Luurinmetsästys on käynnissä – saalista huipputarjoukset! PostNord-toimitukset nyt -50%. Tarjoukset
Minun Telia -verkkosivujen saavutettavuusseloste
Palveluamme tulee koskemaan laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta (306/2019) ja lain palvelukohtaiset lisävaatimukset, joissa edellytetään, että verkkopalvelujen on oltava saavutettavia. Telia Finland pyrkii takaamaan Minun Telia -sivujen saavutettavuuden tämän lain mukaisesti.
Tämä saavutettavuusseloste koskee telia.fi/kirjaudu-sivustoa, jossa asiakkaamme voivat asioida kirjautuneena.
Vaihtoehtoiset asiointitavat
Mikäli asian hoitaminen ei onnistu verkossa, voit ottaa yhteyttä asiakaspalvelun kautta.
Palvelumme saavutettavuuden tila
Palvelumme täyttää Verkkosisällön saavutettavuusohjeiden (WCAG 2.2) tasojen A ja AA vaatimukset osittain. Vaatimusten noudattamatta jättämiset ja vaatimuksiin sovellettavat poikkeukset mainitaan jäljempänä.
Palvelumme ei-saavutettava sisältö
Palvelulle on tehty pyynnöstämme ulkopuolisen tahon (Eficode Oy) tekemä saavutettavuusarviointi huhtikuussa 2024. Seloste on luotu arvioinnin yhteydessä.
Ei-saavutettava sisältö esitellään kolmessa eri osassa:
- Saavutettavuusongelmat, joita Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta 306/2019 koskee.
- Kohtuuttomasta rasitteesta johtuvat saavutettavuusongelmat.
- Lain ulkopuolella olevat saavutettavuusongelmat.
1. Lain 306/2019 noudattamatta jättäminen
Palvelumme saavutettavuudessa on joitain ongelmia. Kriittisimmät saavutettavuusongelmat pyritään korjaamaan mahdollisimman pian.
Seuraavassa on kuvaus tunnetuista ongelmista. Jos huomaat sivustolla ongelman, joka ei ole mukana luettelossa, ota meihin yhteyttä.
Ongelman perässä on mainittu saavutettavuusohjeiston kriteeri, johon ongelma liittyy.
Kontrastit
Tekstin ja taustan välisissä kontrasteissa on puutteita, esimerkiksi joissakin painikkeissa. (WCAG 1.4.3)
Käyttöliittymäelementtien ja taustan välisissä kontrasteissa on puutteita, esimerkiksi lomake-elementeissä. (WCAG 1.4.11)
Näkyvä kohdistus
Joissain interaktiivisissa elementeissä ei ole näkyvää näppäimistön kohdistusta. (WCAG 2.4.7)
Toisinaan taas joissakin interaktiivisissa elementeissä on käytetty kustomoitua näppäimistön näkyvää kohdistinta, jonka kontrastisuhde taustaan ei ole riittävä. (WCAG 1.4.11)
Semanttinen HTML
Joissakin sivuston elementeissä ei ole käytetty semanttista HTML:ää, mistä syystä niitä ei pysty ollenkaan käyttämään apuvälineillä ja/tai ne eivät ole ymmärrettäviä ruudunlukijakäyttäjille. Tällaisia elementtejä ovat esimerkiksi:
- Jotkin painikkeet ja linkit
- Jotkin lomake-elementit
- Haitarielementit
- Vihjetekstit.
(WCAG 1.3.1)
Otsikot
- Joitakin otsikoita ei ole merkitty otsikoiksi ohjelmallisesti
- Toisinaan ohjelmallista otsikkomerkintää on käytetty turhaan
- Joillakin sivuilla otsikkotasojen hierarkia ei ole looginen
- Joillakin sivuilla samaa otsikkotasoa on käytetty merkitsemään myös alisteista otsikkoa.
