Sähköposti

Tämä ohje on yritysasiakkaille
Kirjautuminen

Pääset kirjautumaan Webmail-sähköpostiin tästä linkistä.

Ohjeita vanhan Webhotel Pro -sähköpostin hallinnointiin

Tästä löydät ohjeita vanhan Webhotel Pro sähköpostin hallintaan liittyen:

  • Sähköpostiliikenteen turvallisuus ja roskaposti
  • Sähköpostilaatikon asennustiedot
  • Sähköpostilaatikon salasanan vaihtaminen
  • Salasanan vaihto postinhallintapalvelussa
  • Uuden sähköpostilaatikon aktivointi
  • Sähköpostin lähettäjän nimen ja osoitteen muuttaminen Webmailissa
  • Lomavastaajan asettaminen sähköpostiin
  • Postituslistat
  • Webmailin osoitekirja

Lähtevän postin palvelimiemme eli SMTP-palvelimien kautta kulkee suuri määrä sähköpostiviestejä päivittäin. Suoritamme helmikuun 2017 aikana muutoksen, jolla pyrimme vähentämään roskapostin määrää lähtevän postin palvelimillamme. Muutoksen jälkeen meidän kautta lähtevä sähköpostiliikenne on entistä turvallisempaa ja tavoittaa vastaanottajat paremmin. Muutoksen jälkeen tavallisia viestejä luokitellaan myös entistä epätodennäköisemmin roskapostiksi ja samalla myös roskapostien määrä verkossamme vähenee. Muutos ei edellytä asiakkailtamme mitään toimenpiteitä.

Muutos koskee seuraavia palveluita

  • Autentikoiva SMTP
  • Kaikki palvelut, joissa SMTP-palvelu on käytettävissä sähköpostin lähettämiseen (Webmail)

Muutoksen tekninen kuvaus

Otamme käyttöön tiukemman roskapostin suodatuksen kaikilla SMTP–palvelimillamme. Samalla sähköpostin metatietoihin lisätään X-Spam -pistemäärä, jonka avulla vastaanottajan järjestelmä voi helpommin luokitella saapuvat postit esimerkiksi roskapostikansioihin. Muutos koskettaa seuraavia palvelimia:

  • auth-smtp.nebula.fi

Liikenteen suodatuksessa käytetään seuraavia teknologioita ja palveluita, joiden toimintaan kannattaa tutustua jos lähettää esimerkiksi suuria joukkopostituksia ja haluaa varmistaa omien sähköpostiviestien toimintavarmuuden.

DNS ja IP-suodatus

Barracuda
SpamCop

Mikäli lähettäjän IP-osoite löytyy jommalta kummalta listalta, palautetaan lähettäjälle RFC-standardin mukaisesti ilmoitus, että heidän käyttämänsä IP-osoite on mustalla listalla. Jos lähettäjän IP-osoite ei ole mustalla listalla, välitetään sähköposti eteenpäin pisteytettäväksi.

X-SPAM pisteytys

SpamAssas

Sähköposti pisteytetään sisällön ja viestin metatietojen perusteella:

Alle 8 pistettä: Pisteytys + viesti lähetetään.
8-11 pistettä: Pisteytys + roskapostimerkintä metatietoihin, viesti lähetetään.
12- pistettä: Viestiä ei toimiteta, lähettäjälle ilmoitus roskapostista.

Jos IP-osoitteesi on mustalla listalla

Jos IP-osoitteesi on mustalla listalla, todennäköisesti verkossasi on haittaohjelma, joka lähettää Internetiin roskapostia. Käyttämämme kolmannen osapuolen suodatuslistat vastaanottavat raportteja erinäisiltä tahoilta ja lisäävät IP-osoitteita näiden raporttien perusteella listoilleen.

Päästäksesi pois listalta, verkossasi oleville laitteille kannattaa suorittaa virustarkistus. Kun saastunut laite on puhdistettu, listaus vanhenee tyypillisesti itsestään parin vuorokauden kuluessa.

Asiakkaan SMTP-palvelimet

Joillain asiakkaillamme on käytössään omia SMTP-palvelimia Telian IP-avaruudessa. Suosittelemme vahvasti asiakkaita käyttämään lähtevän sähköpostin suodatusta omilla SMTP-palvelimillaan.

