Luurinmetsästys on käynnissä – saalista huipputarjoukset! PostNord-toimitukset nyt -50%. Tarjoukset

Telian chatin saavutettavuusseloste

Palveluamme tulee koskemaan laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta (306/2019) ja lain palvelukohtaiset lisävaatimukset, joissa edellytetään, että verkkopalvelujen on oltava saavutettavia. Telia pyrkii takaamaan chatinsa saavutettavuuden tämän lain mukaisesti.

Tämä saavutettavuusseloste koskee Telian palveluista löytyvää chatia.

Palvelumme saavutettavuuden tila

Palvelumme täyttää Verkkosisällön saavutettavuusohjeiden (WCAG 2.2) tasojen A ja AA vaatimukset osittain. Vaatimusten noudattamatta jättämiset ja vaatimuksiin sovellettavat poikkeukset mainitaan jäljempänä.

Palvelumme ei-saavutettava sisältö

Palvelulle on tehty pyynnöstämme ulkopuolisen tahon (Eficode Oy) tekemä saavutettavuusarviointi toukokuussa 2024. Seloste on luotu arvioinnin yhteydessä.

Ei-saavutettava sisältö esitellään kolmessa eri osassa: 

  1. Saavutettavuusongelmat, joita Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta 306/2019 koskee
  2. Kohtuuttomasta rasitteesta johtuvat saavutettavuusongelmat
  3. Lain ulkopuolella olevat saavutettavuusongelmat.
     

1. Lain 306/2019 noudattamatta jättäminen

Palvelumme saavutettavuudessa on joitain ongelmia. Kriittisimmät saavutettavuusongelmat pyritään korjaamaan mahdollisimman pian.
Seuraavassa on kuvaus tunnetuista ongelmista. Jos huomaat sivustolla ongelman, joka ei ole mukana luettelossa, ota meihin yhteyttä. 
Ongelman perässä on mainittu saavutettavuusohjeiston kriteeri, johon ongelma liittyy.

Chatin löytäminen

Chat-painike on lukemis- ja kohdistusjärjestyksessä aivan viimeisenä sivulla, mistä syystä sitä voi olla hankala löytää apuvälineillä. (WCAG 1.3.2, 2.4.3)

Lukemis- ja kohdistusjärjestys

Kun chat-ikkunaan avaa, apuvälineiden kohdistus siirtyy automaattisesti tekstikenttään hypäten monen elementin yli. (WCAG 1.3.2, 2.4.3)

Ruudunlukijapalaute

Joitakin ilmoituksia ja palautteita ei lueta automaattisesti ääneen ruudunlukijalla. (WCAG 4.1.3)

Näkyvä näppäimistön kohdistus

Joissain interaktiivisissa elementeissä ei ole näkyvää näppäimistön kohdistusta. (WCAG 2.4.7)

Otsikot

Joitakin otsikoita ei ole merkitty otsikoiksi ohjelmallisesti. (WCAG 1.3.1)

Elementtien ryhmittely

Joitakin elementtien kokonaisuuksia ei ole merkitty kokonaisuuksiksi ohjelmallisesti, esimerkiksi chat-ikkunaa tai viestejä. (WCAG 1.3.1)

Siirry loppuun -painike

Siirry loppuun -painiketta painaessa visuaalinen kohdistus siirtyy, mutta apuvälineiden ei. (WCAG 1.3.2, 2.4.3)

Modaalidialogi

Kun käyttäjä haluaa sulkea chatin, ilmestyy modaalidialogi. Dialogin avauduttua ruudunlukijan ja näppäimistön kohdistus ei siirry modaalidialogiin automaattisesti eikä se pysy modaalidialogin sisällä sen ollessa auki. (WCAG 1.3.2, 2.4.3)

Modaalidialogien merkitystä ei ole merkitty ohjelmallisesti. (WCAG 4.1.2)

2. Kohtuuton rasite

3. Lain ulkopuolella olevat saavutettavuusongelmat

Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta (306/2019) ei koske karttoja, kolmannen osapuolen sisältöjä, digitaalisten palvelujen sisältöjä, jotka on arkistoitu ennen 28.6.2025, valmiiksi tallennettua aikasidonnaista mediaa, joka on julkaistu ennen 28.6.2025 eikä digitaalisissa palveluissa olevia toimisto-ohjelmien tiedostoja, jotka on julkaistu ennen 28.6.2025.

Tämän saavutettavuusselosteen laatiminen

Tämä seloste on laadittu 28.1.2025. Seloste perustuu ulkopuolisen asiantuntijaorganisaation (Eficode Oy) toteuttamaan arviointiin siitä, täyttääkö verkkosivusto Lain digitaalisten palvelujen tarjoamisesta 306/2019 vaatimukset ja palvelukohtaiset lisävaatimukset.

Palaute ja yhteystiedot

Huomasitko saavutettavuuspuutteen sivustollamme? Kerro se meille ja teemme parhaamme puutteen korjaamiseksi.

Lomake saavutettavuuspalautteille 

Telian palvelujen saavutettavuudesta ja palautteiden käsittelystä vastaa Telia.

Teemme jatkuvasti työtä saavutettavuuden parantamiseksi 

Olemme sitoutuneet digipalveluiden saavutettavuuden parantamiseen ja korjaamme havaitut saavutettavuuspuutteet mahdollisimman pian.

28.6.2025 lähtien pätee seuraavat

Lain mukaisena valvontaviranomaisena toimii Traficom, joka valvoo säädettyjen velvollisuuksien ja vaatimusten noudattamista.

Täytäntöönpanomenettely

Jos huomaat sivustollamme saavutettavuusongelmia, olethan ensin meihin yhteydessä.

Vastauksessamme voi mennä 14 päivää. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit antaa palautetta Traficomiin.

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
PL 320
00059 TRAFICOM
kirjaamo@traficom.fi