Hybridilaajakaistan käyttö ja ongelmatilanteet

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille. Näytä yritysasiakkaiden ohje.

Eikö hybridinetin wifi ei toimi tai pätkiikö yhteys? Mitä tarkoittaa, kun reitittimessä palaa punainen valo? Tästä ohjeesta löydät avun hybridinetin yleisimpiin ongelmatilanteisiin.

Apua ongelmatilanteisiin

Varmista ensin reitittimen etupaneelista, että merkkivalot palavat oikein. Merkkivalojen kuvaukset löydät tämän ohjeen kohdasta Merkkivalot ja liitännät.

Yhteys pätkii

Yhteyden pätkimisen voi aiheuttaa moni tekijä. Varmista ensin omien laitteittesi toimivuus ja tarkista häiriötiedotteet. Jos niistä ei löydy selitystä, selvitä vikaa seuraavilla ohjeilla.

  1. Käynnistä tietokone ja reititin uudelleen. Jos käytössäsi on muita verkkolaitteita reitittimen lisäksi (esim. WLAN-tukiasema), käynnistä myös ne uudelleen pidettyäsi niitä ensin noin 30 sekuntia virratta. Ellei tästä ole apua, kytke tietokone suoraan verkkokaapelilla reitittimeen ilman muita verkkolaitteita.
  2. Tarkista, että tietokoneen ja reitittimen välillä oleva verkkokaapeli on kunnolla kiinni ja ehjä. Testaa yhteyttä toisella verkkokaapelilla.
  3. Testaa yhteyttä toisella tietokoneella.

Jos ongelmia esiintyy ainoastaan wifi-yhteydessä, lue lisää wifin ongelmatilanteista.

Yhteys hidastelee

Jos nettiyhteyden nopeus tuntuu hidastelevan, tarkista ensin liittymäsi nopeus nopeustestillä. Käy läpi alla olevat ohjeet, jos saat selvästi alhaisemman latausnopeuden kuin liittymässä pitäisi olla.

  1. Käynnistä tietokone ja reititin uudelleen. Jos käytössäsi on muita verkkolaitteita (esim. reititin tai WLAN-tukiasema), käynnistä myös ne uudelleen pidettyäsi niitä ensin noin 30 sekuntia virratta. Ellei tästä ole apua, kytke tietokone suoraan verkkokaapelilla reitittimeen ilman muita verkkolaitteita.
  2. Tietokoneelle päässeet virukset tai madot saattavat kuormittaa yhteyttä, jolloin normaalit sovellukset kuten sähköposti- tai selainohjelmat toimivat hitaasti. Varmista, etteivät haittaohjelmat aiheuta hitautta yhteyteesi tarkistamalla tietokone virusten varalta.
  3. Tarkista omien laitteiden toimivuus. Testaa yhteyttä toisella tietokoneella ja toisella verkkokaapelilla.

Jos ongelmia esiintyy ainoastaan wifi-yhteydessä, lue lisää wifin ongelmatilanteista.

Testattua ja varmistettuasi, ettei häiriö johdu kytkennöistä, omista laitteista tai johdoista, tee meille häiriöilmoitus.

Wifi ei toimi tai se toimii huonosti

Wifin vakautta voidaan parantaa muuttamalla wifi-asetuksia reitittimen hallinnasta. 

  1. Reitittimen asetuksissa paina kohdasta Wi-Fi.
  2. Valitse Steering ja varmista että se on OFF-asennossa
  3. Kun Steering on pois päältä, voit nimetä 2,4 GHz sekä 5 GHz verkot erillisiksi.
Wifi-yhteyden muodostaminen ei onnistu

Jos sinulla on ongelmia wifin muodostamisessa, voit koittaa muokata WLAN-asetuksia. Huom! Ethän muuta asetuksia, jos et ole varma siitä mitä teet.

  • Lyhennä SSID-tunnistetta alkuperäisestä Telia-1234g2 -tyyppisestä nimestä esim. muotoon telia34.
  • Vaihda Channel selection -valinta johonkin muuhun kanavaan.
  • Muuta salausmuotoa, ota WPA+WPA2 pois ja vaihda tilalle pelkkä WPA tai WPA2 -salaus.
Ongelmia verkkopelaamisessa

Jos käytössäsi on hybridiliittymä, liittymän teknisestä ratkaisusta johtuen liikenteen pakettien välinen viive vaihtelee jonkin verran, joka voi aiheuttaa viiveitä verkkopelaamiseen. Ongelmaan on onneksi useampi mahdollinen ratkaisu. Alla muutamia esimerkkejä asetuksista, jotka kannattaa tarkistaa reitittimestä.

