Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa saat evästeitä koskevasta tietosuojaselosteesta. Lue lisää

Takaisin

Tee poissaolo- tai lomatiedote

Poissaolo- ja lomatiedote on puhelinliittymääsi kytkettävä palvelu, jolla voit poissa ollessasi ohjata työpuhelut haluamallesi henkilölle tai vaikka yrityksen vaihteeseen.

Poissaolotiedotteen kytkeminen liittymään

Poissaolotiedotteen kytkentä yksittäiselle matkapuhelinliittymälle tehdään joko pääkäyttäjän toimesta Yritysportaalissa tai käyttäjän itsensä toimesta tekstiviestillä. Palvelun voi kytkeä sekä yritys- että yksityisliittymiin.

  1. Tekstiviestillä palvelu tilataan lähettämällä tekstiviesti TILAA PT (tai POISSAOLOTIEDOTE) + yrityksen numero numeroon 15400. Tilauksen yhteydessä palveluun täytyy aina määritellä yrityksen puhelinnumero. Esim. TILAA PT 020401.
     
  2. Tilaus vahvistetaan lähettämällä viesti KYTKE numeroon 15400. Tekstiviestit ovat maksuttomia.
     
  3. Liittymän käyttäjä saa tekstiviestillä tilausvahvistuksen.
     
  4. Kytkentä tapahtuu kerran, ja tämän jälkeen voi henkilö itse asettaa loma/poissaolotiedotteen aktiiviseksi tai passiiviseksi loppukäyttäjän palvelunhallintasivulta.

Voit ottaa tiedotteen käyttöön heti tai ajastetusti tiettynä ajankohtana tai tietyllä aikavälillä (esim arkisin klo 8-17). Tiedote kertoo soittajalle, milloin olet taas tavoitettavissa. 

Kun sinua tavoitteleva henkilö soittaa liittymääsi, jossa on aktiivinen poissaolotiedote, kuulee hän tiedotteen, jossa on maksimissaan kolme vaihtoehtoista tapaa yhdistää puhelu:

  1. Käyttäjän määrittelemään yrityksen yhteysnumeroon (käyttäjän itse määriteltävissä, vaihtoehtoina kotimainen lankanumero, Telian matkapuhelinro, 042-alkuinen vaihdepalvelunro, 020- alkuinen Cid-nro tai Telialle siirtynyt yritysnumero) Huom! Toisen operaattorin matkapuhelinnumeroa ei voi määritellä yrityksen yhteysnumeroksi. 
  2. Tavoitellulle henkilölle itselleen (määritelty valmiiksi, ei muutettavissa)
  3. Tavoitellun henkilön vastaajaan (jos vastaaja on käytössä. Määritelty valmiiksi, ei muutettavissa).

Poissaolotiedote Viestintäpalvelu VIP tai
Touchpoint-mobiilivaihteen käyttäjälle

Jos yritykselläsi on käytössä Viestintäpalvelu VIP, poissaolotiedote tehdään kirjautumalla VIP-palveluun, suoraan VIP Softphonesta tai VIPin mobiiliapplikaatiosta. Ohjeistuksen löydät alla olevalta videolta.

Jos yritykselläsi on käytössä Touchpoint-mobiilivaihdevoit tehdä poissaolotiedotteen helposti Touchpoint-mobiilisovelluksen Minä-välilehdeltä. Lue lisää Touchpointin käyttöohjeesta.

Tee poissaolo- tai lomatiedote
kirjautumalla telia.fi:ssä

  1. Kirjaudu telia.fi:ssä
  2. Valitse puhelinliittymäsi ja siirry Lisäpalvelusi -välilehdelle
  3. Valitse ”muokkaa” poissaolotiedotteen kohdalta
  4. Valitse Poissaolotiedotteen tila -alasvetovalikosta "Poissaolotiedote käytössä" tai "Lomatiedote käytössä"
  5. Valitse haluamasi voimassaoloasetukset ja tarvittavat ohjaukset haluamiisi puhelinnumeroihin
    Huom! Voit valita tiedotteen aloitus-ja päättymisajankohdan myös tulevalle kuukaudelle, vaikka päivämäärät eivät näy aktiivisena
  6. Lähetä tilaus

Poissaolo-tai lomatiedotteen hallinta tekstiviestillä

Poissaolo-tai lomatiedotteen hallinta tekstiviestillä käy helposti lähettämällä haluttu allaoleva hakusana palvelun lyhytnumeroon 15400.

