Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa saat evästeitä koskevasta tietosuojaselosteesta. Lue lisää

Takaisin

Iso dronekokeilu käynnistyi – Tavoitteena kuljettaa ihmisiä ja ihmisen varaosia

Suomessa kokeillaan seuraavan kolmen kuukauden aikana muun muassa, voisivatko dronet kuljettaa elinsiirroissa tarvittavia sisäelimiä Suomen ja Viron välillä ja miten ihmisten kuljettaminen itsenäisesti lentävällä dronella onnistuu.

Dronet ovat vyöryneet viime aikoina otsikoihin hyvässä ja pahassa. Niiden avulla kokeillaan jo ruokatoimituksia Vuosaaressa. Lontoon Gatwickissä tuntemattomat dronet lamaannuttivat koko lentokentän vuorokaudeksi joulukuussa. Euroopan taivaalla lentää jo miljoonia droneja, joista valtaosa on edelleen harrastajakäytössä.

EU:n Sesar-tutkimusyksikön käynnistämä ja osarahoittaman Suomeen ja Viroon keskittyvä ”GOF U-space” -kokeilun ensimmäinen lentotesti tehtiin eilen, kun Pyhtäällä tutkittiin, miten lentokoneet, ammattidronet ja lennokkiharrastajat voisivat jakaa saumattomasti ilmatilaa. Kokeiluun osallistuu yhteensä 19 organisaatiota.

”Koko ilmailu on radikaalin digiloikan edessä, kun sekä miehitettyjen lentojen että miehittämättömien dronejen määrä kasvaa vauhdilla. Meidän on kyettävä luomaan uudet työkalut ja käytännöt turvalliseen liikkumiseen ilmassa”, pilottihankkeen lento-osuuksia koordinoivan Robots Expertin varatoimitusjohtaja Jonas Stjernberg kuvailee.

Kokeiluja tehdään yhteensä kahdeksan. Telia toimittaa yhteydet neljään testiin, joista ensimmäinen tapahtuu kesäkuun lopussa Virossa, jossa kokeillaan dronejen käyttöä voimalinjojen tarkastuksiin pitkän matkan matalalennoissa.

 

Munuaisia Helsingistä Tallinnaan?

Elokuussa on luvassa isompi kokeilu, jossa testilennoilla haetaan kokemuksia, miten Viron ja Suomen välille voitaisiin luoda yhteys, jossa dronet kuljettaisivat esimerkiksi verinäytteitä tai elinsiirroissa tarvittavia elimiä sairaalasta toiseen.

”Se olisi nopeampi, edullisempi ja ympäristöystävällisempi tapa kuin nykyiset vaihtoehdot”, Telian kehityspäällikkö Tomi Sarajisto kuvailee.

Dronekuljetusten haasteena on erityisesti tietoliikenneyhteyksien luotettavuus. Kone nousee yli kilometrin korkeuteen matkalla Tallinnaan, mikä on haaste matkaviestiverkoille.

Elokuussa vuorossa on kokeilu, jossa tutkitaan, miten poliisi voisi tunnistaa tuntemattomat dronet. Siitä olisi ollut ratkaiseva apu esimerkiksi Gatwickin tapauksessa.

”Sim-korttitekniikalla voi tässä olla iso merkitys. Hankkeessa testataan myös, miten viranomainen tarvittaessa pystyy väliaikaisesti estämään dronejen lentämisen tietyllä alueella, esimerkiksi Medihelin lähestyessä onnettomuuspaikkaa”, Sarajisto kertoo.

Kunnianhimoisin kokeilu tehdään elokuun lopussa Vantaalla, kun drone kuljettaa ihmisen Helsinki-Vantaan lentoasemalta lähialueelle. Dronejen on pitkään haaveiltu olevan yksi ratkaisu erityisesti suurkaupunkien pahoihin ruuhkiin. Niillä olisi samalla

iso vaikutus kaupunkien hiilipäästöihin, sillä sähköllä toimivat dronet kuluttavat vain murto-osan muiden vaihtoehtojen vaatimasta energiasta.

