Liittymän kohtuullinen käyttö EU-alueella

Euroopan unionin verkkovierailusääntöjen mukaan kohtuullisesta verkkovierailu- eli roaming-käytöstä EU-alueella ei peritä lisämaksuja kotimaan hinnan lisäksi, ellei operaattorilla ole poikkeuslupaa tehdä niin.
Tämä ohje on yritysasiakkaille.

Kohtuulliseen käyttöön kuuluu esimerkiksi liittymän käyttö satunnaisessa matkailussa jäsenvaltioiden alueella, mutta ei pysyvän oleskelun aikana (permanent roaming).

Kohtuullisen käytön ylittyminen

Operaattorilla on oikeus periä lisämaksua, jos käyttö ei ole kohtuullista tai oleskelu ei ole satunnaista. Lisämaksu saa olla enintään kulloisenkin lainsäädännön mukainen maksimitukkuhinta. Telialla on oikeus seurata liittymän liikennelajikohtaista käyttöä (puhe, viestit ja netti) ja sijaintia EU/ETA-maissa sekä puuttua mahdolliseen kohtuullisen käytön ylittymiseen.

Kohtuullisen ja ajoittaisen käytön ylittymiseksi tulkitaan:

  • liittymän sijainti muissa EU/ETA-maissa kuin Suomessa yli kahden kuukauden ajan neljän kuukauden seurantajakson aikana edellyttäen lisäksi, että
  • yli 50 % liittymän liikenteestä tapahtuu muissa EU/ETA-maissa kuin Suomessa kyseisen seurantajakson aikana.

Lisämaksu kohtuullisen käytön ylittyessä

Yllä mainitussa tilanteessa asiakkaalle lähetetään tekstiviestillä varoitus. Näin tehdään aina ennen kuin lisämaksua ruvetaan perimään. Sen jälkeen asiakkaalla on 14 päivää aikaa muuttaa liittymän käyttötapaa eli palata Suomeen ja käyttää liittymäänsä kotimaassa vähintään seitsemän vuorokauden ajan. Jos asiakas ei näin tee, Telialla on oikeus periä kohtuukäytön ylittävästä liikenteestä lisämaksua liikennelajikohtaisesti (puhe, viestit ja netti).

Jos asiakas osoittaa, että edellä mainitut edellytykset lisämaksun perimiselle eivät täyty, lisämaksua ei peritä.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Ota yhteyttä

Asiakaspalvelu ja käyttötuki

Varaa soittoaika
Avaa chat


Telian asiakkaat ja ent. Telia Inmics-Nebulan PK-asiakkaat

0200 20 300
Arkisin 8–16 (vikailmoitukset 24/7)
(94 snt/puh + 54 snt/alkava min, alv 0 % + mpm/pvm, jonotus mpm/pvm)


ent. Telia Inmics-Nebulan suuryritysasiakkaat

0600 16 171
Arkisin 9–15
(mpm/pvm)


Käyttötuki

0600 15 500
Ma–pe 8–20, la 9–16:30
(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm/pvm (alv. 24 %))
Tutustu

Minun Telia Yrityksille

Kirjaudu
Rekisteröidy



Minun Telia Yrityksille -asiointipalvelussa voit hallinnoida yrityksesi palveluita ja käyttäjätietoja sekä tarkastella laskuja ja tekemiäsi tilauksia.


Asiointipalvelussa voit myös lähettää meille viestin tai vikailmoituksen, sekä keskustella chatissa asiantuntijamme kanssa arkisin klo 8–16.


Tutustu asiointipalveluun
 

Asiakaspalvelumme kirjallinen viestintä on keskitetty asiointipalveluun. Tämän vuoksi käytössämme ei ole sähköpostia. Lue lisää

 

Lähetä viesti

Kirjautuneena

Haluatko apua heti? Chat-asiakaspalvelumme on apunasi, kun olet kirjautuneena Minun Telia Yrityksille -asiointipalveluun tai voit myös tunnistautua suoraan chat-palveluun mobiilivarmenteella tai verkkopankkitunnuksilla.
Kirjaudu ja avaa chat

 

Etkö ehdi hoitamaan asiaasi juuri nyt? Jätä viesti kirjautuneena, jolloin voit seurata viestisi käsittelyä.
Kirjaudu ja lähetä viesti


Asiakaspalvelumme kirjallinen viestintä on keskitetty Minun Telia Yrityksille -asiointipalveluun. Tämän vuoksi käytössämme ei ole sähköpostia. Lue lisää

Chat: Arkisin 8–16
 

OSTOSKORISSASI ON TUOTTEITA KAHDESTA ERI KAUPASTA

Verkkokauppamme uudistuksesta johtuen osa yritystuotteistamme ja -palveluistamme on tilattavissa eri kaupasta kuin laitteet, puhelinliittymät ja mobiililaajakaistaliittymät. Siirry tekemään tilauksesi loppuun.

Laitteet ja liittymät
Muut yritystuotteet

OSTOSKORISSASI EI OLE TUOTTEITA

Tilaa jatkuvasti kasvavasta valikoimastamme laitteet, puhelinliittymät sekä mobiililaajakaistaliittymät yrityksellesi.

Siirry kauppaan