Puhelinpistokkeesta tulevan netin käyttöönotto (ADSL)

Tämä ohje on kuluttaja-asiakkaille.

Tässä ohjeessa kerromme, miten kytket ADSL- tai VDSL-reitittimen ja otat netin käyttöön asunnossa, jossa laajakaistayhteys saapuu puhelinpistokkeen kautta.


Kuvassa kolmipisteinen puhelinpistoke, johon reititin yhdistetään adapterin ja puhelinkaapelin avulla.

Muista myös nämä:

  • Säilytä palvelusopimus ja tilausvahvistus. Löydät sopimusvahvistuksen Minun Telian Laskut ja viestit -osiosta. Tilausvahvistus toimitetaan ensisijaisesti sähköpostiisi.
  • Muista huolehtia tietoturvasta ennen liittymän käyttöönottoa. Katso Viestintäviraston vinkit ja tutustu Telia Turvapakettiin.
Yhteyden käyttöönotto

Yhteys toimii vasta, kun olet saanut erillisen vahvistuksen liittymän aktivoinnista. Voit kuitenkin kytkeä laitteet toimintavalmiiksi, vaikka yhteys ei ole vielä toiminnassa.

Kuvassa on Telia X2 -reitittimen takapaneeli. Käyttämäsi reititin voi olla erilainen. Tarkistathan reitittimesi käyttöoppaasta DSL-portin paikan.

  1. Kytke virtajohto reitittimen virtaliittimeen ja pistorasiaan. Jos reitittimessä on erillinen virtakytkin, kytke virta päälle. Reitittimeen pitäisi syttyä virtavalo (esim. Power tai PWR) ja mahdollisesti reitittimen tilasta kertova valo (esim. Status tai SYS).
  2. Kytke reitittimen mukana tullut puhelinkaapeli reitittimen DSL-porttiin ja toinen pää adapteriin ja adapteri puhelinpistokkeeseen. Jos yhteys reitittimen ja verkon välillä toimii, useimmissa reitittimissä syttyy yhteydestä kertova valo. Siihen saattaa mennä muutamia minuutteja. Tarkista eri merkkivalojen merkitys reitittimesi käyttöohjeesta.
    Katso meiltä tilattujen reitittimien käyttöohjeet


    Esimerkkikuva kytketystä puhelinkaapelista, joka on kytketty adapterin avulla puhelinpistokkeeseen.


    Puhelinkaapeli

  3. Kytke neliparinen verkkokaapeli reitittimen LAN-porttiin ja toinen pää laitteellesi (esim. tietokone). Reitittimissä on yleensä 1–4 LAN-porttia ja porttien vieressä lukee LAN, Ethernet tai Eth.
     
    Verkkokaapeli

Ensimmäisellä kerralla suosittelemme käyttämään nettiä verkkokaapelin kautta, jolloin yhteyden toimivuus on helpoin tarkistaa. Kun yhteys on todettu toimivaksi, voit halutessasi ottaa käyttöön langattoman wifi-verkon. Wifi-yhteyttä varten löydät reitittimen langattoman verkon nimen ja salasanan reitittimesi pohjassa tai takana olevasta tarrasta.

Käyttöönoton ongelmatilanteet
Kaapelit

Varmista, että käytät oikeanlaista kaapelia reitittimen ja puhelinpistokkeen välillä. Puhelin- ja verkkokaapeli voivat näyttää samanlaisilta, mutta toiminnoiltaan ne ovat olennaisesti erilaisia.

Tarkista myös, että reitittimen ja päätelaitteen (esim. tietokoneesi) välillä käyttämäsi verkkokaapeli on neliparinen. Neliparisella verkkokaapelilla tarkoitetaan CAT5e- tai uudemman (Cat6 jne.) tason verkkokaapelia. Jos johdon liittimessä näkyy 4 valkoista ja 4 värillistä johtoa, johto on neliparinen.

Kahden reitittimen käyttö

DSL-liittymällä ei voi käyttää kahta reititintä samanaikaisesti. Jos kaksi reititintä on kytketty kerralla samaan asuntoon, nettiyhteys ei välttämättä toimi kummankaan reitittimen kautta.

