Takaisin

Hybridilaajakaistan käyttö ja ongelmatilanteet

Hybridin wifi ei toimi tai yhteys pätkii? Reitittimessä palaa punainen valo? Löydä apu erilaisiin ongelmatilanteisiin.
Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille. Näytä yritysasiakkaiden ohje.
Ongelmatilanteet

Varmista ensin, että reitittimen valot palavat oikein laitteen etupaneelista. Etupaneelin merkkivalojen kuvaukset löydät Hybrid-reitittimen sivulta kohdasta "Merkkivalot ja liitännät".

Jos yhteys pätkii

Pätkivään yhteyteen voi vaikuttaa moni tekijä. Vianselvityksen nopeuttamiseksi varmista ensin omien laitteittesi toimivuus ja tarkista häiriötiedotteet. Mikäli vikaa ei niistä löydy, selvitä vika seuraavilla ohjeilla.

  1. Käynnistä tietokone sekä reititin uudelleen. Jos käytössäsi on muita verkkolaitteita hybridreitittimen lisäksi (esim. reititin tai WLAN-tukiasema), käynnistä myös nämä laitteet uudelleen pidettyäsi niitä noin puoli minuuttia virratta. Ellei tästä ole apua, kytke tietokone suoraan verkkokaapelilla hybridreitittimeen ilman muita verkkolaitteita.
  2. Tarkista, että tietokoneen verkkokortin ja hybridreitittimen välillä oleva verkkokaapeli on kunnolla kiinni ja ehjä. Testaa yhteyttä toisella verkkokaapelilla.
  3. Testaa yhteyttä toisella tietokoneella.

Jos ongelma rajautuu ainoastaan langattomaan yhteyteen niin tutustuthan langattoman verkon ongelmatilanteet -ohjeeseen.

Jos yhteys hidastelee

Jos yhteytesi nopeus tuntuu hidastuneen, voit selvittää ongelman syytä näillä ohjeilla.

Tarkista liittymäsi nopeus nopeustestillä. Ohjeet löydät artikkelista Laajakaistan yhteysnopeuden mittaaminen. Käy läpi alla oleva vianselvitys, jos saat selvästi alhaisemman latausnopeuden kuin liittymässä pitäisi olla.

  1. Käynnistä tietokone sekä reititin uudelleen. Jos käytössäsi on muita verkkolaitteita (esim. reititin tai WLAN-tukiasema), käynnistä myös nämä laitteet uudelleen pitäen niitä noin puoli minuuttia virratta. Ellei tästä ole apua, kytke tietokone suoraan verkkokaapelilla hybridreitittimeen ilman muita verkkolaitteita.
  2. Tietokoneelle päässeet virukset tai madot saattavat kuormittaa yhteyttä, jolloin normaalit sovellukset kuten sähköposti- tai selainohjelmat toimivat hitaasti. Varmista, etteivät haittaohjelmat aiheuta hitautta yhteyteesi tarkistamalla tietokone virusten varalta.
  3. Tarkista omien laitteiden toimivuus. Testaa yhteyttä toisella tietokoneella ja toisella verkkokaapelilla.

Jos ongelma rajautuu ainoastaan langattomaan yhteyteen niin tutustuthan langattoman verkon ongelmatilanteet -ohjeeseen.

Testattua ja varmistettuasi, ettei häiriö johdu kytkennöistä, omista laitteista tai johdoista, tee meille häiriöilmoitus alla olevilla ohjeilla. Olemme yhteydessä sinuun, jos liittymälle on tarpeen tehdä muutoksia tai tarvitsemme lisätietoa.

  1. Kirjaudu Minun Teliaan
  2. Avaa laajakaistaliittymän tiedot, jota häiriö koskee
  3. Valitse Hallinnoi liittymääsi otsikon alta Tee vikailmoitus / jätä yhteydenottopyyntö

Kirjaudu sisään

Jos olet kotona laitteiden äärellä ja haluat selvittää asiaa heti, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.

Jos wifi ei toimi tai sen toiminnassa on ongelmia

Wifin vakautta voidaan parantaa muuttamalla langattoman verkon asetuksia reitittimen hallinnasta. 
 

  1. Reitittimen asetuksissa paina kohdasta Wi-Fi
  2. Valitse Steering ja varmista että se on "OFF" asennossa

  3. Kun Steering on pois päältä voit nimetä 2,4GHz sekä 5GHz verkot erillisiksi sekä asettaa molemmille taajuuksille omat asetukset.
  4. Valitse "Advanced" kohdasta taajuus jonka asetuksia haluat muokata.