”Tämä on tietääksemme ensimmäinen kerta maailmassa, kun ilmataksi kuljettaa ihmisen kansainväliseltä lentoasemalta. Kyse on vielä kokeilusta, mutta tyyppihyväksyntäprosessit ovat jo käynnistyneet mahdollistamaan tällaisen toiminnan kaupallistamisen, jopa ilman kuljettajaa. Koska kyse on ihmishengistä, niin alkuvuodet mukana istuu varmasti pilotti valvomassa lentoja”, Jonas Stjernberg kertoo.

 

Dronearmeijat vaativat luotettavia yhteyksiä

Viranomaiset pyysivät teleoperaattoreita mukaan kehitystyöhön, sillä avainasemassa on yhteyksien luotettavuus. Lisäksi dronet saattavat aiheuttaa häiriöitä mobiiliverkkojen toimintaan, mitä myös tutkitaan kolme kuukauden aikana.

”Turvallisuudesta ei tietenkään voi tinkiä, joten meidän on varmistettava, että dronet pystyvät liikkumaan toisiinsa törmäämättä, vaikka samalla alueella olisi tulevaisuudessa paljonkin ilmaliikennettä”, Sarajisto sanoo.

Myös Jonas Stjernberg korostaa luotettavien viestiyhteyksien merkitystä turvallisen ratkaisun kehittämisessä. Kehitteillä on U-space -niminen miehittämättömän ilmailun uusi liikenteenohjausjärjestelmä, jonka pitää pystyä keskustelemaan perinteisen järjestelmän kanssa.

”Ongelma on, että perinteisessä lennonjohtojärjestelmässä ei vielä käytetä digitaalisia viestiratkaisuja liikenteenohjaukseen, vaan nojaudutaan edelleen toisen maailmansodan aikaiseen VHF-puheradioyhteyteen lentokoneliikenteen ohjauksessa. Tämä ei enää toimi, kun dronet astuvat mukaan”, Stjernberg painottaa.

Kaupunkialueella yksi turvallisuuden tae on jatkossa 5G-verkko, joka mahdollistaa salamannopeat ja luotettavat yhteydet dronearmeijoille. Ilman näköyhteyttä tehtävät dronelennot ovat todellisuutta jo nyt Suomessakin kaupunkialueilla, ja määrien kasvaessa luotettavien digitaalisten viestiyhteyksien merkitys korostuu.

”Selvitettäviä asioita on vielä erittäin paljon. Tämän hankkeen tavoitteena on varmistaa, että Suomi on kärkijoukoissa, kun dronet pian yleistyvät tavarakuljetuksissa, valvonta- ja tarkastustehtävissä sekä myöhemmin ihmiskuljetuksissa”, Sarajisto selvittää.

Janne Kaijärvi

Artikkelin aihealueet

Medialle
Lisää samasta aiheesta
ENCEn ja Telian menestystarina saa jatkoa – ”Tämä on ollut tärkeä sivu suomalaisessa esports-historiassa”
Huipputekniikalla varustetut futisautot kuljettavat vanhuksia ja lapsia junnupeleihin
Älykello-opas – 6 vinkkiä älykellon ostoon
Huawei- ja Honor-laitteet ja Android-käyttöjärjestelmä
“Ihminen on vanhaa teknologiaa” – Laila Pawlak innostaa maanantain suurtapahtumassa suomalaisia ohjelmoimaan aivonsa uudelleen
Älykellot ovat pian muodikkaita asusteita – ja niitä ohjaillaan puhumalla
Ari Hakalan ryhmä kehitti palvelun, joka vielä hetki sitten olisi ollut laiton – palkittiin nyt Euroopan parhaana hankkeena
AinaCom siirtyi Telian omistukseen – se vastaa nyt uudella nimellä entistä paremmin asiakkaiden tarpeisiin
Edellinen artikkeli
Ennakkomyynti sujui ennätysvauhdissa - Mikä tekee Applen uudesta älykellosta ainutlaatuisen?
Telia on tuonut ensimmäisenä Suomessa myyntiin mobiiliverkkoyhteyttä tukevien Apple-kellojen Series ...
Seuraava artikkeli
Käytä kelloasi kuten kännykkää - Vuoden odotetuin Apple-uutuus on nyt täällä
Apple-kellojen Series 3 ja Series 4 GPS + Cellular -älykellomallit ovat nyt ennakkomyynnissä ...