CLOUD 9 ja SMTP

Cloud9-palvelussa on huomionarvoista, että palvelussa on käytössä dynaaminen IP-avaruus. Tämän takia palvelun natiivit IP-osoitteet (floating IP) voidaan tulkita helpommin roskapostittajaksi. Suosittelemme ratkaisuksi tällaisissa tapauksissa esimerkiksi Palomuuripalvelu PM5- ja Pilviverkko -palveluamme, joiden avulla voidaan asiakkaalle tarjota oma kiinteä IP-osoite parempimaineiselta IP-alueelta. Ratkaisun tiimoilta voitte olla yhteydessä myyntiimme.

 

Saapuvan postin asetukset

  • Protokolla/Tilityyppi: IMAP*
  • Saapuvan postin palvelin (IMAP-palvelin): Vaihtelee. Löytyy tilausvahvistukselta. Palvelinosoitteet ovat tyypillisesti muotoa mailX.nebula.fi tai mailserverX.nebula.fi, jossa X on juokseva numero.
  • Käyttäjätunnus (Käyttäjänimi): Vaihtelee. Löytyy tilausvahvistuksesta. Käyttäjätunnukset muodostuvat normaalisti verkkotunnuksesta sekä numerosta. Esimerkiksi yritysfi1, yritysfi2, yritysfi3 jne.
  • Sähköpostiosoite: Sähköpostiosoite (kirjoita siis tähän kenttään sähköpostiosoitteesi)
  • Salasana: Sähköpostilaatikkosi salasana. Voit testata salasanasi oikeellisuuden kirjautumalla sähköpostilaatikkoosi selaimella osoitteessa https://webmail.nebula.fi
  • Portti: Suositus 993 SSL/TLS. Vaihtoehtoinen portti 143 ei suojausta

Lähtevän postin aasetukset

  • Lähtevän postin palvelin (SMTP –palvelin): Määräytyy Internet yhteyden–palveluntarjoajan mukaan. Esimerkiksi:
    • Telia: smtp.tele.fi
    • Elisa: smtp.kolumbus.fi
    • DNA: smtp.dnainternet.net
    • Tarkemmat tiedot saat Internet-yhteyden tarjoajaltasi.
       
  • Tunnistautuminen/Autentikointi: Pois päältä
  • Portti: 25

* = Suosittelemme aina ensisijaisesti IMAP-protokollan käyttöä. IMAP-protokollaa käytettäessä sähköpostiviesteistä säilytetään kopiota palveluntarjoajan sähköpostipalvelimella, jolloin sähköpostia voidaan lukea esimerkiksi Webmailia, matkapuhelinta ja tablettia käyttäen.

POP-protokolla säilyttää viesteistä kopion ainoastaan käyttäjän yhdellä päätelaitteella, jolloin sähköpostia voi lukea vain yhdellä laitteella. POP-protokollaa käytettäessä esimerkiksi laitteen vioittuessa viestien palautusmahdollisuutta ei ole.

** = Portti on riippuvainen käytetystä protokollasta ja suojaustasosta, postiohjelma ehdottaa lähes poikkeuksetta näiden yhdistelmien perusteella tiettyä numeroarvoa portiksi. Porttiasetusten tulisi asettua oletuksena oikein.
 

Siirry salasanan resetointiportaaliin.

Syötä sähköpostiosoitteesi alla olevassa kuvassa esitettyyn kenttään ja klikkaa kentän perässä olevaa Aloita -painiketta.

Tämän jälkeen ruudulle avautuu alla olevan kuvan mukainen sivu, johon tulee syöttää nykyinen salasana, sekä uusi salasana kahteen kertaan. Salasanatietojen syöttämisen jälkeen, klikkaa Vaihda. Uuden salasanan astumisessa voimaan voi kestää 15 minuuttia.

Syöttäessäsi uutta salasanaa, noudata kuvassa oikealla näkyviä salasanavaatimuksia (muuten salasanan vaihtaminen ei onnistu).