     
    • "Advanced configuration" alta voit valita Wi-Fi standardin mitä taajuus käyttää. Voit samasta valikosta pakottaa taajuudelle tietyn kaistanleveyden kohdasta "Bandwidth".
    • Huomio että mitä korkeampi kaistanleveyden arvo on, sitä herkempi langaton yhteys on häiriöille.

LANGATTOMAN LÄHIVERKKOYHTEYDEN MUODOSTAMINEN EI ONNISTU

Jos sinulla on ongelmia langattoman lähiverkon muodostamisessa, voit koittaa muokata WLAN-asetuksia seuraavalla tavalla. Huom! Älä tee muutoksia asetuksiin, jos et tiedä mitä olet tekemässä.

  • Lyhennä SSID-tunnistetta alkuperäisestä Telia-1234g2 -tyyppisestä nimestä esim. muotoon telia34.
  • Vaihda Channel selection -valinta johonkin muuhun kanavaan.
  • Muuta salausmuotoa, ota WPA+WPA2 pois ja vaihda tilalle pelkkä WPA tai WPA2 -salaus.

ONGELMIA VERKKOPELAAMISEN KANSSA

Liittymän teknisestä ratkaisusta johtuen liikenteen pakettien välinen viive vaihtelee jonkin verran ja tämä voi aiheuttaa viiveitä verkkopelaamiseen. Tähän ongelmaan on onneksi useampi mahdollinen ratkaisu. Alla muutamia esimerkkejä asetuksista, jotka kannattaa tarkistaa palvelureitittimestä.

UPnP

UPnP-toiminto avaa liikenteen dynaamisesti peli- ja sovelluspalvelimille. Jos näissä on tökkimistä, tarkista että UPnP on sallittu laitteen hallinnasta.

Porttiohjaus

Porttiohjauksia laitteelle voi tehdä myös Access Control -asetuksista. Tarvittavat tiedot asetusten tekemiseen saat pelin valmistajalta. Jos porttiohjauksien tekeminen ei onnistu, saat tarvittaessa apua Telia Helpistä.

LAN4-portin siltaus (bridge)

Jos porttiohjaukset eivät auttaneet tai haluat kytkeä oman reitittimen käyttöösi hybridireitittimen rinnalle, voit halutessasi myös sillata laitteen LAN4-portin. Kun siltaus on tehty, kytke tietokoneesi tai pelikonsolisi LAN4-porttiin verkkokaapelilla. Sillattu yhteys käyttää vain ADSL/VDSL-yhteyttä ja saat julkisen IP-osoitteen verkosta. Maksimissaan 4 laitetta voi saada julkisen IP-osoitteen sillatun portin kautta yhtäaikaisesti.

Aktivointi onnistuu laitteen hallinnasta. Valitse My Telia WI-FI Router ja LAN4 Port.

 

Voit tehdä siltauksen klikkaamalla OFF-napin ON-asentoon. Tämän jälkeen paina Apply-nappia. Tämä vaihe vie hetken ja reititin voi käynnistyä uudelleen.

Huomioithan, että Telia TV laajakaista digiboksilla (IPTV) ei toimi enää tästä portista siltauksen jälkeen. Sillatun portin kautta laajakaistaa käytettäessä vastaat myös itse laitteittesi tietoturvasta. Porttiin kytketty laite on suoraan internetissä ilman palomuuria.

Laitteen ja verkon hallinta

Avaa selain ja kirjoita osoitekenttään 192.168.1.1, jolloin eteesi avautuu hallintasivu. Käyttäjätunnus laitteen hallintaan on Administrator. Laitteen takana olevasta tarrasta löytyy Web Access Key, joka syötetään Password-kohtaan.

HALLINTANÄKYMÄ

Connectivity – Tietoa laitteen internetyhteydestä, ohjelmistoversiosta ja muuta tietoa laitteesta. Voit myös käynnistää tai palauttaa laitteen tehdasasetukset.
Router – Laitteen tiedot, LAN 4 portin siltaus, ylläpito
Access – Lapsilukon asetukset, porttiohjaus, palomuuriasetukset, käyttäjäasetukset
Ethernet – Lähiverkon hallinnointi ja tarkastelu
Wi-Fi – Langattoman verkon hallinnointi
USB – tietoa kytketystä ulkoisesta muistista

WLAN-ASETUSTEN MUUTTAMINEN

Valitse Wi-Fi asetukset klikkaamalla kohtaa Wi-Fi. Muutoksia langattomaan verkkoon (Wi-Fi) pääsest tekemään Basic-välilehdeltä:

