Takaisin

Jokainen meistä on mestariteos

3 min

Pakko myöntää; tämä on hienoa aikaa työskennellä yritysvastuujohtajana. Kymmenen vuotta sitten olimme lähinnä pakollinen sivulause vuosikertomuksessa, mutta nyt vastuullisesta liiketoiminnasta on tullut yritysten strategisia valintoja ohjaava voima. Alamme olla vakituinen ja haluttu vieras johtoryhmäkokouksissa.

Olen työskennellyt Telialla erilaisissa vastuullisuustehtävissä kymmenen vuotta. Muistan vielä hyvin, kun alkuaikoina päästelin raivopäissäni höyryjä käytyäni puhumassa konsernin johtoryhmälle vastuullisuuden tärkeydestä. ”Eikö ne todellakaan tajua”, muistan pauhanneeni kadulla yhdenkin kokouksen jälkeen.

Nyt maailma ei voisi olla erilaisempi. Vastuullisuus on osa jokaista merkittävämpää liiketoimintapäätöstä, ja kuten monessa muussakin yhtiössä, se on nostettu Teliassakin brändin ja strategian ytimeen.

Vastuullisuustekemistä on systemaattisesti viety osaksi normaalia liiketoimintaa esimerkiksi ostotoimeen ja HR:ään. Kyseessä ei enää ole erillinen toiminto, jota vastuullisuusjohtajat vetävät perässään kuin kivirekeä.

Erinomainen esimerkki uudenlaisesta vastuullisuustekemisestä  on operaattoreiden yhteisrintama jälleen ensi viikolla vietettävällä Pride-viikolla. Kilpailemme keskenämme armottomasti oikeastaan kaikilla rintamilla, mutta tästä asiasta olemme tinkimättä samaa mieltä: jokainen ihminen on arvokas – jokainen meistä on mestariteos.

Monimuotoisuus ei enää ole pelkkä muotisana, vaan siitä on vauhdilla tulossa olennainen osa yritysten toimintaa. Erityisesti digiala on toiminut tässä muurinmurtajana. Nykyaikaiset teknologiayhtiöt ovat jo varhain huomanneet, että yhdenvertaisuus ja osallistaminen synnyttävät parempaa liiketoimintaa – ja sitähän me olemme yrityksissä tekemässä. Tällöin ei esimerkiksi sukupuolella, iällä, seksuaalisella suuntautumisella tai uskonnolla ole mitään merkitystä

Kun ihmiset kokevat, että heidät hyväksytään ja heitä arvostetaan juuri sellaisina kuin he ovat, ja että yhtiö huomioi ratkaisuissaan myös erilaiset perhetilanteet ja elämänvaiheet, pystymme rakentamaan aidosti kestävää yrityskulttuuria.

Teknologia-ala on jo osoittanut, että pystymme omalla toiminnallamme merkittävästi vaikuttamaan ilmastonmuutoksen vastaiseen työhön. Oma hiilijalanjälkemme on moninkertaisesti pienempi kuin  myönteinen kädenjälkemme, jonka pystymme tuottamaan omilla, pääasiassa digitaalisilla ratkaisuillamme muille toimialoille.

Ja nyt voimme samaan tapaan näyttää tietä aidosti tasa-arvoiselle työelämälle. Avainasemassa ovat teot, jotka kumpuavat arvoistamme ja kulttuuristamme. Tärkeä osa tätä kehitystä on rakentaa jokaisessa yrityksissä prosesseja, jotka takaavat kaikkien työntekijöiden reilun ja tasapuolisen kohtelun.

On mahtavaa nähdä murros vastuullisuustekemisessä - enää tarvitse päästellä ärräpäitä johtoryhmän kokouksen jälkeen. Nyt voin lähteä kulkemaan kohti seuraavaa tavoitettani, joka on tehdä itsestäni tarpeeton. Se on mahdollista, kun jokainen päätös on itsestään selvästi vastuullinen – ihmiset ja ympäristön huomioiva. Eikä se enää tunnu kaukaiselta unelmalta, ainakaan digialalla.

 

Eija Pitkänen

Yritysvastuujohtaja

Telia Finland

 

Lisää samasta aiheesta

Artikkelin aihealueet

Medialle
Edellinen artikkeli
Huijauksia ja tietojenkalastelua kesäkuumalla
Kalastaminen kuuluu suomalaisten kesäsuosikeihin, mutta valitettavasti myös ”phising” eli ...
Seuraava artikkeli
Koronavuosi mullisti yhteyksien merkityksen – ”Netti tuli mökeillekin jäädäkseen”
Suomalaiset varustivat kotinsa ja vapaa-ajan asuntonsa aiempaa paremmilla nettiyhteyksillä, selviää ...