Liittymän kohtuullinen käyttö EU-alueella

Euroopan unionin verkkovierailusääntöjen mukaan kohtuullisesta verkkovierailu- eli roaming-käytöstä EU-alueella ei peritä lisämaksuja kotimaan hinnan lisäksi, ellei operaattorilla ole poikkeuslupaa tehdä niin.
Tämä ohje on yritysasiakkaille.

Kohtuulliseen käyttöön kuuluu esimerkiksi liittymän käyttö satunnaisessa matkailussa jäsenvaltioiden alueella, mutta ei pysyvän oleskelun aikana (permanent roaming).

Kohtuullisen käytön ylittyminen

Operaattorilla on oikeus periä lisämaksua, jos käyttö ei ole kohtuullista tai oleskelu ei ole satunnaista. Lisämaksu saa olla enintään kulloisenkin lainsäädännön mukainen maksimitukkuhinta. Telialla on oikeus seurata liittymän liikennelajikohtaista käyttöä (puhe, viestit ja netti) ja sijaintia EU/ETA-maissa sekä puuttua mahdolliseen kohtuullisen käytön ylittymiseen.

Kohtuullisen ja ajoittaisen käytön ylittymiseksi tulkitaan:

  • liittymän sijainti muissa EU/ETA-maissa kuin Suomessa yli kahden kuukauden ajan neljän kuukauden seurantajakson aikana edellyttäen lisäksi, että
  • yli 50 % liittymän liikenteestä tapahtuu muissa EU/ETA-maissa kuin Suomessa kyseisen seurantajakson aikana.

Lisämaksu kohtuullisen käytön ylittyessä

Yllä mainitussa tilanteessa asiakkaalle lähetetään tekstiviestillä varoitus. Näin tehdään aina ennen kuin lisämaksua ruvetaan perimään. Sen jälkeen asiakkaalla on 14 päivää aikaa muuttaa liittymän käyttötapaa eli palata Suomeen ja käyttää liittymäänsä kotimaassa vähintään seitsemän vuorokauden ajan. Jos asiakas ei näin tee, Telialla on oikeus periä kohtuukäytön ylittävästä liikenteestä lisämaksua liikennelajikohtaisesti (puhe, viestit ja netti).

Jos asiakas osoittaa, että edellä mainitut edellytykset lisämaksun perimiselle eivät täyty, lisämaksua ei peritä.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Soita asiakaspalveluun

PK-yritykset

 020 355 800

(8,35 snt/puh + 16,69 snt/min)


Suuryritykset

 020 693 693

(mpm/pvm)

 

Tallennamme asiakaspuhelut palvelumme laadun varmistamiseksi.


Etkö ehdi juuri nyt hoitamaan asiaasi?

Varaa soittoaika

 

Arkisin 8–16 | Vikailmoitukset 24/7
 

Hallinnoi palveluita ja käyttäjätietoja

Yrityspalvelut

Hallinnoi Telian yrityspalveluita sekä niiden käyttöoikeuksia Minun Telia Yrityksille -asiointipalvelussa.

Kirjaudu ja hallinnoi


Työsuhdeliittymä

Tarkastele ja hallinnoi työsuhdeliittymääsi kirjautuneena Minun Teliaan.

Kirjaudu ja hallinnoi


Lataa Minun Telia -sovellus
iOS-laitteelle
Android-laitteelle

24/7
 

Lähetä viesti

Kirjautuneena

Haluatko apua heti? Chat-asiakaspalvelumme on apunasi, kun olet kirjautuneena Minun Telia Yrityksille -asiointipalveluun.
Kirjaudu ja avaa chat

 

Etkö ehdi hoitamaan asiaasi juuri nyt? Jätä viesti kirjautuneena, jolloin voit seurata viestisi käsittelyä.
Kirjaudu ja lähetä viesti

 

Ilman kirjautumista

Voit myös lähettää viestin yleisellä lomakkeella, jolloin otamme sinuun yhteyttä tarvittaessa.
Lähetä viesti lomakkeella

 

Chat: Arkisin 8–16
 

OSTOSKORISSASI ON TUOTTEITA KAHDESTA ERI KAUPASTA

Verkkokauppamme uudistuksesta johtuen osa yritystuotteistamme ja -palveluistamme on tilattavissa eri kaupasta kuin laitteet, puhelinliittymät ja mobiililaajakaistaliittymät. Siirry tekemään tilauksesi loppuun.

Laitteet ja liittymät
Muut yritystuotteet

OSTOSKORISSASI EI OLE TUOTTEITA

Tilaa jatkuvasti kasvavasta valikoimastamme laitteet, puhelinliittymät sekä mobiililaajakaistaliittymät yrityksellesi.

Siirry kauppaan