Puhelinpistoketta ei löydy

Joskus asunnon sisäverkko voi olla toteutettu ethernet-liittimillä. Silloin asunnossa ei ole adapterille sopivaa kolmipisteistä puhelinpistoketta, vaan reitittimeltä tuleva puhelinkaapeli kytketään suoraan ethernet-liittimeen ilman adapteria.


Esimerkkikuva ethernet-pistokkeista seinässä. Pistokkeiden nimeämislogiikka saattaa kotonasi poiketa esimerkistä, tai ne saattavat olla kokonaan nimeämättä.

Yhteensopivat reitittimet

Jos olet tilannut laajakaistatilauksen yhteydessä uuden reitittimen, on se aina yhteensopiva tilatun yhteyden kanssa.

Jos yhteys ei ole toiminut osoitteessasi kertaakaan, tarkistathan vielä laitteesi sopivuuden tekniikalle. ADSL/VDSL-kohteessa laitteen tulee tukea ADSL/VDSL-tekniikkaa. Laitteen tukemat tekniikat löydät sen teknisistä tiedoista.

Katso mallikohtaiset ohjeet reitittimille

Laajakaistan käyttäjätunnus

Jos olet tilannut uuden laajakaistan ja saanut tilauksen yhteydessä erillisen laajakaistatunnuksen sähköpostilla, voit jättää sen huomiotta. Ajan saatossa erillinen laajakaistatunnus on jäänyt turhaksi ja tunnusten lähettämisen lopettaminen on meillä työn alla.

Löydät reitittimen wifin käyttäjätunnuksen ja salasanan laitteessa olevasta tarrasta.

Lue lisää wifistä laiteohjeistamme

Jos olet tottunut aiemmin käyttämään laajakaistatunnuksia Minun Teliaan kirjautumiseen, pääset sinne jatkossa verkkopankkitunnuksilla, Mobiilivarmenteella tai sirullisella henkilökortilla. Asiakaspalvelumme on apunasi myös puhelimitse ja Telia Kaupoissa.
 

Telia Helppi apunasi
Jos tarvitset apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helppiin. Palvelemme sinua arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30. Voit myös varata asennusajan haluamallesi ajankohdalle.
0600 10 100
(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)
Lue lisää Telia Helpistä
Lisää samasta aiheesta

ADSL-laajakaistan tilaus ja toimitus

ADSL-laajakaistan käyttö ja ongelmatilanteet

Taloyhtiönetti asukkaalle

Telia Play -boksin käyttöönotto ja asennus

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Chat

Chatbottimme Tellu osaa auttaa monissa asioissa. Tellu ohjaa sinut tarvittaessa asiakaspalvelijalle ympäri vuorokauden, kun olet kirjautuneena Minun Teliaan tai Minun Telia -sovellukseen.
 

Avaa chat >
Kirjaudu

Minun Teliassa ja sovelluksessa chat-asiakaspalvelu 24/7.
 

Telia Helppi

Helppi on asennuspalvelumme, joka asentaa laitteet, liittymät ja palvelut puolestasi. Helppi tarjoaa myös teknistä tukea esimerkiksi laitteiden käyttöön. Soita meille tai tilaa Helppi luoksesi.

 0600 10 100

(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm)
 

Varaa soittoaika
Lue lisää Helpistä

Ma–pe 8–20, la 9–16.30.
 

Asiakaspalvelu

Asiakaspalvelu auttaa liittymiin, tilauksiin, laskutukseen ja asiakkuuteen liittyvissä kysymyksissä sekä häiriötilanteissa.

 020 690 400

(mpm/pvm, myös jonotusajalta)

Palveluhinnasto
Asiakaspalvelun vastausajat


Minun Teliassa tavoitat chat-asiakaspalvelun 24/7.

Etsitkö sähköpostia? Voit kertoa asiasi sen sijaan lomakkeella.

Ma–pe 9–20 ja la 10–16.
PUK-koodi, liittymän tai Mobiilivarmenteen sulku ja TV-häiriöiden ilmoitukset 24/7.