ADSL-laajakaistan käyttöönotto

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.

ADSL-yhteyden käyttöönotto on helppoa. Tässä ohjeessa opastamme ADSL-yhteyden käyttöönotossa.

Säilytä palvelusopimus ja tilausvahvistus. Löydät sopimusvahvistuksen myös Minun Telian Laskut ja viestit -osiosta. Tilausvahvistus toimitetaan ensisijaisesti sähköpostiisi.

Jos sinulla ei ole vielä Telia-tunnusta, suosittelemme luomaan sellaisen. Telia-tunnuksella hallinoit kätevästi kaikkia palveluitasi Minun Teliassa.

Muistathan huolehtia tietoturvasta ennen liittymän käyttöönottoa. Katso Viestintäviraston vinkit ja tutustu Telia Turvapakettiin.

Modeemin käyttöönotto ja yhteyden testaus

Yhteys toimii vasta, kun olet saanut erillisen vahvistuksen liittymän aktivoinnista. Voit kuitenkin kytkeä laitteet toimintavalmiiksi, vaikka yhteys ei ole vielä toiminnassa.

  1. Kytke ADSL/VDSL-reitittimen virtajohto reitittimeen ja pistorasiaan. Jos reitittimessä on erillinen virtakytkin, laita laite siitä päälle. Reitittimeen pitäisi syttyä virtavalo (esim. Power tai PWR) ja mahdollisesti reitittimen tilasta kertova valo (esim. Status tai SYS).
  2. Kytke laitteen mukana tullut puhelinjohto reitittimen DSL-porttiin ja toinen pää adapteriin ja adapteri puhelinpistokkeeseen. Jos yhteys reitittimen ja verkon välillä toimii, useimmissa reitittimissä syttyy DSL- tai ADSL-valo silloin, kun reititin saa yhteyden verkkoon. Tämä saattaa kestää muutamia minuutteja. Varmista valojen oikea toiminta reitittimesi ohjeista.

    Puhelinkaapeli

    Huom: Emme suosittele puhelinjohdon jatkamista toisella johdolla tai sen vaihtamista reitittimen mukana tullutta johtoa pidemmäksi, koska johdon pituus vaikuttaa netin nopeuteen. Suosittelemme tarvittaessa käyttämään pidempää Ethernet-verkkokaapelia reitittimen ja päätelaitteen välillä.
  3. Kytke reitittimen ja tietokoneen välille neliparinen verkkokaapeli*. Reitittimessä on yleensä 1–4 Ethernet-porttia, joihin verkkokaapelin voi kytkeä. Porttien vieressä lukee LAN, Ethernet tai Eth. Tietokoneesta löytyy samanlainen portti, jos siinä on Ethernet-verkkokortti. Yleensä kaikki reitittimen Ethernet-portit toimivat samalla tavalla. Varmista asia reitittimesi ohjeista.

    Ethernet-verkkokaapeli

    Ensimmäisellä kerralla suosittelemme käyttämään verkkokaapelia, jotta saat varmistettua nettiyhteyden toimivuuden. Kun yhteys on todettu toimivaksi, voit halutessasi ottaa käyttöön langattoman wifi-verkon. Wifiä varten löydät reitittimen langattoman verkon nimen (SSID) ja suojausavaimen (wireless key) reitittimesi pohjassa olevasta tarrasta.

    *Neliparisella verkkokaapelilla tarkoitetaan CAT5e- tai uudemman (Cat6 jne.) tason verkkokaapelia. Voit tarkistaa johdon liittimestä, näkyykö siinä 4 valkoista ja 4 värillistä johtoa. Tällöin johto on neliparinen.

Jos yhteys ei toimi, tarkista kytkennät ja varmista laitteidesi toimivuus. Jos ongelma ei ratkennut, lue lisää ADSL-laajakaistan ongelmatilanteista.

Huom! Liittymässä ei voi käyttää kahta reititintä samanaikaisesti. Jos liittymään on kytketty kaksi reititintä, kumpikaan niistä ei välttämättä toimi.

Yhteensopivat reitittimet

Jos olet tilannut laajakaistatilauksesi yhteydessä myös reitittimen, on laite aina sopiva tilatun yhteyden tekniikkaan.

