Kaapelilaajakaistan käyttöönotto

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.

Tässä ohjeessa käydään läpi, kuinka otat käyttöön kaapeliverkon kautta toimivan nettiyhteyden. Käyttääksesi kaapelilaajakaistaa, tarvitset EURODOCSIS 3.0 standardia tukevan kaapelimodeemin. Jos olet tilannut meiltä kaapelimodeemin, se on yhteensopiva tarjoamamme kaapelilaajakaistan kanssa. 

Kaapelimodeemi kytketään asunnon antennirasian pistokkeeseen antennikaapelilla. Antennirasiassa on kaksi tai kolme liitintä. Myös liittimien järjestys voi vaihdella, joten tarkista ensin millainen antennirasia juuri sinun kodistasi löytyy.


Tässä rasiassa on käytössä 2 liitintä; TV ja Radio.


Tässä rasiassa on käytössä 3 liitintä; TV, Radio ja Data.
 

Muista myös nämä:

  • Säilytä palvelusopimus ja tilausvahvistus. Löydät sopimuksen Minun Telian Laskut ja viestit -osiosta. Tilausvahvistus toimitetaan ensisijaisesti sähköpostiisi.
  • Muista huolehtia tietoturvasta ennen liittymän käyttöönottoa. Katso Viestintäviraston vinkit ja tutustu Telia Turvapakettiin.
Yhteyden käyttöönotto

Voit aloittaa nettiyhteytesi käyttöönoton jo ennen kaapelimodeemin aktivoitumista. Yhteys toimii kuitenkin vasta sitten, kun modeemisi on valtuutettu verkkoomme. Saat tekstiviestillä vahvistuksen, kun modeemi on valmis käyttöön.

Vinkki: Jos olet tilannut meiltä Technicolor CGA2121 -kaapelimodeemin liittymän yhteydessä, voit katsoa sen omat kytkentäohjeet.

  1. Etsi asunnosta antennirasia, joka on lähellä nettiä tarvitsevia laitteita. Jos haluat käyttää nettä langattomasti wifillä, sijoita modeemi mahdollisimman avaraan paikkaan noin metrin korkeudelle, josta antennikaapeli riittää rasialle saakka.
  2. Kytke antennikaapeli reitittimen antenniliittimeen. Varmista, että asetat kaapelin kohtisuoraan, jotta sen keskellä oleva johdin osuu liittimeen suorassa linjassa. Kiristä sitten mutteri sormivoimin – ethän käytä erillisiä työkaluja. Jos antennikaapelissa on pikaliitin, ei erillistä kiristystä tarvita.
  3. Kytke antennikaapeli asunnon antennirasiaan. Jos antennirasiassa on vain kaksi liitintä, tarvitset haaroittimen. Meiltä toimitettujen modeemien mukana tulee haaroitin, joka voi olla valmiiksi antennikaapelissa kiinni.

    a)  Kolmen liittimen antennirasia: Kytke modeemilta tuleva antennikaapeli DATA-liittimeen, jonka tunnistat kierteistä. Kiristä antennikaapeli sormin.


    Kuvassa TV:n ja modeemin antennikaapelit on kytketty suoraan antennirasian liittimiin. Haarointinta ei tarvita.


    b) Kahden liittimen antennirasia: Kytke antennikaapeli haaroittimen DATA-liittimeen. Kytke tarvittaessa TV:ltä tuleva antennikaapeli TV-liittimeen. Kytke sitten haaroitin seinärasian TV-liittimeen.


    Kuvassa haaroittimeen on kytketty sekä TV:n että modeemin antennikaapelit. Haaroitin on kytketty seinässä olevan antennirasian TV-liittimeen.
  4. Kytke virtajohto modeemiin ja kytke virrat päälle. Modeemissa voi olla erillinen virtakytkin.

  5. Kun modeemin valot syttyvät, se alkaa hakea verkkoyhteyttä. Yhteyden muodostuminen kestää n. 1–10 min. Kun otat käyttöön uutta modeemia ensikertaa, modeemi yleensä lataa ja asentaa uuden ohjelmistoversion verkosta, jolloin voit joutua odottamaan n. 20 min lisää.

  6. Kun yhteysvalo palaa kiinteästi vihreänä, nettiyhteys on käyttövalmis. Voit kytkeä nyt omat laitteesi reitittimeen verkkokaapelilla tai langattomasti wifillä. Jos kytket verkkokaapelilla, kytke kaapelin toinen pää omaan laitteeseesi ja toinen modeemin LAN-porttiin. Ainakin esimmäisellä käyttökerralla yhteyden toimivuus kannattaa testata verkkokaapelin kautta, vaikka aikoisitkin käyttää yhteyttä yleensä wifillä.

