Takaisin

Pullat siirtyvät digiaikaan - Valio ja Telia tuovat lisätyn todellisuuden leivontaan

3 min

Korona-aika on lisännyt leipomisen ja ruoanlaiton suosiota. Samaan aikaan käynnissä on historiallinen digiloikka, ja nyt Valio ja Telia ovat päättäneet lähteä yhdistämään näitä ilmiöitä. Parhaat leivontaohjeet saa pian helposti lisätyn todellisuuden avulla.

”Ruoka on jo pitkään ollut verkon ja somen suosituinta sisältöä, ja tuoreen trendikatsauksemme mukaan digitaalisuus tulee edelleen muokkaamaan suhdettamme ruokaan ja ruokabrändeihin. Poikkeusvuosi 2020 sai monet ruoanlaiton ja leivonnan ensikertalaiset tarttumaan kauhaan ja kattilaan. Yhdistämme lisätyn todellisuuden leivontaan, koska haluamme auttaa ihmisiä ilahduttamaan itseään ja toinen toisiaan omatekoisilla leivonnaisilla. Nyt se on entistä helpompaa”, Valion viestintäpäällikkö Aino Laakso sanoo.

Uusi lisätyn todellisuuden kokemus on Valion tuottamaa ja teknologian tarjoaa Telia. Valion maustetuista leivontatuotteista löytyy herätteenä toimiva AR-koodi sekä ohjeistus lisätyn todellisuuden sisältöjen hyödyntämiseen. AR-kokemus ehdottaa  kullekin tuotteelle kolmea ajankohtaista, houkuttelevaa reseptivinkkiä.

”Lisätty todellisuus on osa inspiraatiota ja käytännön apua, jota tarjoamme aloitteleville ja kokeneemmille kotileipojille. AR mahdollistaa täysin uuden väylän tarjota leipojille lisäarvoa tiiviisti tuotteen kyljessä − emme ole enää pakkaukseen painetun sisällön varassa. Reseptit toki löytyvät myös valio.fi-palvelustamme, mutta ajattelimme hieman helpottaa runsaudenpulaa. Leivonta- ja jälkiruokareseptejä on palvelussa noin 1 500. Ja uusia teemme jatkuvasti”, sanoo Aino Laakso.

Uusi teknologia muokkaa vähittäiskauppaa

Edelläkävijäyritykset luottavat uuteen teknologiaan, ja virtuaali- ja lisätyn todellisuuden ratkaisujen ennakoidaan tuovan etenkin vähittäiskaupan alalle täysin uudenlaisia mahdollisuuksia. Kovaa vauhtia yleistyvä 5G tarjoaa reaaliaikaisen AR-kokemuksen viiveettömyyden myötä.

”Lisätty todellisuus tuo fyysiselle tuotteelle tai palvelulle digitaalisen tason, jonka avulla voi merkittävästi lisätä vuorovaikutusta. Ruoanlaiton digitalisointi on tästä hieno esimerkki, ja vastaavia toteutuksia näemme pian lisää Suomessa. 5G mahdollistaa lisätyn todellisuuden jouhevan ja viiveettömän käytön”, Telian kehityspäällikkö Janne Timonen kertoo.

Lisätyn todellisuuden hyödyntäminen on selkeässä kasvussa suomalaisyrityksissä. Käyttäjätarpeiden perusteella kehitettyä AR by Telia -ratkaisua ovat hyödyntäneet Valion lisäksi jo useat suomalaisyritykset ja julkiset yhteisöt, esimerkiksi Porvoon kaupunki, Lujatalo ja Osuuskauppa Keskimaa.

Haluatko kokeilla?

Valion maustetut rahkat löytyvät hyvin varustelluista päivittäistavarakaupoista, ja AR-koodin sisältävät pakkaukset tulevat ensimmäisinä näihin makuihin: vanilja, mansikka, kuningatar, lakka, irish cream & coffee. Valitse oma suosikkisi, etsi pakkauksesta pyöreä, vaaleansinipohjainen AR-tunnus ja toimi pakkauksen ohjeen mukaan. Huomioithan, että koodilliset pakkaukset vaihtuvat kaupan varastokierron mukaisesti. On mahdollista, etteivät kaikki uudet pakkaukset ole vielä ehtineet lähikauppaasi.

 

Martina Lilius

Haluatko tietää lisää lisätyn todellisuuden mahdollisuuksista?

Katso täältä
Lisää samasta aiheesta

Artikkelin aihealueet

Medialle
Edellinen artikkeli
Maailmanluokan tietokonefestivaali Assembly alkaa tänään – Digitapahtumassa selviää, millaista on uudenlainen virtuaalinen kanssakäyminen
Maailmanluokan tietokonefestivaaliksi kasvanut Assembly alkaa tänään maanantaina.
Seuraava artikkeli
Telialla parhaat mobiiliverkot Pohjolassa – laatuykkönen myös Suomessa
Suomalaiset operaattorit pärjäsivät hyvin Tutelan (www.tutela.com) selvityksessä, jossa mitattiin ...