 

Postinhallintapalvelu vanhoille Webhotel Pro -tilauksille

Kirjautumistiedot ovat toimitettu sinulle palvelun tilausvahvistuksen yhteydessä. Mikäli tarvitsette uuden salasanan, olethan asiakaspalveluumme yhteydessä.

  1. Valitse Lisätoiminnot-otsikon alta Vaihda postilaatikon salasana 
  2. Sivun oikeaan laitaan ilmestyy listaus palvelun postilaatikoiden tunnuksista (muotoa verkkotunnusfi1)
  3. Valitse täppäämällä postilaatikot, joiden salasanat haluat vaihtaa ja paina Jatka 
  4. Työkalu tulostaa ruudulle postilaatikoiden uudet salasanat, jotka tulevat voimaan viimeistään 15min viiveellä. 

Aloita kirjautumalla postinhallintaan.

Syötä kirjautumisikkunaan postinhallinnan kirjautumistiedot eli verkkotunnuksesi ilman www-etuliitettä (esimerkiksi yritys.fi) sekä salasana.

Kirjautumistiedot ovat toimitettu sinulle palvelun tilausvahvistuksen yhteydessä. Mikäli tarvitset uuden salasanan, olethan asiakaspalveluumme yhteydessä.

Siirry seuraavaksi luomaan postilaatikko klikkamalla postinhallinnan etusivulta Lisää uusi sähköpostiosoite.

Kirjoita ensimmäiseen kenttään postilaatikon sähköpostiosoitteen haluttu alkuosa (tässä panu.postinen).

Valitse kohta Postilaatikkoon.

Valitse ensimmäiseen pudotusvalikkoon sähköpostilaatikko, johon haluat, että sähköpostiosoitteeseen lähetetyt viestit ohjataan (tässä esimerkki1).

Klikkaa lopuksi Tallenna.

 

Jokaiseen sähköpostilaatikkoon liittyy ns. identiteetti, eli vastaanottajalle näytettävä lähettäjän nimi ja sähköpostiosoite.

Jos olemassa oleva sähköpostilaatikko siirretään toiselle käyttäjälle, niin käyttäjä, salasana ja sähköpostiosoite muuttuvat. Sähköpostilaatikon identiteetti ei kuitenkaan päivity automaattisesti, vaan se on syytä käydä päivittämässä itse.

Identiteetin päivittäminen Webmailissa:

Identiteetti käsittää myös sähköpostilaatikon automaattisen allekirjoituksen, eli sen muokkaaminen tapahtuu samassa paikassa.

  1. Siirry osoitteeseen: https://webmail.nebula.fi ja kirjaudu sisään sähköpostilaatikkoosi.
  2. Klikkaa ruudun oikeassa ylänurkassa näkyvää Asetukset-valintaa siirtyäksesi sähköpostilaatikon asetuksiin.
  3. Siirry Identiteetit-välilehdelle ja klikkaa Identiteetit-laatikossa näkyvää sähköpostiosoitetta.
  4. Näet keskellä ruudulla laatikoita, joihin voit päivittää haluamasi tiedot:

    Näkyvä nimi – Sähköpostin vastaanottajalle näkyvä nimi. (esimerkiksi “Matti Meikäläinen” tai “Yritys Oy – Asiakaspalvelu”).

    Sähköposti – Sähköpostin vastaanottajalle näkyvä sähköpostiosoite.

  5. Kun olet päivittänyt identiteetin tiedot, klikkaa lopuksi Tallenna.

Huom! Allekirjoitus-välilehdellä voit luoda sähköpostitilillesi automaattisesti sähköpostiviestiin lisättävän allekirjoituksen.

 

Pääset lomavastaajaan suoraan tästä. Sivustolta on mahdollista:

  • Asettaa lomavastaaja päälle
  • Poistaa olemassa oleva lomavastaaja

Kirjoita sähköpostiosoitteesi ja salasanasi kenttiin. Kirjoita haluamasi vastaustaviesti ja tämän jälkeen paina Suorita.

Lomavastaajan poistaminen

Samasta osoitteesta saat myös poistettua lomavastaajan. Laita kenttiin sähköpostiosoite ja salasana. Tämän jälkeen paina Suorita-painiketta.

