Pahoittelemme 25.4.2020 yhteyksissämme olleita häiriöitä

Yhteyksissämme oli laajamittainen häiriö lauantaina 25.4.2020.

Viikonloppuna käynnistetyt korjaustyöt saattoivat aiheuttaa vielä odottamattomia, paikallisia katkoksia yhteyksiin maanantain aikana.

Me Telialla suhtaudumme tilanteeseen hyvin vakavasti ja teemme viime päivien poikkeuksellisesta tapahtumasarjasta perusteellisen selvityksen.

Laaja häiriö sai alkunsa ulkomaan reitittimen ohjelmistoviasta. Vian vuoksi liikenne ei normaaliin tapaan ohjautunut varareitittimelle. Vika aiheutti ruuhkan verkkotunnuksia hoitavan DNS-palvelun toimintaan, jolloin monen asiakkaamme verkkoyhteys pätki tai katosi kokonaan.

Lauantain ongelmilla ei ollut tekemistä koronavirustilanteen aiheuttaman verkkoliikenteen kasvun kanssa. Kun koronatilanteen myötä etätyö ja -opiskelu yleistyi, varmistimme, että verkkojemme ja tietoliikennepalveluidemme kapasiteetti riittää vastaamaan kasvavaan tarpeeseen. Kapasiteettia myös lisätään tarvittaessa, ja ylläpidämme jatkuvaa poikkeustilanneseurantaa.

Pahoittelemme suuresti tapahtunutta ja siitä koitunutta haittaa. Tulemme myös varmistamaan, että parannamme ja tehostamme viestintäämme jatkossa mahdollisten häiriötilanteiden varalle.