Luurinmetsästys on käynnissä – saalista huipputarjoukset! PostNord-toimitukset nyt -50%. Tarjoukset

Minun Telia -verkkosivujen saavutettavuusseloste

Palveluamme tulee koskemaan laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta (306/2019) ja lain palvelukohtaiset lisävaatimukset, joissa edellytetään, että verkkopalvelujen on oltava saavutettavia. Telia Finland pyrkii takaamaan Minun Telia -sivujen saavutettavuuden tämän lain mukaisesti.

Tämä saavutettavuusseloste koskee telia.fi/kirjaudu-sivustoa, jossa asiakkaamme voivat asioida kirjautuneena.

Vaihtoehtoiset asiointitavat

Mikäli asian hoitaminen ei onnistu verkossa, voit ottaa yhteyttä asiakaspalvelun kautta.

Palvelumme saavutettavuuden tila

Palvelumme täyttää Verkkosisällön saavutettavuusohjeiden (WCAG 2.2) tasojen A ja AA vaatimukset osittain. Vaatimusten noudattamatta jättämiset ja vaatimuksiin sovellettavat poikkeukset mainitaan jäljempänä.

Palvelumme ei-saavutettava sisältö

Palvelulle on tehty pyynnöstämme ulkopuolisen tahon (Eficode Oy) tekemä saavutettavuusarviointi huhtikuussa 2024. Seloste on luotu arvioinnin yhteydessä.

Ei-saavutettava sisältö esitellään kolmessa eri osassa:

  1. Saavutettavuusongelmat, joita Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta 306/2019 koskee.
  2. Kohtuuttomasta rasitteesta johtuvat saavutettavuusongelmat.
  3. Lain ulkopuolella olevat saavutettavuusongelmat.

1. Lain 306/2019 noudattamatta jättäminen

Palvelumme saavutettavuudessa on joitain ongelmia. Kriittisimmät saavutettavuusongelmat pyritään korjaamaan mahdollisimman pian.

Seuraavassa on kuvaus tunnetuista ongelmista. Jos huomaat sivustolla ongelman, joka ei ole mukana luettelossa, ota meihin yhteyttä. 

Ongelman perässä on mainittu saavutettavuusohjeiston kriteeri, johon ongelma liittyy.

Kontrastit

Tekstin ja taustan välisissä kontrasteissa on puutteita, esimerkiksi joissakin painikkeissa. (WCAG 1.4.3)

Käyttöliittymäelementtien ja taustan välisissä kontrasteissa on puutteita, esimerkiksi lomake-elementeissä. (WCAG 1.4.11)

Näkyvä kohdistus

Joissain interaktiivisissa elementeissä ei ole näkyvää näppäimistön kohdistusta. (WCAG 2.4.7)

Toisinaan taas joissakin interaktiivisissa elementeissä on käytetty kustomoitua näppäimistön näkyvää kohdistinta, jonka kontrastisuhde taustaan ei ole riittävä. (WCAG 1.4.11)

Semanttinen HTML

Joissakin sivuston elementeissä ei ole käytetty semanttista HTML:ää, mistä syystä niitä ei pysty ollenkaan käyttämään apuvälineillä ja/tai ne eivät ole ymmärrettäviä ruudunlukijakäyttäjille. Tällaisia elementtejä ovat esimerkiksi:

  • Jotkin painikkeet ja linkit
  • Jotkin lomake-elementit
  • Haitarielementit
  • Vihjetekstit.

(WCAG 1.3.1)

Otsikot
  • Joitakin otsikoita ei ole merkitty otsikoiksi ohjelmallisesti
  • Toisinaan ohjelmallista otsikkomerkintää on käytetty turhaan
  • Joillakin sivuilla otsikkotasojen hierarkia ei ole looginen
  • Joillakin sivuilla samaa otsikkotasoa on käytetty merkitsemään myös alisteista otsikkoa.

