Takaisin

Seniorit hakivat oppia digihuijausten torjuntaan – ”Kukaan ei ole enää turvassa”

3 min

OP Ryhmä ja Telia kutsuivat joulukuussa kymmeniä senioreita opettelemaan turvallista digipalveluiden käyttöä. Lue viisi vinkkiä huijausviestien tunnistamiseen.

Turvallinen verkkopalveluiden käyttö perustuu kolmeen tärkeään kulmakiveen. Operaattorin turvallinen verkko, päivitetyt laitteet ja sovellukset sekä käyttäjien huolellinen toiminta mahdollistavat turvallisen digiarjen.
 
"Meillä on operaattorina vastuullinen rooli turvallisen verkon rakentamisessa ja ylläpitämisessä. Erittäin tärkeää on myös digilaitteiden käyttäjien oma toiminta. Jokaisella pitäisi olla perustason osaaminen huijausten ja pahimpien karikoiden tunnistamiseen. Omien laitteiden turvapäivitykset on syytä tehdä heti, kun niitä tulee tarjolle", Telian turvallisuusasiantuntija Kristian Westerstråhle korostaa.   
 
Telian ja OP Ryhmän järjestämien tapahtumien tavoitteena oli vahvistaa erityistä tukea tarvitsevien digitaitoja vastuullisuusohjelmien mukaisesti. Tapahtumat keräsivät kolmella paikkakunnalla noin 100 innokasta osallistujaa.
 
"Kävimme hyvää keskustelua tilaisuuksissa ja turvallisuuteen liittyvät asiat selvästi kiinnostivat osallistujia. Suurimmat huolenaiheet liittyivät hyvinkin yleisiin verkkohuijauksiin, laitteiden ja sovellusten turvallisuuteen sekä yksityisyydensuojaan. Pidän tärkeänä, että ikääntynyt väestö on kiinnostunut digimaailmasta ja laitteiden turvallisuudesta sekä keskustelee avoimesti haastavilta tuntuvista yksityiskohdista", Westerstråhle kertoo.
 
Huolellisesti toimivaa käyttäjää on hankalampi huijata
 
Yleisimmät huijaukset ja tietojenkalastelu tapahtuvat sähköpostilla tai tekstiviesteillä. Lähes jokainen on törmännyt verkossa hyvin aidon näköisiin huijausviesteihin, joita lähetetään yritysten logoilla ja väreillä varustettuna. Huijarit noudattavat kuitenkin selkeää kaavaa.
 
"Usein yhteydenotto on yllättävä tai houkutteleva mainos. Huijari pyrkii luomaan kiireen ja käyttäjälle tarpeen toimia heti. Usein käyttäjälle luodaan tilanne, jossa ainutlaatuinen ja upea mahdollisuus menee ohi jos ei heti täytä lomakkeelle henkilötietoja", Westerstråhle kuvailee.
 
Yleensä huijarit haluavat ihmisten rahat. Yhteydenotto saattaa sisältää tarpeellisen tuntuista avustamista tai käyttäjän suojaustoimia.
 
"Nykyisin hyvin yleistä on, että huijarit naamiovati lähestymisen käyttäjän auttamiseksi. Pyritään luomaan jokin välttämätön uhkatilanne tai laitteiden päivitystarve. Tärkeää on ymmärtää, että luotettavat toimijat eivät koskaan kysy käyttäjätunnuksia, pankkikortin numeroita, pankkitunnuksia tai pyydä asentamaan mitään sovelluksia laitteille", Kristian Westerstråhle ohjeistaa.
 
Viisi vinkkiä huijausviestien tunnistamiseen
 

1.    Tarkista viestin lähettäjän tiedot
Odotitko yhteydenottoa vai tuliko viesti yllätyksenä. Tarkista lähettäjän sähköpostiosoite tai puhelinnumero, oletko täysin varma lähettäjän aitoudesta.
 
2.    Vaikuttaako viestin sisältö luotettavalta
Vastaako viestin sisältö odotuksia siitä, millaiseen viestintään olet kyseisen yrityksen kohdalla tottunut. Jos viesti sisältää kirjoitusvirheitä tai on huonoa suomea, niin kannattaa suhtautua varauksella.
 
3.    Pyydetäänkö viestissä yllättäviä tietoja
Huijausviesti sisältään yleensä linkin huijaussivustolle, joka näyttää erehdyttävästi aidolta palveluntarjoajan verkkosivulta. Sivustolla olevalla erillisellä lomakkeella yleensä pyydetään henkilökohtaisia tietoja kuten, henkilötietoja, käyttäjätunnuksia, pankkitunnuksia tai luottokorttitietoja. Luotettavat toimijat eivät kysele tällaisia tietoja koskaan.
 
4.    Pitääkö jonkin toimenpiteen suorittamiseksi asentaa sovellus
Huijarit haluavat monesti asentaa käyttäjän laitteelle vakoiluohjelmiston, joka kerää käyttäjän henkilökohtaisia tietoja. Hyvin tyypillinen huijaus liittyy postipaketteihin. Todellisuudessa postipaketin noutaminen ei vaadi epäilyttävän sovelluksen lataamista omalle laitteelle.
 
5.    Varmista viestin aitous
Jos edellisen neljän kohdan jälkeen viesti vaikuttaa edelleen kiinnostavalta ja tärkeältä, mutta jokin kuitenkin epäilyttää. Voit aina kysyä mielipidettä joltakin tuttavaltasi, koska useampi silmäpari havaitsee aina tilanteet tarkemmin. Lopulta täyden varmuuden viestin aitoudesta voit saada olemalla yhteydessä yrityksen virallisia yhteydenottokanavia pitkin.

 

Lisää samasta aiheesta

Artikkelin aihealueet

Medialle Yritysvastuu
Edellinen artikkeli
Teleoperaattoreiden digipalvelut Suomen parhaita – Telialle kaksi kärkisijaa asiakaskokemusta mittaavassa tutkimuksessa
Telia ja Elisa veivät kärkisijat viime viikolla julkistetussa tutkimuksessa, jossa selvitettiin ...
Seuraava artikkeli
NHL-arvonnan 2023 säännöt