Vinkki: Jos sinulla on meiltä tilattu Technicolor CGA2121 -kaapelimodeemi, löydät laitteen käyttöohjeista merkkivalojen merkitykset sekä tarkat ohjeet wifin käyttöönottoon.

Jos yhteys ei ala toimimaan, tarkista kytkennät ja varmista laitteidesi toimivuus.
Katso tarkemmat ohjeet

Yhteensopivat modeemit

Kaapeliverkkomme käyttämiseen tarvitset EuroDOCSIS 3.0 -kaapelimodeemin. Voit tilata laitteen asiakaspalvelustamme.

HUOM! Kaapeliverkossa 1000 Mbit/s yhteys vaatii EuroDOCSIS 3.0 -laitteen, joka tukee 24 Downstream-kanavaa. Laitteella voi olla tuettuna 8 Upstream-kanavaa, mutta kaapeliverkossamme on käytössä 4 Upstream-kanavaa. Yhteys kotiin XXL 1000 Mbit/s -liittymään suosittelemme hankkimaan Technicolor CGA2121 -kaapelimodeemin. Yhteys toimii hitaampana modeemilla, jossa on vähemmän kanavia.

Muualta hankitun modeemin käyttöönotto nykyiseen liittymään

Jos olet hankkinut uuden kaapelimodeemin muualta kuin meiltä, sinun tarvitsee ilmoittaa meille uuden modeemisi CM MAC -osoite, jotta modeemi voi toimia verkossamme. Jos CM MAC -osoitetta ei ilmoita, liittymä ei toimi kyseisellä modeemilla.

Löydät modeemisi CM MAC -osoitteen modeemin pohjassa olevasta tarrasta. CM MAC -osoite on 12 merkkiä pitkä ja sisältää numeroita sekä kirjaimia.

  1. Kirjaudu Minun Teliaan.
    Kirjaudu
  2. Paina muokattavan laajakaistaliittymän kohdalla Hallinnoi tilausta -painiketta.
  3. Paina Laitteesi-painiketta.
  4. Paina Päivitä MAC-osoite -painiketta.
  5. Syötä uuden modeemisi CM MAC -osoite kenttään ja paina Lähetä tilaus -painikkeesta.
  6. Sivun yläkulmaan ilmestyy sininen ruutu, joka kertoo muutoksen käynnistyneen. Siihen, että tieto päivittyy järjestelmiimme, menee yleensä enintään kaksi tuntia.
Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

Kaapelilaajakaistan tilaus ja toimitus

Puhelinpistokkeesta tulevan netin käyttöönotto (ADSL)

Kaapelilaajakaistan käyttö ja ongelmatilanteet

Hybridilaajakaistan käyttöönotto

Mobiililaajakaistan käyttöönotto

Taloyhtiönetti asukkaalle

Telia Play -boksin käyttöönotto ja asennus

Technicolor CGA4233 -kaapelimodeemin käyttöohje

Technicolor CGA4236 -kaapelimodeemin käyttöohje

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Chat

Chatbottimme Tellu osaa auttaa monissa asioissa. Tellu ohjaa sinut tarvittaessa asiakaspalvelijalle ympäri vuorokauden, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen.
 

Avaa chat >
Kirjaudu

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.
 

Telia Helppi

Helppi on asennuspalvelumme, joka asentaa laitteet, liittymät ja palvelut puolestasi. Helppi tarjoaa myös teknistä tukea esimerkiksi laitteiden käyttöön. Soita meille tai tilaa Helppi luoksesi.

 0600 10 100

(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)
 

Varaa soittoaika
Lue lisää Helpistä

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Asiakaspalvelu

Asiakaspalvelu auttaa liittymiin, tilauksiin, laskutukseen ja asiakkuuteen liittyvissä kysymyksissä sekä häiriötilanteissa.

 020 690 400

(mpm/pvm, myös jonotusajalta)

Palveluhinnasto
Asiakaspalvelun vastausajat


Minun Teliassa tavoitat chat-asiakaspalvelun 24/7.

Etsitkö sähköpostia? Voit kertoa asiasi sen sijaan lomakkeella.

Ma–pe 9–20 ja la 10–16.
PUK-koodi, liittymän tai Mobiilivarmenteen sulku ja TV-häiriöiden ilmoitukset 24/7.