UPnP

UPnP-toiminto avaa liikenteen dynaamisesti peli- ja sovelluspalvelimille. Jos näissä on tökkimistä, tarkista laitteen hallinnasta että UPnP on sallittu.

Porttiohjaus

Porttiohjauksia laitteelle voi tehdä myös Access Control -asetuksista. Tarvittavat tiedot asetusten tekemiseen saat pelin valmistajalta. Tarvittaessa porttiohjauksien tekemisessä auttaa Telia Helppi.

LAN4-portin siltaus (bridge)

Jos porttiohjaukset eivät auttaneet tai haluat kytkeä oman reitittimen käyttöösi Sagemcom Router Fast 5370 Air -reitittimen rinnalle, voit sillata laitteen LAN4-portin. Kun siltaus on tehty, kytke tietokoneesi tai pelikonsolisi LAN4-porttiin verkkokaapelilla. Sillattu yhteys käyttää vain ADSL/VDSL-yhteyttä ja saat julkisen IP-osoitteen verkosta. Sillatun portin kautta enintään 4 laitetta voi saada julkisen IP-osoitteen samaan aikaan.

Huomioithan, että Telia TV laajakaista digiboksilla (IPTV) ei toimi tästä portista siltauksen jälkeen. Sillatun portin kautta laajakaistaa käytettäessä vastaat myös itse laitteittesi tietoturvasta. Porttiin kytketty laite on suoraan internetissä ilman palomuuria.

Aktivointi onnistuu laitteen hallinnasta. Valitse My Telia WI-FI Router ja sitten LAN4 Port.

Voit tehdä siltauksen klikkaamalla OFF-napin ON-asentoon. Tallenna muutokset painamalla Apply-nappia. Tämä vaihe vie hetken ja reititin voi käynnistyä uudelleen.

Laitteen ja verkon hallinta

Avaa selain ja kirjoita osoitekenttään 192.168.1.1, jolloin hallintasivu avautuu. Käyttäjätunnus laitteen hallintaan on Administrator. Laitteen takana olevasta tarrasta löytyy Web Access Key, joka syötetään Password-kohtaan.

Hallintasivu

Internet Connectivity – Tietoa laitteen internetyhteydestä, ohjelmistoversiosta ja muuta tietoa laitteesta. Voit myös käynnistää tai palauttaa laitteen tehdasasetukset.
My Telia Wi-Fi Router – Laitteen tiedot, LAN 4 portin siltaus, ylläpito
Access Control – Lapsilukon, porttiohjauksen ja palomuurin asetukset sekä käyttäjäasetukset
Ethernet – Lähiverkon hallinnointi ja tarkastelu
Wi-Fi – Wifi-verkon hallinnointi
USB – Tietoa kytketystä ulkoisesta muistista

Wifi-asetusten muuttaminen

Pääset muokkaamaan wifin asetuksia klikkaamalla valikosta kohtaa Wi-Fi. Muutoksia wifin asetuksiin pääset tekemään Basic-välilehdeltä:

Basic-välilehti

  • Verkkojen SSID
    • 2,4 GHz verkon SSID on muotoa Telia2.4GHz-ABCDE
    • 5 GHz verkon SSID on muotoa Telia-ABCDE
  • Enable Wireless – Langattoman verkon ON/OFF-nappi
  • Status – Kertoo langattoman verkon tilan
  • SSID – Langattoman verkon nimi
  • Visible – Näytetäänkö SSID vai ei

Security

  • Security – Salaustekniikan valinta
  • Password – Salasana, Show Password -valinnalla näet salasanan
  • Confirm Password – Vahvista salasana
  • Cancel/Apply – Peru tai hyväksy muutokset

Steering

Steering-asetus on oletuksena päällä, jolloin yhteyttä käyttäville laitteille näkyy vain yksi langaton verkko, josta laitteet valitsevat automaattisesti 2,4 GHz tai 5 GHz taajuuden. Valinta perustuu signaalin voimakkuuteen ja toimivuuteen. Jos 5 GHz taajuudella netti pätkii, voi päätelaitteesi vaihtaa 2,4 GHz taajuudelle, jolloin yhteys paranee mutta nopeus voi hidastua.

Voit halutessasi ottaa Steering-asetuksen pois päältä, jolloin voit määrittää käytettäväksi erilliset langattomat verkot, joista toinen käyttää 2,4 GHz taajuutta ja toinen 5 GHz taajuutta. Tämän jälkeen omat laitteet tulee kytkeä haluttuun taajuuteen. Huomioithan, että vanhemmat laitteet eivät tue 5 GHz taajuutta.

