Kaikki artikkelit

Mihin pilvipalveluita tarvitaan yrityksissä?

3 min
Kuva Day ONE -tapahtumasta vuodelta 2019.

Pilvipalvelut edistävät teknologian demokratisoitumista. Tänään pienilläkin start upeilla on varaa teknologiaan, joka oli ennen vain suuryritysten saatavissa. Google Cloudin Eva Fors ja Telian pilvipalveluasiantuntija Jukka Ahtikari tiivistävät, mihin pilvipalveluita tarvitaan niin yrityksissä kuin julkisella sektorilla. 

”Vaikka olisit ollut ensimmäisten joukossa hyödyntämässä uutta teknologiaa, ei se yksin riitä edelläkävijäaseman säilyttämiseen. Vauhdissa pysyminen vaatii jatkuvaa innovointia ja bisnesmallien päivittämistä”. Näin toteaa Google Cloudin Pohjoismaiden Managing Director Eva Fors

Fors palkattiin aikanaan Googlelle kasvattamaan kumppanuuksia ja tuomaan huipputeknologiaa kehittävän yhtiön lähemmäksi asiakkaita. Helmikuussa 2021 järjestetyssä Telia Day ONE -tapahtumassa Fors jakoi ajatuksiaan siitä, mitä asiakkaat odottavat yrityksiltä ja miten pilvipalveluilla voidaan vastata näihin odotuksiin. 

Pilvipalvelut helpottavat skaalaamista 

”Ennen tehtailla oli omat sähköntuotantolaitokset, mutta nyt sähkö ostetaan palveluna. Sama pätee moneen muuhunkin teknologiaan. Teknologia demokratisoituu, kun tarjolla on palveluna ostettavia ja helposti skaalattavia ratkaisuja”, sanoo Fors. 

Vuonna 2020 moni joutui skaalaamaan liiketoimintaansa alaspäin. Maailmanpankki on arvioinut, että vuoden 2020 aikana useampi talousalue tulee kohtaamaan laajimman taantuman vuotuisella bruttokansantuotteella mitattuna sitten vuoden 1870*.  

"Teknologia demokratisoituu, kun tarjolla on palveluna ostettavia ja helposti skaalattavia ratkaisuja." 
- Eva Fors, Google

”Perinteiset liiketoimintamallit, joissa teknologia ostetaan omaksi, eivät ole enää kestäviä. Yritykset haluavat ostaa vain sen, mitä he todella käyttävät. Tilauksen tulee olla myös joustavasti muokattavissa, kun tarpeet muuttuvat. Tuore esimerkki tästä on kevät 2020, jolloin monen täytyi yhtäkkiä työskennellä kotoa käsin ja esimerkiksi yhteistyösovellusten sekä VPN-palveluiden käyttäjämääriä täytyi nostaa rajusti”, muistelee Fors.

Telian pilvipalveluasiantuntija Jukka Ahtikari muistuttaa, että pilvipalvelut liittyvät lisäksi hybridi-ympäristöihin: ”Niillä saadaan lisää joustavuutta myös perinteisten konesalipalveluiden tehokkaaseen hyödyntämiseen ja aktiiviseen kehittämiseen.”

Pilvipalvelut ja tekoäly parantavat asiakaspalvelua

Erilaiset pilvipalvelut ovat saapuneet myös asiakaspalvelun työntekijöiden avuksi. Contact center -yksikköjen toimintaa halutaan nyt automatisoida ja siirtää manuaalisia, yksinkertaisia tehtäviä ihmisiltä ohjelmistoroboteille. 

Eva Fors vastaa Pohjoismaissa Google Cloudista.

”Chatbotit ovat erinomainen keino automatisoida asiakaspalvelun prosesseja, mutta niiden vuorovaikutuksen tulee olla niin ihmismäistä kuin mahdollista. Lisäksi toimiva chatbot-ratkaisu tunnistaa, milloin asia on liian monimutkainen sen käsiteltäväksi ja siirtää asiakkaan saumattomasti keskusteluun ihmisen kanssa. Tekoäly on nykyään oleellinen osa asiakaspalvelua – esimerkiksi Telia ACE -asiakaspalveluratkaisu hyödyntää Google Cloud Contact Center AI -teknologiaamme”, Fors sanoo. 

