Hybridilaajakaistan käyttö ja ongelmatilanteet

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille. Näytä yritysasiakkaiden ohje.

Eikö hybridinetin wifi ei toimi tai pätkiikö yhteys? Mitä tarkoittaa, kun reitittimessä palaa punainen valo? Tästä ohjeesta löydät avun hybridinetin yleisimpiin ongelmatilanteisiin.

Ongelmatilanteet

Varmista ensin, että reitittimen valot palavat oikein laitteen etupaneelista. Etupaneelin merkkivalojen kuvaukset löydät kohdasta "Merkkivalot ja liitännät".

Jos yhteys pätkii

Pätkivään yhteyteen voi vaikuttaa moni tekijä. Vianselvityksen nopeuttamiseksi varmista ensin omien laitteittesi toimivuus ja tarkista häiriötiedotteet. Mikäli vikaa ei niistä löydy, selvitä vika seuraavilla ohjeilla.

  1. Käynnistä tietokone sekä reititin uudelleen. Jos käytössäsi on muita verkkolaitteita hybridreitittimen lisäksi (esim. reititin tai WLAN-tukiasema), käynnistä myös nämä laitteet uudelleen pidettyäsi niitä noin puoli minuuttia virratta. Ellei tästä ole apua, kytke tietokone suoraan verkkokaapelilla hybridreitittimeen ilman muita verkkolaitteita.
  2. Tarkista, että tietokoneen verkkokortin ja hybridreitittimen välillä oleva verkkokaapeli on kunnolla kiinni ja ehjä. Testaa yhteyttä toisella verkkokaapelilla.
  3. Testaa yhteyttä toisella tietokoneella.

Jos ongelma rajautuu ainoastaan langattomaan yhteyteen niin tutustuthan Wifin ongelmatilanteet -ohjeeseen.

Jos yhteys hidastelee

Jos yhteytesi nopeus tuntuu hidastuneen, voit selvittää ongelman syytä näillä ohjeilla.

Tarkista liittymäsi nopeus nopeustestillä. Ohjeet löydät artikkelista Netin nopeuden mittaus. Käy läpi alla oleva vianselvitys, jos saat selvästi alhaisemman latausnopeuden kuin liittymässä pitäisi olla.

  1. Käynnistä tietokone sekä reititin uudelleen. Jos käytössäsi on muita verkkolaitteita (esim. reititin tai WLAN-tukiasema), käynnistä myös nämä laitteet uudelleen pitäen niitä noin puoli minuuttia virratta. Ellei tästä ole apua, kytke tietokone suoraan verkkokaapelilla hybridreitittimeen ilman muita verkkolaitteita.
  2. Tietokoneelle päässeet virukset tai madot saattavat kuormittaa yhteyttä, jolloin normaalit sovellukset kuten sähköposti- tai selainohjelmat toimivat hitaasti. Varmista, etteivät haittaohjelmat aiheuta hitautta yhteyteesi tarkistamalla tietokone virusten varalta.
  3. Tarkista omien laitteiden toimivuus. Testaa yhteyttä toisella tietokoneella ja toisella verkkokaapelilla.

Jos ongelma rajautuu ainoastaan langattomaan yhteyteen, tutustuthan Wifin ongelmatilanteet -ohjeeseen.

Testattua ja varmistettuasi, ettei häiriö johdu kytkennöistä, omista laitteista tai johdoista, tee meille häiriöilmoitus alla olevilla ohjeilla. Olemme yhteydessä sinuun, jos liittymälle on tarpeen tehdä muutoksia tai tarvitsemme lisätietoa.

  1. Kirjaudu Minun Teliaan
  2. Avaa laajakaistaliittymän tiedot, jota häiriö koskee
  3. Valitse Hallinnoi liittymääsi otsikon alta Tee vikailmoitus / jätä yhteydenottopyyntö

Kirjaudu sisään

Jos olet kotona laitteiden äärellä ja haluat selvittää asiaa heti, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.

Jos wifi ei toimi tai sen toiminnassa on ongelmia

Wifin vakautta voidaan parantaa muuttamalla langattoman verkon asetuksia reitittimen hallinnasta. 
 

  1. Reitittimen asetuksissa paina kohdasta Wi-Fi
  2. Valitse Steering ja varmista että se on "OFF" asennossa

  3. Kun Steering on pois päältä voit nimetä 2,4GHz sekä 5GHz verkot erillisiksi sekä asettaa molemmille taajuuksille omat asetukset.
  4. Valitse "Advanced" kohdasta taajuus jonka asetuksia haluat muokata.

     
    • "Advanced configuration" alta voit valita Wi-Fi standardin mitä taajuus käyttää. Voit samasta valikosta pakottaa taajuudelle tietyn kaistanleveyden kohdasta "Bandwidth".
    • Huomio että mitä korkeampi kaistanleveyden arvo on, sitä herkempi langaton yhteys on häiriöille.

