Huawei CPE Pro 5G (H112-370) on 5G-modeemi, jonka avulla saat kotiisi käyttöön 5G-yhteyden. Tässä ohjeessa käymme läpi laitteen esittelyn, ominaisuudet, käyttöönoton sekä ratkaisuja ongelmatilanteisiin.
Huawei CPE Pro 5G (H112-370) on 5G-modeemi, jonka avulla saat kotiisi käyttöön 5G-yhteyden. Tässä ohjeessa käymme läpi laitteen esittelyn, ominaisuudet, käyttöönoton sekä ratkaisuja ongelmatilanteisiin.
Laitteen yhdistyminen 5G-verkkoon vaatii 5G-verkkoa tukevan liittymän ja nano-sim-kortin.
Merkkivalojen värit kertovat signaalin vahvuudesta
Huomioithan, että 5G-kuuluvuus on toistaiseksi saatavilla vain rajoitetuilla alueilla, mutta laajennamme verkkoa vauhdilla. Voit tarkistaa sivuiltamme 5G-verkon kuuluvuusalueet.
a. Sim-korttipaikan kannen avaus
b. Sim-kortin asettaminen laitteeseen
Voit hallita modeemin asetuksia käyttämällä verkkopohjaista hallintasivustoa.
Hallintasivuston Aloitus-sivulla on alalaidassa Usein kysytyt kysymykset -kohta, josta löydät vinkkejä esimerkiksi siihen, mitä tehdä jos verkon nopeus on alhainen.
Wi-Fi-asetukset -välilehdeltä voit muuttaa monia asetuksia verkkosi suojaukseen liittyen. Voit muuttaa esimerkiksi verkkosi nimen ja salasanan. Tämän näkymän kautta on mahdollista myös valita langattoman verkon taajuudeksi 2,4 GHz tai 5 GHz.
Kun modeemi on yhdistynyt 4G- tai 5G-verkkoon, voit yhdistää esimerkiksi tietokoneen tai matkapuhelimen reitittimen wifi-verkkoon voidaksesi käyttää nettiä. Katso wifi-verkon oletusnimi (Wi-Fi Name) ja salasana (Wi-Fi Password) reitittimen pohjassa olevasta tarrasta ja syötä ne päätelaitteelle sen niitä kysyessä.
Wifi on käytössä, kun Wi-Fi-merkkivalo palaa. Katso ohjeet reitittimen hallintasivulta, jos haluat ottaa wifi-yhteyden käyttöön tai pois käytöstä.
Modeemissa on myös mahdollista asettaa vierasverkko wifiin, mutta tämä ei ole välttämätöntä. Vierasverkkoon liitettävät laitteet ovat erillään omasta kotiverkostasi. Kotiverkko ja vierasverkko voivat olla käytössä samaan aikaan ja toimivat rinnakkain.
Voit määritellä hallintasivustolla vierasverkkoa varten sen, miten pitkään vierasverkkoon on pääsy. Vaihtoehtoina ovat 4 tuntia, yksi vuorokausi tai ajallisesti rajaton pääsy. Hallintasivuston kautta voit myös jatkaa aikaa puolen tunnin jaksoilla. Samalla voit määrittää salasanan verkolle
Voit käyttää hallintaohjelmaa myös Huawei SmartHome (Älykoti) -sovelluksen kautta.
Älypuhelimille ja tableteille on ladattavissa maksuton sovellus, jonka avulla pystyt hallitsemaan reitittimen asetuksia näppärästi. Sovellus on saatavilla Androidille nimellä Huawei AI Life ja iOS:lle nimellä Huawei SmartHome.
Laitteen pohjassa on sim-kortin kannen vieressä Reset-reikä, jota 10 sekuntia painamalla laite sammuu ja käynnistyy uudelleen. Mikäli käynnistämisen jälkeen wlan-salasana ei enää toimi, yhdistäthän reitittimen ethernet-kaapelilla päätelaitteeseen ja kirjaudut hallintasivustolle 192.168.1 (osoite reitittimen pohjasta) käyttäen salasanaa ”admin”. Kirjauduttuasi hallintasivustolle voit vaihtaa tarvittaessa wifi-verkon salasanan.
Toistaiseksi verkkotaajuuslukitukseen ei ole vielä mahdollisuutta, mutta ohjelmistoversiopäivitysten myötä mahdollisuus siihen saattaa tulla.
Laite tarkistaa uusien päivitysten saatavuuden automaattisesti ja ilmoittaa niistä sinulle.
Laitteessa on kaksi ulkoista antenniliitäntää eli kannattaa käyttää kaksoisantennia, jotta netin nopeus pysyy hyvänä.
Ei valitettavasti ole, mutta porttiohjausten tekeminen on mahdollista DMZ-tilassa.
5G-verkko ei tue tällä hetkellä Opengate-/Yhteyspiste-palvelua.
Yhteysnopeudet
Mobiililaajakaistan käyttöönotto
Mobiililaajakaistan käyttö ja ongelmatilanteet
Huawei E5573 4G-reitittimen käyttöohje
Huawei E3372S -nettitikun käyttöohje
Huawei B525 -reitittimen käyttöohje
Huawei B315 -reitittimen käyttöohje
Huawei E5576 4G-modeemin käyttöohje
Netgear AC790S -modeemin käyttöohje
ZTE MC801A5G -reitittimen käyttöohje
Huawei E5776 -modeemin käyttöohjeet
Huawei B535 -reitittimen käyttöohje
ZTE MF971 4G-mobiilireitittimen käyttöohje
Telia Helppi
2,25 €/min + pvm, jonotusajalta mpm/pvm
Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä.
Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.
Lue lisää Helpistä
Chat
Chat-asiakaspalvelumme on palveluksessasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.
Kirjaudu
Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.
Avaa chatbot >
Telia somessa
Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
Telia Facebookissa
Telia Twitterissä
Muista myös Telia Yhteisö, joka on keskustelupaikka asiakkaillemme ja muille digistä kiinnostuneille.
Yhteisöön