Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa saat evästeitä koskevasta tietosuojaselosteesta. Lue lisää

Takaisin

TV-urheilun supermies loihtii isoja tunteita kotikatsomoihin – ”Formula näytti suuntaa, ihmiset palasivat nälkäisinä ruutujen ääreen”

4 min

Markus Autero päätti 25 vuotta sitten, että hän haluaa yhdistää kaksi intohimoaan: urheilun ja television. Tänään hän johtaa Suomen suurimman kaupallisen tv-yhtiön urheilutoimintaa.

Autero on kolunnut suomalaisen tv-urheilun lattiasta kattoon. Työharjoittelu MTV:llä käynnisti uran, jonka aikana hän on muun muassa ehtinyt tehdä dokumenttielokuvan Teemu Selänteestä, juontaa jalkapallolähetyksiä Peter Nymanin kanssa ja olla rakentamassa Suomeen uudenlaista urheilukanavaa. Neljännesvuosisataan mahtuu kaikenlaisia tehtäviä uutisankkurista selostajaan ja lähes kaikki suosituimmat huippu-urheilulajit ovat tulleet Auterolle työn kautta tutuiksi.

”Tämä on ollut upeaa hommaa, sillä olen saanut olla tekemässä asioita, jotka synnyttävät isoja tunteita ja tuovat sisältöä miljoonien suomalaisten elämään”, MTV Urheilun ohjelmapäällikkönä vuodesta 2013 työskennellyt Autero hymyilee.

Auteron hymy hyytyi maaliskuussa, kun selvisi, että urheilusarja toisensa perään pisti lapun luukulle. Urheilun ohjelmapäällikön työpöydältä katosi hetkessä urheilu.

”Meidän piti nopeasti keksiä tapoja tyydyttää urheilunälkää ilman uusia tapahtumia. Käynnistimme päivittäisen ajankohtaisohjelman, paketoimme menneitä huippuhetkiä kaikista lajeistamme arkistojen avulla. Teemana oli - urheilun liekki ei sammu”, Autero kertaa. 

”Korona muutti kaiken, mutta asioita, joihin ei voi itse vaikuttaa, on turha surra. Selviydyimme olosuhteisiin nähden hyvin. Urheilu on palannut, mutta tilanne on kaikkea muuta kuin ohi. Meidän on reagoitava jatkuvasti muuttuvaan tilanteeseen”, Urheilun ohjelmapäällikkö huokaa. 

Liigan rakennustyö kalkkiviivoilla

”Ydintiimimme on ollut koko kevään ja alkukesän todella kiireinen, sillä olemme samaan aikaan suunnitelleet uusia MTV:n tuottamia Liiga-lähetyksiä, joita voi seurata syksystä alkaen Telia TV:n lisäksi MTV:ltä ja C Morelta”, Autero sanoo.

Autero onkin tohkeissaan tulevasta liigakaudesta. Rakennustyö Liigan uudelle ilmeelle on pitkällä ja Autero on vakuuttunut, että MTV:n kokemus, osaaminen ja jakelukanavat nostavat Liigan uudelle tasolle suomalaisten silmissä. Luvassa on uusi tekijöitä ja uusia ohjelmaformaatteja.

”Telia on tehnyt hyvää työtä, josta on helppo jatkaa. Meidän tehtävämme on nyt pitää huolta, että Liiga saa ansaitsemansa huomion.”

Myös urheilusarjojen asteittainen käynnistyminen vetää Auteron suun virneeseen, vaikka yleisön puuttuminen katsomoista viekin osan lähetysten tunnelmasta. Viime viikolla vihdoin käynnistynyt formulakausi oli todellinen koetinkivi matkalla kohti uutta normaalia.

”Formula 1 on erinomainen tv-tuote. Yleisön puuttumisella ei ole katsojakokemukselle samanlaista merkitystä kuin monessa muussa lajissa. Ensimmäinen osakilpailu tarjosi tapahtumia melkein koko ajamatta jääneen alkukauden edestä ja se myös huipentui Bottaksen voittoon. Katsojalukujen valossa yleisö otti lajin paluun avosylin vastaan”, Autero iloitsee. 

Autero pitää formuloita hyvänä esimerkkinä MTV:n kyvystä rakentaa ilmiöitä urheilun ympärille. Lähes puolitoista miljoonaa suomalaista seuraa viikonlopun aikana formulasirkusta tv:n ja verkon välityksellä.

Telia on panostanut viime vuosina voimakkaasti e-urheiluun, ja yksi Auteronkin seuraavista haasteista on olla rakentamassa ilmiötä sen ympärille. Tehtävä ei ole helppo, sillä laji poikkeaa monin tavoin perinteisestä urheilusta. MTV:llä asiaa on pohdittu jo vuosikausia.

”Olemme päätyneet siihen, että e-urheilu kannattaa televisiossa tuoda esille perinteisten lajien, kuten jalkapallon, jääkiekon ja formuloiden kautta. Niiden oheen on jo syntynyt maailmalla e-urheilusarjoja, mistä kohta käynnistyvä yhteistyömme Veikkausliigan kanssa on oiva esimerkki”, Autero listaa.

Kisa lähetysoikeuksista käy kuumana

Urheilun merkitys elämysteollisuudessa on korostunut viime vuosikymmeninä, mikä näkyy myös lähetysoikeuksien hinnoissa. Viihdepuolella tarjonta kasvaa vauhdilla digijättien kuten Amazonin, Applen ja Disneyn panostusten myötä. Samalla urheilusta on tullut yhä tärkeämpi erottautumistekijä, sillä huippusuosittuja lajeja on tarjolla vain rajallinen määrä.

”Olemme vuosien varrella usein miettineet, että lähetysoikeuksien hinnat eivät enää voi nousta, mutta taas ne ovat ennätystasolla”, Autero sanoo.

”Onneksi olemme pelissä hyvin mukana, mistä Liigan pitkä sopimus ja Mestarien Liigan jatkosopimus ovat hyviä esimerkkejä.”

Silti meno markkinoilla hieman hirvittää kokenutta ohjelmapäällikköä. Sen vuoksi hän oli tyytyväinen kuultuaan, että Telia hankki Bonnierin ja MTV:n omistukseensa.

”Kehitys on samankaltaista muuallakin maailmassa, kun operaattorit harppovat mukaan mediabisnekseen. Telia tuo meille mahdollisuuksia ja voimaa, mikä mahdollistaa menestyksemme myös tulevaisuudessa”, Autero iloitsee.

 

Janne Kaijärvi

 

Lisää samasta aiheesta

Artikkelin aihealueet

Medialle
Edellinen artikkeli
Asiakaskohtaamisia kotoa käsin – ”Kaikki työnteko on hoitunut omasta makuuhuoneesta”
Seuraava artikkeli
Viisi vinkkiä ensipuhelimen ostajalle sekä tärkeimmät pienen puhelimen käyttäjän turvaominaisuudet