LANGATTOMAN LÄHIVERKKOYHTEYDEN MUODOSTAMINEN EI ONNISTU

Jos sinulla on ongelmia langattoman lähiverkon muodostamisessa, voit koittaa muokata WLAN-asetuksia seuraavalla tavalla. Huom! Älä tee muutoksia asetuksiin, jos et tiedä mitä olet tekemässä.

  • Lyhennä SSID-tunnistetta alkuperäisestä Telia-1234g2 -tyyppisestä nimestä esim. muotoon telia34.
  • Vaihda Channel selection -valinta johonkin muuhun kanavaan.
  • Muuta salausmuotoa, ota WPA+WPA2 pois ja vaihda tilalle pelkkä WPA tai WPA2 -salaus.

ONGELMIA VERKKOPELAAMISEN KANSSA

Liittymän teknisestä ratkaisusta johtuen liikenteen pakettien välinen viive vaihtelee jonkin verran ja tämä voi aiheuttaa viiveitä verkkopelaamiseen. Tähän ongelmaan on onneksi useampi mahdollinen ratkaisu. Alla muutamia esimerkkejä asetuksista, jotka kannattaa tarkistaa palvelureitittimestä.

UPnP

UPnP-toiminto avaa liikenteen dynaamisesti peli- ja sovelluspalvelimille. Jos näissä on tökkimistä, tarkista että UPnP on sallittu laitteen hallinnasta.

Porttiohjaus

Porttiohjauksia laitteelle voi tehdä myös Access Control -asetuksista. Tarvittavat tiedot asetusten tekemiseen saat pelin valmistajalta. Jos porttiohjauksien tekeminen ei onnistu, saat tarvittaessa apua Telia Helpistä.

LAN4-portin siltaus (bridge)

Jos porttiohjaukset eivät auttaneet tai haluat kytkeä oman reitittimen käyttöösi hybridireitittimen rinnalle, voit halutessasi myös sillata laitteen LAN4-portin. Kun siltaus on tehty, kytke tietokoneesi tai pelikonsolisi LAN4-porttiin verkkokaapelilla. Sillattu yhteys käyttää vain ADSL/VDSL-yhteyttä ja saat julkisen IP-osoitteen verkosta. Maksimissaan 4 laitetta voi saada julkisen IP-osoitteen sillatun portin kautta yhtäaikaisesti.

Aktivointi onnistuu laitteen hallinnasta. Valitse My Telia WI-FI Router ja LAN4 Port.

Voit tehdä siltauksen klikkaamalla OFF-napin ON-asentoon. Tämän jälkeen paina Apply-nappia. Tämä vaihe vie hetken ja reititin voi käynnistyä uudelleen.

Huomioithan, että Telia TV laajakaista digiboksilla (IPTV) ei toimi enää tästä portista siltauksen jälkeen. Sillatun portin kautta laajakaistaa käytettäessä vastaat myös itse laitteittesi tietoturvasta. Porttiin kytketty laite on suoraan internetissä ilman palomuuria.

Laitteen ja verkon hallinta

Avaa selain ja kirjoita osoitekenttään 192.168.1.1, jolloin hallintasivu avautuu. Käyttäjätunnus laitteen hallintaan on Administrator. Laitteen takana olevasta tarrasta löytyy Web Access Key, joka syötetään Password-kohtaan.

Hallintanäkymä

Internet Connectivity – Tietoa laitteen internetyhteydestä, ohjelmistoversiosta ja muuta tietoa laitteesta. Voit myös käynnistää tai palauttaa laitteen tehdasasetukset.
My Telia Wi-Fi Router – Laitteen tiedot, LAN 4 portin siltaus, ylläpito
Access Control – Lapsilukon asetukset, porttiohjaus, palomuuriasetukset, käyttäjäasetukset
Ethernet – Lähiverkon hallinnointi ja tarkastelu
Wi-Fi – Langattoman verkon hallinnointi
USB – tietoa kytketystä ulkoisesta muistista

Wifi-asetusten muuttaminen

Pääset muokkaamaan langattoman verkon eli wifin asetuksia klikkaamalla valikosta kohtaa Wi-Fi. Muutoksia wifin asetuksiin pääsest tekemään Basic-välilehdeltä:

Basic-välilehti

  • Verkkojen SSID
    • 2,4 GHz verkon SSID on muotoa Telia2.4GHz-ABCDE
    • 5 Ghz verkon SSID on muotoa Telia-ABCDE
  • Enable Wireless – Langattoman verkon ON/OFF -nappi
  • Status – kertoo langattoman verkon tilan
  • SSID – Langattoman verkon nimi
  • Visible – näytetäänkö SSID vai ei

