Huawei- ja Honor-laitteet ja Android-käyttöjärjestelmä

Google ilmoitti 20.5.2019 rajoittavansa Android-käyttöjärjestelmän lisensointia/käyttöä Huawein valmistamissa laitteissa. Olemme siitä saakka pyrkineet selvittämään rajoitusten mahdollisia vaikutuksia asiakkaisiin, joilla on Huawein tai Honorin puhelin tai jotka ovat aikeissa ostaa Huawein laitteita. Ymmärrämme asiakkaiden huolen aiheeseen liittyen, joten tavoitteenamme on pitää asiakkaamme mahdollisimman hyvin ajan tasalla. Tilanteeseen saattaa kuitenkin tulla vielä lisää päivityksiä.

Telian saamien tietojen valossa on todennäköistä, että asiakkaidemme Huawei- tai Honor-puhelimissa olevat sovellukset ja päivitykset toimivat pääosin entiseen tapaan myös jatkossa. Kaikki Googlen mobiilipalvelut (Gmail, YouTube, Play Store jne.) toimivat jatkossakin ja päivittyvät sertifioituihin Huawei-laitteisiin niin kauan, kun Google tukee nykyistä Android-käyttöjärjestelmäversiota. Myös Google Playn tietoturvapäivitykset jatkuvat.

Se, miten ja milloin Android-käyttöjärjestelmäpäivitykset tuodaan Huawei- ja Honor-puhelimiin on vielä auki. Tällä hetkellä puhelimet ovat kuitenkin ajan tasalla.

Yllä olevat tiedot perustuvat parhaaseen ymmärrykseemme asiasta, mutta lopullinen vastuu asiasta on Huaweilla tai Googlella. Kerromme lisää heti, kun tiedämme enemmän.

Huawein yhteystiedot:
mobile.fi@huawei.com