Näin saat Steering-asetuksen pois päältä ja 2,4 GHz ja 5 GHz taajuudet erilleen:

  1. Avaa hallintasivulta Wi-Fi-valikko.
  2. Valitse Steering-välilehti ja paina Steering-valinta Off-asentoon, eli pois päältä. Tallenna muutokset Apply-painikkeesta.
  3. Palaa Basic-välilehdelle, jossa voit nyt vaihtaa 2,4 GHz ja 5 GHz verkkojen nimet ja salasanat. Kirjoita SSID-kohtaan haluamasi verkon nimi ja Password-kohtaan salasana. Show Password -valinnalla voit katsoa kirjoittamasi salasanan.
  4. Tallenna muutokset Apply-painikkeella.
  5. Yhdistä tarvittaessa omat laitteesi uudelleen nimettyyn verkkoon.
Verkkolukitus

Verkko- eli taajuuslukitus on hyödyllinen, jos haluat lukita yhteyden tiettyyn 4G-taajuuteen esim. yhteyden pätkiessä, tai jos haluat siirtyä käyttämään eri taajuuden tukiasemaa. Huomioithan, että kun verkkolukitus on päällä, käyttämäsi taajuuden ruuhkautuminen tai vikaantuminen voi aiheuttaa haasteita, joita ei esiintyisi normaalisti.

Huom! Verkkolukituksessa luovut Carrier Aggregationin (CA) hyödyntämisestä, josta on merkittävästi apua datanopeuksiin, kun mobiilidatansiirtoon voidaan yhtäaikaisesti hyödyntää esim. LTE1800 ja LTE2600 tai LTE800 ja LTE1800-taajuuksien tarjoamaa suorituskykyä. CA:n tuki vaihtelee sijainnin mukaan.

Näin verkkotyyppi ja -taajuus valitaan:

  1. Mene Internet Connectivity -valikkoon ja valitse siellä Mobile Configuration.
  2. Preferred mode -valikosta voit tehdä pakotuksen vain 3G:lle, vain 4G:lle tai ainoastaan 4G:n tietylle taajuudelle. 4G-taajuudet vaihtelevat alueittain joten on normaalia, ettei reititin löydä jokaisella taajuudella yhteyttä.
  3. Hyväksy muutokset painamalla Apply-painiketta.
Tehdasasetusten palautus

Ongelmatilanteissa laitteen tehdasasetusten palautus eli resetointi voi auttaa. Huomaathan, että tehdasasetusten palauttamisen myötä laitteen asetuksiin tekemäsi muutokset nollaantuvat.

Palauta tehdasasetukset painamalla Reset-nappia yhtäjaksoisesti noin 10 sekuntia. Jos resetointi onnistui, reitittimen takana olevien LAN-porttien valot välähtävät keltaisina ja edessä Status-valo menee oranssiksi, punaiseksi ja lopulta vihreäksi, kun yhteys on toiminnassa. Jos näin ei tapahdu, resetointi ei onnistunut.

Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

Sagemcom Router Fast 5370 Air -reitittimen (Telia Zone Hybrid -reititin) käyttöohjeet

Hybridilaajakaistan tilaus ja toimitus

Hybridilaajakaistan käyttöönotto

Laajakaistan muuttoilmoitus

Netin nopeuden mittaus

Wifin ongelmatilanteet

Wifin suojaus

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Telia Helppi

Helppi on asennuspalvelumme, joka asentaa laitteet, liittymät ja palvelut puolestasi. Helppi tarjoaa myös teknistä tukea esimerkiksi laitteiden käyttöön. Soita meille tai tilaa Helppi luoksesi.

 0600 10 100

(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)
 

Varaa soittoaika
Lue lisää Helpistä

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chatbottimme Tellu osaa auttaa monissa asioissa. Tellu ohjaa sinut tarvittaessa asiakaspalvelijalle ympäri vuorokauden, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen.
 

Avaa chat >
Kirjaudu

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.
 

Asiakaspalvelu

Asiakaspalvelu auttaa liittymiin, tilauksiin, laskutukseen ja asiakkuuteen liittyvissä kysymyksissä sekä häiriötilanteissa.

 020 690 400

(mpm/pvm, myös jonotusajalta)

Palveluhinnasto
Asiakaspalvelun vastausajat


Minun Teliassa tavoitat chat-asiakaspalvelun 24/7.

Etsitkö sähköpostia? Voit kertoa asiasi sen sijaan lomakkeella.

Ma–pe 9–20 ja la 10–16.
PUK-koodi, liittymän tai Mobiilivarmenteen sulku ja TV-häiriöiden ilmoitukset 24/7.