Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa saat evästeitä koskevasta tietosuojaselosteesta. Lue lisää

Takaisin

Ongelmatilanteet

Eikö hybridiyhteys toimi kunnolla? Täältä löydät ohjeita ja vinkkejä vianetsintään.

Jos vika ei löydy näiden ohjeiden avulla, ole yhteydessä asiakaspalveluumme.

Varmista, että reitittimen valot palavat oikein

Power
Kiinteä vihreä: Laite on käynnissä/järjestelmä on valmiina
Pois päältä: Virta pois päältä
Vilkkuva punainen: Laite on käynnistymässä, laite tekee itsetestiä tai päivittää itseään
Kiinteä punainen: Virhetila (esim. Ei saa IP-osoitetta)

DSL
Kiinteä vihreä: Yhteys keskukselle muodostettu
Vilkkuu hitaasti: Hakee yhteyttä keskukselle
Vilkkuu nopeasti: Yhteys tunnistettu ja yrittää muodostaa yhteyden keskukselle
Pois päältä: Ei yhteyttä tai virta ei ole päällä

Internet
Vihreä: Yhteys internettiin muodostettu
Punainen/sammuksissa: Ei internet-yhteyttä

Mobile
Kiinteä sininen: Yhdistetty 4G-verkkoon
Kiinteä vihreä: Yhdistetty 3G-verkkoon
Kiinteä punainen: Ei yhteyttä verkkoon/pääsyä internettiin

WiFi
Päällä: 2,4GHz ja 5GHz / 2,4GHz tai 5GHz langaton käytössä
Pois päältä: Langaton verkko pois päältä

WPS
Vilkkuu vihreänä: WPS paritus päällä 300 sekuntia
Kiinteä vihreä: Laitteet on paritettu
Pois päältä: Paritus ei ole päällä eikä laitteita ole paritettu juuri

ETH
Vihreä: Laite yhdistetty verkkokaapelilla
Pois päältä: Laitetta ei kytketty/laite ei tunnistu

JOS YHTEYS PÄTKII

Pätkivään yhteyteen voi vaikuttaa moni tekijä. Vianselvityksen nopeuttamiseksi varmista ensin omien laitteittesi toimivuus ja tarkista häiriötiedotteet. Mikäli vikaa ei niistä löydy, selvitä vika seuraavilla ohjeilla.

  1. Käynnistä tietokone uudelleen. Jos käytössäsi on muita verkkolaitteita hybridreitittimen lisäksi(esim. reititin tai WLAN-tukiasema), käynnistä myös nämä laitteet uudelleen pidettyäsi niitä noin puoli minuuttia virratta. Ellei tästä ole apua, kytke tietokone suoraan verkkokaapelilla hybridreitittimeen ilman muita verkkolaitteita.
  2. Tarkista, että tietokoneen verkkokortin ja hybridreitittimen välillä oleva verkkokaapeli on kunnolla kiinni ja ehjä. Testaa yhteyttä toisella verkkokaapelilla.
  3. Tarkista selaimen asetukset.
  4. Testaa yhteyttä toisella tietokoneella, jos edellä olevista toimenpiteistä ei ole apua. Ota yhteyttä häiriöilmoituksiin, kun olet varmistanut omien laitteittesi toimivuuden. Soita paikan päältä liittymän asennusosoitteesta. Silloin voimme tarkistaa linjan tilan ja tehdä tarvittaessa häiriöilmoituksen.

Jos ongelma rajautuu ainoastaan langattomaan yhteyteen niin ohjeita siihen löydät täältä.

JOS YHTEYS HIDASTELEE

Jos yhteytesi nopeus tuntuu hidastuneen, voit selvittää ongelman syytä näillä ohjeilla.

Tarkista liittymäsi nopeus nopeustestillä. Ohjeet löydät artikkelista Laajakaistan yhteysnopeuden mittaaminen. Käy läpi alla oleva vianselvitys, jos saat selvästi alhaisemman latausnopeuden kuin liittymässä pitäisi olla.

  1. Käynnistä tietokone uudelleen. Jos käytössäsi on muita verkkolaitteita (esim. reititin tai WLAN-tukiasema), käynnistä myös nämä laitteet uudelleen pitäen niitä noin puoli minuuttia virratta. Ellei tästä ole apua, kytke tietokone suoraan verkkokaapelilla hybridreitittimeen ilman muita verkkolaitteita.
  2. Tietokoneelle päässeet virukset tai madot saattavat kuormittaa yhteyttä, jolloin normaalit sovellukset kuten sähköposti- tai selainohjelmat toimivat hitaasti. Varmista, etteivät haittaohjelmat aiheuta hitautta yhteyteesi tarkistamalla tietokone virusten varalta.
  3. Tyhjennä selaimen (Esim. Mozilla Firefox, Chrome, Safari) väliaikaiset tiedostot sekä kokeile yhteyttä ilman välityspalvelinta, mikäli aiemmat toimet eivät ole auttaneet.
  4. Tarkista omien laitteiden toimivuus. Testaa yhteyttä toisella tietokoneella ja toisella verkkokaapelilla. Jos edellä olevista toimenpiteistä ei ole apua ja nopeus pysyy edelleen alhaisena, ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Soita asiakaspalveluun liittymän asennusosoitteesta, silloin voimme tarkistaa linjan tilan ja tehdä tarvittaessa vikailmoituksen.

Jos ongelma rajautuu ainoastaan langattomaan yhteyteen niin ohjeita siihen löydät täältä.

Jos tarvitset apua laitteiden käyttöön, asennukseen tai asetuksiin liittyvissä asioissa, soita Telia Helpin palvelunumeroon 0600 10 100 (2,25 €/min + mpm/pvm). Sinua palvellaan arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30.

Voit myös varata henkilökohtaisen asennusajan haluamallesi ajankohdalle.

Tilaa asennus

Mikäli asiasi koskee tilaamista tai laskutusta, palvelemme sinua numerossa 020 690 400 (mpm/pvm) arkisin klo 8–20 ja lauantaisin klo 9–16.30.