Basic-välilehti

  • Verkkojen SSID
    • 2,4 GHz verkon SSID on muotoa Telia2.4GHz-ABCDE
    • 5 Ghz verkon SSID on muotoa Telia-ABCDE
  • Enable Wireless – Langattoman verkon ON/OFF -nappi
  • Status – kertoo langattoman verkon tilan
  • SSID – Langattoman verkon nimi
  • Visible – näytetäänkö SSID vai ei
  • Channel Selection – WLAN-kanavan valinta. Voit valita käytettävän kanavan manuaalisesti kanavien 1-13 väliltä 2,4GHz verkossa ja 36-140 väliltä 5GHz verkossa. Ongelmatilanteissa kannattaa kokeilla eri kanavien toimintaa.

Security

  • Security – salaustekniikan valinta
  • Password – salasana, Show Password -valinnalla näet salasanan
  • Confirm Password – vahvista salasana
  • Cancel/Apply – peru tai hyväksy muutokset

Steering

BandSteering – Oletuksena pois päältä, jolloin molemmilla langattomilla verkoilla on omat nimensä sekä salasanansa. Laitteet tulee itse liittää haluttuun taajuuteen. Laittamalla BandSteeringin päälle 2,4GHz ja 5GHz taajuudet käyttävät samaa Wi-Fi verkon nimeä ja salasanaa. Päätelaitteet tekevät automaattisesti valinnan kumpaan taajuuteen yhdistävät.

VERKKOLUKITUS

Verkko-/taajuuslukitus on hyödyllinen mikäli sinulla on tarve lukittautua tietoisesti vain yhteen 4G-taajuuteen esim. yhteyden pätkimistilanteissa tai jos haluat siirtyä johonkin toiseen lähellä olevaan eri taajuuden tukiasemaan, jolloin yhteyttäsi estetään vaihtelemasta taajuutta. Tässä lukitussa tilanteessa yksittäisen taajuuden ruuhkautuminen tai vikaantuminen voi aiheuttaa haasteita joita ei esiintyisi ilman taajuuslukitusta.

Huom! Taajuutta lukittaessa luovut Carrier Aggregationin (CA) hyödyntämisestä, joka itsessään on merkittävä apu datanopeuksiin kun mobiilidatansiirtoon voidaan yhtäaikaisesti hyödyntää esim. LTE1800- ja LTE2600 tai LTE800- ja LTE1800-taajuuksien tarjoamaa suorituskykyä. (CA:n tuki vaihtelee sijainnin mukaan)

Verkkotyypin ja taajuuden pääset valitsemaan Internet Connectivity-valikon takaa valitsemalla Mobile Configuration.

 

Preferred mode-valikosta pystyt tekemään pakotuksen vain 3G:lle, vain 4G:lle tai ainoastaan tietylle taajuudelle 4G:ssä. 4G taajuudet vaihtelevat alueittain, niin on normaalia että kaikilla taajuuksilla reititin ei löydä yhteyttä ollenkaan.

Hyväksy muutokset painamalla Apply-painiketta.

Tehdasasetusten palautus

Ongelmatilanteissa laitteen tehdasasetusten palautus, eli resetointi, voi auttaa. Huomaathan, että tekemäsi muutokset laitteen asetuksiin poistuvat tämän toimenpiteen tehtyäsi.

Tehdasasetusten palauttaminen tapahtuu painamalla Reset-nappia noin 10 sekunnin ajan ja vapauttamalla painike. Jos resetointi onnistui, syttyy Status-valo oranssiksi/punaiseksi ja tämän jälkeen laitteen kaikki valot välähtävät kerran. Muussa tapauksessa resetointi ei onnistunut.

Lisää samasta aiheesta

Hybridilaajakaistan tilaus ja toimitus

Hybridilaajakaistan käyttöönotto

Laajakaistan muuttoilmoitus

Telia Zone Hybrid -reititin (Router Fast 5370 Air)

Valokuidun käyttö ja ongelmatilanteet

Netin nopeuden mittaus

Mobiililaajakaistan käyttöönotto

Mobiililaajakaistan käyttö ja ongelmatilanteet

Wifin ongelmatilanteet

Wifin suojaus

Kiinteän 5G:n käyttö- ja ongelmatilanteet

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Telia Helppi

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä.

 0600 10 100

2,25 €/min + pvm, jonotusajalta mpm/pvm

 

Lue lisää Helpistä

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on palveluksessasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.30 ja la–su 9.00–19.30.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, joka on keskustelupaikka asiakkaillemme ja muille digistä kiinnostuneille.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.
Facebookissa vastaamme yksityisviesteihin 24/7.