(WCAG 1.3.1)

Taulukot

Joidenkin taulukoiden sarake- ja/tai riviotsikoita ei ole merkitty ohjelmallisesti. (WCAG 1.3.1)

Elementtien tila 

Joidenkin painikkeiden tai  linkkien tilaa (esim. valittu, passiivinen) ei ole merkitty ohjelmallisesti. (WCAG 4.1.2)

Sivurakenteen ohjelmallinen merkitseminen

Pääsisältöaluetta ja joitakin valikkoja ole merkitty ohjelmallisesti maamerkein. (WCAG 1.3.1, 2.4.1)

Tekstivastineet ja saavutettavat nimet

Joiltakin visuaalisilta elementeiltä puuttuu alt-attribuutti kokonaan. (WCAG 1.1.1)

Joidenkin merkityksellisten kuvien ja ikonien tekstivastineet eivät ole kuvaavia, ja joillakin kuvituskuvilla on turhaan tekstivastineet. (WCAG 1.1.1)

Joiltakin painikkeilta ja tekstielementeiltä puuttuvat saavutettavat nimet. (WCAG 4.1.2)

Listat

Joitakin listamaisia elementtejä ei ole merkitty listoiksi ohjelmallisesti. (WCAG 1.3.1)

Nimilaput

Joidenkin lomakekenttien näkyviä nimilappuja ei ole yhdistetty kenttiin ohjelmallisesti. (WCAG 3.3.2)

Näppäimistöansa

Näppäimistö jää jumiin joihinkin valintaruutuihin. (WCAG 2.1.2)

Ruudunlukijapalaute

Joitakin ilmoituksia ja palautteita ei lueta automaattisesti ääneen ruudunlukijalla. (WCAG 4.1.3)

Uloskirjaus

Palvelun istunto on voimassa vain tietyn ajan. Umpeutumisesta ei kerrota käyttäjälle etukäteen. (WCAG 2.2.1)

Sivujen nimet

Sivujen nimet (title) eivät ole kuvaavia. (WCAG 2.4.2)

Vihjetekstit

Vihjetekstejä ei saa kiinni Esc-näppäimellä.(WCAG 1.4.13)

Modaalidialogit

Joidenkin modaalidialogien avauduttua ruudunlukijan kohdistus ei siirry modaalidialogiin automaattisesti eikä se pysy modaalidialogin sisällä sen ollessa auki. (WCAG 1.3.2)

Modaalidialogien tarkoitusta ei ole merkitty ohjelmallisesti. (WCAG 4.1.2)

Elementtien ryhmittely

Joitakin visuaalisia elementtien kokonaisuuksia ei ole merkitty kokonaisuuksiksi ohjelmallisesti. (WCAG 1.3.1)

PDF-tiedostot

Sivuilla olevissa PDF-tiedostoissa on useita saavutettavuuspuutteita. (WCAG 1.3.1, 1.3.2, 2.4.2, 3.1.1)

Vastaaja-asetukset

Iframe-elementeiltä puuttuu saavutettava nimi. (WCAG 1.1.1)

Tuotteiden ja palvelujen tiedot

Joidenkin tuotteiden esteettömyys- ja saavutettavuustietoja ei ole kerrottu sivustolla. 

2. Kohtuuton rasite

3. Lain ulkopuolella olevat saavutettavuusongelmat

Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta (306/2019) ei koske karttoja, kolmannen osapuolen sisältöjä, digitaalisten palvelujen sisältöjä, jotka on arkistoitu ennen 28.6.2025 eikä valmiiksi tallennettua aikasidonnaista mediaa, joka on julkaistu ennen 28.6.2025 eikä digitaalisissa palveluissa olevia toimisto-ohjelmien tiedostoja, jotka on julkaistu ennen 28.6.2025.

Tämän saavutettavuusselosteen laatiminen

Tämä seloste on laadittu 29.4.2024. Selostetta on päivitetty viimeksi 28.1.2025. Seloste perustuu ulkopuolisen asiantuntijaorganisaation (Eficode Oy) toteuttamaan arviointiin siitä, täyttääkö verkkosivusto Lain digitaalisten palvelujen tarjoamisesta 306/2019 vaatimukset ja palvelukohtaiset lisävaatimukset.

Palaute ja yhteystiedot

Huomasitko saavutettavuuspuutteen sivustollamme? Kerro se meille ja teemme parhaamme puutteen korjaamiseksi.

Lomake saavutettavuuspalautteille 

Telia.fi-sivuston saavutettavuudesta ja palautteiden käsittelystä vastaa Telia Finland.

28.6.2025 lähtien pätee seuraavat

Lain mukaisena valvontaviranomaisena toimii Traficom, joka valvoo säädettyjen velvollisuuksien ja vaatimusten noudattamista.

Täytäntöönpanomenettely

Jos huomaat sivustollamme saavutettavuusongelmia, olethan ensin meihin yhteydessä.

Vastauksessamme voi mennä 14 päivää. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit antaa palautetta Traficomiin.

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
PL 320
00059 TRAFICOM
kirjaamo@traficom.fi