ADSL-laajakaistan käyttöönotto

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille. Siirry yritysasiakkaiden ohjeisiin.

ADSL-yhteyden käyttöönotto on helppoa. Tässä ohjeessa opastamme ADSL -yhteyden käyttöönotossa.

Säilytä palvelusopimus ja tilausvahvistus. Löydät sopimusvahvistuksen kirjautumalla Minun Telian Laskut ja viestit -osiosta. Tilausvahvistus toimitetaan ensisijaisesti sähköpostiisi.

Muista huolehtia tietoturvasta ennen liittymän käyttöönottoa. Katso Viestintäviraston vinkit ja tutustu Telia Turvapakettiin.

Voit myös luoda Telia-tunnuksen, jolla hallinoit helposti ja kätevästi kaikkia palveluitasi Minun Teliassa.

Modeemin käyttöönotto ja yhteyden testaus

Yhteys ei toimi ennen kuin olet saanut erillisen vahvistuksen liittymän aktivoinnista. Voit kytkeä laitteet toimintavalmiiksi, vaikka yhteys ei ole aktivoitu.

  1. Kytke ADSL/VDSL-modeemin virtajohto modeemiin ja pistorasiaan. Jos modeemissa on erillinen virtakytkin, laita modeemi päälle. Modeemiin pitäisi syttyä virtavalo (esim. power tai pwr) ja mahdollisesti modeemin tilasta kertova valo (esim. status tai sys).
  2. Kytke paketin mukana tullut puhelinjohto modeemiin (DSL-porttiin) ja toinen pää adapteriin ja adapteri puhelinpistokkeeseen. Mikäli yhteys modeemin ja verkon välillä toimii, useimmissa modeemissa syttyy DSL- tai ADSL-valo siinä vaiheessa, kun modeemi saa yhteyden verkkoon. Tämä saattaa kestää muutamia minuutteja. Varmista valojen oikea toiminta modeemisi ohjeista.

    Puhelinkaapeli

    Emme suosittele puhelinjohdon jatkamista toisella johdolla tai puhelinjohdon pituuden kasvattamista modeemin mukana tulleesta johdosta pidemmäksi, koska se vaikuttaa yhteysnopeuteen. Suosittelemme käyttämään tarpeen vaatiessa pidempää ethernet-verkkokaapelia modeemin ja päätelaitteen välillä.
  3. Kytke modeemin ja tietokoneen väliin neliparinen verkkokaapeli*. Modeemissa on yleensä 1-4 Ethernet-porttia, joihin verkkokaapelin voi kytkeä. Porttien vieressä lukee LAN, Ethernet tai Eth. Tietokoneesta löytyy samanlainen portti, jos siinä on Ethernet-verkkokortti. Yleensä kaikki modeemin Ethernet-portit toimivat samalla tavalla. Varmista asia modeemisi ohjeista.

    Ethernet-verkkokaapeli

    Ensimmäisellä kerralla suosittelemme käyttämään verkkokaapelia yhteyden toimivuuden tarkistamiseen. Kun yhteys on todettu toimivaksi, voit halutessasi ottaa käyttöön langattoman verkon. Langatonta yhteyttä varten löydät modeemin langattoman verkon nimen (SSID) ja suojausavaimen (wireless key) modeemisi pohjaan sijoitetusta tarrasta.

    *Neliparisella verkkokaapelilla tarkoitetaan CAT5e- tai uudemman (Cat6 jne.) tason verkkokaapelia. Voit tarkistaa johdon liittimestä, näkyykö siinä 4 valkoista ja 4 värillistä johtoa. Tällöin johto on neliparinen.

Ellei yhteys toimi, tarkista kytkennät ja varmista laitteidesi toimivuus. Jos ongelma ei ratkennut, lue lisää ADSL-laajakaistan ongelmatilanteista.

Huom! Liittymässä ei voi käyttää kahta modeemia samanaikaisesti. Liittymä ei välttämättä toimi kummallakaan modeemilla, jos kaksi modeemia on kytketty samanaikaisesti samaan liittymään.

Yhteensopivat modeemit

Liittymätilauksen yhteydessä toimitettu laite on aina yhteensopiva tilatun yhteyden kanssa.

Jos yhteys ei ole toiminut osoitteessasi kertaakaan, tarkista laitteesi sopivuus tekniikalle. Laitteen tulee ADSL/VDSL-kohteessa tukea ADSL/VDSL -tekniikkaa. Laitteen tukemat tekniikat on lueteltu laitteen teknisistä tiedoista.

Katso laitekohtaiset ohjeet modeemeille

Laajakaistan käyttäjätunnus

Laajakaistan käyttäjätunnusta ja salasanaa ei tarvita yhteyden käyttämiseen. Pidä tunnukset kuitenkin tallessa, sillä tarvitset niitä lisäpalveluiden käyttämiseen (sähköposti).

Telia-tunnus ja laajakaistan käyttäjätunnus ovat eri tunnuksia.

Usein kysyttyä ADSL-liittymän käyttöönotosta
Voinko saada kiinteän IP-osoitteen?

Kiinteää IP-osoitetta ei ole mahdollista saada. IP-osoitteet ovat julkisia ja dynaamisia eli IP-osoite saattaa vaihtua, jos suljet yhteyden ja avaat sen uudelleen.

Voinko käyttää useampaa laitetta yhtäaikaa?

Voit kytkeä modeemiin useamman laitteen verkkokaapelilla tai langattoman lähiverkon kautta. Jos asetat itse modeemisi siltaavaan tilaan, alkaa modeemi jakamaan julkisia IP-osoitteita, jotka on rajattu viiteen (5). Huomioi, että modeemi käyttää viidestä osoitteesta aina yhden.

Mahdollistaako liittymä etätyöt ja VPN-ohjelmistojen käytön?

Kyllä mahdollistaa, liittymä sallii kaiken tietoliikenteen. Koska yhteys on suojaamaton tietoturvauhkia vastaan, suosittelemme käyttämään saatavilla olevia tietoturvapalveluita, esimerkiksi palomuuria ja virusturvaa.

Lue lisää Telia Turvapaketista

Voinko pelata verkkopelejä ADSL-yhteydellä?

Kyllä, liittymä sallii kaiken tietoliikenteen. Huomioi, että peleistä riippuen yhteyden nopeus saattaa vaikuttaa pelattavuuteen. Streamaus eli suoratoiston jakaminen omalta koneelta voi olla haastellista ADSL-yhteyksissä sen pienen lähetysnopeuden vuoksi.

Nopeus tuntuu hitaalta, kuinka voi tarkistaa sen?

Lue yhteysnopeuden mittaamisesta

Tarvitsen VPI/VCI arvot, mitkä ne ovat?

Telian verkossa VPI/VCI arvot ovat: 0/33

Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,25 €/min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

ADSL-laajakaistan tilaus ja toimitus

ADSL-laajakaistan käyttö ja ongelmatilanteet

Taloyhtiönetti asukkaalle

Telia TV digiboksin käyttöönotto ja asennus

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Telia Helppi

 0600 10 100

2,25 €/min + pvm, jonotusajalta mpm/pvm

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä.

Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on palveluksessasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat auttaa häiriöilmoituksissa ma–pe 8.00–20.00 ja la–su 9.00–19.30.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, joka on keskustelupaikka asiakkaillemme ja muille digistä kiinnostuneille.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.
Facebookissa vastaamme yksityisviesteihin 24/7.