Mikäli salasana ja sähköpostiosoite eivät ole yhteensopivia, lomavastaajaan tehty muutos ei toteudu.

Sähköpostipalveluun on mahdollista lisätä postituslistoja. Postituslista on sähköpostiosoite, johon lähetetyt viestit ohjataan useammalle vastaanottajalle. Esimerkiksi info@yritys.fi vastaanotettavat sähköpostit voidaan suoraan ohjata vaikka useamman yrityksen työntekijän henkilökohtaiseen sähköpostilaatikkoon.

  1. Aloita kirjautumalla postinhallintaan.
  2. Syötä kirjautumisikkunaan postinhallinnan kirjautumistiedot eli verkkotunnuksesi ilman www-etuliitettä (esimerkiksi yritys.fi) sekä salasana.
  3. Kirjautumistiedot ovat toimitettu sinulle palvelun tilausvahvistuksen yhteydessä. Mikäli tarvitse uuden salasanan, ota yhteyttä asiakaspalveluun.
  4. Klikkaa postinhallinnan alalaidasta linkkiä Lisää uusi postituslista.
  5. Syötä postituslistalle nimi sekä listaa laatikkoon sähköpostiosoitteet, joihin postituslistalle lähetetyt sähköpostit ohjataan. Postituslistan nimi on eri asia kuin postituslistan sähköpostiosoite. Klikkaa lopuksi Tallenna.
  6. Siirry seuraavaksi luomaan postituslistalle oma sähköpostiosoite. Klikkaa postinhallinnan etusivulta Lisää uusi sähköpostiosoite.
  7. Kirjoita ensimmäiseen kenttään postituslistan sähköpostiosoite ja aseta valinta niin, että sähköpostiosoitteeseen vastaanotettavat viestit ohjataan postituslistalle. Valitse alimmaiseen pudotusvalikkoon sen postituslistan nimi, johon haluat, että luomaasi sähköpostiosoitteeseen lähetetyt postit ohjataan.
  8. Klikkaa lopuksi Tallenna.
     

Osoitekirjavalikon kautta voit hallinnoida webmailisi yhteystietoja. Osoitekirjavalikkoon pääset, kun kirjaudut ensin webmailiin osoitteessa https://webmail.nebula.fi/ ja valitset yläreunasta “Osoitekirja”.

Yhteystietoryhmän lisääminen

Uuden yhteystietoryhmän saa lisättyä valikon alareunan painikkeella. Palvelussa on oletuksena luotuna “Henkilökohtaiset osoitteet” -niminen ryhmä.

Uuden yhteystiedon lisääminen

Uuden yhteystiedon saa lisättyä yläreunan valikon painikkeesta.

Osoitekirjan tallentaminen työasemalle (export)

Voit ladata osoitekirjasi talteen työasemallesi valikon “Vie” -toiminnolla. Tällöin osoitekirja ladataan vCard -tiedostona.

Vanhassa käyttöliittymässä sama onnistuu valitsemalla ensin ylärivistä “Osoitteet”:

Ja klikkaamalla sitten nappia “Export to CSV File”. Napin yläpuolella olevia asetuksia ei yleensä tarvitse muuttaa.

Osoitekirjan tuominen (import)

Voit tuoda työasemallesi tai muuhun sijaintiin tallennetun osoitekirjan webmailiin valikon “Tuo” -toiminnolla. Tuettuja muotoja ovat vCard ja CSV

Valitse oikea tiedostosijainti “Choose Files” -painikkeella, ja paina lopuksi “Tuo”.

 

Sähköpostiongelmien selvittämisessä tarvitaan silloin tällöin tarkempaa tietoa viestin välityksestä. Esimerkiksi voi olla syytä tutkia tarkemmin sähköpostin saapumista lähettäjältä vastaanottajan palvelimelle.

