Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa saat evästeitä koskevasta tietosuojaselosteesta. Lue lisää

Takaisin

”Onnistumisia kokee päivittäin” – häiriöpuolella Sini pääsi kehittämään ongelmanratkaisutaitojaan

3 min
Sini Vänskä Sini Vänskä

Sim-kortti ei toimi, kännykän data pätkii ulkomailla, sähköpostin salasanan palautus ei onnistu tai laajakaistamodeemi sihisee ukkosen jälkeen. Kun tekniikka pettää arjessa, sen huomaa heti: asia, mitä pidetään itsestään selvyytenä arjessa aiheuttaakin yllättäen päänsärkyä ja vaivaa. Kesätyöni teknisessä asiakaspalvelussa sisältää verkon häiriöilmoituksien ja asiakkaiden laiteympäristöön jäävien ongelmien selvittämistä. 

Olen Sini Vänskä, Jyväskylän yliopiston tietojärjestelmätieteen opiskelija ja ensimmäisen kesän telialainen teknisessä asiakaspalvelussa. Meitä on täällä Jyväskylän häiriöilmoituksissa eli ”härössä” reilut kymmenen henkilöä, joista kesätyöntekijöitä on viisi. Meitä kesätyöntekijöitä on eri taustoista, osa yliopisto-opiskelijoita, osa ammattikorkeakoulusta, mutta kaikkia meitä yhdistää suuntautuminen teknisiin opintoihin.

Häiriöpuolella jokainen päivä on erilainen, sillä missä tahansa päin Suomea voi tapahtua jotain sellaista, jolla on vaikutuksia asiakkaiden kokemuksiin Telian palveluista. Yhtenä päivänä laitteet voivat toimia kuin rasvattu koko maassa, toisena saattaa jysähtää ukkonen vaikkapa koko Etelä-Suomen alueelle, ja silloin myös asiakkaat ottavat enemmän yhteyttä. Lisämaustetta työhön tuovat vielä teknisen tuen palvelut, joissa autamme asiakkaita esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa ja muissa laiteympäristön pulmissa etänä. Teknisen tuen asiakasongelmat voivat olla mitä vain elektroniikkaan liittyvää ja nopeilla näppäilysormilla on käyttöä, kun aletaan selvittää esimerkiksi miksi tietokoneen päivityksen jälkeen ohjelmat eivät toimikaan oikein tai miksi virustorjunta ei asennu.

Teknisessä asiakaspalvelussa pääsee nimensä mukaisesti yhdistämään teknisen osaamisen asiakaspalveluun. Avaruustieteisiin työ ei mene, mutta tietokoneisiin ja -järjestelmiin suuntautuneista opinnoista on hyötyä, jotta pystyy hahmottamaan nopeasti erilaisia vikamahdollisuuksia, kun jokin palvelu ei toimi oikein. Monesti pääsee haastamaan omaa osaamistaan, kun asiakkaiden tarpeet ovat palveluiden käytön suhteen hyvin erilaiset: jollekin riittää nettitikku laskujen maksuun, toinen saattaa tarvita yhteyksiään kovan luokan esports-pelaamiseen. 

Onnistumisia kokee päivittäin, kun monesti omilla toimilla ja asiakkaan neuvomisella ongelma saadaan ratkaistua jo puhelun aikana. Hyvistä vuorovaikutustaidoista ja kyvystä sopeutua tilanteisiin on hyötyä, koska jokainen ongelma on erilainen, eikä puheluun vastatessa tiedä ratkeaako se viidessä vai viidessäkymmenessä minuutissa.

Missään vaiheessa kesää ei ole tullut fiilistä, että me olisimme ”vain” kesätyöntekijöitä. Olemme heti päässeet osaksi tiimiä ja meitä on rohkaistu itseohjautumiseen ja omaan aktiivisuuteen. Työporukka oli tsemppaava ja aina löytyy jostain joku, joka osaa auttaa kinkkisissäkin asiakasongelmissa – jos ei omasta tiimistä, niin viestiä voi laittaa muille telialaisille ympäri Suomea. Samalla kun kyseli muista kaupungeista osaamista, pääsi verkostoitumaan muidenkin telialaisten kanssa.

Sini Vänskä aloittaa kolmatta vuottaan Jyväskylän yliopistossa tietojärjestelmätieteiden opinnoissa ja työskentelee kesän Telian häiriöilmoituksissa Jyväskylässä. Hän on kiinnostunut erityisesti käyttäjäkokemuksesta ja palvelumuotoilusta. Tulevaisuudessa Sini toivoo pääsevänsä työskentelemään tuotekehityksen parissa ja olemaan mukana kehittämässä entistä innovatiivisempia ja helppokäyttöisempiä IT-palveluita.

Lisää samasta aiheesta

Artikkelin aihealueet

Kesätyöntekijöiden blogi
Edellinen artikkeli
Suvi Puukangas kutsuu kiekkotähdet lounastreffeille – Radiotoimittajasta kuoriutui rohkea kiekkojuontaja
Suvi Puukankaan iloinen nauru täyttää HIFK:n tyhjän hallin. Hän odottaa innolla ensi viikolla ...
Seuraava artikkeli
Yksi Suomen kaikkien aikojen parhaista maalivahdeista siirtyy maskin takaa studioon – ”Veskarit saavat usein turhaan kuraa niskaansa”
Niklas Bäckström vastailee tottuneesti Tuomas Nyholmin kysymyksiin Haukilahden rannassa. Kymmenien ...