Huawei CPE Pro 5G-modeemin käyttöohjeet

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.

Huawei CPE Pro 5G (H112-370) on 5G-modeemi, jonka avulla saat kotiisi käyttöön 5G-yhteyden. Tässä ohjeessa käymme läpi laitteen esittelyn, ominaisuudet, käyttöönoton sekä ratkaisuja ongelmatilanteisiin.

 

Merkkivalot, liitännät ja painikkeet

  1. Virtapainike
  2. LAN-portti
  3. LAN/WLAN-portti
  4. Lankapuhelimen portti
  5. Virran tulo
  6. Ympäristön valolista
  7. Hi/WPS-painike
  8. Wi-Fi-merkkivalo
  9. 4G-signaalin merkkivalo
  10. 5G-signaalin merkkivalo
  11. Sim-korttipaikka
  12. Palauta-painike (reset)
Käyttöönotto

Laitteen yhdistyminen 5G-verkkoon vaatii 5G-verkkoa tukevan liittymän ja nano-sim-kortin.

  1. Laita sim-kortti varovasti sim-korttipaikkaan alla olevan kuvan mukaisessa asennossa niin, että se napsahtaa paikoilleen. Sulje sim-korttipaikan kansi. (a. & b.)
  2. Kytke verkkovirta päälle laitteeseen ja odota merkkivalojen syttymistä.
  3. 4G- ja 5G-merkkivalot syttyvät, kun reititin on muodostanut yhteyden verkkoon.

Merkkivalojen värit kertovat signaalin vahvuudesta

  • Vihreä valo: Vahva signaali
  • Keltainen: Kohtalainen signaali
  • Punainen: Heikko signaali

Huomioithan, että 5G-kuuluvuus on toistaiseksi saatavilla vain rajoitetuilla alueilla, mutta laajennamme verkkoa vauhdilla. Voit tarkistaa sivuiltamme 5G-verkon kuuluvuusalueet.


a. Sim-korttipaikan kannen avaus


b. Sim-kortin asettaminen laitteeseen

Laitteen hallinta

Voit hallita modeemin asetuksia käyttämällä verkkopohjaista hallintasivustoa.

  1. Katso hallintasivuston IP-osoite ja salasana reitittimen pohjassa olevasta tarrasta. 
  2. Varmista, että tietokoneesi on yhdistettynä Huawei-reitittimeen joko verkkokaapelilla tai langattomasti (wifi).
  3. Syötä IP-osoite tietokoneen internet-selaimeen ja paina enter-näppäintä.
  4. Syötä salasana.

Hallintasivuston Aloitus-sivulla on alalaidassa Usein kysytyt kysymykset -kohta, josta löydät vinkkejä esimerkiksi siihen, mitä tehdä jos verkon nopeus on alhainen.

Wi-Fi-asetukset -välilehdeltä voit muuttaa monia asetuksia verkkosi suojaukseen liittyen. Voit muuttaa esimerkiksi verkkosi nimen ja salasanan. Tämän näkymän kautta on mahdollista myös valita langattoman verkon taajuudeksi 2,4 GHz tai 5 GHz.

Yhteyden käyttäminen langattomasti (WLAN, WiFi)

Kun modeemi on yhdistynyt 4G- tai 5G-verkkoon, voit yhdistää esimerkiksi tietokoneen tai matkapuhelimen reitittimen wifi-verkkoon voidaksesi käyttää nettiä. Katso wifi-verkon oletusnimi (Wi-Fi Name) ja salasana (Wi-Fi Password) reitittimen pohjassa olevasta tarrasta ja syötä ne päätelaitteelle sen niitä kysyessä.

Wifi on käytössä, kun Wi-Fi-merkkivalo palaa. Katso ohjeet reitittimen hallintasivulta, jos haluat ottaa wifi-yhteyden käyttöön tai pois käytöstä.

Wifi-vierasverkko

Modeemissa on myös mahdollista asettaa vierasverkko wifiin, mutta tämä ei ole välttämätöntä. Vierasverkkoon liitettävät laitteet ovat erillään omasta kotiverkostasi. Kotiverkko ja vierasverkko voivat olla käytössä samaan aikaan ja toimivat rinnakkain.

Voit määritellä hallintasivustolla vierasverkkoa varten sen, miten pitkään vierasverkkoon on pääsy. Vaihtoehtoina ovat 4 tuntia, yksi vuorokausi tai ajallisesti rajaton pääsy. Hallintasivuston kautta voit myös jatkaa aikaa puolen tunnin jaksoilla. Samalla voit määrittää salasanan verkolle

Voit käyttää hallintaohjelmaa myös Huawei SmartHome (Älykoti) -sovelluksen kautta.

