Telia Dot -sovelluksen saavutettavuusseloste (Android & iOS)

Palveluamme tulee koskemaan laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta (306/2019) ja lain palvelukohtaiset lisävaatimukset, joissa edellytetään, että verkkopalvelujen ja sovellusten on oltava saavutettavia. Telia pyrkii takaamaan sovellustensa saavutettavuuden tämän lain mukaisesti.

Telia Dot -sovelluksen Android- ja iOS-versioita. 

Vaihtoehtoiset asiointitavat

Mikäli asian hoitaminen ei onnistu sovelluksessa, voit ottaa yhteyttä asiakastuen kautta.

Palvelumme saavutettavuuden tila

Palvelumme täyttää Verkkosisällön saavutettavuusohjeiden (WCAG 2.2) tasojen A ja AA ja EN 301 549 -standardin vaatimukset osittain. Vaatimusten noudattamatta jättämiset ja vaatimuksiin sovellettavat poikkeukset mainitaan jäljempänä.

Palvelumme ei-saavutettava sisältö

Palvelulle on tehty pyynnöstämme ulkopuolisen tahon (Eficode Oy) tekemä saavutettavuusarviointi tammikuussa 2024. Seloste on luotu arvioinnin yhteydessä.

Ei-saavutettava sisältö esitellään kolmessa eri osassa: 

  1. Saavutettavuusongelmat, joita Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta 306/2019 koskee
  2. Kohtuuttomasta rasitteesta johtuvat saavutettavuusongelmat
  3. Lain ulkopuolella olevat saavutettavuusongelmat.

1. Lain 306/2019 noudattamatta jättäminen

Palvelumme saavutettavuudessa on joitain ongelmia. Kriittisimmät saavutettavuusongelmat pyritään korjaamaan mahdollisimman pian.

Seuraavassa on kuvaus tunnetuista ongelmista. Jos huomaat sivustolla ongelman, joka ei ole mukana luettelossa, ota meihin yhteyttä. 

Ongelman perässä on mainittu saavutettavuusohjeiston kriteeri, johon ongelma liittyy.

Tekstivastineet ja saavutettavat nimet

Joillakin logoilla tai merkityksellisillä ikoneilla ei ole tekstivastineita. (EN 11.1.1.1.1)

Joillakin painikkeilla ei ole ollenkaan saavutettavia nimiä tai ne eivät ole tarpeeksi kuvaavia. (EN 11.4.1.2.1)

Elementtien tila

Joitakin aktiivisia elementtejä ei aina ole merkitty ohjelmallisesti. (EN 11.1.3.1.1)

Joidenkin elementtien tiloja (esim. valittu, valmis, avattu/suljettu) ei aina ole merkitty ohjelmallisesti. (EN 11.1.3.1.1)

Ruudunlukijakäyttö

Joistakin ilmoituksista tai palautteista ei anneta mitään tietoa ruudunlukijalle. (EN 11.4.1.3.1)

Joidenkin näkymien latautumisesta ei aina kerrota ruudunlukijakäyttäjille. (EN 11.4.1.3.1)

Ruudunlukijan lukemisjärjestys ei joissakin näkymissä ole looginen. (EN 11.1.3.2.1)

Joitakin linkkejä ja painikkeita ei pysty käyttämään ollenkaan ruudunlukijalla. (EN 11.1.3.1.1)

Elementtien ohjelmallinen merkintä

Joitakin painikkeita, linkkejä tai muita interaktiivisia elementtejä ei ole toteutettu ohjelmallisesti oikein, mistä syystä ruudunlukija ei tunnista elementtien tarkoitusta. (EN 11.1.3.1.1, 11.4.1.2.1)

Kontrastit

Joissakin tekstin ja taustan välisissä kontrasteissa on puutteita. (EN 11.1.4.3)

Joissakin käyttöliittymäelementtien ja taustan välisissä kontrasteissa on puutteita. (EN 11.1.4.11)

Laitteen asento

Sisällön suunta on pakotettu pystyasentoon, eikä sisällön suunta muutu laitetta kääntämällä, vaikka näytön kierto olisi päällä. (EN 11.1.3.4)

Lomakkeet

Joitakin lomake-elementtien nimilappuja, ohjeita tai kenttäkohtaisia virheilmoituksia ei ole yhdistetty vastaaviin lomake-elementteihin ohjelmallisesti. (EN 11.1.3.1.1, 11.3.3.1.1)

Joillakin lomakkeilla ei anneta virhetilanteista mitään tietoa. (EN 11.3.3.1.1)

Joillakin lomakkeilla ei tarjota riittäviä ohjeita virheen korjaamiseksi. (EN 11.3.3.3)

Joissakin lomakkeissa ruudunlukija ja näppäimistö kohdistavat automaattisesti tiettyihin lomake-elementteihin hypäten joidenkin sisältöjen yli kokonaan. (EN 11.2.4.3, 11.1.3.2.1)

Otsikot

Otsikoita ei ole merkitty otsikoiksi ohjelmallisesti. (EN 11.1.3.1.1)

Listat

Joitakin listoja ei ole merkitty listoiksi ohjelmallisesti. (EN 11.1.3.1.1)

