Takaisin

Telian toimitusjohtaja Heli Partanen: Teknologia on tehokas ase koronavirustaistelussa

3 min

Sisäministeri Maria Ohisalo kertoi viime viikolla, että hallitus haluaa kiirehtiä tartuntaketjujen löytämiseen keskittyvän mobiilisovelluksen kehittämistä. Oikeuskansleri puolestaan linjasi edellisellä viikolla, että valtioneuvosto ja Telia voivat jatkaa yhteistyötään koronaviruksen vastaisessa taistelussa. Nämä molemmat ovat hyviä ratkaisuja, sillä ne kertovat, että teknologiaa voidaan hyödyntää turvallisesti tässä poikkeuksellisessa kriisitilanteessa.

Digitalisaatio on sujuvoittanut lukemattomin tavoin meidän kaikkien arkea viime vuosikymmenien aikana. Nyt me teknologiayritykset joudumme uudenlaiseen testiin, kun meiltä odotetaan ratkaisuja myös koronaviruksen kukistamiseen.

On ollut hienoa huomata, miten aktiivisesti yritykset niin Suomessa kuin maailmalla ovat ottaneet haasteen vastaan. Erilaisia tartuntaketjujen löytämiseen kehitettyjä sovelluksia on syntynyt pikavauhdilla ympäri maailmaa ja jopa digimaailman jättiläiset Apple ja Google ovat löytäneet toisensa kriisin keskellä.

Sovelluksella voi olla keskeinen rooli, kun rajoituksia nyt ryhdytään hiljalleen purkamaan. Yhteiskunnan ovien avaaminen niin nopeasti kuin mahdollista on täysin välttämätöntä, mutta viranomaisten on samalla saatava luotettavaa tietoa siitä, miten purkupäätökset vaikuttavat taudin etenemiseen.

Kun sovellus toivottavasti nopeasti valmistuu, niin suurimmaksi haasteeksi nousee sen mahdollisimman laaja käyttöönotto. Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka arvioi omassa blogikirjoituksessaan jo kuukausi sitten, että jopa kolmen miljoonan suomalaisen pitäisi ladata sovellus omaan puhelimeensa, jotta se tuottaisi halutun lopputuloksen.

Esimerkiksi suosittua 112-sovellusta on ladattu 1,6 miljoonaan suomalaispuhelimeen.

Tavoite on kieltämättä huima. Jotta siihen voitaisiin edes teoriassa kurkottaa, pitää ihmisillä olla varma tieto siitä, että yksityisyydensuojaan ja tietoturvaan liittyvät seikat on otettu kaikin tavoin huomioon. Yksi haaste on myös, että osalle ihmisistä sovellukset ovat edelleen vieraita.

Tähän haasteeseen operaattoreilla voisi olla yksi vastaus, sillä niiden asiakkaina ovat käytännössä kaikki suomalaiset. Pelkästään Telialla on Suomessa 4,3 miljoonaa liittymäasiakasta, joihin olemme säännöllisesti yhteydessä erilaisilla asiakasviesteillä. Lisäksi kaupoissamme asioi normaalioloissa useita satojatuhansia ihmisiä kuukausittain. Uskon, että kaikki operaattorit ovat halukkaita tarjoamaan omat kanavansa viranomaisten käyttöön sovelluksen mahdollisimman tehokkaan käyttöönoton mahdollistamiseksi.

Yritykset voivat muillakin teknologiaa hyödyntävillä keinoilla tukea yhteiskuntaa koronakriisissä. Telia on jo kuukauden ajan tehnyt yhteistyötä valtioneuvoston kanssa. Olemme antaneet sen käyttöön oman paikkatietopalvelumme, jonka avulla päättäjät saavat nopeasti luotettavaa tietoa ihmisvirtojen liikkeistä. Kuten oikeuskansleri omassa ratkaisussaan arvioi, niin yhteistyö ei uhkaa yhdenkään ihmisen tietosuojaa.

Suomalaiset ihmiset, yritykset ja koko yhteiskunta ovat nyt ehkä vakavimmassa kriisissä sotien jälkeen. Tässä tilanteessa on otettava käyttöön kaikki lailliset ja tietoturvalliset keinot myös teknologian puolelta. Se on meidän kaikkien yhteinen etu.

 

Heli Partanen, toimitusjohtaja

Telia Finland

Lisää samasta aiheesta

Artikkelin aihealueet

Medialle
Edellinen artikkeli
Telia alkaa julkaista uutta indeksiä, joka kertoo liikkumisen muutoksista koronakriisissä
Telia alkaa julkaista viikoittain sivuillaan indeksiä, joka kertoo, miten koronakriisi vaikuttaa ...
Seuraava artikkeli
Tuore kyselytutkimus paljastaa - Osaamisen puute hidastaa pilveen siirtymistä
Keskisuurten ja suurten yritysten tietohallintojohtajat, IT-johtajat ja liiketoimintajohtajat ...