Security

  • Security – salaustekniikan valinta
  • Password – salasana, Show Password -valinnalla näet salasanan
  • Confirm Password – vahvista salasana
  • Cancel/Apply – peru tai hyväksy muutokset

Steering

Steering-asetus on oletuksena päällä, jolloin yhteyttä käyttäville laitteille näkyy vain yksi langaton verkko, josta laitteet valitsevat automaattisesti 2,4 GHz tai 5 GHz taajuuden. Valinta perustuu signaalin voimakkuuteen ja toimivuuteen. Jos 5 GHz taajuudella netti pätkii, voi päätelaitteesi vaihtaa 2,4 GHz taajuudelle, jolloin yhteys paranee mutta nopeus voi hidastua.

Voit halutessasi ottaa Steering-asetuksen pois päältä, jolloin voit määrittää käytettäväksi erilliset langattomat verkot, joista toinen käyttää 2,4 GHz taajuutta ja toinen 5 GHz taajuutta. Tämän jälkeen omat laitteet tulee kytkeä haluttuun taajuuteen. Huomioithan, että vanhemmat laitteet eivät tue 5 GHz taajuutta.

Näin saat Steering-asetuksen pois päältä ja 2,4 GHz ja 5 GHz taajuudet erilleen:

  1. Avaa hallintasivulta Wi-Fi -valikko.
  2. Valitse Steering-välilehti ja paina Steering-valinta Off-asentoon, eli pois päältä. Tallenna muutokset Apply-painikkeesta.
  3. Palaa Basic-välilehdelle, jossa voit nyt vaihtaa 2,4 GHz ja 5 GHz verkkojen nimet ja salasanat. Kirjoita SSID-kohtaan haluamasi verkon nimi ja Password-kohtaan salasana. Show Password -valinnalla voit katsoa kirjoittamasi salasanan.
  4. Tallenna muutokset Apply-painikkeella.
  5. Yhdistä tarvittaessa omat laitteesi uudelleen nimettyyn verkkoon.
     
Verkkolukitus

Verkko- eli taajuuslukitus on hyödyllinen, jos sinulla on tarve lukita yhteys tiettyyn 4G-taajuuteen esim. yhteyden pätkiessä, tai jos haluat siirtyä käyttämään eri taajuuden tukiasemaa. Huomioithan, että kun verkkolukitus on päällä, käyttämäsi taajuuden ruuhkautuminen tai vikaantuminen voi aiheuttaa haasteita, joita ei esiintyisi normaalisti.

Huom! Verkkolukituksessa luovut Carrier Aggregationin (CA) hyödyntämisestä, josta on merkittävästi apua datanopeuksiin, kun mobiilidatansiirtoon voidaan yhtäaikaisesti hyödyntää esim. LTE1800 ja LTE2600 tai LTE800 ja LTE1800-taajuuksien tarjoamaa suorituskykyä. CA:n tuki vaihtelee sijainnin mukaan.

Näin verkkotyyppi ja -taajuus valitaan:

  1. Mene Internet Connectivity -valikkoon ja valitse siellä Mobile Configuration.
  2. Preferred mode -valikosta voit tehdä pakotuksen vain 3G:lle, vain 4G:lle tai ainoastaan 4G:n tietylle taajuudelle. 4G-taajuudet vaihtelevat alueittain joten on normaalia, ettei reititin löydä jokaisella taajuudella yhteyttä.
  3. Hyväksy muutokset painamalla Apply-painiketta.
Tehdasasetusten palautus

Ongelmatilanteissa laitteen tehdasasetusten palautus eli resetointi voi auttaa. Huomaathan, että tehdasasetusten palauttamisen myötä laitteen asetuksiin tekemäsi muutokset nollaantuvat.

Palauta tehdasasetukset painamalla Reset-nappia noin 10 sekuntia ja vapauttamalla sitten painike. Jos resetointi onnistui, reitittimen takana olevien LAN-porttien valot välähtävät keltaisina sekä edessä Status -valo menee oranssiksi, punaiseksi ja lopulta vihreäksi, kun yhteys on toiminnassa. Jos näin ei tapahdu, resetointi ei onnistunut.

Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,25 €/min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

Telia Zone Hybrid -reitittimen (Sagemcom Router Fast 5370 Air) käyttöohjeet

Hybridilaajakaistan tilaus ja toimitus

Hybridilaajakaistan käyttöönotto

Laajakaistan muuttoilmoitus

Netin nopeuden mittaus

Wifin ongelmatilanteet

Wifin suojaus

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Telia Helppi

 0600 10 100

(2,25 €/min + pvm, jonotusajalta mpm/pvm)

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä.

Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on apunasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.00 ja la–su 9.00–19.30.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.
Facebookissa vastaamme yksityisviesteihin 24/7.