Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa saat evästeitä koskevasta tietosuojaselosteesta. Lue lisää

Takaisin

Laskutuksessa pääsee kehittämään osaamista monipuolisesti – "Olen päässyt luomaan omasta tehtävästäni juuri minun näköiseni"

3 min
Anna Lehtinen Anna Lehtinen

Olen tänäkin vuonna viettänyt kesäni Telialla työskennellen. Kaksi aiempaa kesää menivät yritysasiakaspalvelussa ja tänä vuonna olen toiminut laskutuksen asiantuntijana B2B mobiililaskunselvityksessä. Laskutus saattaa monen korvaan kuulostaa tylsältä numeroiden pyörittämiseltä ja he saattaisivat lopettaa lukemisen ajatellen minun kertovan, kuinka olen kesäni viettänyt Excelin parissa. Työni toki on välillä sitäkin, mutta enimmäkseen se on ollut kaikkea muuta. 

Ensisijainen työtehtäväni on ollut toimia oman elämäni Sherlock Holmesina ympäristössä, jossa jokainen päivä on ollut täynnä uusia ja erilaisia haasteita odottamassa ratkaisemista. Me täällä B2B laskunselvityksessä sananmukaisesti selvitämme yritysasiakkaidemme laskujen sisältöjä ja varmistamme, että lasku on juuri sellainen, mitä asiakkaiden kanssa on sovittu. Laskujen selvittäminen on tosinaan välillä varsinaista salapoliisityötä, kun vastaus ei ole löytynyt heti kättelyssä, vaan vaatinut syvällisempää tutkimusta. Työ onkin kehittänyt omaa ongelmanratkaisukykyäni aivan uudelle tasolle. 

Kesätyöni ei ole ollut pelkkää laskunselvittämistä, vaan olen kannustavan esimieheni Piian avulla päässyt luomaan omasta tehtävästäni juuri minun näköiseni. Omalla aktiivisuudellani ja mielenkiintojeni pohjalta olen osallistunut moneen erilaiseen projektiin, joissa olen päässyt hyödyntämään sekä omaa koulutustaustaani että aiempaa kokemustani Telian yritysasiakaspalvelusta. Näissä projekteissa olen päässyt yhdistämään omaa intohimoa asiakaskokemuksen kehittämiseen ja viestintään laskutuksen maailmassa. Olen ollut mukana projekteissa, joissa on kehitetty muun muassa laskutuksen asiakaskokemusta, digitalisoitu laskutuksen toimintoja ja tehostettu liiketoimintaa. Lisäksi olen päässyt tekemään sisäistä viestintää, suunnitellut uusien laskutuksen työntekijöiden koulutuksen toteuttamista ja myös itse kouluttanut heitä.

Suurin yksittäinen projektini on ollut Telian sisäisen tukikanavan uudistaminen tekoälyä hyödyntäväksi. Tällä laskutuksen sisäisen tukikanavan päivityksellä pystymme parantamaan ennen kaikkea asiakaskokemusta, valjastamaan asiantuntijoihin sitoutunutta hiljaista tietoa organisaation käyttöön digitaalisella tietopankilla, tehostamaan liiketoimintaa säästämällä sekä aikaa että rahaa ja hyödyntämään modernia teknologiaa. Johdin projektia alusta loppuun asti vastaten muutoksen alkuperäisestä ideasta, suunnittelusta, toteutuksesta, viestinnästä ja raportoinnista. 

Telialla on aina ollut hyvä olla kesätyöntekijänä – myös näinä haastavina aikoina. Työn aloitusta ei tarvinnut stressata tai jännittää, sillä pystyin luottamaan, että asioista on huolehdittu, saan kattavan perehdytyksen tehtäviini ja apua on aina tarjolla. Mahtavat kollegat ovat ottaneet minut avosylin mukaan porukkaansa ja ovat aina valmiita auttamaan. Toimistolla käydessä he varmistavat, että tulen yhdessä kahvitauolle tai muistuttavat minua käydä syömässä, jos välillä olen uppoutunut pidemmäksi aikaa oman selvitystyöni syövereihin. Muutenkin Telialla kesätyöntekijöitä arvostetaan ja kuunnellaan eikä kesätyöntekijöitä pidetä vain ”kesureina”. Ilmapiiri on kannustava ja kehen tahansa voi ottaa yhteyttä ja aina kysyä apua myös henkilöiltä, joita ei ole koskaan tavannut. Telialla työskennellessä olen päässyt kehittämään omaa osaamistani ja koen myös oppineeni useita sellaisia taitoja, joita pääsen hyödyntämään myös jatkossa tulevaisuuden työelämässä.

Anna Lehtinen aloittaa viidennen vuoden kauppatieteiden opinnot Itä-Suomen yliopistossa Joensuun kampuksella pääaineenaan palvelujohtaminen. Lue lisää Annan LinkedIn-profiilista.

Lisää samasta aiheesta

Artikkelin aihealueet

Kesätyöntekijöiden blogi
Edellinen artikkeli
Korona kiihdytti mobiilivarmenteen käyttöä – ”Iso loikka kohti digitaalista yhteiskuntaa”
Koronakriisi on kasvattanut odotetusti digitaalisten palveluiden käyttöä. Vahvaan digitaaliseen ...
Seuraava artikkeli
Someaspassa jalkaudutaan asiakkaiden luo eri kanavien kautta - "Kesä hioi viestinnällisiä taitojani"