Jos sinua pyydetään toimittamaan viestin header-tiedot, saat ne webmailissa esille seuraavasti:

  1. Viestin esikatseluikkunassa – paina oikeasta ylänurkasta löytyvää pientä alaspäin osoittavaa nuolta. Header-tiedot avautuvat omaan ikkunaansa.
  2. Viestinäkymässä saat header-tiedot esiin painamalla työkalupalkista kolmea pistettä ja sen jälkeen valitse avautuvasta valikosta “Näytä lähdekoodi”. Header-tiedot avautuvat omaan ikkunaansa.
  3. Avautuneet header-tiedot voi nyt kopioida sähköpostiviestiin tai erilliseen liitetiedostoon lähetettäväksi.

Tämä ohje käsittelee vain sähköpostipalveluidemme webmailia. Jos käytössäsi on erillinen sähköpostiohjelma, voit löytää ohjeita header-tietojen esille saamiseen ohjelmiston tukisivuilta. Tässä suorat linkit yleisimmille ohjelmille:

Gmail-tiliin on mahdollista liittää muiden palveluntarjoajien POP3-sähköpostitilejä. Näin saat helposti kaikki sähköpostit saman palvelun alle.

Huom! Gmail tukee vain POP3-protokollaa liittämisessä, ei IMAP:ia.

Liittäminen tapahtuu seuraavasti:

  1. Kirjaudu Gmailiin.
  2. Avaa hammasratas-kuvaketta painamalla asetusvalikko ja klikkaa Näytä kaikki asetukset.
  3. Paina Tilit ja tuonti
  4. Paina Lue sähköpostit muiden tilien kautta -kohdasta Lisää sähköpostitili.
  5. Kirjoita sähköpostiosoite, jonka haluat liittää Gmailiin ja paina Seuraava
  6. Valitse Tuo sähköpostit toiselta tililtäni (POP3).
  7. Täytä seuraavat tiedot:

    Käyttäjätunnus (sähköpostitilisi kirjautumistunnus)

    Salasana (sähköpostitilisi salasana)

    POP-palvelin (sähköpostitilisi saapuvan postin palvelin)

    Portti 995 (salattu POP3-yhteys)

    Ruksi kohta Jätä kopio haetuista viesteistä palvelimelle (muuten viestit katoavat alkuperäisestä laatikosta ja jäävät vain Gmailiin)

    Ruksi kohta Käytä aina suojattua yhteyttä (SSL) viestien hakemiseen

    Jos tässä kohtaa saat virheilmoituksen Missing +OK response upon connecting to the server, tukee palvelin tuossa portissa vain IMAP-yhteyttä.

    Gmail osaa hakea sähköposteja vain POP3-palvelimilta

  8. Mikäli haluat, että voit myös lähettää viestejä toisen tilisi nimissä Gmailista, valitse Kyllä, haluan lähettää viestejä osoitteesta.
  9. Kirjoita nimi, jonka haluat lähettäjän nimeksi.
  10. Kirjoita lisätyn tilin lähtevän postin palvelimen tiedot:
     

    SMTP-palvelin: tähän kohtaan lähtevän postin palvelin

    Käyttäjätunnus: lähtevän postin palvelimen käyttäjätunnus

    Salasana: lähtevän postin palvelimen käyttäjätunnuksen salasana

  11. Vahvista tilin lisäys
  12. Kun tilin lisäys on vahvistettu klikkaamalla sähköpostiin tullutta linkkiä tai kopioimalla vahvistuskoodi, on tili liitetty Gmailiin.

Nyt voit viestiä kirjoittaessa valita, millä osoitteella sähköpostiviesti lähetetään. Saapuvat viestit tulevat Gmailin saapuvien viestin laatikkoon samalla tavalla, kuin Gmail-osoitteeseen saapuvat viestitkin.

Tilin poistaminen Gmailista onnistuu menemällä kohtaan Asetukset -> Näytä kaikki asetukset -> Tilit ja tuonti. Mene haluamasi tilin kohdalle ja klikkaa ”poista”.

Huom! Kolmannen osapuolen palveluihin saattaa tulla meistä riippumattomia muutoksia, emmekä voi taata niiden turvallisuutta tai toimivuutta palveluihimme liitettynä. Jos tarvitsette tukea Gmailin käytössä, voitte olla yhteydessä Googlen tukipalveluihin.

 

Etsi ohjeita

Ota yhteyttä