Lomatiedote:

LT (tai LOMATIEDOTE) – Tiedotteen käyttöönotto ilman paluuajan asetusta
LT PPKKVV – Tiedotteen käyttöönotto ja päivämäärän asetus (esim. LT 010819) Huom! Tiedote passivoituu automaattisesti, kun paluuaika täyttyy.
LT PPKKVV TTMM – Tiedotteen käyttöönotto ja päivämäärän + kellonajan (esim. 010819 0800) Huom! Tiedote passivoituu automaattisesti, kun paluuaika täyttyy.
LT POIS – Tiedotteen asettaminen ”ei käytössä” -tilaan
INFO LT – Palvelun ohjeet tekstiviestinä

Poissaolotiedote:
 
PT (tai POISSAOLOTIEDOTE) – Tiedotteen käyttöönotto ilman paluuajan asetusta
PT PPKKVV – Tiedotteen käyttöönotto ja päivämäärän asetus (esim. LT 020719) Huom! Tiedote passivoituu automaattisesti, kun paluuaika täyttyy.
PT PPKKVV TTMM – Tiedotteen käyttöönotto ja päivämäärän + kellonajan (esim. 020719 0900) Huom! Tiedote passivoituu automaattisesti, kun paluuaika täyttyy.
PT POIS – Tiedotteen asettaminen ”ei käytössä” -tilaan
INFO PT – Palvelun ohjeet tekstiviestinä

Telia Frånvaromeddelande administration med SMS (pdf)
Telia Absent Message management by SMS (pdf)

Hinnat

Kytkentämaksu / liittymä: 3,90 €
Kuukausimaksu / liittymä: 0,95 €/kk
Palvelun hallinnointi:

  • internetissä: 0,00 €
  • tekstiviestillä / viesti: 0,14 €
     

Usein kysyttyä poissaolotiedotteesta

Toimivatko Loma- ja poissaolotiedote yhdessä Vaihdepalvelun kanssa?

Toimivat. Poikkeuksena ovat Vaihdepalvelun kautta välitetyt puhelut. Jos Vaihdepalvelu-liittymä haluaa siirtää puhelun toiselle Vaihdepalvelu-liittymälle, jolla on Poissaolotiedote aktiivisena, tiedote ei kuulu, jos siirtäjä käyttää alanro-toimintoa. Poissaolotiedote ei kuulu myöskään Vaihteenhoitoratkaisun (VHR) kautta välitetyille puheluille. Jos taas siirron tekee käyttämällä puhelimen omaa toimintoa siirtää puhelu eteenpäin, tiedote kuuluu sekä alanumerolla että pitkällä numerolla soitettaessa.

Miten Loma- tai poissaolotiedote toimii yhdessä Puhelunohjauksen kanssa?

Soittaja kuulee ensin Loma- tai Poissaolotiedotetekstin, ja jos valitsee valikosta vaihtoehdon 2, menee puhelu Puhelunohjauksen mukaan.

Miten puhelu ohjautuu mikäli yrityksen numerona on Ryhmänumeroliittymä?

Puhelu ohjautuu Ryhmänumeroon eli soi Ryhmänumeron alaliittymissä.

Voiko ohituslistalle lisätä vaihdepalvelunumeron?

Ohituslistalle numero kytketään siinä muodossa, jossa se näkyy ulospäin. Esim. 0424- tai 0426-muodossa ei numeroa kannata lisätä ohituslistalle. Myöskään Kotisoittonumeroa ei kannata lisätä listalle, koska Kotisoittonumerolla soitettavat puhelut tulevat joka tapauksessa läpi.

Voiko Loma- tai poissaolotiedotteen kytkeä etukäteen?

Kyllä voi. Kytkettäessä tiedotteen tila on passiivinen. Tiedotteen aktivointiajan voi määritellä etukäteen, jolloin aktivointia ei tarvitse muistaa loman tai poissaolon alkaessa. Aktivoinnin voi tehdä myös tekstiviestillä tai kirjautumalla osoitteeseen telia.fi/yrityksille.

Kuuluuko tiedotteessa vaihtoehto 3, vaikka liittymällä ei ole Vastaajaa?

Ei kuulu.

Miksi tiedote soitetaan heti aamulla, vaikka olen määrittänyt aikaohjauksen samalle päivälle ajalle 14–16?

Jos paluuaika on samana päivänä kun palvelu on aktivoitu, ei aikaohjaus toimi, eli tiedote lähtee soimaan siitä hetkestä kun palvelu aktivoidaan.

Miksi tiedotetta ei soiteta viikonloppuisin, vaikka olen määritellyt aikaohjauksen klo 8–17?

Aikaohjaus toimii ainoastaan arkisin. Edellä mainitussa esimerkissä tiedote soi ma–pe klo 8–17 ja muina aikoina tiedotetta ei soiteta. Palvelu käsittää viikonloput vapaa-ajaksi.