavassa on kuvaus tunnetuista ongelmista. Jos huomaat sivustolla ongelman, joka ei ole mukana luettelossa, ota meihin yhteyttä. 

Ongelman perässä on mainittu saavutettavuusohjeiston kriteeri, johon ongelma liittyy.

Kielimääritys

Sivujen kieltä ei ole määritelty ohjelmallisesti. (WCAG 3.1.1)

Otsikot

  • Joitakin otsikoita ei ole merkitty otsikoiksi ohjelmallisesti
  • Joillakin sivuilla on useampi h1-tason otsikko.

(WCAG 1.3.1)

Tekstivastineet

Joiltakin kuvalinkeiltä puuttuvat kuvaavat tekstivastineet. (WCAG 1.1.1)

Elementtien tila

Joitakin aktiivisia elementtiä ei ole merkitty ohjelmallisesti. (WCAG 1.3.1)

Vaihepolku

Vaihepolun tarkoitusta ei ole määritelty ohjelmallisesti. (WCAG 1.3.1)

Tekstin ja taustan välisissä kontrasteissa on puutteita. (WCAG 1.4.3)

Vaihepolun linkit ei ole tunnistettavissa linkeiksi visuaalisesti eikä ohjelmallisesti, eikä niitä pysty käyttämään näppäimistöllä. (WCAG 1.3.1, 4.1.2, 2.1.1)

Aktiivista vaihepolun vaihetta ei ole merkitty ohjelmallisesti. (WCAG 1.3.1)

Lomakkeet

Valintapainikkeet (radiobutton)

Joidenkin valintapainikkeiden alla olevia tai sinne ilmestyviä tekstejä ei lueta ruudunlukijalla. (WCAG 4.1.3)

Jotkin valintapainikkeet taas on piilotettu ruudunlukijalta ja niitä ei pysty käyttämään ollenkaan. (WCAG 1.3.2)

Joitakin valintapainikeryhmiä ei ole merkitty ohjelmallisesti ryhmiksi. (WCAG 1.3.1)

Passiiviset painikkeet

Passiiviset painikkeet saavat näppäimistön kohdistuksen turhaan. (WCAG 2.4.3)

Pakolliset kentät

Pakollisia kenttiä merkitsevää tähteä ei ole selitetty lomakkeilla. (WCAG 3.3.2)

Virheilmoitukset

Virheilmoituksia ei lueta ruudunlukijalla automaattisesti niiden ilmestyessä. (WCAG 4.1.3)

Virhetilanteessa apuvälineiden kohdistus ei siirry ensimmäiseen virheelliseen kenttään, vaan jää Lähetä-painikkeeseen. (WCAG 3.3.1)

Kenttäkohtaisia virheilmoituksia ei ole yhdistetty kenttiin ohjelmallisesti. (WCAG 3.3.1)

2. Kohtuuton rasite

3. Lain ulkopuolella olevat saavutettavuusongelmat

Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta (306/2019) ei koske karttoja, kolmannen osapuolen sisältöjä, digitaalisten palvelujen sisältöjä, jotka on arkistoitu ennen 28.6.2025, valmiiksi tallennettua aikasidonnaista mediaa, joka on julkaistu ennen 28.6.2025 eikä digitaalisissa palveluissa olevia toimisto-ohjelmien tiedostoja, jotka on julkaistu ennen 28.6.2025.

Tämän saavutettavuusselosteen laatiminen

Tämä seloste on laadittu 8.8.2024. Seloste perustuu ulkopuolisen asiantuntijaorganisaation (Eficode Oy) toteuttamaan arviointiin siitä, täyttääkö verkkosivusto Lain digitaalisten palvelujen tarjoamisesta 306/2019 vaatimukset ja palvelukohtaiset lisävaatimukset.

Palaute ja yhteystiedot

Huomasitko saavutettavuuspuutteen sivustollamme? Kerro se meille ja teemme parhaamme puutteen korjaamiseksi.

Lomake saavutettavuuspalautteille 

Telian palvelujen saavutettavuudesta ja palautteiden käsittelystä vastaa Telia.

Teemme jatkuvasti työtä saavutettavuuden parantamiseksi

Olemme sitoutuneet digipalveluiden saavutettavuuden parantamiseen ja korjaamme havaitut saavutettavuuspuutteet mahdollisimman pian.

28.6.2025 lähtien pätee seuraavat

Lain mukaisena valvontaviranomaisena toimii Traficom, joka valvoo säädettyjen velvollisuuksien ja vaatimusten noudattamista.

Täytäntöönpanomenettely

Jos huomaat sivustollamme saavutettavuusongelmia, olethan ensin meihin yhteydessä.

Vastauksessamme voi mennä 14 päivää. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit antaa palautetta Traficomiin.

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
PL 320
00059 TRAFICOM
kirjaamo@traficom.fi