Jos yhteys ei ole toiminut osoitteessasi kertaakaan, tarkistathan vielä laitteesi sopivuuden tekniikalle. ADSL/VDSL-kohteessa laitteen tulee tukea ADSL/VDSL-tekniikkaa. Tuetut tekniikat löydät laitteen teknisistä tiedoista.

Katso mallikohtaiset ohjeet reitittimille

Laajakaistan käyttäjätunnus

Et tarvitse laajakaistan käyttäjätunnusta ja salasanaa käyttääksesi nettiyhteyttä. Pidä tunnukset kuitenkin tallessa, sillä tarvitset niitä laajakaistan lisäpalveluiden (sähköposti) käyttämiseen.

Telia-tunnus ja laajakaistan käyttäjätunnus ovat eri tunnuksia.

Usein kysyttyä ADSL-liittymän käyttöönotosta
Voinko saada kiinteän IP-osoitteen?

Kiinteää IP-osoitetta ei ole mahdollista saada. IP-osoitteet ovat julkisia ja dynaamisia eli IP-osoite saattaa vaihtua, jos suljet yhteyden ja avaat sen uudelleen.

Voinko käyttää useampaa laitetta yhtäaikaa?

Voit kytkeä reitittimeen useamman laitteen verkkokaapelilla tai wifin kautta. Jos asetat reitittimesi siltaavaan tilaan, alkaa reititin jakamaan julkisia IP-osoitteita, jotka on rajattu viiteen (5). Huomioi, että reititin käyttää viidestä osoitteesta aina yhden itse.

Mahdollistaako liittymä etätyöt ja VPN-ohjelmien käytön?

Kyllä mahdollistaa, liittymä sallii kaiken tietoliikenteen. Koska yhteys on suojaamaton tietoturvauhkia vastaan, suosittelemme käyttämään saatavilla olevia tietoturvapalveluita, esimerkiksi palomuuria ja virusturvaa.

Lue lisää Telia Turvapaketista

Voinko pelata verkkopelejä ADSL-yhteydellä?

Kyllä voit. Huomioi, että peleistä riippuen yhteyden nopeus saattaa vaikuttaa pelattavuuteen. Streamaus eli suoratoiston jakaminen omalta tietokoneelta voi olla haastellista ADSL-yhteydellä sen pienen lähetysnopeuden vuoksi.

Nopeus tuntuu hitaalta, kuinka voi tarkistaa sen?

Lue yhteysnopeuden mittaamisesta

Tarvitsen VPI/VCI arvot, mitkä ne ovat?

Telian verkossa VPI/VCI arvot ovat: 0/33

Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

ADSL-laajakaistan tilaus ja toimitus

ADSL-laajakaistan käyttö ja ongelmatilanteet

Taloyhtiönetti asukkaalle

Telia TV digiboksin käyttöönotto ja asennus

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Telia Helppi

Helppi tarjoaa kattavat ratkaisut tietotekniikkapulmiin – liittymien, laitteiden ja palvelujen asennuksen sekä käyttötuen.

 0600 10 100

(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)

Helppi auttaa esimerkiksi laitteiden käyttöönotossa, asentamisessa ja päivittämisessä puhelimitse tai paikan päällä. Jos tekniikka temppuilee, asia ratkeaa usein nopeasti soittamalla Helpin puhelintukeen. Etätuen avulla ratkomme ongelmat ja opastamme sinua kuin olisimme vieressäsi.

Lue lisää Helpistä

Varaa soittoaika

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Chat

Chat-asiakaspalvelumme on apunasi 24/7, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen. Kirjautuneena voit myös hallinnoida tuotteitasi ja palveluitasi.

Kirjaudu

Chatbot

Bottimme ohjaa sinut kirjautumatta oikean tiedon lähteelle ja tarvittaessa aina asiakaspalveluun asti.

Avaa chatbot >

Chat-asiakaspalvelu on avoinna 24/7.
 

Telia somessa

Asiakaspalvelutiimimme tavoitat Facebookissa ja Twitterissä.
 
 Telia Facebookissa
 Telia Twitterissä

 

Muista myös Telia Yhteisö, josta voit löytää neuvoja ja ratkoa tuotteisiin sekä digiin liittyviä ongelmia yhdessä osaavien asiakkaidemme kanssa.

Yhteisöön

Facebookissa ja Twitterissä vastaamme kommentteihin ma–pe 8–22 ja la–su sekä arkipyhinä 9–20.