Näppäimistökäyttö

Näppäimistön kohdistusjärjestys ei joissakin näkymissä ole looginen tai vastaa visuaalista esitystapaa. (EN 11.2.4.3)

Joihinkin elementteihin ei pääse ja joitakin elementtejä ja näkymiä ei pysty käyttämään näppäimistöllä. (EN 11.2.1.1.1)

Joissakin tapauksissa näppäimistö kohdistaa visuaalisesti piilotettuihin elementteihin. (EN 11.2.4.3)

Android-kohtaiset ongelmat 

Tuki alustan saavutettavuusominaisuuksille 

Sovelluksessa on puutteita joidenkin alustan saavutettavuusominaisuuksien, kuten esimerkiksi animaatioiden vähentämisen tuen osalta. (EN 11.5.2.3)

Näppäimistökäyttö

Näppäimistön kohdistus ei ole näkyvissä lähes missään interaktiivisessa elementissä. (EN 11.2.4.7)

Näppäimistön kohdistus ei siirry automaattisesti joihinkin muun sisällön päälle avautuviin elementteihin, kuten esimerkiksi valikkopalkkiin. Lisäksi, kun palkin sulkee, kohdistus jää sen sisään. (EN 11.2.4.3)

Ruudunlukijakäyttö

Joitakin tekstejä ei lueta oikein tai ollenkaan ruudunlukijalla. (EN 11.1.3.2.1)

Dialogin sulkemisen jälkeen kohdistus viedään näkymän yläosaan dialogin avaavan painikkeen sijaan. (EN 11.1.3.2.1)

Jotkin kuvaajat eivät ole saavutettavia ruudunlukijalla eikä niiden sisältöä ei ole tarjottu saavutettavassa muodossa, esimerkiksi leipätekstinä. (EN 11.1.1.1.1, 11.1.3.1.1)

iOS-kohtaiset ongelmat 

Tuki alustan saavutettavuusominaisuuksille 

Sovelluksessa on puutteita alustan saavutettavuusominaisuuksien, kuten esimerkiksi lihavoidun tekstin ja animaatioiden vähentämisen tuen osalta. (EN 11.5.2.3, 11.1.4.4.1)

Tekstin suurentaminen

Kun tekstin kokoa suurentaa, joissakin näkymissä jotkin tekstielementit eivät skaalaudu näytölle. (EN 11.1.4.4.1)

Näppäimistökäyttö

Näppäimistön kohdistus ei ole näkyvissä joissakin interaktiivisissa elementeissä etenkin chat-näkymässä. (EN 11.2.4.7)

Joissakin tilanteissa näppäimistön kohdistus jää avautuvien elementtien alle. (WCAG 2.4.11)

Ruudunlukijakäyttö

Joidenkin näkymien avauduttua ruudunlukijan kohdistus jää näkymän alle. (EN 11.1.3.2.1)

Ruudunlukija kohdistaa joissakin tapauksessa, kuten esimerkiksi joissakin haitareissa, visuaalisesti piilotettuihin kohteisiin. (EN 11.1.3.2.1)

Joitakin näkymiä, kuten esimerkiksi Laskut-näkymää, ei pysty ollenkaan käyttämään ruudunlukijalla. (EN 11.1.3.1.1)

2. Kohtuuton rasite

3. Lain ulkopuolella olevat saavutettavuusongelmat

Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta (306/2019) ei koske karttoja, kolmannen osapuolen sisältöjä. digitaalisten palvelujen sisältöjä, jotka on arkistoitu ennen 28.6.2025, valmiiksi tallennettua aikasidonnaista mediaa, joka on julkaistu ennen 28.6.2025 eikä digitaalisissa palveluissa olevia toimisto-ohjelmien tiedostoja, jotka on julkaistu ennen 28.6.2025.

Tämän saavutettavuusselosteen laatiminen

Tämä seloste on laadittu 4.3.2025. Seloste perustuu ulkopuolisen asiantuntijaorganisaation (Eficode Oy) toteuttamaan arviointiin siitä, täyttääkö verkkosivusto Lain digitaalisten palvelujen tarjoamisesta 306/2019 vaatimukset ja palvelukohtaiset lisävaatimukset.

Palaute ja yhteystiedot

Huomasitko saavutettavuuspuutteen sivustollamme? Kerro se meille ja teemme parhaamme puutteen korjaamiseksi.

Lomake saavutettavuuspalautteille 

Telian palvelujen saavutettavuudesta ja palautteiden käsittelystä vastaa Telia.

Teemme jatkuvasti työtä saavutettavuuden parantamiseksi 

Olemme sitoutuneet digipalveluiden saavutettavuuden parantamiseen ja korjaamme havaitut saavutettavuuspuutteet mahdollisimman pian.

28.6.2025 lähtien pätee seuraavat

Lain mukaisena valvontaviranomaisena toimii Traficom, joka valvoo säädettyjen velvollisuuksien ja vaatimusten noudattamista.

Täytäntöönpanomenettely

Jos huomaat sivustollamme saavutettavuusongelmia, olethan ensin meihin yhteydessä.

Vastauksessamme voi mennä 14 päivää. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit antaa palautetta Traficomiin.

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
PL 320
00059 TRAFICOM
kirjaamo@traficom.fi