Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa saat evästeitä koskevasta tietosuojaselosteesta. Lue lisää

Kaikki artikkelit

Liiketoimintajohdon ja IT:n yhteispelillä vältetään tekninen velka

3 min

Kiireessä tehdyt korjaukset IT-alustaan ovat kuin pankkilaina – ne saattavat tuoda nopean helpotuksen yrityksen arkeen, mutta ennen pitkää velka on maksettava takaisin korkojen kera.
 
”Kireät aikataulut ja puutteellinen suunnittelu ajavat yritysten IT:n usein tekemään hätäisiä toimenpiteitä väliaikaiseen tarpeeseen. Tekniseen ympäristöön rakennetaan kiireessä toisistaan irrallisia ratkaisuja, jotka palvelevat vain yhden projektin verran, ja myöhemmin pikapaikkaukset vaikeuttavat alustan kehitystyötä. Hukkaan menevää aikaa voidaan nimittää teknisen velan koroksi”, Telia Inmics-Nebulan pilviasiantuntija David Ollas kuvailee, miten yrityksen tekninen velka syntyy.
 
Ollaksen mukaan tietohallinnossa reagoidaan usein liiketoiminnan senhetkiseen tarpeeseen eikä aina osata ajatella, että alustaratkaisu tai järjestelmä ei välttämättä skaalaudu ketterästi yrityksen myöhempiin liiketoimintatarpeisiin. ”Jatkokehitystarpeen ilmetessä täytyy sitten rakentaa uusia irrallisia ratkaisuja”, hän selostaa.
 
Lopulta tietohallinnon aika riittää vain vanhan alustan ylläpitämiseen. Uusien digiratkaisujen kehittämiseen jää murto-osa budjetista, ja yrityksen koko liiketoiminnan kehitys hidastuu.

IT:n ja liiketoiminnan on toteutettava yhtä strategiaa

Tietohallintoa ei Ollaksen mukaan kannata nykypäivänä pitää pelkkänä tukitoimintona, vaan sitä tulisi ajatella osana liiketoimintaa: ”IT:tä tulee suunnitella ja toteuttaa yrityksen strategian mukaan, sillä näin syntyy itseään positiivisesti ruokkiva kierre. IT-ratkaisut kehittävät liiketoimintaa ja budjettiylitykset vähenevät, kun tehdään alusta asti oikeita asioita.”
 
Kun yhteistoiminta yrityksen sisällä toimii, saadaan IT-infrastruktuuriin liittyvät asiat kytkettyä yhteen liiketoiminnan tavoitteiden kanssa: ”Kun käytössä on yhteinen roadmap, sekä liiketoiminnalle että tietohallinnolle on selvää, millaisia palveluja markkinoille tuodaan. Palveluita varten tarvittava teknologia voidaan kartoittaa hyvissä ajoin, ja teknisen velan ottaminen vältetään.”

Tarkoituksenmukainen teknologiavalinta ehkäisee teknistä velkaa

Soveltuvimmasta teknologiasta ei ole olemassa yhtä totuutta. Ollaksen mukaan julkisen pilven ratkaisut tarjoavat skaalautuvuutta, hyvän julkaisunopeuden ja mahdollisuuden ketterään kehittämiseen – palveluna hankittavat alustat ovat yhteensopivat minkä tahansa infrastruktuurin kanssa. Toisinaan kuitenkin yrityksen oma on premise -ratkaisu on paras vaihtoehto.
 
”IT:n ja liiketoimintajohdon on yhdessä valittava alusta tai järjestelmä, joka kulloinkin tukee sovelluksia ja sitä kautta bisnestä”, Ollas korostaa.
 

Teksti: Telia Inmics-Nebula

 

Autamme sinua löytämään yrityksesi liiketoimintaa tukevat infraratkaisut.

Saat meiltä toteutukset räätälöidyistä on premise -ratkaisuista ketteriin pilvipalveluihin.

LUE LISÄÄ
Lisää samasta aiheesta

Artikkelin aihealueet

Pilvipalvelut
Edellinen artikkeli
Laskulla on väliä Sanoma Media Finlandille
Laskutuspalvelu, joka kehittyy jatkuvasti on helpottanut Sanoma Median arkea.
Seuraava artikkeli
Hakkeriverkosto louhii Pentagonin haavoittuvuuksia
Suomalaisen Mårten Mickosin luotsaama hakkeriverkosto kehitti edistyneimmät toimintamallit.