Kuka tarvitsee pilvipalveluita?

Forsin mukaan Pohjoismaissa ollaan edelläkävijöitä pilviteknologian hyödyntämisessä, sillä alueelta löytyy paljon yksisarvisiksi luonnehdittuja nopean kasvun yrityksiä. Nämä ketterät start-upit tarvitsevat huipputeknologiaa palveluidensa skaalaamiseen. Pilvipalveluista hyötyvät kuitenkin muutkin organisaatiot. 

”Google Cloudista ja muista pilvipalveluista on etua kaikille yrityksille, joilla on suuria työmääriä, paljon ostotapahtumia tai jotka käsittelevät paljon dataa”, Fors kertoo.  

Ahtikari nostaa esille myös yritysten kilpailukyvyn: ”Liiketoiminnan alati muuttuvat ympäristöt edellyttävät aktiivista muutoshallintaa. Pilvipalvelut yhdessä Telia Managed Cloud -ratkaisun kanssa, mahdollistavat aktiivisen kehittämisen ja kustannustehokkaat jatkuvat palvelut, niin pilvessä kuin hybridiympäristöissä. Tästä on yritykselle selvää kilpailuetua.”

"Pilvipalvelut yhdessä Telia Managed Cloudin kanssa, mahdollistavat aktiivisen kehittämisen ja kustannustehokkaat jatkuvat palvelut."
- Jukka Ahtikari, Telia

Pilvipalveluita ovat ottaneet ensimmäisinä käyttöön rahoitus-, media, teknologia- sekä operaattorialan toimijat, mutta myös julkinen sektori on alkanut kiinnostua niistä.

”Lyhyesti voisi sanoa, että pilvipalveluita kannattaa hyödyntää niissä organisaatioissa, joissa halutaan panostaa skaalautuvuuteen, innovaatioihin, tietoturvaan ja vastuullisuuteen – eli oikeastaan kaikissa organisaatioissa, vai mitä?” Fors summaa. 
 

*Maailmanpankki, 2020 https://blogs.worldbank.org/opendata/understanding-depth-2020-global-recession-5-charts 

Ota yrityksesi pilvipalvelut haltuun

Autamme yritystäsi pilvipalveluiden valinnassa sekä niiden kokonaisvaltaisessa hallinnassa pilviarkkitehtuurin suunnittelusta pilviympäristön valvomiseen.

Lue lisää
Lisää samasta aiheesta

Artikkelin aihealueet

Pilvipalvelut Kilpailukyky
Edellinen artikkeli
Turvallista liiketoimintaa – mitä luottamuspalvelut ovat?
Kun yritys kohtaa asiakkaan verkossa, tarvitaan kiistaton varmuus siitä, että kumpikin tietää ...
Seuraava artikkeli
Video: On aika lunastaa 5G-lupaukset

OSTOSKORISSASI ON TUOTTEITA KAHDESTA ERI KAUPASTA

Verkkokauppamme uudistuksesta johtuen laitteet ja puhelinliittymät ovat toistaiseksi tilattavissa eri kaupasta kuin nettiliittymät ja muut yrityspalvelut. Siirry tekemään tilauksesi loppuun.

Laitteet ja puhelinliittymät
Nettiliittymät ja muut palvelut

OSTOSKORISSASI EI OLE TUOTTEITA

Verkkokauppamme uudistuksesta johtuen laitteet ja puhelinliittymät ovat toistaiseksi tilattavissa eri kaupasta kuin nettiliittymät ja muut yrityspalvelut. Siirry ostoksille haluamaasi kauppaan.

Laitteet ja puhelinliittymät
Nettiliittymät ja muut palvelut