Käyttämällä sivustoamme hyväksyt evästeiden käyttämisen laitteessasi ja tallentamisen siihen. Lisätietoa saat evästeitä koskevasta tietosuojaselosteesta. Lue lisää

Kaikki artikkelit

Neljä syytä siirtyä pilveen

Jani Meuronen ja Markus Jalonen

Niin moni palvelu on jo siirtynyt pilveen, että harva edes ajattelee käyttävänsä pilvipalvelua soittaessaan työkaverille Skypellä tai näpytellessään viestiä WhatsAppiin. Kuitenkin moni yritys voisi käyttää pilvipalveluita vielä laajemmin. Lue neljä syytä siihen, miksi pilveen siirtyminen kannattaa.

1. Ratkaisut tilanteen mukaan

”Pilvipalveluiden isoin hyöty liiketoiminnan näkökulmasta on niiden skaalautuvuus. Palveluilla on alhaiset aloituskustannukset, joten niitä voi rohkeasti lähteä kokeilemaan. Tarpeen mukaan käytön laajuutta voi lisätä tai vähentää kuin volyyminappia kääntämällä”, Telian tuotepäällikkö Markus Jalonen selostaa.

Lisäksi pilvipalvelut ovat usein helposti integroitavissa: ”Pelkästään Office 365 -tuoteperheeseen kuuluu parikymmentä toistensa kanssa yhteensopivaa pilvisovellusta”, Jalonen muistuttaa.

2. Ennustettavat kustannukset

Pilvipalveluiden käyttöönotto helpottaa myös yrityksen it-budjetointia. Palveluista maksetaan yleensä kiinteää kuukausihintaa, eikä niiden käyttöönotto vaadi investointeja. Kustannuksia on myös helppo säädellä itse. ”Jos bisneksessä menee huonosti, palveluista pääsee helposti eroon”, Telian pilviasiantuntija Jani Meuronen toteaa.

Jalonen täsmentää, että pilvipalvelut hinnoitellaan tyypillisesti käyttäjien määrän mukaan: ”Yritys maksaa vain siitä, mitä se käyttää.”

Katso webinaaritallenne

3. Ei tiimalasin valumista

”Moderniin työhön kuuluu se, että töitä voi tehdä myös työpaikan ulkopuolella, ja moni työntekijä myös vaatii etätyömahdollisuutta. Lisäksi työvälineiden on oltava toimintavalmiit heti, kun koneen napsauttaa päälle”, Meuronen sanoo. Pilvipalvelut, kuten Office 365 -pakettiin kuuluva OneDrive, takaavat pääsyn työtiedostoihin mistä tahansa. Myös etätiimityö on mahdollista pilven välityksellä.

Pilvipalvelut päivittyvät automaattisesti, jolloin työvälineet pysyvät aina ajan tasalla. ”Työ on tällöin tehokkaampaa ja työntekijät pysyvät tyytyväisinä”, Jalonen tiivistää.

4. Tiedot tallessa

GDPR-asetus velvoittaa yritykset sakon uhalla huolehtimaan asiakkaiden tiedoista todistettavasti. Tämä voi olla hankalaa, jos tietoja säilytetään työntekijöiden tietokoneilla – eivätkä yrityksen omatkaan tiedot ole niissä parhaassa mahdollisessa tallessa. ”Jos laite hajoaa tai häviää, tietoja ei saa siltä mitenkään enää talteen. Sen sijaan pilvipalveluun ladattuina ne ovat palautettavissa milloin tahansa”, Meuronen kertoo.

Pilvipolulle askel kerrallaan

Jalosen ja Meurosen mukaan pilvipalveluita voidaan käyttää kolmella tasolla:

1. Perusinfra eli esimerkiksi sähköposti, kalenteri ja toimistosovellukset.

2. Sisäiset palvelut, joihin kuuluvat CRM, ERP ja taloushallinnon palvelut.

3. Palvelut asiakkaille eli vaikkapa varausjärjestelmä tai verkkokauppa.

”Kaikkea ei tarvitse siirtää pilveen kerralla, vaan voidaan edetä taso kerrallaan”, asiantuntijat toteavat.

Teksti: Satu Ekman

Yrittäjä, keskity rauhassa kasvuun ja menestykseen

Saat meiltä yhden katon alta fiksuja ja joustavia, yritystoimintaasi tehostavia ICT-ratkaisuja, ja voit itse keskittyä olennaiseen.

Lue lisää

Artikkelin aihealueet

Yrittäjän ratkaisut Pilvipalvelut
Lisää samasta aiheesta
Pentik – keramiikkapajasta kansainväliseksi vientiyritykseksi
Pilvipalvelut – kysymykset ja vastaukset
Mikä on paras pilvisovellus yrittäjälle?
Sosiaalinen media vai kotisivut? Näistä syistä kannattaa ottaa haltuun molemmat
Kotisivut yrityksellesi – 6 vinkkiä pienyrittäjälle
Palvelulaite 365 – toimiston pyörittämiseen tarvittavat työkalut palveluna
3 syytä, miksi pienyrittäjän kannattaa valita palvelulaite
Huolia liittymien tai IT:n kanssa? Paikallinen yritysmyyjä on tukenasi
Edellinen artikkeli
Euromasterin asiakaspalvelu parantui uudella Kontakti M -asiakaspalveluratkaisulla
Rengasalan jätti Euromaster halusi palvella asiakkaitaan entistä nopeammin ja lisätä ...
Seuraava artikkeli
Robottiassistentti hoitaa rutiinit tarkasti ja nopeasti
Niin asiakaspalvelijan kuin esihenkilönkin työhön kuuluu rutiinitehtäviä: tietojen täydentämistä, ...