Huawei-sovellus (älykoti)

Älypuhelimille ja tableteille on ladattavissa maksuton sovellus, jonka avulla pystyt hallitsemaan reitittimen asetuksia näppärästi. Sovellus on saatavilla Androidille nimellä Huawei AI Life ja iOS:lle nimellä Huawei SmartHome.

Usein kysyttyä
Miten laitteen tehdasasetusten palauttaminen tehdään?

Laitteen pohjassa on sim-kortin kannen vieressä Reset-reikä, jota 10 sekuntia painamalla laite sammuu ja käynnistyy uudelleen. Mikäli käynnistämisen jälkeen wlan-salasana ei enää toimi, yhdistäthän reitittimen ethernet-kaapelilla päätelaitteeseen ja kirjaudut hallintasivustolle 192.168.1 (osoite reitittimen pohjasta) käyttäen salasanaa ”admin”. Kirjauduttuasi hallintasivustolle voit vaihtaa tarvittaessa wifi-verkon salasanan.

Mitä teen, jos yhteys vaihtelee jatkuvasti verkosta toiseen?

Toistaiseksi verkkotaajuuslukitukseen ei ole vielä mahdollisuutta, mutta ohjelmistoversiopäivitysten myötä mahdollisuus siihen saattaa tulla.

Milloin laitteeseen tulee ohjelmistopäivitykisä?

Laite tarkistaa uusien päivitysten saatavuuden automaattisesti ja ilmoittaa niistä sinulle.

Onko reitittimessä antennipaikkoja?

Laitteessa on kaksi ulkoista antenniliitäntää eli kannattaa käyttää kaksoisantennia, jotta netin nopeus pysyy hyvänä.

Onko mahdollista saada laite siltaavaan tilaan?

Ei valitettavasti ole, mutta porttiohjausten tekeminen on mahdollista DMZ-tilassa.

Toimiiko reitittimessä Yhteyspiste-/Opengate-palvelu?

5G-verkko ei tue tällä hetkellä Opengate-/Yhteyspiste-palvelua.
 

Tekniset tiedot
  • Mitat: 99 mm (leveys) x 107 mm (korkeus) x 215 mm (syvyys)
  • Paino: n. 0,7 g  
  • Sim-kortti: Nano-sim
  • Liitännät: 1Gbps WAN/LAN (RJ45) ja lankapuhelinportti puhelimelle (RJ11), liitäntämahdollisuus myös kahdelle 5G-verkon lisäantennille (TS-9)
  • Wifi: Laite tukee langattomia wifi-standardeja  802.11ax:n asti. Käytetään myös nimeä Wi-Fi 6.
  • Antennit: kaksi sisäänrakennettua 5G/4G -antennia sekä kaksi WLAN -antennia, 2,4Ghz ja 5Ghz. 
  • Tuetut 5G-taajuudet: 2500 MHz, 3700 MHz, 3500 MHz (N41/77/78) 
  • Tuetut 4G-taajuudet: 2100 MHz, 1800 MHz, 850 MHz, 2600 MHz, 900 MHz, 850 MHz (Japani), 850 MHz (Japani), 800 MHz, 700 MHz, 1500 MHz, 2000 MHz, 2600 MHz, 1900 MHz, 2300 MHz, 2500 MHz, 3500 MHz, 3700 MHz (B1/3/5/7/8/18/19/20/28/32/34/38/39/40/41/42/43)
  • Laite ei tue 2G- eikä 3G-verkkoja
  • MiMo-tekniikassa lataus 5G-verkossa 4x4: 3700 MHz & 3500 MHz (n77/78)
  • Uplink 2x2 MIMO

Yhteysnopeudet 

  • 5G-latausnopeuden teoreettinen huippuarvo 1,65 Gbps 
  • 5G-lähetysnopeuden teoreettinen huippuarvo 250 Mbps 
Pakkauksen sisältö
  • Huawei CPE Pro (H112-370) 5G-modeemi
  • Verkkovirtalähde ja sovitin
  • Pikaopas
  • Ethernet-kaapeli

Ota yhteyttä

Telia Helppi

 0600 10 100

2,25 €/min + pvm, jonotusajalta mpm/pvm

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä.

Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on palveluksessasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.30 ja la–su 9.00–19.30.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, joka on keskustelupaikka asiakkaillemme ja muille digistä kiinnostuneille.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.
Facebookissa vastaamme yksityisviesteihin 24/7.