Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa saat evästeitä koskevasta tietosuojaselosteesta. Lue lisää

Takaisin

ZyXEL VMG3625-T20A

Zyxel VMG3626 on monikäyttöinen modeemireititin lähes kaikkiin Telian liittymiin. Modeemi on käytössä Telian ADSL-, VDSL2- ja Ethernet-yhteyskohteissa. Tältä sivulta löydät perusohjeet laitteen käyttöä varten.

Jos tarvitset ohjeiden lisäksi muuta apua käyttöön ja asennukseen liittyvissä asioissa, soita Telia Helpin palvelunumeroon 0600 10 100 (2,25 €/min + mpm/pvm). Sinua palvellaan arkisin klo 8–20 ja arkilauantaisin klo 9–16.30.

Voit myös varata henkilökohtaisen asennusajan haluamallesi ajankohdalle.

Tilaa asennus

Mikäli asiasi koskee tilaamista tai laskutusta, palvelemme sinua numerossa 020 690 400 (mpm/pvm) arkisin klo 8–20 ja lauantaisin klo 9–16.30.

Pakkauksen sisältö

  • Zyxel VMG3625 -modeemi
  • Virtalähde
  • Puhelinkaapeli
  • Puhelinpistotulppa
  • Ethernet-kaapeli

Laitteen kytkentä

Laitteen kytkentä riippuu osoitteessasi olevasta tekniikasta sekä huoneistostasi löytyvistä pistokkeista. Monissa taloissa on yhä käytössä perinteiset puhelinrasiat, mutta uudemmissa tai remontoiduissa taloyhtiöissä on otettu käyttöön myös uudempia Ethernet-pistokkeita.

Liittymäsi tekniikan voit varmistaa sopimuksestasi. Jos yhteysmuoto on ADSL tai VDSL2, tulee modeemi ottaa käyttöön kytkemällä mukana tullut puhelinkaapeli laitteen harmaaseen DSL-porttiin. Tämän jälkeen johdon toinen pää kytketään joko puhelinpistorasiaan tai Ethernet-pistokkeeseen riippuen asuntosi asennettujen pistokkeiden tyypistä.

Jos liittymäsi tekniikka/kytkentä on Ethernet tai kotikuitu (FTTH-10G), tulee modeemi kytkeä laitteen sinisestä WAN-portista asunnon Ethernet-pistokkeeseen tai suoraan kuitumuuntimeen.

Etupaneelin merkinnät

  1. Virtavalo
    1. Vihreä valo palaa normaalitilassa kiinteänä.
    2. Vihreän valon vilkkuessa laite suorittaa testausta
    3. Punaisen valo palaa kiinteästi, häiriö laitteen käynnistyksessä / toiminnassa
  2. DSL-linjan merkkivalo
    • Valo ei pala: DSL-signaalia ei löydy tai puhelinjohto ei ole kytketty
    • Valo vilkkuu: Laite hakee yhteyttä
    • Valo palaa: Laite on yhteydessä verkkoon.
  3. Internet-yhteyden merkkivalo
    • Valo ei pala: Yhteyttä internettiin ei ole.
    • Valo palaa / vilkkuu vihreänä: Internet yhteys on käyttövalmis
    • Valo punainen: Laite ei saa IP-osoitetta.
  4. WAN-yhteyden merkkivalo
    • Valo palaa vihreänä kun yhtey WAN-portin kautta on kunnossa
    • Valo vilkkuu vihreänä kun yhteyttä käytetään WAN-portin kautta
    • Valo ei pala ollenkaan kun yhteyttä WAN-portista ei ole.
  5. LAN-portit 1-4 laitteiden kytkentää varten.
    • Valo palaa vihreänä kun yhteys LAN-portin kautta on kunossa
    • Valo vilkkuu vihreänä kun yhteyttä käytettään LAN-portin kautta
    • Valo ei pala ollenkaan kun yhteyttä LAN-portissa ei ole
  6. Langattoman verkon merkkivalot 2.4GHz ja 5GHz (WLAN)
    • Valo palaa vihreänä kun langaton verkko on päällä
    • Valo vilkkuu vihreänä kun yhteyttä käytetään langattoman verkon yli
    • Valo vilkkuu oranssina kun WPS-yhdistys on käynnissä
  7. USB-merkkivalo
    • Valo palaa vihreänä kun USB-laite on tunnistettu ja käytössä.
    • Valo palaa vihreänä kun USB-laitetta käytetään
    • Valo ei pala ollenkaan kun USB-laitetta ei ole kytketty tai reititin ei tunnista laitetta.

Sivu- ja takapaneelin merkinnät

  1. Wlan-näppäin. Pidä nappia pohjassa yli 2s ajan jos haluat sammuttaa / käynnistää langattoman verkon.
  2. WPS-näppäin. Pidä nappia pohjassa yli 5s ajan jos haluat käynnistää automaattisen langattoman verkon muodostuksen WPS-toiminnolla.
  3. USB-portti. Voit liittää tähän esim. ulkoisen USB-massamuistin.