(WCAG 1.3.1)
Taulukot
Joidenkin taulukoiden sarake- ja/tai riviotsikoita ei ole merkitty ohjelmallisesti. (WCAG 1.3.1)
Elementtien tila
Joidenkin painikkeiden tai linkkien tilaa (esim. valittu, passiivinen) ei ole merkitty ohjelmallisesti. (WCAG 4.1.2)
Sivurakenteen ohjelmallinen merkitseminen
Pääsisältöaluetta ja joitakin valikkoja ole merkitty ohjelmallisesti maamerkein. (WCAG 1.3.1, 2.4.1)
Tekstivastineet ja saavutettavat nimet
Joiltakin visuaalisilta elementeiltä puuttuu alt-attribuutti kokonaan. (WCAG 1.1.1)
Joidenkin merkityksellisten kuvien ja ikonien tekstivastineet eivät ole kuvaavia, ja joillakin kuvituskuvilla on turhaan tekstivastineet. (WCAG 1.1.1)
Joiltakin painikkeilta ja tekstielementeiltä puuttuvat saavutettavat nimet. (WCAG 4.1.2)
Listat
Joitakin listamaisia elementtejä ei ole merkitty listoiksi ohjelmallisesti. (WCAG 1.3.1)
Nimilaput
Joidenkin lomakekenttien näkyviä nimilappuja ei ole yhdistetty kenttiin ohjelmallisesti. (WCAG 3.3.2)
Näppäimistöansa
Näppäimistö jää jumiin joihinkin valintaruutuihin. (WCAG 2.1.2)
Ruudunlukijapalaute
Joitakin ilmoituksia ja palautteita ei lueta automaattisesti ääneen ruudunlukijalla. (WCAG 4.1.3)
Uloskirjaus
Palvelun istunto on voimassa vain tietyn ajan. Umpeutumisesta ei kerrota käyttäjälle etukäteen. (WCAG 2.2.1)
Sivujen nimet
Sivujen nimet (title) eivät ole kuvaavia. (WCAG 2.4.2)
Vihjetekstit
Vihjetekstejä ei saa kiinni Esc-näppäimellä.(WCAG 1.4.13)
Modaalidialogit
Joidenkin modaalidialogien avauduttua ruudunlukijan kohdistus ei siirry modaalidialogiin automaattisesti eikä se pysy modaalidialogin sisällä sen ollessa auki. (WCAG 1.3.2)
Modaalidialogien tarkoitusta ei ole merkitty ohjelmallisesti. (WCAG 4.1.2)
Elementtien ryhmittely
Joitakin visuaalisia elementtien kokonaisuuksia ei ole merkitty kokonaisuuksiksi ohjelmallisesti. (WCAG 1.3.1)
PDF-tiedostot
Sivuilla olevissa PDF-tiedostoissa on useita saavutettavuuspuutteita. (WCAG 1.3.1, 1.3.2, 2.4.2, 3.1.1)
Vastaaja-asetukset
Iframe-elementeiltä puuttuu saavutettava nimi. (WCAG 1.1.1)
Tuotteiden ja palvelujen tiedot
Joidenkin tuotteiden esteettömyys- ja saavutettavuustietoja ei ole kerrottu sivustolla.
2. Kohtuuton rasite
3. Lain ulkopuolella olevat saavutettavuusongelmat
Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta (306/2019) ei koske karttoja, kolmannen osapuolen sisältöjä, digitaalisten palvelujen sisältöjä, jotka on arkistoitu ennen 28.6.2025 eikä valmiiksi tallennettua aikasidonnaista mediaa, joka on julkaistu ennen 28.6.2025 eikä digitaalisissa palveluissa olevia toimisto-ohjelmien tiedostoja, jotka on julkaistu ennen 28.6.2025.
Tämän saavutettavuusselosteen laatiminen
Tämä seloste on laadittu 29.4.2024. Selostetta on päivitetty viimeksi 28.1.2025. Seloste perustuu ulkopuolisen asiantuntijaorganisaation (Eficode Oy) toteuttamaan arviointiin siitä, täyttääkö verkkosivusto Lain digitaalisten palvelujen tarjoamisesta 306/2019 vaatimukset ja palvelukohtaiset lisävaatimukset.
Palaute ja yhteystiedot
Huomasitko saavutettavuuspuutteen sivustollamme? Kerro se meille ja teemme parhaamme puutteen korjaamiseksi.
Lomake saavutettavuuspalautteille
Telia.fi-sivuston saavutettavuudesta ja palautteiden käsittelystä vastaa Telia Finland.
28.6.2025 lähtien pätee seuraavat
Lain mukaisena valvontaviranomaisena toimii Traficom, joka valvoo säädettyjen velvollisuuksien ja vaatimusten noudattamista.
Täytäntöönpanomenettely
Jos huomaat sivustollamme saavutettavuusongelmia, olethan ensin meihin yhteydessä.
Vastauksessamme voi mennä 14 päivää. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit antaa palautetta Traficomiin.
Valvontaviranomaisen yhteystiedot
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
PL 320
00059 TRAFICOM
kirjaamo@traficom.fi