Liittymän kohtuullinen käyttö EU-alueella

Euroopan unionin verkkovierailusääntöjen mukaan kohtuullisesta verkkovierailu- eli roaming-käytöstä EU-alueella ei peritä lisämaksuja kotimaan hinnan lisäksi, ellei operaattorilla ole poikkeuslupaa tehdä niin.
Tämä ohje on yritysasiakkaille.

Kohtuulliseen käyttöön kuuluu esimerkiksi liittymän käyttö satunnaisessa matkailussa jäsenvaltioiden alueella, mutta ei pysyvän oleskelun aikana (permanent roaming).

Kohtuullisen käytön ylittyminen

Operaattorilla on oikeus periä lisämaksua, jos käyttö ei ole kohtuullista tai oleskelu ei ole satunnaista. Lisämaksu saa olla enintään kulloisenkin lainsäädännön mukainen maksimitukkuhinta. Telialla on oikeus seurata liittymän liikennelajikohtaista käyttöä (puhe, viestit ja netti) ja sijaintia EU/ETA-maissa sekä puuttua mahdolliseen kohtuullisen käytön ylittymiseen.

Kohtuullisen ja ajoittaisen käytön ylittymiseksi tulkitaan:

  • liittymän sijainti muissa EU/ETA-maissa kuin Suomessa yli kahden kuukauden ajan neljän kuukauden seurantajakson aikana edellyttäen lisäksi, että
  • yli 50 % liittymän liikenteestä tapahtuu muissa EU/ETA-maissa kuin Suomessa kyseisen seurantajakson aikana.

Lisämaksu kohtuullisen käytön ylittyessä

Yllä mainitussa tilanteessa asiakkaalle lähetetään tekstiviestillä varoitus. Näin tehdään aina ennen kuin lisämaksua ruvetaan perimään. Sen jälkeen asiakkaalla on 14 päivää aikaa muuttaa liittymän käyttötapaa eli palata Suomeen ja käyttää liittymäänsä kotimaassa vähintään seitsemän vuorokauden ajan. Jos asiakas ei näin tee, Telialla on oikeus periä kohtuukäytön ylittävästä liikenteestä lisämaksua liikennelajikohtaisesti (puhe, viestit ja netti).

Jos asiakas osoittaa, että edellä mainitut edellytykset lisämaksun perimiselle eivät täyty, lisämaksua ei peritä.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Asiakaspalvelu

PK-yritykset

 020 355 800

(8,35 snt/puh + 16,69 snt/min)


Suuryritykset

 020 693 693

(mpm/pvm)


Etkö ehdi juuri nyt hoitamaan asiaasi?

Varaa soittoaika
Lähetä viesti

 

Ma–pe 8–17 | Vikailmoitukset 24/7
 

Kirjaudu

Yritysportaali

Hallinnoi Telian yrityspalveluita sekä niiden käyttöoikeuksia Yritysportaalissa. 

Kirjaudu


Minun Telia

Tarkastele ja hallinnoi työsuhdeliittymääsi kirjautuneena Minun Teliaan.

Kirjaudu


Lataa sovellus
iOS-laitteelle
Android-laitteelle
 

Chat

Chatissa asiantuntijamme auttavat sinua nopeasti ongelmatilanteissa ja vastaavat kysymyksiisi. 

Avaa chat >

Arkisin 8-17
 

OSTOSKORISSASI ON TUOTTEITA KAHDESTA ERI KAUPASTA

Verkkokauppamme uudistuksesta johtuen liittymä- ja laitetilaukset pitää toistaiseksi tehdä erikseen. Siirry tekemään tilauksesi loppuun.

Tilaa laitteet
Tilaa liittymät

OSTOSKORISSASI EI OLE TUOTTEITA

Verkkokauppamme uudistuksesta johtuen laitevalikoimamme on tilattavissa toistaiseksi eri kaupasta kuin liittymämme. Siirry ostoksille haluamaasi kauppaan.

Tilaa laitteet
Tilaa liittymät