  1. Virtakytkin
  2. Virtajohdon pistoke
  3. Reset-painike. Pidä reset-painike pohjassa yli 10s ajan palauttaaksesi laitteen tehdasasetukset. HUOM! Tehdasasetusten palautus nollaa kaikki aiemmin tekemäsi muutokset laitteen asetuksissa.
  4. LAN 1-4 portit. Liitä omat laitteesi esim. tietokone, pelikonsoli vapaana olevaan porttiin
  5. WAN-portti. Kytke reititin internet verkkoon Ethernet / Kotikuitu kohteissa tämän portin kautta.
  6. DSL-portti. Kytke modeemireititin verkkoon ADSL/VDSL kohteissa tämän portin kautta puhelinjohdolla.

Langattoman verkon yhdistäminen

Laitteen langattoman verkon yhdistämiseksi löydät tarvittavat tiedot laitteen takapaneelissa olevista tiedoista vasemmasta laidasta. Jos haluat saada laajakaistasi nopeudesta kaiken hyödyn irti, kannattaa langattomat laitteet liittää 5 GHz verkkoon.

SSID 2.4GHz = Langattoman verkon nimi 2.4GHz langattomaan verkkoon

SSID 5GHz = Langattoman verkon nimi 5GHz langattomaan verkkoon

Wireless Key = Langattoman verkon suojausavain (Käy molempiin verkkoihin)

Laitehallinta ja Wlan-asetukset

Ohjeet laitehallintaan kirjautumiseksi

  1. Mene selaimella osoitteeseen 192.168.1.1
    • Jos yhteyden muodostus ei onnistu, liitä tietokone vielä varmuuden vuoksi modeemiin verkkokaapelilla.
  2. Kirjoita käyttäjätunnus ja salasana, käyttäjätunnus on oletuksena admin. Salasana löytyy laitteen takaa olevasta tarrasta kohdasta "Login password".

  1. Tämän jälkeen laite pyytää vaihtamaan oletussalasanan vahvempaan. Vaihda salasana ja paina apply.
  2. Laitteen pika-asetus toiminto käynnistyy ensimmäisellä käyttökerralla (tai jos olet palauttanut juuri tehdasasetukset). Voit suorittaa toiminnon loppuun tai ohittaa valitsemalla "Skip".

 

Wlan-Asetukset

  1. Kun olet kirjautunut laitteen hallintaan, langattoman verkon asetukset löytyvät oikeasta yläkulmasta löytyvästä kolmesta viivasta klikkaamalla ja aukeavasta valikosta kohdasta Network settings -> Wireless.

  1. Langattoman verkon asetuksista pääsee muuttamaan mm. laitteen käyttämää kanavaa sekä suojausavainta.
    • Valitse aina ensin kumman verkon asetuksia haluat vaihtaa kohdasta BAND: (2.4GHz tai 5GHz).
    • Channel-kohdasta voi valita käytetyn kanavan. Jos yhteys pätkii tai toimii hitaasti, kanavaa kannattaa kokeilla useammalla eri vaihtoehdolla väliltä 1-13 2,4GHz verkossa ja väliltä 36-140 5GHz verkossa.
    • Bandwith-kohdasta voi valita laitteen käyttämän kaistaleveyden (2,4GHz 20MHz/40MHz ja 5GHz 20MHz/40MHz/80MHz ), tämä on oletuksena laitteessa 2,4GHz verkossa 20/40MHz ja 5GHz verkossa  20/40/80MHz. Ongelmatilanteissa voi kokeilla vain 20MHz kaistanleveyttä.
    • Langattoman verkon nimeä voi muuttaa kohdassa "Wireless Network Name"
    • Suojausasetukset löytyvät sivun alareunasta (Security level).

ohjelmisto

Laitteen tämän hetkisen ohjelmistoversion näet kun aloitusnäkymässä valitset kolme viivaa oikeasta yläkulmasta. Aukeavasta valikosta valinta Maintenance-> Firmware Upgrade.

Curren Firmware Version = Tämän hetkinen laitteen ohjelmistoversio.

Automaattinen ohjelmistopäivitys laitteen käynnistyksen yhteydessä on oletuksena päällä. Tämän voi halutessaan poistaa käytöstä ottamalla valinnan pois kohdasta CPE check for new upgrades on every boot up ja painamalla OK-painiketta.

Telialta ostettu laite hyväksyy vain automaattisesti verkosta tulevan ohjelmiston, eikä laitteeseen ole mahdollista asentaa manuaalisesti muita ohjelmistoja.

Apua ongelmatilanteisiin

Tarvittaessa saat apua Telia Helppi-palvelusta (www.telia.fi/helppi) numerosta 0600 10 100 (2,25€/min + pvm/mpm, avoinna arkisin 8-20 ja la 9-16:30).

Laitteen ongelmatilanteissa kokeile palauttaa laite tehdasasetuksille. Tehdasasetusten palautus onnistuu pitämällä laitteen Reset-painiketta pohjassa noin 10 sekunnin ajan tai kunnes Power valo vaihtuu punaiselle.

Langattoman verkon hidastellessa, kokeile yhteyden toiminta ensin verkkokaapelin kautta kytkemällä. Jos nopeus on OK verkkokaapelilla, kokeile vaihtaa langattoman verkon kanavaa toiseksi. Varmista myös että laitteet jotka tukevat 5GHz verkko ovat yhdistettynä tähän laitteeseen kyseisen taajuuden kautta.